03 May 2022
  • Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo zemědělství, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR a Česká federace potravinových bank ČR podepsaly deklaraci k omezení plýtvání potravinami a pomoci sociálně slabým skupinám obyvatel
  • Dopady koronavirové epidemie spolu s ukrajinskou krizí způsobily výrazný nárůst osob, které se ocitly v tíživé životní situaci a spoléhají na systém potravinových bank

Praha 2. května 2022 – S ohledem na další intenzivní řešení podpory pro lidi v nouzi a zároveň omezování plýtvání potravinami uzavřely Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), Česká federace potravinových bank (ČFPB), Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo životního prostředí společnou deklaraci nazvanou „Místo plýtvání potravinami společně podpoříme lidi v nouzi“. Aktivita se vztahuje k pravidelné celorepublikové Sbírce potravin, jejíž letošní jarní kolo definitivně skončilo v neděli 1. května. Právě do tohoto dne měli lidé možnost darovat trvanlivé potraviny a základní drogerii v on-line obchodech Košík.cz, Rohlík.cz a iTesco. Celkem se tak včetně sobotní akce 23. dubna v rekordním počtu 1194 obchodů podařilo vybrat 388 tun potravin a 43 tun drogistického zboží.

„Stát, instituce i jednotlivci udělali v uplynulém období pro podporu našich bank kus práce a za to jim náleží velký dík. Nicméně nyní nastal čas posunout tuto diskuzi dále a hledat systémovější řešení do budoucna. I proto je skvělé, že se podařilo uzavřít společnou deklaraci. Zároveň by nám pomohlo, pokud by se ještě více než dosud do darování potravin i dalších prostředků zapojili také výrobci a dodavatelé,“ uvedla Veronika Láchová, ředitelka ČFPB, a dodala: „Letošní jarní Sbírku potravin považujeme za úspěšnou, což dokládá větší množství vybraného zboží v porovnání s loňským jarem. Těší nás zájem o ni jako o transparentní akci, která pomůže desítkám tisíc lidí lépe žít. Velmi důležité je také poděkovat za potravinové dary, které přišly od obchodních řetězců i on-line obchodů samotných.“

Pomoc je zaměřena zejména na seniory, rodiče samoživitele, pěstounské rodiny, děti z dětských domovů, hendikepované občany či lidi bez domova a v nouzi a pokrývá celou Českou republiku. Darované zboží se z prodejen nebo z on-line obchodů dostane do regionálních skladů potravinových bank a následně z nich za pomoci místních neziskových organizací přímo k cílovým osobám. Největší upotřebení naleznou konzervy, dětské výživy, instantní polévky, trvanlivé mléko, olej, rýže a luštěniny, těstoviny a základní i dětská drogerie.

„Jsem rád, že obě ministerstva vnímají humanitární pomoc, udržitelnost a potřebu omezit plýtvání jako jednu z hlavních priorit. Musíme omezit plýtvání v celém řetězci, od zemědělství přes výrobu, distribuci až po spotřebu, a to nejen v domácnostech, ale třeba i ve stravovacích zařízeních. Pevně věřím, že podepsané memorandum urychlí potřebné legislativní změny pro omezení plýtvání potravinami a potravinovým bankám bude garantovat stabilní podporu ze strany státu,“ sdělil Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR, a doplnil: „Všem zaměstnancům obchodních řetězců náleží obrovské poděkování za bezchybné zvládnutí aktuálního kola Sbírky potravin. Češi opět prokázali, že umějí a chtějí pomáhat spoluobčanům v tíživé životní situaci.“

K myšlence pomoci lidem v nouzi se přihlásily obchodní řetězce Albert, Billa, COOP, Globus, Kaufland, Lidl, makro, Penny Market, Tesco a síť drogerií ROSSMANN. Do Sbírky potravin se zapojily i on-line obchody Košík.cz, Rohlík.cz a iTescoVedle účasti v pravidelných sbírkách potravin věnují řetězce potravinovým bankám zboží průběžně po celý rok, dobrovolně poskytují své logistické kapacity a pomáhají při organizaci i řízení těchto projektů.

Ministerstvo životního prostředí považuje snižování plýtvání potravinami za jednu ze svých priorit. Důkazem toho jsou třeba dotace na potravinové banky z Operačního programu Životní prostředí, konkrétně na vybudování nebo rozšíření jejich infrastruktury, nebo nedávné otevření nového logistického centra v pražské Dubči, které bude sloužit jako hlavní sklad potravinové pomoci pro celou Českou republiku,“ informovala ministryně životního prostředí Anna Hubáčková.

Sbírka potravin se od roku 2019 koná vždy dvakrát ročně, a to na jaře a na podzim. Je organizována ČFPB, SOCR ČR spolu s klíčovými obchodními řetězci působícími na českém trhu, Asociací společenské odpovědnosti, Raben Logistics Czech a partnery z neziskového sektoru. Záštitu nad její realizací převzal ministr zemědělství Zdeněk Nekula.

„Ročně u nás každý spotřebuje zhruba 800 kilogramů potravin, z toho desetinu, tedy 80 kilogramů, vyhodíme. Jsem proto rád, že jsme se s dalšími zainteresovanými stranami shodli na společné aktivitě a podpisu deklarace. Zavazujeme se tím k systematické spolupráci, koordinovanému vzdělávání obyvatel ČR a další podpoře potravinových bank, abychom minimalizovali plýtvání jídlem a šetřili tak suroviny, lidskou práci i přírodu,“ shrnul ministr zemědělství Zdeněk Nekula.

Další informace:

Fotogalerii Sbírky potravin naleznete na tomto odkazu.

 

Kontakt pro média:

Sbírka potravin

Miroslav Dinga

e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel.: 736 683 642

www.sbirkapotravin.cz

Děkujeme všem, kteří se na realizaci Sbírky potravin podílejí:

  • Organizátoři: Česká federace potravinových bank a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR
  • Státní správa: Ministerstvo zemědělství ČR
  • Obchodní řetězce: Albert, Billa, COOP, Globus, Kaufland, Košík.cz, Lidl, makro, Penny Market, Rohlík.cz, ROSSMANN, Tesco
  • Logistický partner: Raben Logistics Czech
  • Třetí sektor: Asociace společenské odpovědnosti, Armáda spásy, Charita Česká republika, NADĚJE a Slezská diakonie

Zdroj: SOCR ČR a PB

 

Ke stažení

 

Zdroj: SOCR

03 May 2022

Praha 2. května (ČTK) - Jarní potravinová sbírka vynesla i s on-line supermarkety 431 tun zboží pro potřebné, oznámili dnes organizátoři sbírky v tiskové zprávě. Bylo to o 149 tun méně než v podzimním kole, proti loňskému jaru je to pokles o 19 tun. V kamenných prodejnách mohli lidé potraviny a drogerii darovat 23. dubna, v internetových obchodech Košík.cz, Rohlik.cz a iTesco sbírka skončila v neděli.

Do regionálních skladů potravinových bank se díky jarní potravinové sbírce dostalo 388 tun potravin a 43 tun drogistického zboží. Dary mají pomoc hlavně seniorům, matkám samoživitelkám, pěstounským rodinám, dětem z dětských domovů, handicapovaným nebo lidem bez domova a v nouzi.

Potřeba potravinové pomoci podle ředitelky České federace potravinových bank Veroniky Láchové trvale stoupá. Kvůli pandemii koronaviru ztratilo mnoho lidí práci, v poslední době se přidalo prudké zdražování, více potravin je třeba i z důvodu uprchlické krize.

Sbírka potravin se od roku 2019 koná dvakrát ročně, organizuje ji Česká federace potravinových bank se Svazem obchodu a cestovního ruchu a také obchodními řetězci a dalšími partnery.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) s Českou federací potravinových bank a ministerstvy zemědělství a životního prostředí uzavřely nově dohodu o omezení plýtvání potravinami a řešení podpory pro lidi v nouzi. Omezit plýtvání potravinami je podle prezidenta SOCR Tomáše Prouzy nutné v celém řetězci, od zemědělství přes výrobu, distribuci až po spotřebu. Dbát by na tento úkol měly nejen domácnosti a třeba také stravovací zařízení.

"Pevně věřím, že podepsané memorandum urychlí potřebné legislativní změny pro omezení plýtvání potravinami a potravinovým bankám bude garantovat stabilní podporu ze strany státu," řekl dále Prouza. Ministerstvo zemědělství se spolu s dalšími partnery podle svého šéfa Zdeňka Nekuly (KDU-ČSL) mimo jiné zavazuje ke koordinovanému vzdělávání českých obyvatel v této problematice. Nekula upozornil, že ročně každý Čech spotřebuje asi 800 kilogramů potravin, z toho desetinu vyhodí.

jif snm

03 May 2022

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) uskutečnila v roce 2021 celkem 44 218 vstupů do provozoven potravinářských podniků, provozoven společného stravování, celních skladů a internetových obchodů.

Z tohoto počtu inspektoři SZPI vykonali 28 893 kontrolních vstupů do provozoven maloobchodního prodeje, 8 911 vstupů do provozoven společného stravování, 10 030 vstupů ve výrobě potravin, 2 360 kontrol ve velkoskladech, 1 160 v prvovýrobě, 2 035 v ostatních místech, např. při přepravě, v celních skladech apod.

V loňském roce SZPI kontrolou zjistila celkem 3 202 nevyhovujících šarží potravin a ostatních výrobků, což představuje cca 24 % hodnocených vzorků.

Z hlediska země původu inspekce v loňském roce zjistila nejvyšší míru pochybení u potravin dovážených z tzv. třetích zemí, naopak nejmenší podíl nevyhovujících vzorků kontroly potvrdily u potravin tuzemských výrobců. U potravin ze třetích zemí nevyhověly požadavkům národních nebo evropských předpisů 26,8 % hodnocených šarží. U potravin původem ze zemí EU nevyhovělo 19,8 % kontrolovaných šarží, tuzemské potraviny nevyhověly v 16,2 %.

V loňském roce Inspekce provedla v restauracích, bistrech, pivnicích, barech, cukrárnách a dalších typech provozoven společného stravování celkem 8 911 kontrol, zjistila zde 1 878 pochybení a porušení právních předpisů tak inspektoři konstatovali u cca každé 5 kontroly v segmentu. Při kontrolách zaměřených specificky na dodržování hygienických předpisů nevyhovělo 26 % kontrolovaných provozoven (1 632 případů nedodržení správné hygienické praxe). Aktuální výsledky kontrol společného stravování ve srovnání s výsledky kontrol v letech 2015–2020 indikují mírné zlepšení, stávající stav však nelze hodnotit jako uspokojivý a SZPI nadále bude segmentu věnovat zvýšenou pozornost.

V souvislosti s mimořádným růstem online formy prodeje inspektoři SZPI provedli celkem 1 254 kontrol přímo zaměřených na internetový prodej potravin. SZPI se v rostoucí míře zaměřuje i na kontrolu potravin nabízených či propagovaných na online sociálních sítích, internetových aukcích, bazarech apod. Nejčastěji kontrolovanou komoditu představovaly doplňky stravy. U SZPI je aktuálně registrováno přes 5200 provozovatelů nabízejících potraviny prostřednictvím internetového obchodu.

V roce 2021 bylo pravomocně skončeno 2 407 správních řízení vedených s provozovateli potravinářských podniků, v nichž byly uloženy pokuty v celkové výši 90 248 500 Kč. Inspekce zároveň vloni uložila 11 285 zákazů uvádět potraviny do oběhu a celková hodnota takto zakázaných potravin představovala 58 828 714 Kč.

Plné znění Zprávy o činnosti za rok 2021 viz web SZPI.


Zpracoval: Mgr. Pavel Kopřiva - tiskový mluvčí, tel.: +420 542 426 633  
 
02 May 2022
TN.cz Televizní noviny, pátek 29.4.2022 v čase 3:10 hodin
Dana VEČEŘOVÁ, prezidentka Potravinářská komora České republiky:
Už od začátku roku to zdražování bylo kolem 15 - 20 %. Ekonomové upozorňovali, že to může být až 30 % a já myslím, že se k této hranici blížíme.
 
 
 
Autor: TN.cz
02 May 2022

LIBANON

Petr Sochor, Zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Bejrútu,

Mob.: 00961 70 258 310, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Libanon – finanční dotace na chléb nadále platí

Libanonská vláda, i přes narůstající deficit státních financí, potvrdila v tomto týdnu souhlas s vyplacením částky USD 15 mil. na dočasné řešení situace nedostatku chleba. V tomto týdnu se od pondělí tvořily dlouhé fronty před pekárnami po celém Libanonu v důsledku obav a falešných zpráv o zastavení úvěrové linky na dotované zboží (v současné době pouze na pšenici a léky). Vláda poskytla dovozcům pšenice celkovou částku 15,3 mil. USD ve formě úvěru, který zabezpečí dostatečnou výrobu chleba a dalších pekařských výrobků na období dvou až třech týdnů. Současný stav v zásobování základními potravinami je příkladem toho, že Libanon v současné době žije tzv. ze dne na den. Nervozita obyvatel se stupňuje zejména v období končícího postního měsíce Ramadánu a nastupujících tří-denních svátků  Íd al-fitr

Libanonská vláda, i přes svízelnou hospodářskou situaci, neuvažuje o zrušení dotací na chléb a v těchto dnech probíhají jednání se Světovou bankou o úvěru ve výši USD 150 mil. s cílem zlepšit potravinovou bezpečnost země. Akutní nedostatek tzv. arabského chleba na místním trhu, jako základní potraviny pro všechny vrstvy obyvatelstva, je patrný od vypuknutí války na Ukrajině, která dodávala více než 90 % pšenice do Libanonu. Vzhledem k nedostatku finančních prostředků a zastavení pravidelných dodávek pšenice z Ukrajiny, je Libanon nucen nakupovat po relativně malých množstvích na spotové bázi. Místní hospodářství není ve stavu uzavírat dlouhodobé kontrakty, spoléhá na místní obchodníky, kteří hledají možnosti nákupu po celém světě. Nepříznivá finanční situace se násobí s nemožností Libanonu skladovat a vytvářet zásoby pšenice, protože největší obilné silo v bejrútském přístavu bylo zničeno při výbuchu v r. 2020. Libanonští mlynáři intenzivně hledají možnosti nákupu pšenice v Evropě, proběhlo i několik jednání s potenciálními dodavateli z ČR, ovšem vzhledem k velkému cenovému nárůstu cen za dopravu, nebyl zatím žádný kontrakt na dodávku pšenice z ČR do Libanonu realizován.

Zdroj: MZe ČR

02 May 2022

USA

Petr Ježek, Zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.,

Mob: +1 202 507-3859, Mob.: ČR: +420 601 558 079, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Na americké zákazníky je při nákupech apelováno, aby neplýtvali potravinami

Podle údajů z analýzy společnosti 84.51°, mohou být ekologické atributy spojené s výrobkem, jako je zdroj surovin nebo recyklovatelný obal, pro zákazníky méně důležité než individuální chování během návštěvy obchodu s potravinami a po ní.

Z analýzy vyplývá, že snížení plýtvání potravinami je pro 45 % nakupujících nejvyšší prioritou. Mezi další priority patří používání recyklovatelných nákupních tašek a omezení jednorázových položek. Obavy o životní prostředí se ne vždy váží na výběr potravin, a to i u zákazníků, kteří se udržitelností velmi zabývají. Mezi potravinářské kategorie, u kterých se spotřebitelé nejvíce zajímají o ekologii, se řadí trvanlivé potraviny (61 %) a mražené potraviny (56 %).

Další zajímavostí je, že zatímco každý třetí nakupující tvrdí, že je "velmi znepokojen" změnou klimatu, jen 21 % z nich podle této studie přikládá vážný význam vztahu potravin, které nakupuje, k ochraně životního prostředí.  Nejde ani tak o to, že výrobek musí být ekologický nebo z udržitelných zdrojů. Největší odpovědnost je ve skutečnosti v rukou zákazníka. Týká se totiž toho, co s výrobkem udělá poté, co si ho nakoupí. Proto je na spotřebitele různými cestami apelováno, aby zodpovědně přistupovali k nákupu správného množství potravin a k jejich následnému zpracování.

Zdroj: MZe ČR

02 May 2022

Britská vláda prostřednictvím dopisu hlavní veterinární úřednice UK Christine Middlemiss oznámila Evropské komisi další odložení nových kontrol pro produkty živočišného a rostlinného původu při dovozu do Velké Británie z EU/ČR, jejichž zavedení bylo plánováno na červenec, resp. září a listopad 2022. Původně stanovené termíny pro zavádění těchto kontrol se ruší a britská vláda bude jejich spuštění směřovat na konec roku 2023 (resp. od 1. 1. 2024).

 

V dopise (viz příloha níže) z 28. 4. 2022 zaslaném Evropské komisi Christine Middlemiss sdělila, že dojde k dalšímu odložení termínů zavedení nových dovozních kontrol, které bylo původně plánovány na 1. červenec, 1. září a 1. listopad 2022 (viz zde).

Hlavní veterinární úřednice UK sdělila Evropské komisi, že firmy v EU mohou zastavit přípravy spojené se zavedením nových dovozních kontrol. Nové kontroly bude britská vláda směřovat na konec roku 2023, tedy začátek roku 2024. Kontroly, které již v současnosti probíhají, zůstávají v platnosti.

Dále se v prohlášení konstatuje, že výše uvedené změny budou promítnuty do oficiálních materiálů britské vlády. Konkrétně má britská vláda na podzim 2022 zveřejnit Target Operating Model, který stanoví pravidla pro všechny produkty dovážené do UK.

Zpracoval odbor zahraničně obchodní spolupráce, 29. dubna 2022.
Kontakt
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., tel. 221 812 758.

01 May 2022

POZVÁNKA – WEBINÁŘ & PRACOVNÍ SNÍDANĚ

DOPLŇKY STRAVY A HRANIČNÍ PŘÍPRAVKY
- aktuálně a prakticky

Vážené dámy, vážení pánové,

s ohledem na zpětnou vazbu a dotazy, které od Vás dostáváme, jsme se rozhodli pro Vás připravit praktický seminář (osobní účast) či webinář (online účast), který bude věnován dvěma tématům, jež se nám v praxi velice často prolínají, a to doplňkům stravy a hraničním výrobkům (zejména se zaměřením na aktuální trendy a novinky).

 

Co Vás čeká? Jen důležité, aktuální a užitečné informace!

Doplňky stravy:

Váháte, zda využít nový elektronický systém oznamování potravin, nebo doplňky stravy notifikovat „postaru“? Přiblížíme si, jaké jsou výhody a nevýhody obou způsobů notifikace. Zaměříme se také na průběh kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce a dáme Vám praktické tipy a doporučení, jak si v průběhu kontroly efektivně počínat. Součástí našeho výkladu bude také představení základních pravidel pro označování a propagaci doplňků stravy s příklady z aktuální rozhodovací činnosti. Stranou nezůstanou ani naše tipy a praktické zkušenosti se smluvním nastavením výroby doplňků stravy.

Hraniční přípravky:

Problematika doplňků stravy se (bohužel!) čím dál častěji nechtěně pojí s otázkou klasifikace výrobků (Kdy se jedná o doplněk stravy a kdy již jde o léčivý přípravek? Popř. proč mi SÚKL výrobek překlasifikoval a co s tím můžu udělat?). Z tohoto důvodu bude součástí našeho výkladu také představení specifik tzv. hraničních výrobků a souvisejících řízení, neboť prvotní zařazení výrobku do odpovídající kategorie je často klíčové. Řekneme si ale rovněž co dělat, když už je hraniční řízení zahájeno, jaké to pro Vás jako výrobce, distributora či prodejce má následky a jak se efektivně bránit ve správním řízení.

Melatonin, CBD atd.:

Neopomeneme zmínit ani legislativní a praktické novinky z rozhodovací praxe v této oblasti, které se nám v průběhu minulého roku nashromáždily, ať již jde o používání melatoninu, CBD či změny v klasifikaci zdravotnických prostředků a vedení příslušných správních řízení.

Seminář plánujeme jako tzv. smíšený, můžete se tedy podle své preference zúčastnit osobně (pro 20 osob) nebo online (webinář). Pokud se nebudete moci zúčastnit ani osobně ani online, rádi Vám dodatečně zpřístupníme záznam z webináře.

Sestřih z našich již realizovaných webinářů můžete shlédnout (a „nasát“ tak atmosféru) na našem YouTube kanálu.

Termín konání

05. 05. 2022, 9:00–13:00

Místo konání

Osobně (účast na semináři) v restauraci Altány Kampa

nebo

online přenos z Altánů Kampa

Přednášející

Mgr. Libor Štajer

Mgr. Lucie Macáková

JUDr. Antonín Valuš, Ph.D.

Cena

seminář s osobní účastí v restauraci Altány Kampa celkem 5.200,- Kč
bez DPH/účastník
(zahrnuje účastnický poplatek, občerstvení, parkovné, kapacita 20 osob)

nebo

webinář celkem 4.900,- Kč bez DPH/účastník

Program

  • Doplňky stravy a jejich uvádění na trh (složení a oznamování doplňků stravy; často řešená porušení potravinového práva na úseku doplňků stravy; smluvní nastavení vztahů při výrobě doplňků stravy)
  • Hraniční přípravky, hraniční řízení a aktuální trendy a novinky (jak se liší jednotlivé kategorie; jak správně klasifikovat svůj výrobek před uvedením na trh; co dělat, když je zahájeno hraniční řízení a jak se efektivně bránit)

 

  • Označování, propagace a prodej doplňků stravy po internetu v kontextu rozhodovací praxe dozorových orgánů

 

  • Kontrola Státní zemědělské a potravinářské inspekce a její průběh v praxi

Kontaktní osoba a přihlášky

Přihlášky zasílejte na adresu: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 
Pavla Pospíšilová, KMVS, advokátní kancelář, s.r.o.,
tel.: 296 210 562-3, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

Webinář bude zorganizován tak, abyste jej mohli nerušeně a ve vysoké kvalitě přenosu obrazu i zvuku v přímém přenosu absolvovat z pohodlí Vašeho domova či kanceláře. Samozřejmostí je nejen to, že od nás v předstihu obdržíte před samotným webinářem unikátní přihlašovací údaje s pokyny pro jejich použití, ale také prezentaci v elektronické podobě. V průběhu semináře budete mít možnost, jak jste na to u nás zvyklí, pokládat dotazy přednášejícím zcela diskrétně prostřednictvím společného online chatu, který poběží po celou dobu s videopřenosem. Pro připojení k webináři nebude třeba instalovat žádný speciální program. Pouze se s využitím zaslaných přihlašovacích údajů přihlásíte prostřednictvím svého prohlížeče k webové stránce, kde poběží v níže uvedený čas „live stream“ interaktivního webináře.

Pro případ, že se nemůžete zúčastnit, rádi Vám zpřístupníme záznam webináře nebo pro Vás připravíme Váš vlastní interní webinář.

Mgr. Libor Štajer
Partner

e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tel.: 777 561 663

Mgr. Lucie Macáková (Neubertová)
Senior Associate

e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tel.: 604 878 988

JUDr. Antonín Valuš Ph.D.
Senior Associate

e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tel.: 777 214 856

29 April 2022
Výstupy projektu o plýtvání potravinami a vlivu informačních kampaní

 

Lidé reagují i na levné kampaně. Díky nim omezí plýtvání potravinami

I finančně nenáročné kampaně mohou vést ke snížení plýtvání potravinami. Lidé reagují na letáky, edukativní příspěvky na sociálních sítích, nálepky na popelnicích, čtou jednoduché informační brožurky. Naopak efekt dražších kampaní se v krátkodobém horizontu nedostavil. Když ale odborníci na domácnosti přestanou působit, tak se lidé vrátí do zajetých kolejí a je možno pozorovat opětovný nárůst plýtvání potravinami. Vyplývá to z tříletého projektu Mendelovy univerzity v Brně. Vědci na jeho základě získali celosvětově unikátní data, s kterými budou dál pracovat.


Tři roky rozborů komunálního odpadu v 900 brněnských domácnostech přinesly konkrétní reálná data o tom, kolik potravin se v těchto domácnostech skutečně vyhazuje. V rámci projektu byly také zjištěny detailní informace o postojích domácností k plýtvání potravinami a důvodech, proč se plýtvá. Cílem totiž bylo nejen zmapovat, kolik domácnosti vyplýtvají potravin, ale také zjistit, zda a jak lze chování spotřebitelů ovlivnit.  

V prvním roce projektu bylo zjištěno, že průměrný obyvatel Brna vyhodí ročně do popelnice 37,4 kilogramů potravin. Nejvíce vyplýtvaných potravin se objeví ve směsném komunálním odpadu na sídlištích, konkrétně jde o 53,6 kilo na osobu a rok.

Získáním jasných dat výzkum začal, následně se odborníci z Provozně ekonomické fakulty snažili chování lidí změnit. „Během tří let jsme provedli jedinečný experiment, proběhla řada kampaní, které informovaly o závažnosti problému a současně nabízely tipy, jak je možné plýtvání omezit. V této době jsme zaznamenali, že se skutečně objem vyplýtvaných potravin ve sledovaných lokalitách snížil průměrně o 11 %,“ uvedla vedoucí projektu Lea Kubíčková.

Vědecký tým měřil a porovnával vliv jednotlivých kampaní. Překvapivé bylo zjištění, že okamžitý efekt měla pouze levnější kampaň. Šlo o jednoduché letáky, příspěvky na sociálních sítích, nálepky na popelnicích, informační brožurky. Náročnější kampaň, jako jsou workshopy ve školách, diskuse, focus groupy, edukační video kampaň se v tomto krátkém období výrazně neprojevily.  V posledním roce projektu, kdy výzkumníci na domácnosti již nepůsobili, se plýtvání opět zvýšilo, nedosáhlo však zatím úrovně před zahájením kampaní. U skupin, které byly pod vlivem dražší kampaně, byl návrat k nežádoucímu chování méně výrazný než u skupin, které byly ovlivňovány levnější kampaní – z toho je možné odvodit, že dražší kampaň přinesla efekty až s určitým časovým odstupem.

„Shrneme-li tedy celé tři roky projektu, je zřejmé, že při vhodném působení je možné chování domácností ovlivnit, aby se snažili už při nakupování potravin a pak následně jejich zpracování chovat racionálně a plýtvat potravinami co nejméně. Efekt některých kampaní je okamžitý, u jiných se projeví později. Je však zřejmé, že pokud se působit přestane, domácnosti se vrací do zaběhaných kolejí. Z toho plyne, že je třeba o problematice hovořit, na domácnosti systematicky působit a že intervenční kampaně mají smysl,“ doplnila Kubíčková. Projekt, který financovala TAČR, přinesl i zajímavé informace z rozsáhlého dotazníkového šetření. Brněnské domácnosti uváděly, že si uvědomovaly vlastní plýtvání potravinami mnohem více v situaci, kdy měly pocit, že za potraviny utrácí větší množství peněz. 

Práce výzkumníků i přes konec grantu nekončí. Již nyní na něj navazují další aktivity, například ve spolupráci s Karlovou univerzitou budou výsledky projektu využity pro tvorbu interaktivních vzdělávacích materiálů týkajících se plýtvání potravinami pro základní školy. Začal také mezioborový výzkum zaměřený na nakládání s potravinovým odpadem z domácností na sídlištích v souladu s principy cirkulární ekonomiky. V této oblasti vědci chystají testovat a modifikovat sběrné nádoby na potravinový odpad, které mimo jiné budou eliminovat nepříjemný zápach, případné infekce a výskyt hmyzu a hlodavců. 

Kontakt pro bližší informace: doc. Ing. Lea Kubíčková, Ph.D., tel.: 739 348 950, vedoucí Ústavu marketingu a obchodu (PEF).

Autor: MENDELU

Zdroj: https://www.bezpecnostpotravin.cz/trilety-projekt-mendelovy-univerzity-prinesl-unikatni-data-o-plytvani-potravinami-v-domacnostech.aspx

 

29 April 2022

Na konci března zveřejnil server Aktuálně.cz rozhovor s Ing. Zuzanou Malinovou z Oddělení bezpečnosti potravin Ministerstva zemědělství ČR na téma geneticky modifikovaných (GM) plodin a zákonů EU.

Ing. Malinová srozumitelnou formou shrnula potenciální využití GM potravin, jaké konkrétní GM plodiny se ve světě vyskytují a současnou legislativu EU, zároveň zdůraznila nutnost investovat do výzkumu. V podcastu upozorňuje, že žádná studie neprokázala negativní vliv GM potravin na zdraví lidí a zvířat, ani na životní prostředí. Naopak, nedávné studie Evropské komise uvádějí, že GM potraviny mohou přispět k udržitelným systémům zemědělství a k produkci potravin v souladu se Zelenou dohodou pro Evropu (angl. European Green deal) a strategií "Z farmy na vidličku" (angl. Farm to Fork Strategy).

Celý podcast je možné si poslechnout na následujícím odkazu:
Podcast | Zuzana Malinová o geneticky modifikovaných potravinách | Aktuálně.cz

29 April 2022

Navzdory ekonomickým sankcím, které Japonsko uvalilo na svého souseda, se obě země dohodly na letošních limitech lovu lososů a pstruhů.

Objem povoleného lovu pro letošní sezónu zůstane stejný jako v loňském roce, a japonští rybáři tak budou moci chytit až 2,050 tun ryb, které budou ruské protistraně kompenzovány poplatkem pohybujícím se mezi 200 až 300 miliónu jenů v závislosti na konečné velikosti úlovku. Lososi a pstruzi, které japonští rybáři ve vodách na sever od Hokkaida, se třou v ruských řekách, a dle rybářských regulí OSN má tak Rusko nárok na finanční kompenzace.

Lovecká sezóna zpravidla začíná již 10. dubna, kvůli sankcím uvalených tokijskou vládou na Rusko a agresi na Ukrajině však po několik týdnů reálně hrozila situace, že se výši letošních kompenzací a povoleného objemu úlovku nepodaří domluvit, a Japonsko tak bude čelit zásadnímu výpadku v dostupnosti oblíbeného druhu ryb. Nakonec se podařilo nalézt dohodu a japonští rybáři budou moci začít s lovem začátkem příštího května.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.

Zdroj: Nikkei Asian Review

Autor: CzechTrade

Zdroj: https://www.czechtrade.cz/sluzby/informacni-servis/aktuality/japonsko-se-s-ruskem-dohodlo-na-limitech-rybolovu

29 April 2022

Praha 28. dubna (ČTK) - Případný výpadek dodávek ruského plynu může podle Potravinářské komory ČR ohrozit výrobu potravin. Problémy mohou mít hlavně pekárny, mlékárny nebo zpracovatelé masa a masných výrobků. Komora to dnes sdělila ČTK v tiskové zprávě. Komora také upozornila na to, že i když do Česka se plyn nekupuje přímo z Ruska, ale přes zprostředkovatele hlavně z Německa, jsou české firmy na ruském plynu závislé. Rusko ve středu zastavilo dodávky plynu do Polska a Bulharska.

Podle společností, které dnes ČTK oslovila, nelze v krátkodobém horizontu plyn nahradit například elektřinou. Například podle Jana Viraga, jednatele středočeské společnosti Agro-V, si drůbežáři neumí představit, jak by mohli bez plynu fungovat. Společnost sice částečně přešla na jiné topné médium pro výkrm drůbeže, porážka se bez něj ale neobejde. Případě přerušení dodávek plynu by pak nejspíše vedlo k ukončení výroby. "Jestliže drůbež neporazíme, nebudeme ji ani nasazovat," uvedl pro ČTK. Upozornil na to, že plyn je potřeba i například na výrobu krmných směsí. Pokud by se Česko mělo zbavit závislosti na ruském plynu, mohlo by k tomu dojít až během několika let, dodal.

Bez plynu se neobejdou ani firmy ze skupiny Agrofert. Klíčový je hlavně pro výrobu hnojiv jeho firem v Německu a na Slovensku, bez kterých nejsou zemědělci schopní vypěstovat dostatek potravin, sdělila ČTK mluvčí holdingu Lucie Bukovanská. "Plyn využíváme i v zemědělství, tam hlavně k sušení komodit a v potravinářských firmách jako základní zdroj pro výrobu tepla. Oba tyto segmenty nebudou schopné bez dodávek plynu fungovat a rychlé náhradní řešení neexistuje. V krátkodobém horizontu plyn určitě nahradit nejde," uvedla.

Společnost podle ní hledá alternativy k využití plynu, ty se ale neobejdou bez investic, které nelze realizovat dříve než za rok, a ani tak nelze plyn nahradit ze 100 procent. "Náhrada plynu je nejsnazší v zásobování obyvatelstva teplem. Jsou dostupné systémy jako tepelná čerpadla, fotovoltaické panely, které se dají instalovat na většinu nemovitostí. Přispělo by to k razantnímu snížení celkové spotřeby plynu a jeho využití v průmyslových oborech," doplnila Bukovanská.

"Bez plynu bychom byli nuceni zastavit výrobu stejně jako řada dalších potravinářských podniků, což je z hlediska zabezpečení zásobování obyvatelstva nemyslitelné. Proto je nezbytné, aby byli potravináři zařazeni mezi prioritní odběratele, aby v případě krize mohli odebírat nezbytné minimum plynu na zajištění výroby a dodávek potravin obyvatelům," sdělil ČTK ředitel společnosti Nestlé pro korporátní záležitosti Vratislav Janda.

Na případné vypnutí dodávek plynu se už před několik týdny začal připravovat majitel pražské společnosti Pekárna Kabát Richard Kabát. "Máme všechny pece na plyn, když ho vypnou, nevyrobíme ani jeden kus pečiva," řekl. Proto investoval zhruba šest milionů korun do nákupu elektrických pecí, i když je aktuálně firma nijak nevyužije. V pecích na elektřinu lze podle něj vyrobit ale jen zhruba 45 procent produkce. Pokud by došlo k výpadku plynu, přišla by pak společnost, která má 220 zaměstnanců, o polovinu tržeb.

Na dodávkách plynu jsou podle tiskové mluvčí společnosti Pivovary Staropramen Denisy Mylbachrové závislí také čeští výrobci piva. "Náhradní řešení by se hledalo jen velmi složitě. Věříme, že se dodávky plynu podaří vyřešit na úrovni státu, respektive Evropské unie," uvedla.

Na to, že v případě výpadku dodávek plynu hrozí zavírání podniků a nárůst nezaměstnanosti, upozornila ve středu také Hospodářská komora ČR. Vláda by podle komory měla srozumitelně a urychleně informovala o dopadech zastavení dodávek. Kvůli zdrženlivému postoji vlády svolá jednání reprezentantů podnikatelských a zaměstnavatelských organizací. Ministerstvo průmyslu a obchodu ve středu uvedlo, že při kritickém nedostatku plynu by se dodávky zachovaly jen domácnostem a kritické infrastruktuře, například nemocnicím.

zaz mha

28 April 2022

Brno 28. dubna (ČTK) - Plýtvání s potravinami je pro lidi důležité téma a když se na ně pozitivně působí, tak dokážou objem vyhozeného jídla snížit. Zároveň velmi oceňují praktické rady, jak potraviny skladovat či jak zpracovávat zbytky, řekla dnes na tiskové konferenci vedoucí výzkumního projektu Lea Kubíčková z Ústavu marketingu a obchodu na Mendelově univerzitě v Brně. S kolegy tři roky zkoumala, jak lidé vyhazují potraviny a jak na ně lze působit, aby vyhazovali méně.

Výzkum dělali v 900 domácností v Brně, a to na sídlištích, ve vilové zástavbě a ve venkovské zástavbě. Zatímco v prvním roce se jen měřilo množství potravinového odpadu v popelnicích, ve druhém roce už výzkumníci na dotčené působili kampaněmi a ve třetím roce se zase jen měřilo množství odpadků. V prvním roce byl roční průměr na osobu 37,4 kilogramu, ve druhém roce 33,3 kilogramu a za třetí rok ještě nejsou údaje, protože v těchto dnech se dělá poslední měření.

"Působili jsme na lidi dvěma typy kampaní. Jedna, levnější, měla formu nálepek na popelnice, letáků, plakátů ve školách a ve veřejném prostoru, příspěvcích v radničních zpravodajích a pro starší jsme vytvořili brožurky. Dávali jsme i posty a výzvy na sociální sítě," řekla spoluautorka projektu Lucie Veselá. Tato kampaň měla okamžitý pozitivní dopad, ale po ukončení kampaně se lidé vrátili ke stereotypům a množství vyhozených potravin se zvýšilo.

Druhý typ kampaně, dražší, se zaměřil více na děti. "Dělali jsme workshopy ve školách, v covidu i on-line, dodávali jsme různé materiály do škol, pořádali soutěže pro děti. Pro dospělé jsme dělali videokampaně, do které se zapojili i herci," řekla Veselá. Kampaň začala působit až výrazně později, nicméně po jejím konci už se množství odpadu tak nezvýšilo. A výzkumníci předpokládají, že vzdělávací působení na mladou generaci může přinést pozitivní výsledky do budoucna.

Podle další spoluautorky Martiny Morávkové je důležité, aby lidé byli dlouhodobě vystaveni pozitivní kampani. "Tři čtvrtiny lidí o tom chtějí mluvit a zjišťovat si informace, dvě třetiny zajímá, jak mohou plýtvání omezit. Ale jen čtvrtina nám řekla, že zaznamenala sdělení o této problematice," řekla Morávková.

Projekt pokračuje dále a zaměří se na další výzkumy a přípravu vzdělávacích programů. Výzkumníci také spolupracují s ministerstvy i některými samosprávami, které chtějí toto téma komunikovat. Plýtvání s potravinami je dlouhodobým problémem současné západní společnosti. Lidé nejčastěji vyhazují ovoce a zeleninu či pečivo kvůli tomu, že se zkazí či ztvrdne. V době pandemie se také zvýšilo množství vyhozených hotových jídel.

Zdeněk Meitner dr

28 April 2022

Seminář nabídne potřebné informace k vládním programům ekonomické migrace a aktuální situaci v oblasti zaměstnávání cizinců v kontextu dění na Ukrajině.  Seminář je především určen zaměstnavatelům, kteří hledají odpovědi na otázky, jak legálně zaměstnat kvalifikované zaměstnance ze třetích zemí, dále garantům programů ekonomické migrace a dalším subjektům, které mají zájem se blíže seznámit s problematikou zaměstnávání cizinců. Podrobný program bude zveřejněn na internetových stránkách MPO.

DATUM KONÁNÍ:   17. května 2022, 09:00 – 12:45 hod. Registrace od 08,30.

MÍSTO KONÁNÍ: Ministerstvo průmyslu a obchodu, Politických vězňů 20, 110 00 Praha 1, zasedací místnost „Aula“

Neváhejte se proto co nejdříve na seminář registrovat uvedením svého jména, příjmení, subjektu, který budete zastupovat a uvedením zájmu o účast na semináři v Praze na adrese This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Registrace a účast na semináři je bezplatná.                                                                                  

PROGRAM

 

08:30 – 09:00    Registrace

09:00 – 09:30     Fungování vládních programů ekonomické migrace v návaznosti na aktuální situaci, nejčastější

chyby v žádostech

                            Mgr. Lukáš Prokeš, odbor evropského a mezinárodního práva Ministerstva průmyslu a obchodu            

09:30 – 09:40   Zodpovídání dotazů 

09:40 - 10:20      Aktuální situace v oblasti dlouhodobé pracovní migrace v návaznosti na dění na Ukrajině, Lex

Ukrajina, otázky spojené s pobytem ukrajinských uprchlíků

                               Mgr. Ondřej Brychta/Ing. Jakub Valkus, odbor azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra 

10:20 – 10:50   Zodpovídání dotazů

10:50 – 11:15    Pauza na občerstvení                        

11:15 – 11:45     Aktuální fungování zastupitelských úřadů v zahraničí, problematika příjmu žádostí a vydávání víz  

                             v rámci ekonomické migrace, dopady situace na Ukrajině

                              PhDr. Ing. Olga Horáková/PhDr. Jiří Kvasnička, Vízový odbor Ministerstva zahraničních věcí            

11:45 – 12:00   Zodpovídání dotazů    

12:00 – 12:30     Zahraniční zaměstnanost z pohledu Ministerstva práce a sociálních věcí, dopady situace na Ukrajině na ČR v kontextu zaměstnávání cizinců z třetích zemí

                             Ing. Barbora Maťová, odbor integrace na trh práce Ministerstva práce a sociálních věcí     

12:30 – 12:45    Zodpovídání dotazů    

 

Zdroj: MPO

                                                    

28 April 2022

Tisková zpráva 28. 4. 2022. Vláda musí urychleně představit priority pro zásobování obyvatelstva potravinami. Potravinářský průmysl musí být zařazen do přednostních kategorií pro dodávky plynu a elektřiny. Potravinářská komora České republiky (PK ČR) se připojila k výzvě Hospodářské komory a žádá vládu premiéra Fialy k odpovědnému řešení situace. „Je třeba připravit jasný scénář, jak budeme postupovat v případě, že dojde k omezení dodávek plynu“, uvedla Dana Večeřová, prezidentka PK ČR.

 

Evropa není a nemůže být v oblasti plynu soběstačná a je závislá na externích zdrojích. Rusko dodává plyn do 23 evropských zemí včetně České republiky. Včera byly zastaveny dodávky do Polska a Bulharska. Důvodem je, že tyto země odmítly za plyn platit v rublech. Česká republika nekupuje plyn přímo z Ruska, ale využívá zprostředkovatelů, nejvíce firem z Německa. Nicméně i tak je Česko na ruském plynu závislé ze 100 %. Pokud by došlo k výpadkům plynu i na našem území, výroba potravin musí být na prvním místě.

Nedostatek plynu může nejvíce postihnout výrobu pečiva, mléka, masa a masných výrobků, konzervování potravin a mnoho dalších. Kromě zvýšení cen plynu a elektřiny potravináře trápí prudké zdražení pohonných hmot. Řešením mohou být kompenzace, které umožňuje dočasný krizový rámec Evropské komise.  Stát tak může podpořit hlavně malé a střední podniky, pro které je současná situace velmi vyčerpávající.

 

Tisková zpráva

Kontakty pro média:

Potravinářská komora ČR

tisková mluvčí Helena Kavanová

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., tel. 737 287 024

________________________________________________________________________________

Potravinářská komora České republiky (PK ČR) byla založena v roce 1995 jako federace výrobců potravin, nápojů a zpracovatelů zemědělské produkce. PK ČR plní funkci zájmového neziskového sdružení pro všechny potravinářské obory a obory zpracování zemědělských produktů.

28 April 2022

Ekoznačení (ecolabelling) je dobrovolné označování výrobků a služeb, které jsou v průběhu celého životního cyklu prokazatelně šetrnější k životnímu prostředí a ke zdraví spotřebitele a jejich kvalita je na vysoké úrovni.

Hlavní myšlenky ekoznačení

Ekoznačení dává zákazníkovi jistotu, že výrobek splňuje přísná environmentální kritéria, která zahrnují kvalitní vstupní suroviny, šetrný způsob výroby a možnost recyklace.

Kritéria ekoznačení poskytují návody a pokyny pro společnosti, které chtějí snížit svůj dopad na životní prostředí a zaručit účinnost svých ekologických opatření.

Ekoznačky

Ekoznačky jsou nástrojem označování výrobků a služeb, které mají snížené či žádné negativní dopady na životní prostředí, než mají jiné srovnatelné výrobky či služby. Obecně ekoznačkami mohou být označeny výrobky, které splňují určitá stanovená kritéria a spadají do posuzovaných kategorií výrobků.

Označení ekoznačkou musí projít kontrolním a schvalovacím procesem pověřené třetí strany. V České republice posuzuje produkty a ekoznačku uděluje CENIA – česká informační agentura životního prostředí při Ministerstvu životního prostředí[1].

Ač je ekoznaček vícero, CENIA v České republice certifikuje dva typy ekoznaček, a to:

  1. ekoznačku Evropské unie (Ecolabel EU), a
  2. českou národní ekoznačku (Ekologicky šetrný výrobek či služba).

Ekoznačka EU

Regulace ekoznačky Evropské unie (EU) vychází z právních předpisů Evropské unie, a to zejména z nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 66/2010 o ekoznačce EU (dále jen „Nařízení“) a pravidelně aktualizovaných prováděcích nařízení pro jednotlivé produkty, pro které je možné označení ekoznačkou získat.

Nařízení vychází ze zásad mezinárodní normy ISO 14024 a tématu ekoznačky se věnuje i známá Zelená dohoda pro Evropu (Green Deal)[2].

Ekoznačka EU může být udělena produktům na trhu celé Evropské unie. Prostřednictvím jedné značky tak mohou být jednotlivé produkty propagovány po celém Evropském hospodářském prostoru.

Logo ekoznačky EU má podobu stylizované květiny se symbolem Є uprostřed a nápisem EU Ecolabel. Nedílnou součástí značky je rámeček s číslem licence v požadovaném tvaru.

https://www.peytonlegal.cz/wp-content/uploads/2022/04/ecolabel-150x150.png 150w" alt="Ekoznačení v České republice z právního pohledu 1" width="120" height="120" class="alignnone wp-image-3441" style="box-sizing: inherit; border-style: none; width: 710px; max-width: 100%; height: auto;" loading="lazy" />
Zdroj: https://ec.europa.eu/environment/ecolabel/ecolabel-and-green-public-procurement.html

Ekologicky šetrný výrobek či služba

Ekoznačky Ekologicky šetrný výrobek a Ekologicky šetrná služba jsou udělovány v rámci Národního programu označování ekologicky šetrných výrobků a služeb produktům, které splňují stanovené požadavky týkající se jejich vlivu na životní prostředí.

Program vychází z technické normy ČSN ISO 14024 Environmentální značky a prohlášení – Environmentální značení typu I. a řídí se Pravidly o realizaci Národního programu označování ekologicky šetrných výrobků a služeb vydanými Ministerstvem životního prostředí.

Ekoznačení Ekologicky šetrný výrobek a Ekologicky šetrná služba se vztahují jen na produkty nabízené na trhu České republiky.

Logo ekoznačení tvoří stylizované písmeno „e“ s nápisem Ekologicky šetrný výrobek, resp. Ekologicky šetrná služba v horní části a registračním číslem označeného produktu v části spodní.

https://www.peytonlegal.cz/wp-content/uploads/2022/04/Logo_ESV_bez_cisla.png 390w" alt="Ekoznačení v České republice z právního pohledu 2" width="293" height="300" class="alignnone size-medium wp-image-3445" style="box-sizing: inherit; border-style: none; width: 710px; max-width: 100%; height: auto;" loading="lazy" />https://www.peytonlegal.cz/wp-content/uploads/2022/04/Logo_ESS_bez_cisla.png 390w" alt="Ekoznačení v České republice z právního pohledu 3" width="293" height="300" class="alignnone size-medium wp-image-3443" style="box-sizing: inherit; border-style: none; width: 710px; max-width: 100%; height: auto;" loading="lazy" />

Zdroj: https://ekoznacka.cz/ekoznaceni/ekoznacka-esv-a-ess

Jaké produkty mohou být označeny ekoznačením?

Podle aktuálních pravidel mohou ekoznačku EU s označením Ekologicky šetrný výrobek získat následující produkty:

  • grafický a hedvábný papír,
  • produkty z tištěného papíru, papírové kancelářské potřeby a odnosné tašky,
  • savé hygienické výrobky,
  • kosmetické přípravky a přípravky pro péči o zvířata,
  • čističe na pevné povrchy,
  • mycí prostředky do myček nádobí,
  • prostředky pro ruční mytí nádobí,
  • prací prostředky,
  • textil,
  • obuv,
  • barvy a laky,
  • elektronické displeje,
  • dřevěné, korkové a bambusové podlahové krytiny
  • tvrdé krytiny,
  • nábytek,
  • postelové matrace,
  • pěstební substráty, pomocné půdní látky a mulč, nebo
  • maziva.

Navíc označení Ekologicky šetrný výrobek mohou získat ještě:

  • produkty z nasávané papíroviny,
  • tepelné izolanty,
  • posypové materiály pro údržbu komunikací, či
  • trubky, tvarovky a potrubní systémy z polyolefinů. 

Ekoznačku EU či označení Ekologicky šetrná služba mohou získat následující služby:

  • turistické ubytování, či
  • úklidové služby.

Jaká jsou kritéria pro získání ekoznačení?

Kritéria jsou přizpůsobena, aby zohledňovala charakteristiky každého typu výrobku a vychází pro ekoznačku EU jak z Nařízení, tak z jednotlivých prováděcích nařízení pro jednotlivé produkty, a v případě ekoznačení Ekologicky šetrný výrobek a Ekologicky šetrná služba pak vychází z příslušných technických norem a pravidel udělování.

Jedná se zejména o následující kritéria:

  • kvalita a původ vstupních surovin,
  • životní cyklus,
  • emise chemických látek a spotřeba energie při výrobě
  • obsah těžkých kovů,
  • spotřeba energie,
  • elektrosmog,
  • obsah nebezpečných látek ve výrobku,
  • konstrukce a možnost výměny dílů,
  • obalové řešení,
  • hlučnost, či
  • možnost recyklace.

Proces udělení ekoznačky

Samotnému udělení ekoznačky předchází proces certifikace – podání žádosti, kontroly, uhrazení poplatků, posouzení dokladů, hodnocení, inspekční návštěva, vydání souhrnné zprávy a rozhodnutí o udělení (vč. předložení a uzavření licenční smlouvy).

V případě úspěchu, jakmile dojde k podpisu smlouvy a zaplacení příslušných poplatků, je žadatel držitelem ekoznačky a má oprávnění k použití loga ekoznačky k propagaci svého daného výrobku či služby. Ekoznačku lze používat pouze na produkty uvedené v licenční smlouvě.

Ekoznačku lze umísťovat například:

  • přímo na výrobek nebo jeho obal,
  • na propagační materiály, návody pro uživatele a další výrobně technickou dokumentaci vztahující se k výrobku,
  • do všech typů článků pojednávajících o označeném výrobku, resp. službě,
  • při korespondenci pojednávající o označeném výrobku, resp. službě, či
  • na výstavních expozicích apod.

Platnost licence k používání ekoznačky je shodná s platností kritérií pro daný typ produktu. Platnost licence se zpravidla jednou za pět let aktualizuje. Licenci k používání ekoznačky je možné prodlužovat či rozšiřovat při splnění aktuálních kritérií.

Závěr

Podnikatelé mohou ekoznačení využít při marketingu označených produktů – výrobků a služeb – a díky certifikaci ekoznačkou mohou zvýšit jejich hodnotu. V budoucnu lze očekávat i zapojení ekoznačení do systému hodnocení v rámci veřejných zakázek. Současně pak spotřebitelé mohou ekoznačení využít zase jako vodítko při nákupu ekologicky šetrnějšího zboží a služeb.

V případě jakýchkoli dotazů k tématu, či v případě potřeby podpory při získání ekoznačení pro Vaše produkty nás neváhejte kontaktovat.

[1] Více zde: https://www.cenia.cz/.

[1] Více například zde: https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_cs.

Autor: Mgr. Jakub Málek, managing partner – This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

www.peytonlegal.cz

28.04.2022

Zdroj: https://www.peytonlegal.cz/ekoznaceni/

28 April 2022

Od neděle 1. května začíná Mezinárodní týden kompostování. Ministerstvo životního prostředí dlouhodobě podporuje třídění a využití bioodpadů úpravami platné legislativy podporou budování a zlepšování technologií kompostáren i osvětou. Zapojte se také do důsledného třídění bioodpadů a podpořte výrobu a aplikaci kompostů ve vašem regionu. Pomůžete tím snížit dopady sucha ve vašem regionu a zlepšit kvalitu půdy.

V každé domácnosti vznikají biologicky rozložitelné odpady, které je potřeba třídit, protože jsou zdrojem organických látek a živin, a ty se mají vracet do půdy. Třídění bioodpadů je důležité jednak z důvodu využití látek, které obsahují, a dále také kvůli snižování množství směsného komunálního odpadu, což je zásadní z hlediska ochrany životního prostředí. V obcích je na základě platné legislativy v současné době umožněno občanům odevzdávat bioodpady do speciálních nádob nebo minimálně do sběrného dvora.

Obce povinně celoročně třídí biologicky rozložitelné odpady od roku 2016.

Do hnědých popelnic a kontejnerů tak mají z domácností mířit nejen biologicky rozložitelné odpady ze zahrad, ale také rostlinné zbytky z přípravy potravin (slupky, ovoce a zelenina, kterou již nelze konzumovat). Každého nevytříděného rostlinného odpadu z přípravy pokrmů v domácnostech je škoda. Tyto odpady mají vyšší obsah vody, a proto jsou důležitou součástí zakládky při zpracování bioodpadů v kompostárně, kde se vyrábí kompost, který je důležitým hnojivem. Díky němu se do půdy dostává významné množství organické hmoty a živin.

Důležitá je také spolupráce v regionu, která zajistí uzavření cyklu návratu živin a organické hmoty do půdy. Obec by v rámci nastavení systému měla komunikovat s kompostárnou a se zemědělci v regionu. Potřebné je také zapojení škol a ekologická výchova.

A čím je aplikace kompostů na zemědělskou půdu prospěšná?

  • Dochází k větší schopnosti půdy absorbovat vodu a tuto udržet i v suchém období, a to déle než u půdy, kde kompost aplikován nebyl. Toto je významné zejména ve vztahu k vývoji počasí, kdy sucho ovlivňuje pěstování polních plodin. Aplikací kompostu lze uspořit vodu, která je potřeba k provedení zálivky.
  • Kompostem se doplňují živiny pro výživu rostlin. Dodání organické hmoty způsobuje lepší využití živin a jejich absorpci v půdním komplexu.
  • Kompost navrací organickou hmotu do půdy. Podporuje rozvoj půdní mikroflóry a drobných živočichů.
  • Zvýšením podílu organické hmoty v půdě dochází ke snížení negativních jevů jako je eroze a utužení půd. Takové postižení půd je v poslední době stále častější a ohrožuje značné procento půd.
  • Při aplikaci kompostu se ukládá uhlík do půdy, která pak plní funkci „uhlíkové banky“. Uhlík se pak neuvolňuje do atmosféry v podobě CO2.

V současné době zažíváme na většině území České republiky další etapu sucha. Tato situace je velice nepříznivá z hlediska množství vody, které je zadrženo ve všech přírodních ekosystémech a také dopadů na pěstování zemědělských plodin (půdní sucho, větrná eroze).

Zadržování vody v půdě je ovlivněno různými faktory, ale jedním z nejdůležitějších je právě množství organické hmoty v půdě, která chybí. Proto naše zemědělské půdy zadržují cca o 40 % vody méně, než je jejich optimální kapacita. Přitom platí, že zemědělská půda může zadržet větší množství vody (pokud je udržována v optimálním stavu) než půda lesní. Důsledkem vzniklé nepříznivé vodní bilance jsou značné dopady nejen na zemědělskou půdu (nedostatek vody pro pěstované plodiny, ohrožení půdy erozí), ale také ovlivnění koloběhu vody v regionu (malý oběh vody, ochlazování krajiny).

Jak můžete s tříděním bioodpadů pomoci? Třeba ve škole můžete zorganizovat exkurzi na kompostárnu a ukázat studentům, jak celý proces kompostování probíhá. V České republice je cca 530 kompostáren, v dostatečném počtu jsou zastoupené ve všech krajích. Během mezinárodního týdne kompostování bude probíhat akce „Nakopej si pytel“. Zapojené kompostárny v rámci akce vyhradí několik tun kompostu, který si lidé budou moci sami nakopat do pytle a odvézt. Více informací ZDE.

Tiskové oddělení MŽP
tel.: 267 122 818 nebo 267 122 534
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Zdroj: https://www.mzp.cz/cz/news_20220428_mezinarodni_tyden_kompostovani_2022

28 April 2022

Státní veterinární správa (SVS) obdržela v pátek 22. dubna 2022 oficiální stanovisko Evropské unie ve věci způsobu pomoci zvířatům na Ukrajině.

Předsedkyně Evropské komise, Ursula von der Leyenová, odpovídá v dopise několika poslancům Evropského parlamentu, kteří jsou v kontaktu s nevládními organizacemi zabývajícími se dobrými životními podmínkami (welfare) zvířat, na jejich dopis k problematice přesunů zvířat v zájmového chovu z Ukrajiny.

Předsedkyně EK velmi oceňuje ochotu nevládních organizací pomáhat zvířatům. Zároveň vyjadřuje stanovisko, na němž se v této věci shodly členské státy Evropské unie. Nevládní organizace zabývající se welfare zvířat by podle ní měly upřednostnit přímou pomoc zvířatům na místě a nikoliv snahu o záchranu zvířat prostřednictvím jejich dovozu na území Evropské unie. Hlavním argumentem je ochrana zdraví zvířat i lidí před vzteklinou, která se na Ukrajině vyskytuje.

Mimořádná veterinární opatření (zveřejněná 17. března 2022) i opakovaná předchozí vyjádření Státní veterinární správy (SVS) v této věci jsou plně v souladu s přístupem ostatních členských států i Evropské unie jako celku. Jejich smyslem je ochrana území České republiky a ochrana zdraví zvířat i občanů ČR. Zároveň poskytují podporu lidem prchajícím před válkou, a to úlevou od standardních dovozních požadavků pro psy, kočky, fretky a další zvířata v zájmovém chovu, která je na cestě doprovází.

Přiložený dopis EK byl zaslán také hlavním evropským nevládním organizacím, které se zabývají welfare zvířat.

Přílohy:

Dopis EK směrem k nevládním organizacím EU (189,2 KB)
Letter of EC pet NGOs (720,4 KB)

Autor: SVS 

Zdroj: https://www.svscr.cz/oficialni-stanovisko-evropske-unie-ve-veci-pomoci-zviratum-na-ukrajine/

28 April 2022

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zakázala uvádět na trh potravinu: Prestige Hyper Hazelnut, Oplátka máčená (33%) "Hyper" s krémem z lískových oříšků (51%)“ v balení 55 g, s označením data minimální trvanlivosti do: 16/08/2022, šarže: L061336, výrobce: "Prestige-96" AD, Bulgarie, Veliko Tamovo 5000, 6"Dalga Laka" Str., Bulharsko.

Laboratorní rozbor potvrdil v potravině přítomnost arašídů v množství 675 miligramů na kilogram (mg/kg). Výrobce na obalu mj. uvedl „Může obsahovat stopy burských oříšků“, uvedené množství ale několikanásobně překračuje množství uznatelné jako nezáměrnou křížovou kontaminaci, tj. stopy arašídů.

Inspektoři SZPI nevyhovující vzorek potraviny odebrali v provozovně společnosti QueChoa s.r.o., Sylvánova 187, Horšovský Týn 346 01. Distributorem potraviny je společnost Gemini DO s.r.o., Sabinova 153/4, 72100 Ostrava, Česká republika.

Uvedená potravina může představovat významné zdravotní riziko pro osoby s alergií nebo intolerancí na arašídy. SZPI doporučuje všem spotřebitelům s alergií nebo intolerancí na arašídy, aby předmětnou šarže potravin nekonzumovali.

Zpracoval: Pavel Kopřiva, tiskový mluvčí

Autor: SZPI

Zdroj: https://www.szpi.gov.cz/clanek/varovani-spotrebitelum-szpi-zjistila-oplatky-s-nekolikanasobne-vyssim-obsahem-alergenu-arasidy-oproti-informaci-na-obalu.aspx

28 April 2022

Praha 27. dubna (ČTK) - Ministerstvo zemědělství dostalo připomínky Evropské komise (EK) k návrhu pravidel vyplácení dotací pro roky 2023 až 2027, který ČR odeslala koncem ledna. Podle komise by státy EU měly své strategické plány přehodnotit, aby posílily odolnost zemědělského sektoru i s ohledem na ruskou invazi na Ukrajinu a snížit například závislost na syntetických hnojivech nebo zvýšit výrobu obnovitelné energie. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí resortu Vojtěch Bílý.

Ministerstvo podle něj obdrželo 33 klíčových připomínek a zhruba 300 technických detailních komentářů. Všechny konkrétní připomínky zveřejní až po odeslání písemné reakce komisi. Podle ministerstva je pro EK prioritou propojení mezi opatřeními v oblasti klimatu a zajišťováním potravin i s ohledem na ruskou invazi na Ukrajinu. Mezi taková opatření patří například podpora výroby bioplynu, zlepšení energetické účinnosti nebo snížení závislosti na dovozu krmiv.

Strategický plán dotací v podobě, v jaké ho ministerstvo odeslalo v lednu komisi, kritizuje již od začátku roku hlavně Zemědělský svaz ČR a Agrární komora ČR. Kritizují hlavně změnu takzvané redistributivní platby, kterou zemědělci získávají na prvních 150 hektarů obhospodařované plochy. Na tuto platbu má podle Národního strategického plánu směřovat 23 procent z celkového objemu přímých plateb. Doposud bylo plánováno deset procent. Více peněz tak dostanou hlavně menší farmáři. Vláda o tom rozhodla na začátku letošního roku, což vyvolalo demonstrace zemědělců.

Komora i svaz dnes ve společném prohlášení uvedly, že nejpodstatnější považují výzvu EK směrem k členským k zemí k přehodnocení návrhů zemědělské politiky kvůli dopadům války na Ukrajině. "Původní návrhy byly připravovány ještě před ruskou invazí a dostatečně nereflektují otázky potravinové bezpečnosti a soběstačnosti," stojí v jejich prohlášení.

Přesměrování dotacím směrem k menším zemědělcům, podle svazu a komory také výrazně znevýhodní střední farmáře a zvýší závislost Česka na dovozu potravin. Ministerstvo zemědělství bude o připomínkách k plánu dotací jednat příští týden se zástupci EK. Následovat budou další konzultace a upravený strategický dokument musí resort odeslat zpět nejpozději v září.

zaz rdo

27 April 2022

 

Pozvánka na odbornou konferenci z cyklu konferencí „za pět minut dvanáct“ na téma

Obchod s potravinami a trvalá udržitelnost

pod záštitou Ministerstva životního prostředí, ministra zemědělství Zdeňka Nekuly a Zastoupení Evropské komise v ČR

Kdy: 4. května 2022
Kde: Ministerstvo průmyslu a obchodu, Na Františku 32, Praha 1
Konferenci moderuje Pavel Mikoška, viceprezident SOCR ČR pro obchod

Danou problematiku budeme diskutovat především z následujících pohledů:

  • Komplexita trvale udržitelné existence v kontextu evropských strategií „Green Deal“ a „Farm to Fork“.
  • Postoj vládních institucí ČR k trvale udržitelné produkci potravin.
  • Konkrétní závazky a aktivity vedoucí k trvalé udržitelnosti na úrovni producenta.
  • Obchodníci a jejich přístup k trvale udržitelnému obchodování s potravinami.
  • Dopady současných krizí na realizaci CSR závazků a zajišťování dostatku potravin na trhu.
  • Panelová diskuze k tématu „Jak společně trvale udržitelným způsobem zajistit dostatek potravin pro české spotřebitele“.

Program:

10:15 -10:55 – Registrace, občerstvení

10:55 – Slavnostní zahájení

  • Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR

11:10 – Panel 1: Společné zadání EK k trvale udržitelné produkci potravin v rámci evropské strategie „Green Deal“ a „Farm to Fork“

  1. Josef Schwarz, zastoupení Evropské komise – Udržitelná produkce potravin v kontextu strategie „Green Deal“ a „Farm to Fork“ Evropské unie
  2. Pavel Vinkler, ředitel odboru, MPO  Vliv nové udržitelné legislativy na spotřebitele a obchod
  3. Jindřich Fialka, náměstek ministra, MZe – Trvale udržitelný přístup k produkci potravin na území ČR a potravinové bezpečnosti: cíle České republiky
  4. Jan Maršák, ředitel odboru odpadů, MŽP  Trvale udržitelný přístup k obalům a odpadům: cíle České republiky

12:15 – Přestávka na občerstvení

12:30 – Panel 2: Trvalá udržitelnost na potravinovém trhu

  1. Dana Večeřová, Potravinářská komora ČR – Nové trendy ve výrobě potravin a modernizace českého potravinářství
  2. Veronika LáchováČeská federace potravinových bank – Darování potravin jako nástroj snižování potravinového odpadu
  3. Zbyněk KozelEKO-KOM – Bezpečné obaly pro potraviny a jejich ekologická zátěž pro přírodu
  4. Martin Hutař, PRO-BIO – BIO-produkce jako účinný nástroj pro realizaci strategie „Farm to Fork“ a pro snižování uhlíkové stopy při produkci potravin
  5. Hana Langrová, UNILEVER – Case study: Závazky společnosti Unilever v oblasti společenské zodpovědnosti

13:50 – Přestávka na kávu

14:05 – Panel 3: Obchodníci s potravinami na cestě k trvalé udržitelnosti

  1. Martin Molnár, LIDL – Udržitelnost při výstavbě a modernizaci prodejen, skladů a logistiky
  2. Michal Vaňáček, TESCO – Omezování potravinového odpadu a zlepšování udržitelnosti v oblasti obalů
  3. Lukáš Němčík, COOP – Možnosti a limity lokálních a regionálních výrobců
  4. Marta Nováková, Rohlík.cz – Jak se dělá trvalá udržitelnost v internetovém obchodě – udržitelná řešení pro poslední míli
  5. Panelová diskuse: „Jak společně trvale udržitelným způsobem zajistit dostatek potravin pro české spotřebitele“

V panelu vystoupí:

Zástupce PK ČR, zástupce MZe, Martin Hutař, zástupci obchodu s potravinami, Petr Havel

 

16:00 – Tomáš Prouza – zakončení

16:15 – Občerstvení, networking

Těšíme se na setkání s Vámi.

Tomáš Prouzaprezident SOCR ČR
Pavel Mikoškaviceprezident SOCR ČR pro obchod

Akce se koná za finanční podpory Rady kvality ČR.

 

Autor: SOCR ČR

Zdroj: https://www.socr.cz/udalost/konference-obchod-s-potravinami-a-trvala-udrzitelnost

27 April 2022

Na žádost Evropské komise byl panel EFSA pro výživu, nové potraviny a potravinové alergeny (NDA) požádán, aby poskytl vědecké poradenství týkající se nutričního profilu pro vývoj harmonizovaného povinného nutričního značení na přední straně obalu a stanovení nutričních profilů pro omezení výživových a zdravotních tvrzení na potravinách. Stanovisko bylo dokončeno 24.3.2022. V současnosti si veřejnost může stanovisko prostudovat. Materiál je připraven pro Evropskou komisi.


Stanovisko vychází ze systematických přehledů a meta-analýz studií na lidech týkajících se nutričně vhodné diety, údajů z rámce Global Burden of Disease, pokynů pro klinickou praxi, předchozích stanovisek EFSA a priorit stanovených členskými státy EU v rámci jejich výživových směrnic a souvisejících doporučení pro příjem živin/potravin.

Tyto zdravotní informace bohužel dávno známe: nasycené mastné kyseliny, sodík, přidané/volné cukry jsou v dietě jsou nadbytku, přívod dietární vlákniny a draslíku je nižší. A chybí i další živiny…

Relevantní publikace byly vyhledány prostřednictvím komplexního vyhledávání v databázi PubMed. Do hodnocení byly zahrnuty živiny, které jsou ve většině evropských zemí pravděpodobně konzumovány v nadměrném nebo nedostatečném množství. Byly zohledněny skupiny potravin, které hrají v evropském stravování důležitou roli. Panel EFSA dospěl k závěru, že příjem nasycených mastných kyselin (SFA), sodíku a přidaných/volných cukrů je ve většině evropských populací vyšší než současná výživová doporučení. Přívod dietární vlákniny a draslíku je nižší. Vzhledem k tomu, že nadměrný příjem SFA, sodíku a přidaných/volných cukrů a nedostatečný přívod dietární vlákniny a draslíku jsou spojeny s nepříznivými účinky na zdraví, mohly by být zahrnuty do výživových profilů modelů.

Licituje se o energie

Energie by mohla být zahrnuta, protože snížení příjmu energie má pro evropskou populaci význam z hlediska veřejného zdraví. V modelech profilu živin založených na skupinách/kategoriích potravin by mohl celkový tuk nahradit energii ve většině skupin potravin vzhledem k jeho vysoké energetické hustotě, zatímco energetická hustota skupin potravin s nízkým nebo žádným obsahem tuku může být dobře zohledněna zahrnutím (přidaných/volných) cukrů. Některé živiny mohou být do modelů profilu živin zahrnuty i z jiných důvodů, než je jejich význam pro veřejné zdraví, např. jako náhrada za jiné živiny významné pro veřejné zdraví, nebo aby bylo možné lépe rozlišit potraviny v rámci stejné kategorie potravin.

EFSA dospěla k řadě závěrů

  • mezi skupiny potravin s významnou a specifickou úlohou ve výživě v Evropě patří škrobnaté potraviny (obiloviny a brambory), ovoce a zelenina, luštěniny a luštěniny, mléko a mléčné výrobky, maso a masné výrobky, skořápky a výrobky z nich, ořechy a semena a potraviny, které nejsou součástí evropské stravy, nealkoholických a alkoholických nápojů, jak je používáno ve FBDG v členských státech. Úloha těchto skupin potravin ve stravě a jejich relativní podíl na celkové dietě se může v jednotlivých zemích lišit v důsledku rozdílných stravovacích zvyklostí a tradic.
  • výživová doporučení členských států EU obsažená v doporučeních pro stravování reagují na dostupné důkazy o konzumaci (frekvence a množství) určitých skupin potravin a jejich vztahu k riziku chronických onemocnění. Konzumace celozrnných obilovin, ovoce a zeleniny, ořechů a semen, snížený obsah tuku v mléce a mléčných výrobků, ryb a vody, zatímco potraviny s vysokým obsahem SFA, cukrů a/nebo sodíku v důsledku zpracování potravin se obecně nedoporučují, a to ani v rámci těchto kategorií potravin. FBDG také podporují pravidelnou konzumaci luštěnin a částečné nahrazení masa (zejména červeného masa a zpracovaného masa) a konzumace rostlinných olejů bohatých na cis-MUFA a cis-PUFA namísto tuků s vysokým obsahem SFA.
  • příjem SFA, sodíku a přidaných/volných cukrů je u většiny evropské populace vyšší než současná výživová doporučení; nadměrný příjem těchto živin je spojen s nepříznivými účinky na zdraví, a proto by se mohlo uvažovat o jejich zařazení do výživových doporučení pro nutriční profilování modelů na základě jejich významu pro veřejné zdraví evropské populace.
  • energie by mohla být zahrnuta do nutričně-profilových modelů, protože snížení příjmu energie má pro evropskou populaci význam z hlediska veřejného zdraví; v nutričně-profilových modelech založených na skupinách/kategoriích potravin by celkový tuk mohl nahradit energii vzhledem k jeho vysoké energetické hustotě ve většině potravin, zatímco energetickou hustotu skupin potravin s nízkým nebo žádným obsahem tuku (např. nealkoholické nápoje na bázi vody, džemy a marmelády) lze dobře zohlednit zahrnutím (přidaných/volných) cukrů do modelu.
  • bílkoviny v dietě jsou nezbytné pro podporu růstu tkání v dětství a dospívání a pro udržení svalové hmoty a funkce v dospělosti a ve stáří. Průměrný příjem bílkovin v Evropě je vyšší než PRI ve většině populačních skupin a zemí a žádné beneficiální účinky se neprojevují na svalovou hmotu nebo funkci lze očekávat od dalšího zvýšení příjmu bílkovin.
  • přívod vlákniny a draslíku v dietě je u většiny dospělé evropské populace nižší než současná výživová doporučení; nedostatečný přívod vlákniny a draslíku ve stravě je spojen s nepříznivými účinky na zdraví, a proto by mohl být přívod vlákniny a draslíku v dietě zvažovány pro zahrnutí do modelů nutričního profilu na základě jejich významu pro veřejné zdraví evropské populace.
  • přívod železa, vápníku, vitaminu D, kyseliny listové a jódu je nižší než současná výživová doporučení pouze u specifických podskupin evropské populace. Zatímco stravování samotné modifikace nemusí být dostatečné (nebo vhodné) pro splnění požadavků na živiny, některé potraviny/skupiny potravin významně přispívají k jejich přívodu (např. mléko a mléčné výrobky pro vápník, maso a masné výrobky pro železo; fortifikované potraviny, jako jsou snídaňové cereálie pro foláty). Nedostatečný přívod těchto živin se obvykle řeší prostřednictvím vnitrostátních výživových politik členských států a/nebo individuálních doporučení.
  • některé živiny mohou být zahrnuty do nutričně-profilů modelů z jiných důvodů, než je jejich význam pro veřejné zdraví, např. jako náhrada za jiné živiny významné pro veřejné zdraví, nebo aby bylo možné lépe rozlišit potraviny v rámci stejné kategorie potravin.

Stanovisko EFSA je sice vědecké, ale veřejnost ji jen tak asi nepochopí

Jako vždy, vědecké vyjádření není přímé. Je potřeba číst mezi řádky a uvažovat v politické rovině. Můžeme popisovat živiny, ale rozhodnutí bude o logu a popisu. Opravdu to ještě bude zajímavá diskuse. Jaké označení se nakonec na obalech objeví? To dnes neví nikdo… „Nutri-Score“ nebo „Baterie NutrInform“ nebo úplně něco jiného? 

AUtor: prof. J.Ruprich, CZVP SZÚ, 26.4.2022

Zdroj: EFSA, doi: 10.2903/j.efsa.2022.7259, 24.3.2022

Link: http://www.szu.cz/tema/bezpecnost-potravin/efsa-zhodnotila-nutricni-profil-nutricniho-znaceni-na-predni

27 April 2022

Mladá Boleslav 26. dubna (ČTK) - Výzkumná organizace NEXARS vyvinula spolu s automobilkou Škoda Auto novou metodu sledování výskytu covidu v odpadních vodách. Výrazně šetří náklady, umožňuje přesněji předvídat vývoj pandemie několik dní dopředu a nezatěžuje zaměstnance. Takové zjišťování vývoje nákazy by v přepočtu na jednoho zaměstnance stálo v řádu haléřů. Výzkumníci dokázali také předpovídat situaci v jednotlivých výrobních halách, což je velmi důležité při plánování výroby. ČTK to dnes řekl mluvčí Nexars Jan Červenka.

Škoda Auto své pracovníky testovala i nad rámec povinností, které vyplývaly z vládních opatření proti šíření koronaviru. Od loňského 1. března do letošního 18. února plošně testovala všechny zaměstnance minimálně jednou týdně. Zároveň v tomto období organizace Nexars monitorovala koronavirus v odpadních vodách automobilky. Náklady na samotestování antigenními testy přesáhly u společnosti 250 milionů korun, přibližně pětinu z toho zaplatilo veřejné zdravotní pojištění. Průměrná cena jednoho testu byla nižší než 40 Kč. Nákladově největší položku, více než 150 milionů korun, tvořily personální náklady.

"Vysoké náklady spolu s diskomfortem zaměstnanců pro nás byly impulzem pro hledání způsobu pro nezatěžující a nákladově efektivní monitorování pandemie covid-19. Výzkumná organizace Nexars ve spolupráci se Škodou Auto vyvinula a do praxe zavedla metodiku monitorování virové zátěže odpadních vod, která nemá v Česku obdoby," uvedl vedoucí Zdravotní služby a ergonomie Škoda Auto Jiří Prokop.

Výzkumníci odebírali vzorky z odpadních vod jednotlivých hal a zjišťovali, zda je v nich virus přítomen a v jaké míře. "Díky nové metodice jsme dokázali určit, od které hodnoty přítomnosti viru už můžeme vzorek považovat za pozitivní a stanovit, jaká je predikce dalšího vývoje. S ohledem na odběrové místo odpadních vod bylo možné na základě predikce učinit opatření lokalizované na konkrétní halu, čímž se minimalizovaly vlivy na výrobu," uvedl zakladatel a ředitel Nexarsu Róbert Hromádka.

Podle něj se proto podařilo navrhnout určitý semafor, který by podle zjištěné hladiny viru umožnil operativně reagovat, například zpřísnit opatření a začít v dané hale plošně testovat. Pokud by naopak virová nálož v odpadní vodě nedosahovala daných hodnot, nebylo by plošné testování nutné, a tím by bylo možné ušetřit významné náklady. Opatření by navíc bylo možné cílit podle věkových skupin nebo podle toho, která mutace viru by byla zjištěna. Srovnáním s testy prováděnými automobilkou společnost ověřila přesnost nové metody i možnost předvídat vývoj.

Zdravotní pojišťovny na základě nařízení ministerstva zdravotnictví vydaly podle veřejně publikovaných dat za testování na covid-19 v roce 2021 víc než 17 miliard korun, upozornil Hromádka. "Z toho pouze u Všeobecné zdravotní pojišťovny 4,5 miliardy korun za antigenní testy a 3,8 miliardy korun za PCR testy a u Zaměstnanecké pojišťovny Škoda cca 0,1 miliardy korun za antigenní testy a cca 0,1 miliardy korun za PCR testy. To spolu s deklarovanými náklady cca 300.000 Kč na jednoho pozitivně testovaného zaměstnance u Oborové zdravotní pojišťovny potvrzuje smysluplnost naší práce," doplnil.

sbe dvd

26 April 2022

Potravinářská komora České republiky a Česká technologická platforma pro potraviny vyhlašují v roce 2022 již devátý ročník soutěže „Cena Potravinářské komory ČR o nejlepší inovativní potravinářský výrobek“. Cílem této soutěže je podpora českých potravin a jejich výrobců, a především vyzvednutí českých inovativních potravinářských výrobků. Prostřednictvím této soutěže bychom zároveň rádi inspirovali ostatní potravinářské společnosti k inovativnímu přístupu k práci.


Inovace jsou rozděleny do následujících kategorií:
a) Bezpečnost a kvalita potravin
b) Reformulace roku
c) Potraviny pro zvláštní výživu


Přihlášení výrobků do soutěže bude probíhat od 31. 3. do 30. 6. 2022. Podrobné informace o soutěži najdou zájemci na stránkách Potravinářské komory České republiky. Pravidla soutěže byla doplněna v článku 2 „Podmínky účasti v soutěži“, bodu 3 o větu“ V rámci jedné přihlášky lze přihlásit výrobkové řady se stejnou charakteristikou“ , vodítka pro zařazení do jednotlivých kategorií zůstávají stejná jako v roce 2021.

Více zde:http://soutez.foodnet.cz/

26 April 2022

Tisková zpráva – Po dvou letech zažíváme suché jaro. S výjimkou Šumavy zasáhlo zejména jižní Čechy, střední Polabí, Hanou a Poohří. Podle webu Intersucho sice nemá nastat období beze srážek, ale deště nemá být zdaleka tolik, aby současné sucho ustoupilo. Extrémnímu suchu Česko čelilo v letech 2014 až 2020. Řešení problému dopadů sucha a nedostatku vody následkem změny klimatu se od roku 2015 věnuje Meziresortní komise Voda-Sucho, která byla založena dohodou ministra zemědělství a ministra životního prostředí.

Dnes její Výkonný výbor seznámil ministra zemědělství Zdeňka Nekulu (KDU-ČSL) a ministryni životního prostředí Annu Hubáčkovou (KDU-ČSL) se svojí dosavadní činností a výstupy a také s harmonogramem prací do konce letošního roku.

„Počasí doprovází velké extrémy, o čemž svědčí například loňské léto, kdy třeba v Itálii a Španělsku zažívali rekordní teploty, zatímco západ Evropy se potýkal se silnými dešti a záplavami. Programy Ministerstva zemědělství reagují na změny klimatu, například na opakující se sucha s nedostatkem vody je to podpora opatření na zadržování vody v krajině. Ať už jsou to pozemkové úpravy, revitalizované toky, odbahněné a vybudované nové rybníky a další. V letech 2019 až 2021 Ministerstvo podpořilo opatření k omezení dopadů sucha a nedostatku vody částkou téměř 26 miliard korun,“ řekl ministr zemědělství Zdeněk Nekula.

Z celkového počtu 42 opatření z Koncepce na ochranu před následky sucha pro území České republiky, kterou vypracovala Meziresortní komise Voda-Sucho, Ministerstvo zemědělství (MZe) zodpovídá za 26.

„Loni Ministerstvo podpořilo investiční opatření částkou 13,9 miliardy korun. Například na rozvoj infrastruktury vodovodů a kanalizací šlo 1,6 miliardy, pro letošek předpokládáme, že to bude 1,75 miliardy korun. Propojování vodárenských soustav resort podpořil 333,1 milionu korun, předpoklad pro letošek je 875 milionů. A co třeba vysoce oceňují obce, je podpora rybníků, kdy se prakticky denně v posledních třech letech vybudoval nebo obnovil jeden rybník. My samozřejmě budeme pokračovat v podpoře například dalších programů na opatření v drobných vodních tocích a v podpoře pozemkových úprav,“ uvedl ministr Nekula.

Ministr zemědělství a ministryně životního prostředí mají podle usnesení vlády ve spolupráci s dalšími resorty předložit do konce letošního roku souhrnnou zprávu o plnění Koncepce za období od roku 2017. Zdeněk Nekula i Anna Hubáčková předpokládají, že po projednání hodnotící zprávy ve vládě budou opatření na ochranu před následky sucha a nedostatku vody vzhledem ke změnám klimatu pokračovat. Omezení jejich následků bude podle nich i nadále nutné věnovat maximální pozornost ve všech resortech a Meziresortní komise Voda-Sucho je vhodným subjektem pro koordinaci prací.

„K vypořádání se změnou klimatu nám musí pomoct adaptace. A adaptační opatření neuděláme bez šetrného hospodaření s vodou. Ministerstvo životního prostředí proto v aktuálně připravovaném programovém období Operačního programu Životní prostředí vyčlenilo přes 10 miliard na využívání srážkové vody, na vytváření tůní a malých vodních nádrží, zelené střechy, ale i podporu šetrného hospodaření na zemědělské půdě. Nezapomínáme ani na výstavbu kanalizací a čistíren odpadních vod, na které máme připraveno více než 14 miliard korun. Další téměř miliardu mohou čerpat radnice na zachytávání a využívání dešťové vody v obcích a občané mají stále k dispozici Dešťovku v Nové zelené úsporám,“ řekla ministryně životního prostředí Anna Hubáčková.

Ministerstvo životního prostředí neposkytuje jen dotační podporu. Krajům pomáhá v přípravě jejich suchých plánů, zprovoznilo předpovědní systém HAMR pro prezentaci aktuálního a předpokládaného vývoje stavu sucha a také se podařilo uvést do praxe protierozní vyhlášku. U té Ministerstvo počítá s vyhodnocením její efektivity a podle výsledků přistoupí k případné novelizaci. V letošním roce chce MŽP předložit novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, která zlepší ochranu environmentálních funkcí zemědělské půdy, zejména u ekologicky významných prvků.

Více informací najdete na stránkách Komise: https://suchovkrajine.cz/komise-voda-sucho

Vojtěch Bílý                                                               Ondřej Charvát

tiskový mluvčí MZe                                                    tiskový mluvčí MŽP