Od ledna, kdy začala u potravin platit nižší sazba DPH, mírně zlevnila většina potravin. To ale neznamená to, že lidé kupují levněji všechno. Připlácejí si za olivový olej i některé mléčné výrobky.

Jak dopadl vládní krok, v rámci kterého se potraviny přesunuly z patnáctiprocentní do dvanáctiprocentní sazby DPH? Řetězce zvolily různou strategii, ukazuje redakční srovnání.

Faktem je, že se nenaplnily obavy některých lidí, kteří tvrdili, že si řetězce namísto snížení daně navýší obchodní marže. V rámci pravidelného monitoringu cen ve čtyřech tuzemských obchodních řetězcích jsme se podívali na cenovky 6. listopadu 2023 a poté 17. ledna 2024. Tedy na dobu ještě před zahájením marketingových kampaní, kterými obchodníci předběhli daňovou změnu. Od ledna začaly platit změny DPH.

Navštívili jsme prodejnu Tesco, Albert, Lidl a Penny Market. Výsledek? Obecně se dá shrnout, že nejméně o tři procenta srazili ceny všichni prodejci. To však nic nemění na tom, že jde spíše o kosmetické zlevnění vzhledem k tomu, jakým tempem za poslední dva roky potraviny zdražily.

Celý článek si můžete přečíst zde:

Ilustrační foto: pixabay