Tuzemští výrobci potravin vyjádřili na agrosalonu Země živitelka v Českých Budějovicích obavy nad narůstající byrokracií. Podle Potravinářské komory ČR zbytečná administrativa nejen brzdí inovace, ale především zvyšuje náklady firem. Komora proto apeluje na politiky, aby zahájili kroky vedoucí k systémovým změnám.  

„Za kvalitními českými potravinami stojí poctivá práce našich výrobců, kterým za to patří uznání a poděkování. Neměli bychom ale dopustit, aby jejich úsilí bylo mařeno zbytečnou byrokracií a nadměrnou administrativou, což jen navyšuje náklady a komplikuje podnikání," uvedla prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.

Složité předpisy, různé povinnosti a hlášení často pro výrobce znamenají značné náklady na čas, lidské zdroje i specializované služby. Tyto náklady se pak zákonitě promítají i do ceny finálních produktů.

Zmínit se lze například o připravované směrnici EU o takzvaném ESG reportingu, kdy firmy budou muset vykazovat, jak jsou šetrné k přírodě a odpovědné vůči společnosti. Směrnice třeba zcela zbytečně řeší problém dětské práce, kterou už zakazují zákony všech členských zemí Unie. Také vykazování genderové vyváženosti je podle Komory kontraproduktivní a neodráží objektivní situaci, protože u některých odborných pozic v potravinářském sektoru je dlouhodobě nedostatek žen. Nebudou-li výsledky reportu dostatečně dobré, banky například nemusejí podniku poskytnout úvěr.

Jako další příklad kontraproduktivní regulace lze uvést i nařízení EU proti odlesňování, kdy podniky budou muset prokazovat, že jejich výrobky nepřispívají k úbytku a znehodnocování lesů. Původní kompromis, který spočíval v ročním odložení platnosti nařízení, nyní Komoře připadá jako nedostatečné řešení. Po analýze přípravných fází jsou producenti přesvědčeni, že jediným efektivním řešením je toto nefunkční nařízení zcela zrušit. Jen splnění požadavků nařízení vyžaduje značné investice do systémů pro sledování původu a sběr geolokačních dat. Evropská komise odhaduje dodatečné náklady pro podniky až na 2,6 miliardy eur. To by mohlo představovat až 4,3 % vstupních nákladů firem.

„Je frustrující, když podniky musí shromažďovat a vykazovat data, o která trh vůbec nestojí a která nijak nepřispívají k lepšímu fungování ekonomiky. Tato byrokratická „cvičení“ jsou často jen ztrátou času a energie, kterou by mohli potravináři věnovat výrobě a jejich snaze být ještě více konkurenceschopní,“ dodala prezidentka Večeřová.

Zemědělský veletrh Země živitelka se stal vitrínou pro české potravináře. Návštěvníci zde mají jedinečnou šanci seznámit se s vynikajícími tuzemskými produkty. Veletrh nabízí bohatý sortiment od mléčných výrobků a uzenin až po biopotraviny. Na své si přijde zkrátka každý.

Potravinářská komora se na veletrhu prezentuje na svém stánku v pavilonu T1. Návštěvníci zde mají příležitost ochutnat kvalitní výrobky označené značkou „Vyrobeno podle české cechovní normy“ a zároveň některé vítězné produkty ze soutěže „Cena Potravinářské komory ČR o nejlepší inovativní potravinářský výrobek roku“. Mezi vystavujícími firmami jsou například Budějovický Budvar, Mattoni 1873, Efko, Řeznictví Kloud, Veseko, Milcom, PT servis konzervárna, Mráz Agro, Maso uzeniny Písek, Ravy, Orkla Foods Česko a Slovensko, Tereos TTD, Carla nebo Bohemilk.


Marek Zemánek
Tiskový mluvčí a vedoucí tiskového oddělení Potravinářské komory ČR

Společně se zástupci dalších nevládních organizací včera jednala prezidentka Dana Večeřová s eurokomisařem pro zemědělství a potraviny Christophem Hansenem. Cílem schůzky bylo upozornit na klíčové problémy českých potravinářských podniků. Diskutovali především o nadměrné byrokracii, podpoře podniků a označování rostlinných imitací.

České potravinářské podniky dlouhodobě čelí mnoha výzvám, které brání jejich dalšímu rozvoji. Mezi nejzásadnější patří rostoucí byrokracie spojená s evropskými regulacemi a obavy z dopadů nereálných klimatických cílů Evropské komise.

Potravinářské podniky v Česku se sice snaží, aby jejich výroba byla co nejšetrnější k životnímu prostředí, ale zároveň se potýkají s nadměrnou byrokracií. Prezidentka Večeřová u kulatého stolu apelovala na nutnost razantně zjednodušit administrativní požadavky EU, jako je například ESG reporting či pravidla nařízení proti odlesňování, které na podniky klade nerealistické administrativní nároky.

Na začátku července předložila Evropská komise právně závazný klimatický cíl snížit emise do roku 2040 o 90 % ve srovnání s rokem 1990. Mnoho tuzemských odborníků se k tomuto závazku staví kriticky a považují jej za nerealistický. Navíc vyslovují obavy, že by mohl negativně ovlivnit konkurenceschopnost českého průmyslu. Potravináře současně trápí vysoké ceny energií, které jim transformaci na bezemisní produkci výrazně komplikují.

Dalším důležitým tématem, které otevřel sám pan komisař, byla podpora podniků. Zdůraznil, že je nezbytné podporovat ty, které produkují komodity a potraviny. Potravinářská komora s jeho názorem souhlasí, protože není možné, aby se většina dotací rozdělovala na podporu podniků, které se zaměřují pouze na produkci travnatých porostů. Prezidentka Večeřová požádala eurokomisaře Hansena o vyjasnění, z jakých unijních zdrojů budou v novém programovém období od roku 2028 podporovány potravinářské podniky. Chce tak zajistit, aby si i při plnění požadavků EU udržely svou konkurenceschopnost.

I přes časově omezené jednání se řešila také problematika označování rostlinných imitací masa a masných výrobků. Komisař potvrdil, že tento problém intenzivně vnímá a souhlasí s tím, že je nutné trh zpřehlednit, aby nebyl spotřebitel klamán.


Marek Zemánek
Tiskový mluvčí a vedoucí tiskového oddělení Potravinářské komory ČR

17 August 2025

Hospodářská komora ČR zve na "Česko-indický kulatý stůl", který se uskuteční dne 4. září 2025 od 14:00 hodin v prostorách Ministerstva průmyslu a obchodu (Politických vězňů 20, Praha 1).

Tato akce se koná u příležitosti návštěvy indické podnikatelské delegace vedené prezidentkou Federace indických obchodních a průmyslových komor – FICCI FLO.

Delegaci tvoří 37 významných indických podnikatelek zastupujících klíčové firmy napříč obory. Seznam podnikatelské delegace naleznete zde.

Kulatý stůl je pořádán ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR.

Účast na akci je zdarma, je však podmíněna registrací prostřednictvím tohoto odkazu nejpozději do 28. srpna 2025, nebo do naplnění kapacity.

Více informací včetně předběžného programu naleznete zde.

Jednacím jazykem akce bude angličtina.

Až 91 procent Pražanů pije vodu z kohoutku, vyplývá z průzkumu Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) uskutečněného prostřednictvím agentury Ipsos. Více než čtyři pětiny respondentů ji pijí každý den, a to převážně bez filtrace. Podle PVK za tím stojí důvěra v kvalitu vody, kterou denně kontrolují akreditované laboratoře a hygienické stanice. Kvalita pitné vody v Česku je podle PVK jednou z nejvyšších v Evropě.

Více zde: https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pruzkum-az-91-procent-prazanu-pije-vodu-z-kohoutku-prevazne-bez-filtrace

Evropská komise v červenci představila návrh víceletého finančního rámce EU na období 2028–2034. Jeho celková hodnota by měla činit dva biliony eur, což je rekordní částka. Zemědělci se ale v návrhu dočetli nepříjemné překvapení – rozpočet společné zemědělské politiky (SZP) má činit 300 miliard eur, oproti současným 387 miliardám eur. Po započtení inflace to znamená téměř třicetiprocentní pokles reálné hodnoty podpory.

O tématu zde: https://hn.cz/c1-67774350-evropska-komise-chce-osekat-dotace-a-menit-pravidla-pro-zemedelce

Za problematické poskytování slev dostaly obchodní řetězce letos pokuty v řádech milionů korun. Za poslední tři měsíce provedla Česká obchodní inspekce (ČOI) přes 200 kontrol a pochybení zjistila v téměř polovině případů. Slevy jsou dlouhodobě to hlavní, na co se inspekce při svých kontrolách zaměřuje.

Pokuty jsou letos rekordní. Záleží ale na konkrétním obchodě – zatímco u jednoho z řetězců dělají dohromady sankce přes 17 milionů korun, u jiného je to necelých 100 tisíc.

Dále zde: https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/626583-obchody-matou-zakazniky-slevami-tyto-supermarkety-v-kontrolach-dopadly-nejhur

 

Čeští zákazníci se stali oběťmi slev. Supermarkety svými „akcemi“ bombardují lidi takovou měrou, že se prodejny proměnily v jednu velkou záplavu cedulí křiklavých barev. Pokuty za chybné uvádění slev k nápravě nevedou. Obchody naopak „přitlačily“ a vedle označení „sleva“ dnes na lidi křičí slogany jako „poslední šance“ či „naše cena“, jimiž se snaží zákonná pravidla obejít.

Výsledkem není nic než totální zmatek. Jestliže jeden den stojí třeba džus 120 korun a na druhý den je ve slevě za 40 korun, nemá běžný nakupující šanci rozeznat, je-li následná cena 65 Kč příhodná, anebo vůbec ne. Nakonec se logicky honí už jen za avizovanými slevami a akcemi, jednou sem a podruhé zase tam.

Více zde: https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-nase-cena-super-skvele-top-cesi-se-stavaji-obetmi-slev-v-supermarketech-40533922

 

Potraviny by od příštího roku po celé Evropské unii mohly zdražit. Může za to nařízení o odlesňování, které vstoupí v platnost na konci prosince a má chránit chránit deštné pralesy. Přesto výrazně zasáhne Evropu. Němečtí obchodníci už dopředu varují, že jim nařízení zhorší podmínky a promítne se negativně do cen. I zástupci českých obchodů upozorňují na podobné překážky.

Podle deníku Bild lze proto očekávat velké zdražování. Němečtí obchodníci už nyní informují, že nová byrokratická překážka navýší ceny i u jiných produktů. To potvrzují i tuzemští zástupci obchodníků a potravinářů.

„Evropská komise ve svém posouzení dopadů odhaduje, že by dodatečné náklady pro podniky mohly dosáhnout až 2,6 miliardy eur. To by mohlo představovat až 4,3 procenta vstupních nákladů firem, což naznačuje, že u některých komodit a zpracovaných produktů by mohlo dojít ke zdražení,“ řekl pro CNN Prima NEWS mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek.

Dále zde: https://cnn.iprima.cz/hrozi-dalsi-prudke-zdrazovani-potravin-narizeni-proti-odlesnovani-desi-obchodniky-i-potravinare-482709

Evropané by se měli připravit na možný nárůst cen potravin, varují obchodníci. Může za to podle nich nařízení proti odlesňování (EUDR), prostřednictvím kterého chce Evropská unie zamezit mýcení a znehodnocování lesů v zemích, které na unijní trh dodávají své zemědělské produkty. Nařízení vstoupí v platnost 30. prosince tohoto roku a od té doby nebude do EU povolen vstup zboží, jehož vypěstování či výroba si vyžádalo odlesňování po konci roku 2020. Obchodníci se kvůli tomu obávají neúměrného nárůstu byrokracie.

„Lze očekávat, že náklady mohou stoupnout v živočišné výrobě, protože sója se využívá jako krmivo pro hospodářská zvířata. Pokud jde o potravinářské podniky, řada tuzemských podniků také pracuje s kakaem, kávou nebo palmovým olejem. Podniky vyrábějící čokoládu a čokoládové cukrovinky nebo hovězí maso a výrobky z něj budou zasaženy nejvíce,“ uvedl například Marek Zemánek z Potravinářské komory.

K tématu zde: https://www.echo24.cz/a/HtmkB/zpravy-ekonomika-evropa-cenovy-sok-smernice-proti-odlesnovani-eu-bild-nemecko-cesko-potraviny-kakao-soja-kaucuk

Osm týdnů před volbami se opět objevuje téma dovozu potravin z Ukrajiny. Naposledy zaútočil na kvalitu ukrajinské produkce šéf hnutí ANO Andrej Babiš, teď se kvůli stejnému tématu střetli potravináři a supermarkety.

"Pro řadu komodit je jediným řešením Ukrajina, která nabízí moderní zemědělství s konkurenčními cenami," tvrdí prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

"Důvod pro dovoz výrobků z Ukrajiny je jednoduchý a s moderním zemědělstvím nemá mnoho společného," reagoval mluvčí Potravinářské komory ČR Marek Zemánek.

Podle potravinářů mají ukrajinští producenti nižší náklady na výrobu, levnější energie, a proto mohou nabídnout i nižší ceny.

"To je situace, kterou čeští obchodníci vítají, protože jim levný dovoz z Ukrajiny umožňuje naplno realizovat jejich základní podnikatelskou strategii - co nejlevněji nakoupit a co nejdráže zákazníkům prodat," vysvětluje Zemánek.

Potravináři zároveň ukazují na další rizika dovozů, ta se ale týkají i dalších mimoevropských a někdy i členských zemí unie.

Ukrajinští pěstitelé totiž mohou používat přípravky na ochranu rostlin, které jsou v Evropské unii dávno zakázané, varuje za Potravinářskou komoru Zemánek. "A jejich standardy pro pohodu zvířat jsou, mírně řečeno, poněkud volnější," doplňuje.

K tématu zde: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/levny-cukr-i-drubezi-z-ukrajiny-obchody-chteji-dovazet-vic-p/r~a90997a075df11f0b689ac1f6b220ee8/

Dovozy potravin a zemědělského zboží převyšovaly v pololetí vývozy o 27,9 miliardy korun. Meziročně se tak schodek agrárního zahraničního obchodu prohloubil o více než čtvrtinu, tedy o více než šest miliard korun.

Podle prezidentky Potravinářské komory ČR Dany Večeřové by se mělo jít víc cestou podpory producentů. „A zaměření na produkci potravin s vyšší přidanou hodnotou tak, jak se to děje v okolních státech. Místo exportu surovin je potřeba je zpracovat v České republice a vyvážet hotové, kvalitní produkty, které mají na trhu vyšší cenu,“ sdělila.

O tématu zde: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/zemedelstvi-potraviny-obchod-azo.A250811_175916_ekonomika_drh

V návaznosti na závazky některých nadnárodních řetězců upustit v Česku od prodeje klecových vajec panuje na trhu nejistota. Českomoravská drůbežářská unie a Asociace českého tradičního obchodu varují, že stávající produkce neklecových vajec z alternativních chovů není v současnosti dostatečná, aby pokryla očekávanou celkovou poptávku po vejcích. To by mohlo vést k výrazným cenovým výkyvům a k narušení stability na trhu.

Drůbežáři na základě vlastní analýzy trhu uvádějí, že současná produkce alternativních vajec nepostačuje k pokrytí poptávky, která nastane po úplném stažení klecových vajec ze supermarketů. V České republice je v obohacených klecích chováno ještě 41,6 % nosnic, což jen lehce převyšuje průměr v Evropské unii (38 %). Je to zároveň výrazně méně než v Polsku a Pobaltí, kde jsou v klecových chovech umístěny dvě třetiny nosnic a odkud k nám míří skoro 900 milionů kusů vajec ročně.

Dále zde: https://www.zboziaprodej.cz/2025/08/11/v-cesku-hrozi-nedostatek-vajec-z-alternativnich-chovu/

10 August 2025

Zářivě zelený čajový prášek matcha pobláznil sociální sítě. Mladí influenceři v krátkých videích na Tik Toku básní o jeho zdravotních účincích i chuti. Trendu se chytili obchodníci a svou nabídku ve velkém rozšiřují o matcha nápoje, dezerty či dokonce kosmetiku. Producenti čaje ale mohutnou poptávku nestíhají sytit.

Dnes se matcha nejen pije, ale přidává se do dezertů i kosmetiky. Influenceři si pak svá matcha latté, limonády či nanuky v pro matchu typické „jedovatě“ zelené barvě nadšeně fotí a točí, čímž zažehli pravou matcha mánii.

V potravinářství i kosmetice se přitom zpravidla využívá matcha v ceremoniální kvalitě, což je její nejvyšší jakost. To je problematické, protože výrobci nestíhají pokrýt poptávku po tomto prvotřídním čaji.

Už tak nedostatečnou produkci ještě snížila vlna veder v Japonsku, která pěstování čaje vůbec neprospívá. Situace s nedostatkem matchy došla v její domovině tak daleko, že kvůli velkému zájmu turistů o tento nápoj, obchody omezily prodej pouze na jednu nádobu matcha prášku na osobu.

Více zde: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/matcha-latte-caj-japonsko.A250731_111310_eko-zahranicni_alis

09 August 2025

Češi jsou stále národem houbařů. Z lesů ročně odnesou tisíce tun hub, na pulty obchodů a do restaurací se ale dostávají lesní houby jen zřídka. Problémem je hlavně logistika.

Podle tiskového mluvčí Potravinářské komory ČR Marka Zemánka patří mezi nejoblíbenější druhy hub hřib smrkový, hřib hnědý, křemenáče, kozáci, lišky nebo bedly.

Sběr hub tak může být i zdrojem přivýdělku. Podle Zemánka se výkupní ceny za čerstvé houby pohybují v rozmezí mezi 30 až 600 Kč za kilogram, za sušené houby pak mezi 200 až 4 000 Kč.

Ceny hub v obchodech či u dalších prodejců ovlivňuje několik faktorů, především jejich úroda. „Růst hub je silně závislý na povětrnostních podmínkách. Ideální jsou vydatné deště, po kterých následuje teplé, ale ne horké počasí,“ vysvětluje Zemánek. „Ceny jsou nejvyšší mimo hlavní houbařskou sezónu, naopak v době, kdy jsou lesy plné hub, ceny na trzích klesají, protože nabídka převyšuje poptávku. Zatímco čerstvé houby jsou nejlevnější, sušené houby jsou kvůli zpracování a vysoké koncentraci chuti dražší,“ dodává.

Při nákupu čerstvých hub pak Zemánek doporučuje pečlivě zkontrolovat několik faktorů. Doporučuje vždy pečlivě prohlédnout například samotný stav hub, které si lidé chtějí pořídit. „Houby by měly být prodávány v celku s maximálně jedním podélným řezem, aby bylo možné je správně identifikovat,“ vysvětluje Zemánek s tím, že klobouk a třeň (noha) musí zůstat spojené. Dále doporučuje si všímat vzhledu hub i jejich konzistence. „Houby by měly být pevné, bez viditelného poškození a bez plísní. Je lepší se vyhnout houbám, které jsou měkké, vodnaté nebo našedlé, protože mohou být zkažené nebo přemrzlé,“ upozorňuje.

Čerstvé houby by se také nikdy neměly prodávat zabalené v neprodyšných obalech. V těch by se totiž mohly snadno zapařit. „Zapařené a staré houby jsou nebezpečné, protože se v nich rychle množí bakterie a tvoří toxiny, které mohou způsobit otravu,“ vysvětluje Zemánek.

Více zde: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-za-kilo-i-600-korun-v-obchodech-ale-houby-z-lesa-konci-zridka-283451

08 August 2025

Spotřebitelské ceny v červenci meziročně vzrostly o 2,7 procenta, inflace tak zvolnila proti červnu, kdy dosáhla letošního maxima 2,9 procenta. Ve srovnání s předchozím měsícem se ceny zvýšily o 0,5 procenta, uvedl v pátek Český statistický úřad (ČSÚ), který tak potvrdil svůj předběžný odhad z úterý. Víc než před rokem platili lidé hlavně za potraviny, i když jejich zdražování proti červnu zpomalilo. Meziročně zlevnily především pohonné hmoty.

Více zde: https://www.e15.cz/byznys/finance-a-bankovnictvi/inflace-zvolnila-zdrazovani-zpomalilo-hlavne-u-potravin-pohonnych-hmot-a-u-elektriny-1426569

07 August 2025

Soutěž Obal roku 2025 prodlužuje uzávěrku přihlášek do čtvrtka 14. srpna 2025. Výzva k účasti míří na všechny, kdo tvoří chytrá, funkční a udržitelná obalová řešení. Poslední tři ročníky soutěže potvrzují, že o české a slovenské obaly je ve světě zájem – z téměř 300 přihlášených projektů do Obalu roku se „urodilo“ rovněž 30 ocenění na mezinárodním klání WorldStar Packaging Awards.

Přihlásit se mohou:

  • Firmy – výrobci obalů, zpracovatelé obalových materiálů, tiskárny, dodavatelé balicích technologií a automatizace.
  • Značky a výrobci baleného zboží – od potravin a nápojů přes kosmetiku, farmacii až po technické produkty a spotřební zboží.
  • Designéři a kreativní agentury – specialisté na grafický, strukturální nebo produktový design, obaloví architekti a brandingoví experti.
  • Zadavatelé obalových řešení – marketingová, produktová a inovační oddělení firem, která formují finální podobu obalů.
  • Obchodní řetězce a e-shopy – retailoví a e-commerce hráči, kteří vyvíjejí vlastní obaly pro privátní značky nebo hledají inovativní řešení pro přepravu a doručování zboží.
  • Startupy a vývojáři materiálových nebo technologických novinek – ti, kdo přinášejí nové přístupy k udržitelnosti, recyklaci nebo cirkularitě v oblasti obalů.

Více informací o soutěži a přihlášku najdete na www.obalroku.cz.

06 August 2025

Úřady v Polsku varují před nebezpečnou bakterií salmonely na skořápkách některých vajec z tamní produkce. Hygienická inspekce upozorňuje na konkrétní část vajec z volného chovu, která může být kontaminovaná a představovat zdravotní riziko. Varuje také, že konzumace vajec bez dostatečné tepelné úpravy může vést k vážné otravě jídlem.

Jedná se o vejce označená jako KOKO vejce z podestýlkového chovu, jakostní třída A, střední velikost (M). Na jejich skořápkách byla potvrzena přítomnost salmonely, což je bakterie způsobující infekční onemocnění trávicího traktu.

Distributor, firma Jantex Polska, která vejce balí, zjistila původ nakažené várky i místa její distribuce a okamžitě informovala všechny prodejny, kam se vejce dostala. Prodej a distribuce vajec z postižené farmy byly pozastaveny až do vyhodnocení laboratorních výsledků.

Dále zde: https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/625692-obchody-v-polsku-stahuji-vejce-muze-v-nich-byt-nebezpecna-bakterie-varuji-urady

06 August 2025

Ve druhé polovině července se uskutečnil 12. ročník soutěže Cena Potravinářské komory o nejlepší inovativní potravinářský výrobek. Vyhrávaly jak velké, tak i menší firmy, jak potraviny určené pro speciální výživu, tak i sladkosti k běžné snídani. Známe všechny vítězné výrobky.

„Jsme hrdí na to, že další ročník naší soutěže opět potvrdil vysokou úroveň inovací v českém potravinářství. Vítězné produkty jasně ukazují, že čeští výrobci vnímají aktuální trendy a dokážou na ně reagovat novými produkty, které jsou nejen chutné, ale i odpovídající požadavkům moderní správné výživy a zdravého životního stylu. To je skvělá zpráva pro všechny spotřebitele,“ řekla prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.

O vítězích v článku: https://www.vitalia.cz/clanky/soutez-o-nejlepsi-potravinu/

05 August 2025

Nealkoholické pivo tvořilo loni 12 procent z prodejů Plzeňského Prazdroje. Před 20 lety podíl činil jedno procento. Podle pivovaru je to dáno změnou životního stylu, lidé žijí aktivněji a většina jich jde do restaurace za zábavou, příjemným zážitkem a k pití alkoholu přistupuje zodpovědněji než dříve. Střídmější jsou zejména mladí od 18 do 39 let.

O tématu zde: https://www.tyden.cz/nealko-pivo-tvorilo-loni-12-pct-z-prodeju-prazdroje-pred-20-lety-procento

04 August 2025

Velké zdražování zemědělských produktů, za které si však obchodníci s potravináři přehazují vinu. To je hlavní důvod, proč jsou vztahy českých prodejců potravin s dodavateli téměř na bodě mrazu.

Tiskový mluvčí Potravinářské komory ČR (PK ČR) Marek Zemánek pak pro TN.cz uvedl: "Nejsou to výrobci, kteří určují cenu. Obchodní řetězce, vzhledem ke své pozici na trhu, hrají významnou roli při stanovování konečných cen. Výrobci potravin promítají do svých cen především zvýšené náklady, přičemž ne vždy se jim podaří pokrýt všechny. Příkladem může být vývoj výkupní ceny mléka. Když tato cena meziročně vzroste o celé dvě koruny za litr a k výrobě jednoho kilogramu másla je potřeba přibližně 22 litrů mléka, je pochopitelné, že se to musí odrazit v ceně másla v obchodech. Velkým problémem pro české výrobce jsou nadále také vysoké ceny energií. Některé státy finančně podporují alespoň jeden typ energie. To je pak přirozeně zvýhodňuje a naopak u nás to vytváří tlak na růst cen."

Více zde: https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/624664-obchodnici-si-stezuji-na-ceny-zemedelcu-ti-se-brani-zdrazujeme-ale-nejsme-drazi

04 August 2025

Potravinářská komora ČR, Česká technologická platforma pro potraviny, Agrární komora ČR a Zemědělský svaz ČR pořádají:

Osmý kulatý stůl na téma: DNSH, ESG A TAXONOMIE – Nové výzvy pro SZP a potravinářský průmysl

Kulatý stůl za účasti ministra zemědělství Marka Výborného bude zaměřen na propojení evropských požadavků v oblasti nefinančního výkaznictví (CSRD), principu DNSH („Do No Significant Harm“), ESG a evropské taxonomie s novými návrhy Společné zemědělské politiky (SZP) po roce 2027. Cílem je představit aktuální stav jednání, výsledky analýz a praktické dopady na podniky v hodnotovém řetězci.

Akce se uskuteční v pátek 22. 8. 2025, 15.00 – 17.00 hodin na Výstavišti v Českých Budějovicích.

Na akci vystoupí: 
Petr Jílek, Vlastimil Zedek (MZe) - Výsledky analýz a návrhy řešení
Štěpán Kala (ÚZEI) - Nefinanční reporting v rámci hodnotového řetězce
Pavel Sekáč (MZe) - Vztah taxonomie, ESG reporting, SZP 2028–2034

Diskutovat dále budou zástupci českých potravinářských podniků, zástupci ministerstva zemědělství, zástupci krajů a obcí, zemědělci, obchodníci a další hosté.

Kulatý stůl je omezen počtem 30 osob.

REGISTRACE NUTNÁ!

V případě zájmu o účast prosím kontaktujte Helenu Kavanovou na mailové adrese: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Akce je součástí odborného programu 51. ročníku zemědělsko-potravinářské výstavy mezinárodního agrosalonu Země živitelka 2025. 

04 August 2025

V listopadu začne platit nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který bude muset splnit více než 6 000 organizací, včetně těch z potravinářství. Česká softwarová firma Monet+ proto uspořádá bezplatnou virtuální konferenci, jejímž obsahem bude představení nové legislativy a praktické zavádění informační bezpečnosti uvnitř organizací. 

Na akci vystoupí přední odborníci na novou legislativu a kybernetickou bezpečnost vůbec. 

Akce se koná v úterý 23. 9. 2025, od 9:00 do 11:30 a účast i registrace je zdarma.

Registrace a program je na stránce https://proid.cz/virtualni-konference-novy-zakon-o-kb/

03 August 2025

Centrum zemědělsko-potravinářského výzkumu a inovací připravilo další vzdělávací semináře.

ZÁKLADY AI: Jak využít generativní umělou inteligenci v potravinářství
Kdy:
16. září 2025 
Místo: Potravinářská komora ČR, Počernická 96/272, 108 03 Praha Malešice
Přednášející:
Magdaléna Hrubá
On-line přihláška zde.

Jak v digitálním prostředí začít, přežít a vyniknout
Kdy: 30. září 2025 
Místo: Potravinářská komora České republiky, Počernická 96/272, 108 03 Praha Malešice
Přednášející: Martin Fryč
On-line přihláška zde.

Individuální konzultace umělá inteligence v potravinářství  
Pro:
Management potravinářských firem
Obsah a termíny: Přizpůsobeno individuálním potřebám
Přednášející: Magdaléna Hrubá
On-line přihláška zde.

Centrum nabízí i individuální kurz ZÁKLADY AI: Jak využít generativní umělou inteligenci v potravinářství pro vaši společnost. Pětihodinové školení, včetně praktického zkoušení, termín a čas záleží na domluvě. 

02 August 2025

Krajní výkyvy počasí spojené s klimatickou změnou zvyšují ceny potravin po celém světě. Nová studie ukazuje, jak teplotní rekordy, sucho či záplavy vedly ke skokovému zdražení základních surovin.

Extrémní podmínky zasáhly také Evropu. Cena olivového oleje zde v lednu 2024 vyskočila o 50 % poté, co Itálii a Španělsko v letech 2022 a 2023 postihlo dlouhotrvající sucho.

„Hlavním viníkem opakovaného zdražování byla především sucha ve Španělsku a další nepříznivé pěstitelské podmínky ve Středomoří. Na podzim loňského roku však došlo k obratu a ceny na burze začaly pozvolna klesat. Tento pokles byl z velké části způsoben zlepšenou úrodou zejména ve španělské Andalusii. I když se pokles burzovních cen projevil již na podzim, do tuzemských řetězců dorazil se zpožděním a nižší ceny mohli spotřebitelé zaznamenat až v březnu letošního roku,“ komentuje cenu oleje tiskový mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek.

Ghana a Pobřeží slonoviny se podílejí na téměř 60 % světové produkce kakaa. Vlna veder, která tam udeřila začátkem roku 2024 a která byla podle vědců kvůli klimatické změně o 4 stupně Celsia teplejší, vedla v dubnu téhož roku k nárůstu světových cen kakaa o 280 procent.

Podle Zemánka sice ceny kakaa v posledních týdnech klesají díky příznivému počasí v západní Africe, stále ale zůstávají nadprůměrné. Spotřebitelé zatím pokles nepocítí, protože zpracovatelé nakoupili zásoby za rekordní ceny a musejí je nejprve vyprodat. Budoucí vývoj cen je navíc velmi nejistý – ovlivňují ho extrémní výkyvy počasí, rostlinné choroby, politická nestabilita i nové unijní nařízení o odlesňování.

V posledních letech například Česko zaznamenává škody v ovocných sadech. Důsledkem dřívějšího nástupu jara, tedy teplejšího února a března, začínají rostliny dříve vegetovat, ale následné jarní mrazíky způsobí spálení květů.

„Někteří pěstitelé v loňském roce ani nesklízeli, protože neměli co. Ovocnáři běžně mívají jablka na skladech pro další sezónu, ale od letošního roku je musíme dovážet. Je pravda, že zvyšující se průměrné teploty a delší vegetační sezóna mohou teoreticky prodloužit dobu pěstování, ale zároveň zvyšují výpar z půdy, což zhoršuje sucho,“ popisuje Zemánek.

O tématu zde: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-vlny-veder-zenou-vzhuru-ceny-potravin-hic-zdrazuje-kakao-i-zeli-282706

02 August 2025

Na dovolenou u polského Baltu, v německých Alpách či ve Slovenském ráji si Češi vlastní jídlo vozit nemusí. Novinky porovnaly ceny deseti základních potravin ve třech sousedních zemích. V Polsku vyjde nákup o třetinu levněji, na Slovensku ušetří lidé přibližně stokorunu, v Německu zaplatí zhruba stejně jako v Česku.

Proč dokáží Poláci produkovat potraviny levněji, shrnuje analytik Havel následovně. „Polsko má asi třicetkrát více zemědělců než Česko. Jsou na agrární výrobu soustředěni, tvoří značnou část jejich hrubého domácího produktu. Spoustu potravin dokáží zpracovat efektivněji než my,“ popsal důvody. Připomněl také, že ceny potravin v Česku jsou pořád pod evropským průměrem.

Další důvod, proč je v Polsku levněji, přidal mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek. Vidí ho v dotační politice. „Tamní výrobci nemají stejné podmínky jako ti čeští. Zatímco Česko zrušilo národní investice do zpracování a výroby potravin, polští producenti mají různé úlevy, které snižují jejich náklady,“ uvedl.

Více zde: https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-nakup-potravin-vyjde-v-polsku-az-o-tretinu-levneji-40532432

01 August 2025

Příští rok by měl přinést velkou změnu v prodeji vajec. Sedm obchodních řetězců se zavázalo, že skončí s prodejem této suroviny z klecových chovů, jak informovali zástupci Obránců zvířat. Na slib se obchodníků doptával dokonce i ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Potravinářská komora se ovšem obává, že realita nákupních košíků bude zcela jiná. Upozorňuje také na mezeru v legislativě, která prý znevýhodňuje české chovatele.

Podle Potravinářské komory je ovšem realita nákupního košíku jiná. „Ačkoliv spotřebitelé v průzkumech často s nadšením deklarují, že jim na etickém původu produktů záleží a jsou ochotni si za něj připlatit, skutečné nákupní chování je často odlišné. Jakmile dojde na placení, vyšší cenovka ‚etického‘ zboží některé zákazníky odradí,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí komory Marek Zemánek.

I přes sílící otázku welfare zvířat zůstává zájem o vejce z klecového chovu velký, a to zvláště v případě výrazného snížení ceny. „Například ve Velké Británii některé supermarkety – například Iceland – své sliby ohledně klecových vajec pro rok 2025 stáhly nebo upravily kvůli tlakům na ceny a životní náklady,“ připomněl mluvčí.

„Klíčovým problémem je rovněž mezera v legislativě. Zákon sice zakazuje chov slepic od roku 2027, ovšem nijak nebrání dovozu a prodeji klecových vajec ze zemí, kde jsou tyto chovy stále povoleny. Tato situace staví české chovatele, kteří do modernizace chovů investují nemalé prostředky, do nevýhodné konkurenční pozice,“ upozorňuje Zemánek. Na celoevropském zákazu se členské státy dosud nedohodly.

V současné době je v EU stále přibližně 38 procent nosnic chováno v obohacených klecích, zatímco v Česku tato hodnota činí 44 procent. „Tato situace vyvolává obavy z nedostatku potravin na tuzemském trhu, a to zejména v období velikonočních a vánočních svátků, kdy zákazníci kupují vejce ve velkém,“ dodal mluvčí Potravinářské komory.

Více zde: https://cnn.iprima.cz/supermarkety-by-mely-prestat-prodavat-vejce-z-klecovych-chovu-potravinari-upozornuji-na-mezery-v-zakonu-481559

01 August 2025

Metanolová kauza zapomenuta. Stát podle Pavla Dvořáčka z likérky Rudolf Jelínek rezignoval na černý trh s alkoholem. Tím přichází minimálně o 1,5 miliardy. I proto se firma soustředí na zahraničí, teď vstupuje do Jižní Koreje.

Současná doba nepřeje legálním výrobcům alkoholu a ovocných destilátů. Od roku 2020 do roku 2026 se zvýší spotřební daň o 44 procent a i Čechům se tak vyplácí nakupovat v zahraničí, mladá generace se odklání od alkoholu. Záleží také, jaká bude letos úroda ovoce, která loni zklamala.

Celý rozhovor najdete zde: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-metanolova-kauza-zapomenuta-trh-s-cernym-alkoholem-buji-rika-sef-jelinka-282925

31 July 2025

Po několika špatných letech se pálenicím v Olomouckém kraji konečně zablesklo na lepší časy. Většina nyní jede naplno, z kvality třešňového i višňového kvasu mají provozovatelé radost a po několikasezonní pauze jsou rovněž meruňky. Zákazníci se jen hrnou. Provozovatele však dál je však tíží vysoké náklady a zdanění.

Přibývá nezdaněného alkoholu, loni 22 tisíc litrů

Výsledkem situace je mimo jiné strmý nárůst trhu s nezdaněným alkoholem. Podle statistik Celní správy ČR bylo v roce 2023 zajištěno 8 600 litrů, loni už 22 743 litrů. Tím se zásadně zvyšují úniky na spotřební dani a letošek zřejmě nebude jiný.

Dále zde: https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/palenice-merunky-svestky-dobra-sezona-uroda-ovoce-velky-zajem.A250730_862888_olomouc-zpravy_stk

31 July 2025

České potravinářství udává směr k inovacím. Dvanáctý ročník Ceny Potravinářské komory ČR o nejlepší inovativní potravinářský výrobek ocenil produkty, které reflektují aktuální spotřebitelské preference. Ať už jde o chléb bez lepku, proteinové cereálie nebo okurky bez přidaného cukru. Tyto a další vítězné výrobky jasně ukazují rostoucí zájem českých výrobců o zdravější a moderní potraviny.

Jsme hrdí na to, že další ročník naší soutěže opět potvrdil vysokou úroveň inovací v českém potravinářství. Vítězné produkty jasně ukazují, že čeští výrobci vnímají aktuální trendy a dokážou na ně reagovat novými produkty, které jsou nejen chutné, ale i odpovídající požadavkům moderní správné výživy a zdravého životního stylu. To je skvělá zpráva pro všechny spotřebitele,“ řekla prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.

Komora touto soutěží dlouhodobě podporuje inovace v potravinářském průmyslu a oceňuje úsilí firem přinášet na trh nové a kvalitní výrobky. I letos se mezi oceněné společnosti zařadily přední české firmy, což jasně svědčí o širokém spektru inovací a vysoké kvalitě produktů na tuzemském trhu. Jedenáctičlenná hodnotící komise pečlivě vybírala z celkem 39 výrobků od 21 výrobců. Vyhodnocení proběhlo v Potravinářském pavilonu České zemědělské univerzity v Praze – Suchdole.

V jednotlivých kategoriích si vítězství odnesly:

Kategorie: Bezpečnost a kvalita potravin
efko cz s.r.o. – Červená cibule BBQ & BURGER

Kategorie: Reformulace roku
efko cz s.r.o. – Okurky bez přidaného cukru

Kategorie: Udržitelná výroba potravin
Plzeňský prazdroj, a.s. – Radegast Rezist + Trooper Saturn

Kategorie: Potraviny pro osoby se specifickými požadavky na výživu
SEMIX PLUSO, spol. s.r.o. – Chléb bez lepku

Kategorie: Evropská inovace
Nestlé Česko s.r.o. – Fitness Cocoa Protein cereálie

Kategorie: Alternativní potraviny
Nestlé Česko s.r.o. – Garden Gourmet Broccoli Mini Burger

Kategorie: Pokračovací kojenecká výživa a výživa pro malé děti
Žádný výrobek nebyl oceněn

Tato soutěž jasně ukazuje, že české potravinářství nezůstává pozadu – naopak aktivně inovuje a přináší spotřebitelům moderní potraviny, které jsou nejen chutné a kvalitní, ale zároveň výživově hodnotné. Letošní vítězné produkty, jako jsou bezlepkový chléb, proteinové cereálie nebo okurky bez přidaného cukru, dokazují, že naši výrobci dokážou spojit výzkum a vývoj s porozuměním aktuálním potřebám trhu,“ dodal předseda hodnotící komise z Potravinářské komory Jan Pivoňka.

Oceněné společnosti v každé kategorii získají certifikáty „Ceny Potravinářské komory za nejlepší inovativní potravinářský výrobek“. Součástí ocenění je i balíček mediální propagace, který zahrnuje zviditelnění společnosti a jejích výrobků v tištěných a online médiích, a také prezentaci na veletrzích Země živitelka 2025 a CZECH FOOD EXPO 2026.

Bylo oceněno mnohem více výrobků. Kompletní výsledky naleznete v tiskové zprávě nebo na webových stránkách www.soutez.foodnet.cz.


Marek Zemánek
Tiskový mluvčí a vedoucí tiskového oddělení Potravinářské komory ČR

30 July 2025

Soutěž OBAL ROKU 2025, pořádaná Obalovým institutem SYBA, letos otevřela již svůj 32. ročník a vyzývá k účasti všechny, kdo se podílejí na vzniku a inovacích obalů – od výrobců obalů přes značky až po kreativní designéry a dodavatele technologií. Jde o jedinou certifikovanou národní soutěž v oblasti obalového designu a technologií v České republice a na Slovensku. Klání hledá řešení, která kombinují inovace, funkčnost, estetiku a udržitelnost. Vítězové se automaticky kvalifikují do prestižního globálního finále WorldStar Packaging Awards. Uzávěrka je stanovena na 8. srpna 2025.

Přihlásit se mohou:

  • Firmy – výrobci obalů, zpracovatelé obalových materiálů, tiskárny, dodavatelé balicích technologií a automatizace.
  • Značky a výrobci baleného zboží – od potravin a nápojů přes kosmetiku, farmacii až po technické produkty a spotřební zboží.
  • Designéři a kreativní agentury – specialisté na grafický, strukturální nebo produktový design, obaloví architekti a brandingoví experti.
  • Zadavatelé obalových řešení – marketingová, produktová a inovační oddělení firem, která formují finální podobu obalů.
  • Obchodní řetězce a e-shopy – retailoví a e-commerce hráči, kteří vyvíjejí vlastní obaly pro privátní značky nebo hledají inovativní řešení pro přepravu a doručování zboží.
  • Startupy a vývojáři materiálových nebo technologických novinek – ti, kdo přinášejí nové přístupy k udržitelnosti, recyklaci nebo cirkularitě v oblasti obalů.

Více informací o soutěži a přihlášku najdete na www.obalroku.cz.