09 April 2021

Řím 8. dubna (ČTK) - Světové ceny potravin se v březnu desátý měsíc za sebou zvyšovaly a jejich index se vyšplhal na nejvyšší úroveň od června 2014. Za růstem cen stálo zdražení rostlinných olejů, masa a mléčných výrobků. Uvedla to dnes Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO).

Souhrnný index, který sleduje ceny obilovin, rostlinných olejů, mléčných výrobků, masa a cukru na mezinárodních trzích, se zvýšil na 118,5 bodu z únorové hodnoty 116,1 bodu.

Dílčí index cen rostlinných olejů meziměsíčně vzrostl o osm procent a dostal se nejvýše od června 2011. Za jeho růstem stály vyšší ceny palmového, sójového, řepkového a slunečnicového oleje. Index cen mléčných výrobků se zvýšil o 3,9 procenta a index cen masa o 2,3 procenta.

Index cen obilovin naopak o 1,7 procenta klesl, celosvětová sklizeň obilovin podle FAO zůstává na cestě k celoročnímu rekordu. Index cen cukru se snížil dokonce o čtyři procenta, a to kvůli vyhlídkám na rozsáhlý vývoz cukru z Indie.

FAO dnes zvýšila odhad sklizně obilovin za pěstitelskou sezonu 2020 na 2,765 miliardy tun, což je o čtyři miliony tun více, než čekala minulý měsíc. Proti předchozímu roku by tak sklizeň měla být vyšší o dvě procenta. S růstem počítá FAO také v příští sezoně, uvedla agentura Reuters.

pmh spr

09 April 2021

Praha 8. dubna (ČTK) - Potravinové banky loni shromáždily 7007 tun potravin, což bylo proti předloňským 4700 tunám zhruba o polovinu více. Loni tak pomohly více než 160.000 lidí, oznámila dnes Česká federace potravinových bank v tiskové zprávě. Kvůli koronavirové pandemii ale přibylo potřebných.

"Objem potravin, které se nám loni povedlo shromáždit, je enormní, a přesto nebyl dostatečný. V podzimním období jsme se kvůli stoupající poptávce dostali do situace, kdy byli naše sklady téměř prázdné," uvedla ředitelka federace Veronika Láchová. Potřeba potravinové pomoci podle ní loni stoupla meziročně o 60 procent a stále roste. Banky dodávají potraviny do více než tisícovky organizací, které je následně předávají lidem v nouzi.

Hodnota potravin, které banky loni shromáždila, činila 300 milionů Kč. Vláda loni na podzim uvolnila z rozpočtové rezervy navíc 20 milionů korun pro potravinové banky. Podle ministerstva zemědělství peníze pokryly náklady, které bankám kvůli větší poptávce po potravinách z těchto institucí vznikly. Celkem tak tyto organizace loni dostaly od státu 95 milionů korun, což bylo zhruba o 21 milionů méně než předloni. Letos by měly podle schváleného rozpočtu získat 83 milionů Kč.

Od roku 2018 začala platit novela zákona, podle které musí obchody s výměrou nad 400 metrů čtverečních nabídnout bankám nezávadné jídlo, které hodlají vyřadit z prodeje. Řetězce uvádí, že dary i nad rámec zákona stále rostou. Například mluvčí řetězce Albert Jiří Mareček dnes ČTK sdělil, že řetězec loni daroval více než 800 tun potravin, navíc věnoval bankám dodávku a letos plánuje dát další dva automobily. Řetězec pak letos chce zdvojnásobit množství darovaných potravin.

Řetězec Globus zase věnoval za čtyři roky přes 500 tun potravin. "Potraviny ještě před vypršením data spotřeby neprodáváme ve slevě, ale včas je poskytujeme přes potravinové banky sociálně potřebným lidem. V posledních letech jsme rozšířili okruh potravin vhodných k darování, aby měli příjemci pestřejší jídelníček," dodala za řetězec Lutfia Volfová.

První potravinová banka na světě byla založená v roce 1967 ve Phoenixu v Arizoně, v Evropě první vznikla v roce 1984 v Paříži. V roce 1986 byla založená Evropská federace potravinových bank a v roce 1994 Česká federace potravinových bank. V ČR je 15 takových bank a logistické centrum v Modleticích u Prahy.

drh mha

08 April 2021

Od začátku letošního roku je v platnosti nový zákon o obalech, ve kterém jsou transponovány cíle a požadavky Směrnice O obalech a obalových odpadech, známé jako CEP. Česká republika a tedy i český systém EPR (systém rozšířené odpovědnosti výrobců) EKO‑KOM musí zajistit splnění vyšších recyklačních cílů pro obaly. Že jejich splnění nebude úplně jednoduché, umocňuje fakt, že účinnost dotřídění využitelných odpadů na třídicích linkách v ČR dlouhodobě klesá. Týká se to zejména plastových komunálních odpadů, které jsou svou heterogenitou na dotřídění a následné uplatnění druhotné suroviny, nejsložitější. Naopak u ostatních komodit, jako je sklo, kovy a papír se dlouhodobě pohybuje míra dotřídění pro materiálovou recyklaci nad 96 %. Tyto tříděné odpady představují více než tři čtvrtiny celkového množství tříděných odpadů ze systému obcí.

Postupný pokles účinnosti dotřídění plastů pro materiálovou recyklaci je důsledkem souběhu několika faktorů. Problém začal být zřetelný nejdříve v důsledku omezení dovozu vytříděných plastových odpadů do Číny před dvěma lety, kdy zásadním způsobem poklesla poptávka po vytříděných plastech v celé EU a ČR je, vzhledem k množství odpadů, které produkujeme, závislá na pohybech větších odpadových trhů. Dalším aspektem je, že se doposud dostatečně nenastartovala poptávka po plastové druhotné surovině na domácím trhu, nízkým cenám primárních materiálů a negativní vývoj situace ještě umocnily dopady probíhající pandemie a omezení průmyslu.

Graf: Účinnost procesu dotřídění plastových komunálních odpadů


Provozovatelé dotřiďovacích linek se chovají tržně a dotřiďují materiál, pro který jsou schopni nalézt odbyt. V důsledku pandemie také omezení poptávky po druhotné surovině ze strany průmyslu přispělo k preferenci výroby certifikovaných alternativních paliv oproti úpravě na materiálově využitelnou druhotnou surovinu. Od roku 2016 rostlo využití vytříděných plastů do výroby certifikovaných paliv v návaznosti na poptávku po nich. Protože šlo o efektivní způsob využití, který byl plně podporován EU, projevil se tento trend nejen u nás, ale v celé EU. Celkové dotříděné množství pro produkci výrobků, buď materiálově, nebo pro výrobu TAP, se v ČR dlouhodobě pohybuje nad 60 %. Materiálové využití však v době pandemie, kleslo z necelé poloviny, kde se pohybovalo ještě před čtyřmi roky, pod kritických 30 %. Naprostá většina materiálově využitého plastu jsou obaly, proto v jejich případě není pokles procenta recyklace tak drastický. Přesto však míra materiálového využití plastových obalů klesla pod jinak běžných 50 % a přiblížila se kritické hranici 40 %, která je naprosto nedostačující pro splnění požadavků EU. Zároveň existují relativně velké rozdíly mezi jednotlivými úpravci dotřiďujícími plastové komunální odpady, jak v technickém vybavení, tak zejména v míře účinnosti procesu dotřídění. Celkem v systému v roce 2020 bylo 117 třídících linek, které dotřiďovaly komunální plastové odpady. Míra dotřídění pro materiálovou recyklaci dosahovala u zhruba 60 % třídicích linek rozpětí účinnosti mezi 20 – 50 %. Na míře účinnosti dotřídění plastových obalů v minulém roce je také znatelný propad v důsledku dopadů opatření proti šíření onemocnění COVID.

Z výše uvedeného grafu je patrné, že až do konce roku 2020 se příklon k výrobě alternativních paliv oproti materiálové recyklaci neprojevil ve statistice celkové recyklace. Od letošního roku, byla v souladu s požadavky Směrnice o odpadech, upravena pravidla vykazování i v ČR a výroba TAP již nebude formou využití odpadů, které je považováno za recyklaci.

Je tedy zřejmé, že zásadní podmínkou pro zvýšení účinnosti dotřiďování plastových odpadů, které je nutným předpokladem pro úspěšné plnění cílů CEP, je podpora poptávky po plastovém recyklátu pro uplatnění ve výrobě nových výrobků.

Pro zajištění splnění recyklačních procent bylo již v minulosti nutné finančně podpořit úpravu a i zpracování některých druhů odpadů, u nichž jsou možnosti zpracování omezené vzhledem k nízké poptávce po této druhotné surovině nebo kvůli obtížnosti jejich zpracování. AOS EKO‑KOM již od ledna tohoto roku přistoupila ke zvýšení plateb za úpravu obalových odpadů tak, aby jednak reflektovaly měnící se náklady, ale také motivovaly ke zvýšení účinnosti třídění. Spolu s finanční podporou zpracovatelů problematicky uplatnitelných plastových odpadů je cílem těchto finančních opatření podpora motivace třídících linek ke zvýšení účinnosti dotřídění odpadu pro materiálovou recyklaci, tedy ke zvýšení celkového množství odpadu předaného k recyklaci a omezení výmětů. Je na rozhodnutí každého z provozovatelů, jaká opatření je ke zvýšení účinnosti dotřídění schopen realizovat, AOS EKO‑KOM je připravena prostřednictvím finanční motivace stimulovat dotřiďovací zařízení, aby to bylo ekonomicky realizovatelné.

Co je však pozitivním trendem, že vytříděná množství komunálních odpadů v obcích dlouhodobě každoročně narůstají v rozmezí 7 - 10 %, díky velké hustotě a rozmístění nádob na tříděný sběr plastových odpadů. Dostatečné množství vytříděných odpadů je základní podmínkou pro to abychom jako stát plnili evropské požadavky na míru recyklace odpadů včetně těch obalových.

 

Zdroj: EKOKOM

Link: https://www.ekokom.cz/news/854/212/ucinnost-dotrideni-plastovych-odpadu-na-tridicich-linkach-k-dobe-COVIDU-klesla-EKO-KOM-pracuje-na-otoceni-trendu

08 April 2021

V celém Japonsku existuje jen asi tucet lihovarů, které vyrábějí whisky. Japonské destilérky ale nebyly schopny v posledních dvou dekádách udržet krok s rostoucí poptávkou po tomto oblíbeném nápoji. Mnoho palíren proto míchá svůj produkt s whisky zakoupenou v zámoří, aby tak zvýšily množství svých zásob.

Na rozdíl od Skotska, kde přidání alkoholu z jiné země znamená, že whisky již nemůže být nazývaná skotská, v Japonsku nikdy neexistovala přesná definice výroby a použití surovin. Proto se často stává, že místní firma smíchá skotskou whisky s šoču (japonská pálenka z rýže, ječmene, sladkých brambor nebo pohanky), nebo jednoduše doveze whisky z ciziny a doma ji pak stáčí do lahví pod nálepkou „Japonská whisky“.

Tato praxe se změní díky novým pravidlům, které před měsícem vydala Japonská asociace výrobců lihovin a likérů (JSMLA). Po několika letech konzultací asociace vydala soubor kritérií, který musí produkt splňovat, aby mohl být nazýván japonská whisky. Mezi klíčové patří následující body: Destilát musí být fermentován a destilován v Japonsku, také zde musí zrát po dobu tří let, voda použitá k výrobě alkoholu musí být získaná v Japonsku a produkt musí být plněn do lahví v Japonsku.

Od 1. dubna 2021 začínají členové JSMLA přecházet k novému standardu pro označování svých produktů Nová pravidla, která vstoupí v platnost dne 31. března 2024, nepřichází s žádnými pokutami a vztahují se pouze na výrobky firem, jež jsou součástí JSMLA. Asociace ale zastupuje většinu japonských lihovarů, včetně těch nejznámějších jako je Suntory nebo Nikka. Lihoviny, které nebudou splňovat nové požadavky, budou moci být označeny jako whisky, ale ne jako japonská whisky.

Zpracovala:
Irena Leopoldová
zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu
Mobil: ČR: +420 773 743 880, E-Mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Zdroj: MZe ČR

Link: http://eagri.cz/public/web/mze/ministerstvo-zemedelstvi/proexportni-okenko/nova-kriteria-pro-oznaceni-japonska.html

07 April 2021

Potvrzeno! Český modrý mák je unikátní! Získal totiž prestižní modro-žluté Chráněné zeměpisné označení (CHZO), které zaručuje, že název Český modrý mák nebude možné v rámci celé EU použít, pokud nepůjde opravdu o mák vypěstovaný u nás.

Věděli jste, že jsme největším pěstitelem a exportérem potravinářského máku na světě? Ročně této plodiny sklidíme zhruba 26 000 tun. Každý Čech během roku průměrně zkonzumuje 380 g, tedy zhruba 1 g denně.

Přestože může být mák zejména pro cizince kontroverzní potravinou, nelze popřít jeho výjimečné nutriční složení. Nejvýznamnější je mimořádný obsah vápníku (1500–1840 mg ve 100 g), což je 600× více než pšeničná mouka, 12× více než mléko a 16–20× více než jádra vlašských ořechů. Makové semeno vyniká také vysokým obsahem draslíku, kterého je 2,5× více než v banánu. Hořčíku má 2× více než vlašské ořechy a zinku je v máku více než v „zinkových“ semínkách tykve olejné. Proč ještě si pochutnat na máku? Třeba díky složení jeho tuků, kdy celých 75 % připadá na esenciální mastné kyseliny! Ty jsou pro nás z výživového hlediska velmi příznivé.

„Český modrý mák má velmi specifickou vůni, chuť a jedinečné výživové složení. Díky vysokému obsahu omega 6 mastných kyselin snižuje bolesti, otoky a ranní tuhnutí kloubů (revma). Dále upravuje vysoký tlak a redukuje přecitlivělost na alergeny. Dodává energii, pomáhá zkvalitňovat paměť i ulevit od stresu. Vyživuje také vlasy, nehty a kosti. V poslední době se dokonce mluví o jeho vlivu na potlačení příznaků ADHD,“ jmenuje benefity Českého modrého máku Ing. Vlastimil Mikšík, Ph.D., z Fakulty agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů ČZU v Praze a spolku Český modrý mák.

Český modrý mák konečně uznán za evropskou potravinu

Před 5,5 lety podal spolek Český modrý mák žádost k evropskému dvoru. V průběhu tohoto dlouhého období bylo nutné Evropské komisi opakovaně prokazovat, že se skutečně nejedná o farmaceutickou surovinu, ale o v Česku běžně konzumovanou potravinu. A to je právě hlavním smyslem ochranné známky – rozlišit od sebe dva typy komodit, i když mají stejné jméno.

Mák, který se pěstuje zejména v západní Evropě, je mák technický. Cíleně se využívá pro farmaceutické účely a semeno se nesmí konzumovat. Naproti tomu Český modrý mák je zcela jiných kvalit. Je to ze své podstaty potravina, která má své místo nejen v ČR a na Slovensku, ale také v Bavorsku, Rakousku, Maďarsku a dalších státech, které spojuje slovanská historie.

Díky tomu nebude možné v rámci EU použít název Český modrý mák, pokud skutečně nebude pocházet z ČR. Evropská unie tak uznala jeho skutečnou kvalitu a prokazatelný zeměpisný původ.

„Mák je pro nás z hlediska zahraničního obchodu významnější než český chmel. V zahraničí je o Český modrý mák velký zájem. Až 85 % naší sklizně míří právě do ciziny, jeho hodnota je vyšší než miliarda korun. Nejvíce ho loni putovalo do Ruska, Rakouska, Polska, Slovenska a Německa. Nezanedbatelné množství v řádu stovek až tisíc tun vyvážíme na Ukrajinu, do Rumunska, Maďarska, Běloruska a také do Holandska, odkud se vyváží ještě třeba do USA a Kanady. Mák je zkrátka naše modré zlato. Udělení evropské ochranné známky nejvíce pomůže nám všem – spotřebitelům. Ale také České republice na světovém trhu s mákem, protože tato známka s sebou nese jasně definovanou kvalitu,“ dodává Vlastimil Mikšík.

Chráněné zeměpisné označení (CHZO), resp. v angličtině „PGI“ (Protected Geographical Indication), upozorňuje na produkty pocházející z určitého místa, regionu nebo země, kdy se jejich kvalita odvíjí především od tohoto zeměpisného původu. Český modrý mák se tak zařadil mezi další takto oceněné produkty, jako jsou například Hořické trubičky, Jihočeská Zlatá niva, Štramberské uši, české pivo či Olomoucké tvarůžky a mnoho dalších.

Detailní seznam takto označených potravin najdete na portále Ministerstva zemědělství ČR: http://eagri.cz/public/web/mze/potraviny/znacky-kvality-potravin/

O Českém modrém máku se dočtete více na stránkách spolku Český modrý mák: https://ceskymodrymak.cz.

Zdroj: Akademie kvality

Link: https://www.akademiekvality.cz/clanek/cesky-mak-ocenen-chranenym-zemepisnym-oznacenim

07 April 2021

Ministerstvo zemědělství v návaznosti na pokračování negativních dopadů v důsledku přijatých opatření proti koronaviru připravilo 2. výzvu Dotačního programu, který by měl přispět ke stabilizaci sektoru produkce potravin a zemědělských produktů, a zejména eliminovat riziko ukončení činnosti potravinářských a zemědělských podniků, které se podílejí na zajištění základních potřeb zajištění potravin pro obyvatele České republiky.

Dotační program navazuje na předchozí program a  je určen :

a)    pro výrobce potravin podle zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, jejichž činností je výroba a uvádění na trh potravin určených pro provozovatele stravovací služby.

a

b) pro zemědělského podnikatele provozujícího zemědělskou výrobu podle ustanovení § 2e odst. 3 písm. a), b) a e) zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, jehož činností je uvádění na trh vlastní produkce zemědělské výroby určené pro výrobu potravin určených pro provozovatele potravinářského podniku, který provozuje stravovací službu  a/nebo potravin určených pro provozovatele potravinářského podniku, který provozuje stravovací službu.

Nárok na dotaci vzniká, pokud celkové příjmy klesly mezi 1. prosincem 2020 a 28. únorem 2021 nejméně o 25 % v meziročním srovnání. Sazba podpory na jeden podnik je až 200 000 Kč a dále pak až 20 000 Kč na jednoho zaměstnance.

Příjem žádostí probíhá od 15. března 2021 do 30. dubna 2021.

Bližší informace o dotačním programu včetně postupu podání žádosti naleznete na webu MZe: http://eagri.cz/public/web/mze/dotace/narodni-dotace/program-agricovid-potravinarstvi/ případně se na nás můžete obrátit na e-mailu: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

07 April 2021

Světový den zdraví byl vyhlášen 7. 4. 1950, kdy také vznikla Světová zdravotnická organizace – WHO (World Health Organization).

Tento den je připomínkou, že bychom si měli neustále budovat a zlepšovat svou kvalitu života. Zároveň připomínkou toho, že WHO se snaží o vymýcení různých nemocí, o snižování nemocnosti a úmrtí po celém světě. Činnost této organizace je zaměřena především na prevenci.

https://www.who.int/campaigns/world-health-day/2021

07 April 2021

České republice hrozí vyřazení ze seznamu zemí z vyřešeným jódovým deficitem, na kterém je od roku 2004. Výsledky monitoringu saturace jódem u novorozenců jsou alarmující. Toto a další překvapivá zjištění zazněla na letošní konferenci JÓD 21.


 

Dne 5. 3. 2021 Pořádala Meziresortní komise pro řešení jodového deficitu u příležitosti Mezinárodního dne jódu  již 14. konferenci o jodovém deficitu a jeho prevenci. Konference se  poprvé konala on line a zúčastnilo se jí přes 120 zdravotnických odborníků. Jednání zahájila předsedkyně MKJD a vedoucí centra MUDr. Marie Nejedlá, která zdůraznila  dlouhodobou kontinuitu práce komise a její podíl na zvládání problémů se saturací populace jódem v ČR.

Jaké jsou stěžejní závěry konference?

  • Zatímco v oblastech s vyřešeným jodovým deficitem by podíl deficitních novorozenců neměl přesahovat 3%, v Čechách již v roce 2019 tento podíl dosáhl čísla 3.8%., v roce 2020 pak podíl deficitních novorozenců v Čechách (nikoliv na Moravě) vystoupal plošně na 4.8%, jak vyplývá z výsledků monitoringu, který z vlastní iniciativy pravidelně vypracovávají zástupci Kliniky dětí a dorostu FNKV a 3. LF UK. V některých oblastech pak tento podíl dosahuje až 12%. Vzhledem ke kontinuálně se zhoršující situaci a nejaktuálnějším výsledkům tak při stávajícím trendu hrozí, že Česká republika bude vyřazena ze seznamu zemí s vyřešeným jodovým deficitem. MKJD plánuje v této věci podnikat další kroky.
  • MKJD iniciovala vypracování průzkumu nabídky suplementů s obsahem jodu na českém trhu. Znepokojujícím výstupem monitoringu bylo zjištění, že na trhu jsou bez jakéhokoliv upozornění volně dostupné i suplementy, které i několikanásobně přesahují doporučené dávky jódu a vystavují tak spotřebitele riziku předávkování. MKJD v současné době dokončuje podrobnější analýzu výstupů a chystá kroky další kroky.


Přestože z důvodu nepříznivé epidemické situace byla konference konána on-line, nabídla celou řadu zajímavých příspěvků, včetně příspěvku zahraniční řečnice. Jejich krátké shrnutí:

  • Paní doktorka Sigrun Henjum z Oslo Metropolitan University, která představila kontext i výsledky nedávno provedené norské risk-benefit analýzy řešení nedostatečné saturace těhotných žen a dětí v Norsku. Jedna čtvrtina  norských žen ve fertilním věku má přívod jódu pod spodním limitem, z dospívajících děvčat je to dokonce 40 % a z devítiletých jedna třetina. 8 a 9 % jedno a dvouletých dětí má rovněž deficitní přívod jódu. Analýza se týkala přínosů a rizik saturace jódem uvedených populačních skupin. Přednáška paní doktorky Henjum byla zajištěna ve spolupráci s Koordinačním místem pro vědeckou a technickou spolupráci s EFSA. Za podporu děkujeme.
  • Paní doktorka Vítů z Endokrinologického ústavu přednesla příspěvek shrnující problematiku hormonálních disruptorů v životním prostředí. Teoretická přednáška, vysvětlující roli hormonálních disruptorů ve zdraví, včetně konkrétních příkladů je ke shlédnutí na youtube kanálu SZU.
  • Možnostem dlouhodobého sledování saturace jodem v české populaci se věnoval příspěvek, který přednesl doc. Bílek (Endokrinologický ústav). Přednáška s příznačným názvem: “Sledování hladin tyreoglobulinu” shrnovala vztah hladiny tyreoglobulinu k onemocnění štítné žlázy.  Tyreoglobulin, jehož hladiny např. zvyšuje struma, charakteristická pro oblasti se závažným jódovým deficitem, tak může sloužit jako dlouhodobý ukazatel jodové saturace.
  • Paní doktorka Řehůřková z Centra zdraví, výživy a potravin SZU přednesla příspěvek věnovaný významu ryb jako zdrojů jodu i dalších významných nutrientů. V rámci svého příspěvku se zaměřila nejen na benefity mořských ryb, ale i na potenciální rizika plynoucí z kontaminace rybího masa. Z velkého souboru výsledků brněnského pracoviště SZÚ plyne, že rizikové kontaminanty v rybách jsou bezpečně pod stanovenými limity. Benefity konzumace mořských ryb, které jsou zdrojem nejen jodu, ale i dalších pro zdraví důležitých látek  (např. selen, vápník, kvalitní bílkovina, esenciální omega 3 mastné kyseliny, vitamin D, B12, A, E), tak významně přesahují jejich teoretická rizika.
  • Kravské mléko je v České republice zásadním zdrojem jódu, protože krmiva podávaná dojnicím jsou obohacená o jód. Proto je v rámci monitoringu dietární expozice prováděném Centrem zdraví, výživy a potravin Státního zdravotního ústavu sledována koncentrace jódu ve dvou typech mléka od roku 1998. Magistr Šmoldas z Centra zdraví, výživy a potravin prezentoval příspěvek věnovaný obsahu tohoto důležitého prvku v mléce na českém trhu.
  • Na konferenci byla prezentována dvě krátká sdělení věnovaná plánovaným výzkumným aktivitám: Výsledky šetření saturace jódem u nedonošených dětí, které představila MUDr. Krylová z LF UK v Hradci Králové a  shrnutí připravovaného šetření znalostí o jódu v sociálně znevýhodněných skupinách zařazených do  Projektu Efektivní podpory zdraví, které přednesla MUDr. Eliška Selinger z Centra podpory veřejného zdraví. Šetření bude první tohoto druhu v ČR a jeho koncepce se bude opírat o podobné studie v zahraničí.
  • Přestože v obecné populaci je saturace jodem v České republice dostatečná, z výsledků monitoringu, který z vlastní iniciativy pravidelně vypracovávají zástupci Kliniky dětí a dorostu FNKV a 3. LF UK vyplývá, že jodová saturace českých novorozenců je již dlouhodobě hraniční. Zatímco v oblastech s vyřešeným jodovým deficitem by podíl deficitních novorozenců neměl přesahovat 3%, v Čechách již v roce 2019 tento podíl dosáhl čísla 3.8%. Výsledky posledního monitoringu jsou pak vysloveně alarmující. Dle dat prezentovaných v příspěvku MUDr. Martina Světničky a MUDr. El Lababidi z Kliniky dětí a dorostu FNKV vyplývá, že podíl deficitních novorozenců v Čechách (nikoliv na Moravě) vystoupal plošně na 4.8%. V některých oblastech pak tento podíl dosahuje až 12%. Celkově pouze několik okresů splňuje kritéria pro vyřešený jodovým deficit, ostatním se pohybují minimálně v hranicích lehkého deficitu. Vzhledem ke kontinuálně se zhoršující situaci a nejaktuálnějším výsledkům tak při stávajícím trendu hrozí, že Česká republika bude vyřazena ze seznamu zemí s vyřešeným jodovým deficitem ve všech věkových kategoriích, do kterého je řazena od roku 2004. MKJD plánuje v této věci podnikat další kroky, zejména v oblasti spolupráce s lékaři z oboru pediatrie a gynekologie, jejichž součinnost při distribuci informačních materiálů a preskripcí jódových preparátů je stěžejní pro zajištění dostatečného příjmu tohoto důležitého nutrientu.
  • MKJD iniciovala vypracování průzkumu nabídky suplementů s obsahem jodu na českém trhu. Výsledky průzkumu byly prezentovány Mgr. Henikovou z 3. LF UK. Výstupem průzkumu nebylo pouze zmapování dostupných forem jodu, ale především monitoring obsahu tohoto prvku v jednotlivých přípravcích, především s důrazem na evaluaci možného rizika předávkování. V rámci šetření bylo v nabídce českých on-line prodejců nalezeno celkem 91 přípravků s obsahem jódu, a to ve formě tablet, kapslí, kapek, sprejů, tinktury, prášku, tobolek nebo pastilek, nabízející denní doporučenou dávku jodu v cenovém rozpětí od 1Kč až do 60Kč. Znepokojujícím výstupem monitoringu bylo zjištění, že na trhu jsou bez jakéhokoliv upozornění volně dostupné i suplementy, které i několikanásobně přesahují doporučené dávky jódu a vystavují tak spotřebitele riziku předávkování. MKJD v současné době dokončuje podrobnější analýzu výstupů a chystá kroky další kroky.
  • Stejně jako v minulém roce byly i letos na konferenci prezentovány předběžné výsledky probíhající studie zabývající se zdravotním stavem vegetariánských a veganských dětí. I přestože v rámci výzkumu chybí kontrolní omnivorní skupina, z předběžných výsledků vyplývá, že jod může být jeden z potenciálně deficitních nutrientů v této populaci. Na sérii kazuistik byly prezentovány příklady dětských pacientů s diagnostikovaným deficitem a jeho řešení v souladu s filosofií rodiny. V rámci příspěvku byla zdůrazněna důležitost otevřené a respektující kooperace lékařů a pacientů, stejně jako nutnost otevření širší diskuze o přístupu k alternativně se stravujícím rodinám a ustanovení detailnějšího monitoringu zdravotního stavu zástupců tohoto rostoucího trendu.

V závěru konference zaznělo poděkování všem účastníkům, nabídka na publikaci příspěvků v samostatném čísle Časopisu lékařů českých ČLS JEP a přijetí dalších kroků k řešení nových zjištění. Potvrdila se potřeba trvalého monitoringu saturace jódem v populaci, protože byť se situace jeví stabilizovaná,  výsledky naznačují opak. Bez trvalého monitoringu jódové saturace  není možné adekvátně a bez dlouhé prodlevy iniciovat opatření k nápravě, což je posláním Mezirezortní komise  pro řešení jódového deficitu od jejího vzniku. Jejím členům patří velký dík nejen za příspěvky na samotné konferenci, ale za dlouhodobou systematickou práci, kterou vykonávají pro komisi a s trochou patosu pro celou společnost bez nároku na honorář, s vysokým nasazením, odbornou erudicí a úsměvem.

Záznamy jednotlivých přednášek z akce, které se účastnilo více než 100 posluchačů, jsou postupně zveřejňovány na YouTube kanálu SZÚ.

Za MKJD: MUDr. Marie Nejedlá a MUDr. Eliška Selinger, Centrum podpory veřejného zdraví SZÚ

Zdroj: Státní zdravotní ústav

Link: http://www.szu.cz/jodovy-deficit-v-cr-stale-aktualni

07 April 2021

Podle § 26 odst. 5 a 6 zákona 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, je výrobce a dovozce materiálů nebo předmětů určených pro styk s potravinami povinen písemně oznámit zahájení, změnu nebo ukončení výroby nebo dovozu materiálů nebo předmětů určených pro styk s potravinami.

Přílohy

07 April 2021

Nařízení Komise (EU) 2019/649 ze dne 24. dubna 2019, které stanovuje limit pro obsah trans-mastných kyselin v potravinách v míře 2 g na 100 g tuku, vstoupilo v platnost dne 01/04/2021.

Od tohoto data nesmí být na trh EU dále uváděny potraviny překračující tento limit v případě trans-mastných kyselin jiných než přirozeně se vyskytujících v tucích živočišného původu.

07 April 2021

Bezpečnost potravin a novinky nejen v potravinářské legislativě

Vážení,

dovolujeme si Vás pozvat na webinář věnovaný novinkám v potravinovém právu, vybraným tématům z oblasti bezpečnosti potravin a zkušenostem dozorových orgánů při aplikaci potravinového práva. 

Z důvodu nepředvídatelné epidemické situace proběhne seminář prostřednictvím aplikace MS TEAMS

Datum konání: 10. června 2021

Forma konání: prostřednictvím MS TEAMS

Vložné: 1000,- Kč (včetně DPH)

Začátek webináře: 9:00 hodin

NA WEBINÁŘ JE NUTNÉ SE ZAREGISTROVAT!

Účastníci obdrží osvědčení o absolvování semináře. Pokyny k registraci a k platbě naleznete na konci pozvánky.

Registraci včetně platby je nutné provést nejpozději do 5. června 2021!

Bližší informace naleznete v příloze.

Těšíme se na Vaši účast

 Pozvánka_10.6.2021

07 April 2021

Praha 6. dubna 2021 (PROTEXT) - Jak se žije s pandemií v Česku? Jak se chová česká populace a manažeři firem? O výsledcích výzkumů agentury Ipsos hovoří Jakub Malý, ředitel této společnosti v České republice. Podle něj původní lehkou paniku vystřídal úbytek optimismu a sílící přesvědčení, že boj s pandemií hned tak neskončí. "Obavy zdravotnického rázu ustupují strachu z ekonomických dopadů krize,” zdůrazňuje Jakub Malý.

Je to už rok, co se celý svět potýká s pandemií koronaviru. Jak česká společnost vnímá koronavirovou krizi?

Postoje a názory veřejnosti měříme pravidelně od začátku pandemie v březnu 2020, takže vidíme, jak se vnímání měnilo v čase. Po vypuknutí pandemie zavládla lehká panika, 8 z 10 lidí se cítilo koronavirem ohroženo, nejčastěji nejstarší generace. Panoval ale zároveň velký souhlas s přijatými opatřeními i vůle je dodržovat. Lidé nosili roušky, dodržovali hygienická pravidla, výrazně omezovali sociální kontakty. Byli optimističtí a věřili, že se viru zbavíme v řádu jednotek týdnů. Postupem času však optimismus klesal, sílilo přesvědčení, že boj s koronavirem bude běh na dlouhou trať. A ten pocit stále trvá. Světlem na konci tunelu by mohlo být očkování...

Současná krize má dva aspekty, zdravotní a ekonomický. Bojí se lidé více o zdraví, nebo spíše ekonomických dopadů protiepidemických opatření?

Zpočátku se lidé báli hlavně o zdraví. Vir byl nový, nic jsme o něm nevěděli, v médiích to bylo velmi exponované téma. S novými a novými opatřeními, zavíráním provozů a dalšími restrikcemi si lidé stále více uvědomovali také negativní dopady na ekonomiku. Polovina lidí uvádí, že se ekonomických dopadů krize obává více než zdravotních aspektů. Více než polovina lidí se bojí dopadů koronakrize na zdroj jejich příjmů, výrazné je to zejména u OSVČ a zaměstnanců malých firem. Třetina pracujících se obává propouštění.

Pandemie jistě mění i nákupní chování zákazníků. Jaké pozorujete změny?

Jednoznačné je posílení online nákupů, dnes nakupují i ti, kteří to ještě před rokem odmítali. Na internetu nakupuje běžně i starší generace, ať už sama nebo s pomocí svých dětí či vnoučat. Ochota nakupovat přes internet se však liší podle kategorií zboží, nejraději lidé online nakupují spotřebiče a elektroniku, ale také knihy či hračky. Během pandemie významně narostla ochota nakupovat online zejména lékárenské výrobky a potraviny.

Dlouhodobý lockdown, zavření škol, častější využívání home office a další omezení měly jistě dopad i na životní styl populace. Často se hovoří i o dopadech na mentální zdraví…

Ano, výzkumy Ipsos potvrzují, že životní styl populace se během pandemie proměnil. Třetina lidí přiznává, že přibrala na váze, v průměru o šest kilogramů. Čtvrtina populace cvičí méně nebo přestala cvičit úplně, jde zejména o ty, co pracují často z domova, a také o mladé lidi. U lidí starších 40 let výrazný pokles pohybové aktivity nepozorujeme. To patrně souvisí s uzavřením sportovních a fitness center, která navštěvují častěji právě mladší ročníky. Na druhou stranu část populace pandemie naopak pozitivně nakopla, asi pětina začala více cvičit, někteří se dali na meditaci, začali s otužováním.

Dopady současné situace na duševní pohodu pozorujeme bohužel i v našich datech. Čtyři z 10 lidí přiznávají, že se u nich oproti době před pandemií zvýšila míra stresu. Největší nárůst stresu pozorujeme u mladých lidí do 29 let, uvádí to skoro polovina z nich, ve skupině studentů pak ještě více. Příčinou je omezení kontaktů, lidé se cítí izolovaní, osamělí. Míru stresu dále zvyšuje pocit nejistoty a také obavy o zdraví. Bohužel tedy i v této oblasti pandemie páchá nemalé škody…

I přesto, co bylo řečeno, vidí lidé i nějaká pozitiva současné situace?

Určitě, je to technologický posun, urychlení inovací v oblasti digitalizace a komunikace, na tom se ostatně shodují i tři čtvrtiny populace. Lidé přiznávají, že nyní více přemýšlejí o důležitých životních hodnotách, kladou také větší důraz na péči o zdraví a o rodinu. V osobní rovině lidé oceňují, že oproti situaci před pandemií tráví více času s rodinou a také tráví volný čas v přírodě. Na druhou stranu jsou Češi také poměrně realističtí. S tím, že se díky koronakrizi svět změní k lepšímu, souhlasí pouze 16 procent lidí.

Jak reagovali top manažeři ve firmách?

Z výzkumů Ipsos vyplývá, že prakticky dvěma třetinám firem pandemie nějakým způsobem uškodila. Firmy začaly více využívat finanční rezervy a úspory a bohužel začaly odkládat i investice. Mnoho manažerů začalo v rámci krizového řízení i měnit obchodní strategii (přechod na e-commerce, využívání nových kanálů aj.), neboť je jasné, že i byznys se změní. Některé firmy se „vrhly“ do inovací výrobků či služeb, digitalizace procesů se výrazně urychlila, protože "štěstí přeje jen odvážným“. Naopak hodně se začalo šetřit na poli PR, marketingu a HR.

Ipsos se zabývá výzkumem trhu a veřejného mínění. Jaké změny se udály ve vašem oboru? A jak jste na ně reagovali?

Ano, i obor výzkumu trhu byl poznamenán pandemií. Klienti pochopitelně přehodnocovali marketingové rozpočty. Musím říct, alespoň z naší zkušenosti, že většina klientů si ale zároveň uvědomovala, že v době celospolečenských změn informace o měnícím se spotřebitelském chování potřebují více než kdy jindy. Byla to tedy výzva na obou stranách.

Výzkum trhu obecně zaznamenal velký přesun aktivit do online prostředí. V Ipsos jsme výrazně pokročili v digitalizaci naší práce, i když jsme si často mysleli, že už to víc nejde. Opět se potvrdilo, že pro úspěšné postavení se krizi čelem jsou zásadní navázaná dlouhodobá partnerství a spolupráce; namátkou zmíním Univerzitu Karlovu, Asociaci společenské odpovědnosti či laboratoř pro virtuální realitu Virtuplex. Zní to jako klišé, že krize plodí příležitosti, ale je v tom velká pravda. I pro letošní rok jsme nadále optimisty. Nemůžu skončit jinak než přáním, ať to všichni zvládneme!

Informace o Ipsos

Ipsos je výzkumnou technologickou a konzultační společností. Spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos v 90 zemích. Z Prahy řídí projekty po celém světě, sídlí zde Ipsos Mystery Shopping Global Support Centre a vedení Ipsos Central Europe Cluster (ČR, SR, Maďarsko, Rakousko). Ipsos disponuje moderním technickým zázemím pro sběr a zpracování dat a využívá know-how divizí specializovaných na výzkumy značky a komunikace, mapování trhu a segmentaci, zákaznickou zkušenost a kvalitativní výzkum. Ipsos je členem organizací ESOMAR, MSPA, SIMAR a řídí se jejich etickými principy a metodickými pravidly. Dlouhodobě se věnuje tématům CSR a udržitelného rozvoje. Více nawww.ipsos.cz.

Jakub Malý

Z pozice Managing Director Ipsos CZ řídí největší tuzemskou výzkumnou agenturu, která je součástí největší nezávislé výzkumné sítě na světě. Má více než 20 let zkušeností ve výzkumu trhu, působí v roli konzultanta pro stanovení a implementaci výzkumných zjištění. Podílí se také na rozvoji a implementaci metod pro využití virtuální reality ve výzkumu. Je dlouholetým členem globální výzkumné asociace ESOMAR.

Kontakt:

www.ipsos.cz

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adresehttp://www.protext.cz.

Upozorňujeme odběratele, že materiály označené značkou PROTEXT nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.

PROTEXT

07 April 2021

Dva ze čtyř předních pivovarů v Japonsku se rozhodly uvést na trh produkt zaměřený na milovníky piva, kteří dbají o své zdraví a štíhlou linii.

Pivovar Suntory Beer, jeden z hlavních odběratelů českého chmele, uvede v dubnu na trh bezsacharidové pivo obsahující 5,5 % alkoholu s názvem Perfect Suntory Beer.  Společnost Kirin, která také odebírá žatecký chmel, představila stejný druh piva loni na podzim, jen obsah alkoholu byl nižší (4 %).

Cukry jsou důležitou součástí při vaření piva, proto odstranění veškerých sacharidů během fermentačního procesu je z technického hlediska považováno za obtížný úkol. Na trhu již existuje celá řada piv s nízkým obsahem cukru, ale úplného vyloučení sacharidů během procesu výroby piva, aby chuť piva zůstala zachována, se dlouho nedařilo.  Během výroby piva se škrob přeměňuje na cukry pomocí enzymů získaných ze sladu. Cukr se poté během fermentace rozloží na alkohol a oxid uhličitý. Cukr zůstává v hotovém výrobku, protože kvasinky nemohou všechen cukr rozpustit.

Pivovar Suntory vyvinul proces fermentace, kde kvasinky mohou efektivněji rozkládat cukr a prodloužit fermentaci tak, aby se rozložil veškerý obsah cukru. Společnost vyvíjela nové pivo Perfect Suntory Beer po dobu pěti let. Pivovar Kirin, průkopník nového piva, v loni v říjnu uvedl na trh produkt bez sacharidů pod značkou Ichiban Shibori (v překladu První mladina). Toto pivo je velmi populární, během čtyř měsíců se ho prodalo 2,5 milionů kusů. Nicméně na jeho vývoji pracovali experti v Kirinu také pět let.

Pivovary Asahi a Sapporo, zbývající dva ze čtveřice japonských pivních gigantů, uváděly na trh piva s nízkým obsahem cukru v letech 2008 a 2016, ovšem kvůli nízké poptávce od prodeje ustoupily.

Zdroj: MZe ČR

Link: Japonské pivovary uvádějí na trh bezsacharidová piva (Ministerstvo zemědělství, eAGRI)

06 April 2021

Tisková zpráva – V 19. výzvě Operačního programu Rybářství 2014-2020 rozdělí Ministerstvo zemědělství (MZe) na podporu rybářství 20 milionů korun. Peníze jsou určeny například na inovace, recirkulační zařízení, zpracování ryb nebo modernizaci podniků. Připravuje se také nové programové období na roky 2021-2027.

Ode dneška mohou rybáři žádat o dotace z OP Rybářství 2014-2020. Jde o devatenáctou a poslední výzvu v rámci tohoto programového období.

Celkem 20 milionů korun je připraveno například na podporu technologického rozvoje, inovace a předávání znalostí do podniků, které spolupracují s vysokými školami nebo výzkumnými organizacemi. Předmětem dotace jsou i investice na zvýšení konkurenceschopnosti a zachování akvakultury. Podpora se vztahuje rovněž na vybudování a modernizaci recirkulačních zařízení a průtočných systémů k produkci kvalitních ryb. Část dotací se týká zvýšení podílu i sortimentu zpracovaných sladkovodních ryb prostřednictvím modernizace podniků a výstavby zpracoven.

Objem dotací ve výši 20 miliónů korun může být navýšen o peníze ušetřené v předchozích výzvách programu například tím, když některý žadatel odstoupí od svého projektu. Proto MZe zřídilo zásobník projektů, které budou seřazeny podle preferenčních kritérií. Bude tak moci poskytnout dotaci i některým žadatelům, kteří na ni zatím nedosáhli.  

Příjem žádostí prostřednictvím Portálu farmáře začíná dnes, 6. dubna a končí 27. dubna. Podrobnosti najdete zde:

http://eagri.cz/public/web/mze/dotace/operacni-program-rybarstvi-na-obdobi-1/aktuality/

Připravuje se navazující program OP Rybářství 2021-2027. Právní předpisy již Česká republika a další členské státy s Evropskou komisí vyjednaly a v dubnu či květnu vstoupí v platnost. K nejdůležitějším úspěchům, které se podařilo dohodnout, patří zařazení kompenzací (např. mimoprodukčních funkcí rybníků) mezi podporované aktivity.

První výzvy v OP Rybářství 2021-2027 budou vyhlášeny na začátku roku 2022. Program bude zaměřen na sladkovodní akvakulturu. Jeho hlavním cílem je, aby odvětví zůstalo konkurenceschopné, odolné a udržitelné. Tento cíl rovněž přispívá záměrům Zelené dohody pro Evropu. V programu bude mít Česká republika přibližně stejně peněz jako v právě končícím období, tedy 1,1 miliardy korun.

Vojtěch Bílý

tiskový mluvčí Ministerstva zemědělství

Zdroj: MZe ČR

Link: Rybáři dostanou příspěvky na investice do akvakultury, zpracování produktů nebo technologický rozvoj. Chystá se i nový Operační program Rybářství (eAGRI)

06 April 2021

Bezpečnost potravin a novinky nejen v potravinářské legislativě

Vážení,

dovolujeme si Vás pozvat na webinář věnovaný novinkám v potravinovém právu, vybraným tématům z oblasti bezpečnosti potravin a zkušenostem dozorových orgánů při aplikaci potravinového práva. 

Z důvodu nepředvídatelné epidemické situace proběhne seminář prostřednictvím aplikace MS TEAMS

Datum konání: 10. června 2021

Forma konání: prostřednictvím MS TEAMS

Vložné: 1000,- Kč (včetně DPH)

Začátek webináře: 9:00 hodin

NA WEBINÁŘ JE NUTNÉ SE ZAREGISTROVAT!

Účastníci obdrží osvědčení o absolvování semináře. Pokyny k registraci a k platbě naleznete na konci pozvánky.

Registraci včetně platby je nutné provést nejpozději do 5. června 2021!

Bližší informace naleznete v příloze.

Těšíme se na Vaši účast

Pozvánka_10.6.2021

06 April 2021

Ministerstvo zdravotnictví upravilo podmínky opatření pro návrat ze zahraničí. Nově bude povinnost podstoupit test před vstupem na území České republiky pouze při návratu ze zemí s velmi vysokým rizikem nákazy (tmavě červená kategorie). Ministerstvo zdravotnictví tak reaguje na rozhodnutí Městského soudu v Praze, který s účinností od 5. 4. zrušil část dosud platného ochranného opatření.

Pro návraty ze zemí s vysokým rizikem nákazy (červená kategorie) a ze zemí se středním rizikem nákazy (oranžová kategorie) se bude test ještě před návratem do ČR požadovat pouze v případě, že daná osoba použije k návratu veřejnou dopravu.

„Na základě expertních stanovisek máme informace, že pokud jeden nakažený vstoupí do letadla, může nakazit deset až dvacet dalších lidí. Ti pak mohou nákazu šířit v zemi, ve které vystoupí. Považujeme proto za nezbytné, aby se osoby testovaly už před vstupem na území České republiky, to znamená před nástupem do dopravního prostředku,“ vysvětluje důvody opatření ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Součástí opatření zůstává také povinnost podstoupit PCR test, a to nejpozději 5 dní po návratu do České republiky v případě příjezdu z červené země a nejdříve 5. den po návratu z tmavě červené země. Do té doby musí být dotyčná osoba v samoizolaci. Zůstává také povinnost vyplnit před návratem příjezdový formulář. Tyto povinnosti neplatí jen pro zelenou kategorii zemí.

Kromě toho jsou z preventivních důvodů osoby, které se vrátily ze zemí oranžové, červené a tmavě červené kategorie povinné nosit po dobu čtrnácti dnů všude mimo domov respirátor. A to i ve venkovních prostorech.

Celé znění opatření naleznete zde.


Odbor komunikace s veřejností
Mgr. Barbora Peterová, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Zdroj: MZdr ČR

Link: Ministerstvo zdravotnictví upravilo opatření pro návrat ze zahraničí do České republiky – Aktuální informace o COVID-19 (mzcr.cz)

 
06 April 2021

Nové nařízení o transparentnosti v oblasti produkce potravin vstoupilo v platnost dne 27/03/2021 a slouží k posílení transparentnosti hodnocení rizik pesticidů, geneticky upravených potravin, přídavných látek a ochucovadel. Všechny žádosti o schválení nových chemických látek používaných v zemědělství a potravinářství budou nyní zveřejňovány v online databázi Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA).

Více informací zde.

06 April 2021

Potravinářská komora České republiky a Česká technologická platforma pro potraviny vyhlašují v roce 2021 již osmý ročník soutěže „Cena Potravinářské komory ČR o nejlepší inovativní potravinářský výrobek“.

Cílem této soutěže je podpora českých potravin a jejich výrobců a především vyzvednutí českých inovativních potravinářských výrobků. Prostřednictvím této soutěže bychom zároveň rádi inspirovali ostatní potravinářské společnosti k inovativnímu přístupu k práci.Potravinářská komora České republiky a Česká technologická platforma pro potraviny vyhlašují v roce 2021 již osmý ročník soutěže „Cena Potravinářské komory ČR o nejlepší inovativní potravinářský výrobek“.

Cílem této soutěže je podpora českých potravin a jejich výrobců a především vyzvednutí českých inovativních potravinářských výrobků. Prostřednictvím této soutěže bychom zároveň rádi inspirovali ostatní potravinářské společnosti k inovativnímu přístupu k práci.

Inovace jsou rozděleny do následujících kategorií:

a) Bezpečnost a kvalita potravin

b) Reformulace roku

c) Potraviny pro zvláštní výživu

Přihlášení výrobků do soutěže bude probíhat od 31. 3. do 30. 6. 2021. Podrobné informace o soutěži najdou zájemci na stránkách Potravinářské komory České republiky. Pravidla soutěže, vodítka pro zařazení do jednotlivých kategorií zůstávají stejná jako v roce 2020.

Přihláška 2021

Přihláška 2021 (word)

 Vyhlášení 8. ročníku soutěže

 

05 April 2021
Podrobné výsledky kontrol medu v tržní síti za období 2009 - 2020 jsou k dispozici v souvisejících dokumentech.
 

Přílohy

Zdroj: SZPI

Link: Státní zemědělská a potravinářská inspekce | Výsledky kontrol medu v tržní síti (gov.cz)

05 April 2021
26. 3. 2021 - Úřad pro ochranu osobních údajů rozšířil své doporučení z 5. března 2021 k aktuální povinnosti testovat zaměstnance na přítomnost viru SARS-CoV-2. Ta je zaměstnavatelům nařízena novými mimořádnými opatřeními Ministerstva zdravotnictví (MZDR 47828/2020-16/MIN/KAN, MZDR 9364/2021-1/MIN/KAN, MZDR 47828/ 2020-22/MIN/KAN, MZDR 47828/2020-26/MIN/KAN, MZDR 47828/2020-25/MIN/KAN). O přípravě doporučení byla ministerstva zdravotnictví a průmyslu a obchodu informována.
 
 
 
Zaměstnavatelé zpracovávají při plnění uložené povinnosti zajišťovat testování zaměstnanců na přítomnost viru SARS-CoV-2 osobní údaje ke splnění právní povinnosti, která se na ně vztahuje dle obecného nařízení pro ochranu osobních údajů (GDPR) (dále jen „obecné nařízení“) a v souladu s příslušnými právními předpisy (zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a zákon č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19) a opatřeními z nich vyplývajícími. 

Neopomenutelným principem zůstává, že zaměstnanec je i v průběhu testování slabší stranou pracovněprávního vztahu, nemá jinou možnost než dané opatření strpět, přičemž s ním při praktických opatřeních musí být v tomto ohledu zacházeno nanejvýš ohleduplným a šetrným způsobem, s respektem nejen k ochraně osobních údajů, ale celkově k jeho soukromí a lidské důstojnosti.

Je nutno připomenout, že povinnosti v souvislosti s ochranou osobních údajů nejsou zaměstnavatelům ukládány Úřadem pro ochranu osobních údajů (dále jen „Úřad“), nýbrž objektivně plynou ze zde citovaných právních předpisů. Povinnost vést evidenci, která obsahuje zvláštní kategorii osobních údajů, tj. údajů o výsledku testování na přítomnost viru SARS-CoV-2, je pro řadu zaměstnavatelů zcela novou oblastí zpracování osobních údajů, se kterou nemají předchozí zkušenosti. 

Pokud je po zaměstnavateli ze strany příslušných orgánů vyžadována evidence takového údaje, jeví se jako praktické v této souvislosti vycházet z následujících nezávazných doporučení některých konkrétních opatření a postupů, jež mohou zaměstnavatelům pomoci splnit povinnosti vyplývající z obecného nařízení. Stanovení konkrétního rozsahu evidovaných osobních údajů či doby jejich uchování přitom není v působnosti Úřadu pro ochranu osobních údajů. Každý ze zaměstnavatelů musí zpracování osobních údajů v evidenci testování přizpůsobit konkrétním podmínkám a rozsahu jeho činnosti, ale následující informace by měly významnou měrou usnadnit všem zaměstnavatelům povinnosti při vedení evidence provedených testů na přítomnost viru SARS-CoV-2, které jsou jim uloženy mimořádným opatřením.

Upraveny jsou v zásadě dva způsoby, jak testování provádět. Za zaměstnance jsou považovány i další osoby pracující na pracovištích zaměstnavatele (dočasně přidělení zaměstnanci agentury práce a další osoby, které vykonávají práce nebo obdobné činnosti spolu se zaměstnanci zaměstnavatele). 

Testování poskytovateli zdravotních služeb, kdy jsou testy prováděny a účtovány jako zdravotnické výkony. Zpracování osobních údajů je prováděno v rámci standardních postupů upravených zvláštními právními předpisy. V těchto případech je z hlediska zaměstnavatele nezbytné obdržet potvrzení o provedeném testu vystavené poskytovatelem zdravotních služeb. Zaměstnavatel a poskytovatel zdravotních služeb, který provádí testování na přítomnost viru SARS-CoV-2 zaměstnanců pro zaměstnavatele, jsou v postavení dvou samostatných správců. Poskytovatel zdravotních služeb, který provádí testování, zpracovává osobní údaje mimo možnou kontrolu zaměstnavatele; dochází při tom např. k předávání údajů do Informačního systému infekčních nemocí a vytváření zdravotnické dokumentace, která má, mimo dalšího, určený rozsah přístupu a dobu uchování. Ke smluvnímu ujednání mezi zaměstnavatelem a poskytovatelem zdravotních služeb dojít musí, aby byly předávány údaje nezbytné k plnění povinnosti stanovené zaměstnavatelům výše uvedeným mimořádným opatřením, nejde však o smlouvu o zpracování osobních údajů mezi správcem a zpracovatelem podle čl. 28 odst. 3 obecného nařízení.

Testování prováděné přímo zaměstnavatelem (samoodběr zaměstnanců pomocí testů poskytnutých zaměstnavatelem, testování prováděné určenými zaměstnanci, testování externími subjekty mimo poskytovatele zdravotních služeb apod.), kdy testy mají být hrazeny z jednotlivých Fondů prevence zdravotních pojišťoven. V tomto případě se při zpracování osobních údajů zaměstnavatel stává správcem osobních údajů se všemi povinnostmi vyplývajícími z obecného nařízení. Z důvodu veřejného zájmu v oblasti veřejného zdraví dle obecného nařízení je při testování zaměstnanců zpracovávána také zvláštní kategorie osobních údajů vypovídajících o zdravotním stavu. Samotné záznamy o provedení testů u jednotlivých zaměstnanců je možno využívat pouze v přímé souvislosti s plněním povinností uložených mimořádným opatřením. 

Vlastní záznamy o provedení testů u zaměstnanců mohou obsahovat pouze základní identifikační údaje zaměstnance sloužící k identifikaci daného zaměstnance (jméno, příjmení, datum narození, které je možno nahradit identifikátorem, který zaměstnanci přidělil zaměstnavatel), údaje o přesném čase provedení testu (u většiny zaměstnavatelů postačí datum provedení testu, ve specifických provozech může být evidován i přesný čas) a výsledek testu na přítomnost viru SARS-CoV-2, a to v mezích oprávněných požadavků příslušných orgánů. Stejné omezení rozsahu pouze na nezbytné osobní údaje platí i pro případné dokumenty prokazující výjimku z povinného testování daného zaměstnance (identifikační údaje zaměstnance, důvod výjimky z testování jako je prodělání infekce COVID-19 ve lhůtě do 90 dní před provedením testu, provedení očkování, home office bez přítomnosti na pracovišti, pracovní neschopnost). 

V případě, že bude zaměstnavatelem sjednán smluvní vztah s poskytovatelem zdravotních služeb, aby pro zaměstnavatele prováděl testování zaměstnanců, nebo budou čerpány prostředky zdravotních pojišťoven přímo zaměstnavatelem k úhradě povinného testování zaměstnanců, mohou být zpracovávány další nezbytné údaje sloužící k identifikaci zaměstnance, a to v nezbytném rozsahu oprávněně vyžadovaném zdravotní pojišťovnou. Předávanými údaji mezi zaměstnavatelem a poskytovatelem zdravotních služeb či zdravotními pojišťovnami tak mohou být údaje o číslu pojištěnce a o zdravotní pojišťovně daného zaměstnance. Poskytovatelé zdravotních služeb a zdravotní pojišťovny mohou uvedené údaje zpracovávat dle zvláštních právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotního pojištění. S ohledem na rozsah mimořádných opatření je nutno omezit administrativní zátěž, která může být způsobena zaměstnavatelům i poskytovatelům zdravotních služeb, kteří zdravotnickou dokumentaci jednotlivých osob obvykle evidují spojením údajů o jménu, příjmení a čísle pojištěnce. 

Je nezbytné pamatovat, že poskytovatelé zdravotních služeb či zdravotní pojišťovny mohou evidovat více osob se stejným jménem i datem narození a je nutno předcházet případné záměně osob a případně i výsledků jejich vyšetření na přítomnost viru SARS-CoV-2. Při procesu předávání uvedených údajů mezi subjekty je nutno klást důraz na jejich zabezpečení, aby nedošlo k jejich neoprávněnému zpřístupnění či ztrátě. Je odpovědností zdravotní pojišťovny, aby metodicky či jinak zaměstnavatelům stanovila rozsah údajů, které jsou pro uvedený postup nezbytné. Totéž platí pro stanovení rozsahu osobních údajů uchovávaných pro účely jiných následných kontrol (ze strany orgánu veřejného zdraví apod.).

Doba pro uchování evidence testování nebyla v rámci mimořádného opatření stanovena, avšak s ohledem na povinnosti, které jsou upraveny právními předpisy uvedenými výše, jeví se jako maximální doba uchování osobních údajů v evidenci testování tři roky od doby jejich pořízení. Tato doba se váže na nutnost prokázání plnění uložených povinností vůči orgánům ochrany veřejného zdraví, které jsou nadány kontrolou plnění uloženého opatření správcem, pokud nebude zjištěno, že pro uvedené účely postačuje doba kratší. Zaměstnavatelům, dle ustanovení § 10 odst. 2 písm. c) zákona o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19, mohou orgány ochrany veřejného zdraví za neplnění příkazu testovat zaměstnance a jiné pracovníky uložit sankci do výše 500 000 Kč. Uplatní se tedy ustanovení § 30 písm. b) zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, který stanoví promlčecí dobu u daného přestupku tři roky. 

Totéž platí pro uchovávání osobních údajů o testování zaměstnanců hrazené zaměstnavatelem, využitých v budoucnu pro programy zdravotních pojišťoven, avízované vládou. Opět platí, že dobu pro uchování osobních údajů v zákonných mezích musí konkrétně stanovit příslušné orgány (pro účely kontroly apod.), a to již diferencovaně ve vztahu k různým účelům (např. s ohledem na různé zaměření vykazování či kontrol). K záznamům v evidenci testování vedené za účelem plnění dalších právních předpisů, např. z důvodů eventuální daňové uznatelnosti, není nutno uchovávat osobní údaje zaměstnanců.

V souvislosti se zpracováním osobních údajů Úřad upozorňuje na povinnosti správce vyplývající přímo z obecného nařízení, zejména:
  1. Poskytnout subjektům údajů konkrétní informace o zpracování osobních údajů související s testováním (účel/y a právní důvod/y zpracování, rozsah zpracovávaných údajů, doba uchování atd.). Vzor informace o zpracování viz příloha č. 1.
  2. Vést záznamy o činnostech zpracování podle článku 30 obecného nařízení. Vzor záznamu viz příloha č. 2. 
  3. Zajistit, aby osobní údaje byly zpracovávány s odpovídající ochranou soukromí; každý ze zaměstnavatelů musí s přihlédnutím ke svým možnostem přijmout technická a organizační opatření, aby osobní údaje řádně zabezpečil před možnou ztrátou, neoprávněnému zpřístupnění nebo nepovoleným úpravám. Komplexní posouzení rizika a výběr opatření závisí na správci, jejich výběr a aplikaci musí zvážit správce s ohledem na konkrétní parametry zpracování jako jsou lokality, použité ICT apod.  Součástí obecné povinnosti správce řídit rizika je i provedení posouzení vlivu (DPIA), pokud správce, na základě analýzy, zda zpracování podléhá povinnosti provést posouzení vlivu, dojde k závěru, že je to nutné.  Vzor provedení analýzy viz příloha č. 3. 
V závislosti na dalším vývoji situace při uplatňování opatření a získaných praktických poznatcích bude Úřad své vyjádření dále upravovat. Parametry zpracování osobních údajů jsou závislé na konkrétním rozsahu povinností ukládaných zaměstnavatelům v mezích právního řádu, které mohou být ze strany ústředních orgánů státní správy a zdravotních pojišťoven měněny či metodicky upřesňovány. Úřad v tomto smyslu neukládá (nemá kompetenci uložit) zaměstnavatelům povinnost zpracovávat osobní údaje v konkrétním rozsahu či po určitou dobu, reaguje toliko na situaci, kdy je (bude) zaměstnavatelům určitá typová povinnost uložena. 

Lze připustit, že prvotní fáze plnění povinností podle uvedených mimořádných opatření mohla být z pohledu zaměstnavatelů stižena jistou nepřehledností, přičemž příslušné orgány související metodické postupy upřesňují a aktualizují dosud. Ani za této situace nemůže Úřad upustit od výkonu svých dozorových pravomocí, nicméně lze očekávat, že kontrolní činnost Úřadu se v tomto kontextu zaměří na následný způsob a míru nápravy eventuálních vadných postupů s ohledem na postupné zvyšování informovanosti.

Přiložené vzory dokumentů představují nezávazné doporučení a zrcadlí aktuální rozsah dostupných informací.

Přílohy:
  1. Informace o zpracování osobních údajů zaměstnanců 
  2. Záznamy o činnostech zpracování 
  3. Analýza, zda je nezbytné provádět DPIA (DPIA není potřeba provádět) 
Zdroj: Úřad pro ochranu osobních údajů
 
02 April 2021

Praha 1. dubna (ČTK) - Prodej cukrovinek na Velikonoce je letos podle potravinářských řetězců, které dnes ČTK oslovila, vyšší než v loňském roce, blíží se hodnotám roku 2019. I loni přitom byly tyto svátky poznamenány protiepidemickými opatřeními v boji proti koronaviru. Někteří prodejci sledují meziročně vyšší poptávku po velikonočních dekoracích, pomlázkách a také alkoholu. Z důvodu letošního zákazu prodeje na Velký pátek obchodní sítě zaznamenaly vyšší počty zákazníků už ve středu, další nárůst očekávají dnes. Posílily směny, situaci přizpůsobily plán zásobování. Vyplývá to z ankety ČTK mezi řetězci.

Prodeje velikonočních produktů za březen se navzdory pandemii a souvisejícím restrikcím výrazně podle mluvčího společnosti Penny Tomáše Kubíka nezměnily. Lidé se na svátky podle něj připravují, i když je pravděpodobně budou trávit doma jen s okruhem nejbližších. Zájem o cukrovinky a tematické dekorace loni v Penny podle Kubíka klesl zhruba o šest procent, letos se dostal na úroveň roku 2019.

Prodej alkoholu loni v Penny meziročně o šest procent vzrostl, letos v březnu řetězec oproti loňsku zaznamenal nárůst o 25 procent. Důvodem jsou podle Kubíka uzavřené restaurace a bary, vliv má ale také počasí, nabídka akčních produktů i módní trendy. "Jedním z nejsilnějších trendů současnosti je výrazný nárůst popularity ginů. Jedná se o vůbec nejsilněji rostoucí kategorii alkoholu, a to nejen před Velikonoci, ale za celý uplynulý rok," řekl Kubík.

Češi si podle mluvčí společnosti Billa Dany Bratánkové na vládní omezení už zvykli, není tak patrný pokles prodejů cukrovinek. "Dostáváme se letos na hodnoty před pandemickým rokem 2020. Celkový výsledek bude ale ovlivněn uzavřením obchodů na Velký pátek. V jakém procentu to bude, budeme schopni vyhodnotit až po Velikonocích," uvedla.

V hypermarketech Globus se podle jejich mluvčí Lutfii Volfové prodeje cukrovinek nedostaly na předloňskou úroveň, ale jsou lepší než loni. Lidé podle ní mají velký zájem o kvalitní a prémiové výrobky, naopak klesá poptávka po levnějších figurkách. V prodeji alkoholu byl podle Volfové z posledních třech let nejúspěšnější rok 2019. Letos oproti loňsku zájem vzrostl, ale stejně jako minulý rok zákazníci kupují spíše levnější varianty lihovin.

Globus podle Volfové letos sleduje meziročně více než dvojnásobnou poptávku po pomlázkách, oproti roku 2019 je to nárůst o 40 procent. Prodej velikonočních dekorací ve srovnání s loňskem vzrostl také dvojnásobně, oproti předloňsku o pětinu.

V Kauflandu lidé podle mluvčí společnosti Renaty Maierl nejvíce nakupují tradiční velikonoční sortiment pečiva jako mazance, jidáše a beránky. Velmi žádané jsou podle ní také různé druhy mas z vlastního masozávodu Kauflandu. "Již včera (ve středu) jsme zaznamenali zvýšený zájem zákazníků o předvelikonoční nákupy. Stejnou frekvenci nákupů očekáváme i dnes a o víkendu. Na případný zvýšený zájem ze strany zákazníků jsme za dodržení veškerých hygienických opatření plně připraveni," dodala.

Češi si mohou potraviny nakoupit dnes po celý den, v pátek budou z rozhodnutí vlády prodejny zavřené. V běžné otevírací době budou obchody opět fungovat v sobotu a neděli, na Velikonoční pondělí v provozu nebudou.

jif mal

01 April 2021

Praha 31. března (ČTK) - Za velikonoční nákupy se podle průzkumu platební služby Twisto chystá letos 60 procent Čechů utratit méně než před rokem, zhruba třetina plánuje stejné výdaje jako loni. V kamenných prodejnách plánují na Velikonoce nakoupit asi tři pětiny lidí, 20 procent Čechů zvolí on-line supermarkety, zbytek respondentů využije obě možnosti nákupů. Svátky jara je rozhodnuto 63 procent Čechů letos trávit v úzkém rodinném kruhu doma, zhruba pětina lidí ale nebude Velikonoce slavit vůbec. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Twisto, který má ČTK k dispozici.

V České republice platí kvůli pandemii koronaviru nouzový stav, je omezený volný pohyb - lidé bez závažného důvodu nesmějí překračovat hranici okresu, ve kterém bydlí. Vláda navíc důrazně doporučuje, aby se lidé stýkali jen se členy vlastní domácnosti, případně s těmi, o které pečují. Přesto se podle průzkumu chystají asi čtyři procenta lidí navštívit o Velikonocích příbuzné a asi tři procenta respondentů se chystají o nadcházejících svátcích pohybovat mimo domov. Nejméně lidí chce na Velikonoce zůstat doma v Královéhradeckém a Jihomoravském kraji, plánuje to zde necelá polovina dotázaných.

Barvení vajec si ani letos neodpustí 55 procent Čechů. Na Karlovarsku, Pardubicku a Liberecku to plánuje dokonce přibližně 78 procent lidí. Naopak v Jihomoravském kraji chce tuto tradici dodržet jen 38 procent Čechů.

Průzkum uskutečnila platební služba Twisto použitím aplikace agentury Ipsos v polovině března, zúčastnilo se ho 550 lidí.

Velký pátek před Velikonocemi letos připadá na 2. dubna. Oproti běžnému stavu budou muset mít i prodejny s potravinami z rozhodnutí vlády tento den zavřeno. Znovu budou moci zákazníky obsloužit o víkendu, na Velikonoční pondělí tradičně prodejny v provozu nebudou.

jif mha

31 March 2021

Vážení členové,

dovolte mi, abychom Vás opětovně upozornili a  informovali o možnosti získání podpory v rámci 2. výzvy dotačního programu AGRICOVID POTRAVINÁŘSTVÍ.

Ministerstvo zemědělství v návaznosti na pokračování negativních dopadů v důsledku přijatých opatření proti koronaviru připravilo 2. výzvu Dotačního programu, který by měl přispět ke stabilizaci sektoru produkce potravin a zemědělských produktů, a zejména eliminovat riziko ukončení činnosti potravinářských a zemědělských podniků, které se podílejí na zajištění základních potřeb zajištění potravin pro obyvatele České republiky.

Dotační program navazuje na předchozí program a  je určen :

a)    pro výrobce potravin podle zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, jejichž činností je výroba a uvádění na trh potravin určených pro provozovatele stravovací služby.

a

b) pro zemědělského podnikatele provozujícího zemědělskou výrobu podle ustanovení § 2e odst. 3 písm. a), b) a e) zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, jehož činností je uvádění na trh vlastní produkce zemědělské výroby určené pro výrobu potravin určených pro provozovatele potravinářského podniku, který provozuje stravovací službu  a/nebo potravin určených pro provozovatele potravinářského podniku, který provozuje stravovací službu.

Nárok na dotaci vzniká, pokud celkové příjmy klesly mezi 1. prosincem 2020 a 28. únorem 2021 nejméně o 25 % v meziročním srovnání. Sazba podpory na jeden podnik je až 200 000 Kč a dále pak až 20 000 Kč na jednoho zaměstnance.

Příjem žádostí probíhá od 15. března 2021 do 30. dubna 2021.

Bližší informace o dotačním programu včetně postupu podání žádosti naleznete na webu MZe: http://eagri.cz/public/web/mze/dotace/narodni-dotace/program-agricovid-potravinarstvi/ případně se na nás můžete obrátit na e-mailu: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

31 March 2021

Drůbežářský průmysl, jako jedno z hlavních odvětví zajišťujících živočišnou stravu, se za účelem zefektivnění výroby a zlepšení podmínek chovaných zvířat neustále rozvíjí a inovuje. To platí i o jedné z jeho oblasti – vaječném průmyslu. Přesto jsou v něm i nadále každoročně utraceny miliardy narozených malých kohoutků, jež nelze využít jako nosnice, ani k výkrmu na maso jako brojlery.

Určení pohlaví, tzv. sexace, je prováděna obvykle až po vylíhnutí, což vede nejen k plýtvání penězi za inkubaci vajec, ale především ke zbytečnému zabíjení živých zvířat. Snaha o nalezení řešení tohoto problému je tak jednou z priorit současného drůbežářského průmyslu.

V Izraeli byl spuštěn podnikatelský záměr zvaný „eggXYt“, který si klade za cíl vyřešit problém s utracením kuřat samčího pohlaví ve vaječném průmyslu, a to pomocí úpravy genomu kura metodou CRISPR.

Principem je vložení genetického biomarkeru do vajec nesoucích samčí pohlaví. Tento biomarker září, když vejce prochází skenerem, díky čemuž lze snadno identifikovat samčí vejce ihned po snesení, tj. před zahájením 21denního inkubačního procesu.

To je považováno za průlom v určování pohlaví vajec, protože jiné techniky (např. 3D skenování vajec, plynová chromatografie s hmotnostním spektrometrem či multidimenzionální spektrální mapovací technologie) je možné využít pouze tehdy, když jsou vajíčka několik dní v inkubačním procesu.

Technologie společnosti eggXYt je navíc neinvazivní, rychlá, cenově výhodná a 100% přesná.

Generální ředitel společnosti, Yehudy Elram, také tvrdí, že v současné době se jedná o jedinou vědecky ověřenou technologii, která dokáže určit pohlaví embrya kuřete ve vejci již v den snesení vejce, a také odhaduje, že tato technologie umožní významně změnit ekonomiku vaječného průmyslu.

Elram dále poukazuje na to, že nejsou na místě žádné obavy ohledně genetické modifikace u vajec. Samičí vajíčka, která jsou inkubována, nejsou metodou CRISPR pozměněna; nositeli biomarkeru jsou pouze samčí vejce, která se nevylíhnou a použijí se v jiných průmyslových odvětvích, například kosmetice.

Zdroje:

https://www.foodnavigator-usa.com/Article/2021/01/08/eggXYt-strategy-Israeli-startup-launches-bid-to-disrupt-the-egg-industry

https://www.youtube.com/watch?v=3xOuLLjCHnM (obrázek)

Zdroj: Biotrin

Link: Využití metody CRISPR ve vaječném průmyslu | BIOTRIN

31 March 2021

Praha 30.března (ČTK) - Uzavření obchodů na Velký pátek podle prodejců, které dnes ČTK oslovila, výrazně zvýší koncentraci zákazníků ve čtvrtek, sobotu a neděli. Podle Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb (UZO) se dá předpokládat, že čtvrteční předvelikonoční rodinné nákupy přemění prodejny v prostory, kde nebude možné dodržovat všechna protiepidemická opatření. Na dotaz ČTK to dnes řekla prezidentka UZO Renáta Burianová. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) apeluje na vládu, aby urychleně zákaz zrušila, uvedl dnes v tiskové zprávě.

Mluvčí obchodů Albert Jiří Mareček upozornil, že potraviny si lidé nakoupit musejí. "Při zavřeném pátku se počet zákazníků navýší ve čtvrtek podle expertního odhadu až o 70 procent oproti stejnému dni v předcházejících letech, v sobotu pak o 50," řekl. Kvůli limitu 15 metrů čtverečních provozní plochy na jednoho zákazníka to bude podle Marečka znamenat, že lidé budou stát ve frontách před obchody. "My v našich prodejnách děláme pro ochranu zdraví zákazníků i zaměstnanců maximum, doufáme, že stejným způsobem zvažuje svoje rozhodnutí také ministerstvo zdravotnictví. Přesto jsme s přípravami na zavření prodejen začali, protože vládní opatření musíme respektovat," dodal.

Velikonoční svátky jsou podle mluvčí společnosti Billa Dany Bratánkové po Vánocích pro maloobchod druhým nejvytíženějším obdobím. Také podle ní výrazně stoupne koncentrace lidí v další dny. Bude proto podle ní nutné zvýšit dohled nad dodržováním stávajících opatření. "Jednotliví zodpovědní manažeři nyní připravují plán, jak zajistit bezproblémové zásobování, aby si v koncentrovaných dnech zákazníci nakoupili vše potřebné," uvedla.

Zvýšený nápor zákazníků očekávají také prodejny Penny. Přesto jsou podle svého mluvčího Tomáše Kubíka připraveny zajistit bezpečí zaměstnanců i zákazníků.

UZO podle Burianové dlouhodobě podporuje uzavření všech obchodů ve státní svátky. Vládní opatření ale nyní podle ní přineslo zmatek. "Další nejistota je jak na straně zaměstnanců, tak na straně zaměstnavatelů a samozřejmě nelze opomenout ani spotřebitele. Na toto rozhodnutí se váže mnoho zákonných ustanovení např. plánování směn podle zákoníku práce a nutné změny v organizaci práce. Rozhodnutí vlády nebylo bohužel dostatečně komunikováno s dotčenými subjekty, kterým toto rozhodnutí bude působit problémy," řekla. Doplnila, že se UZO nedomnívá, že by uzavření prodejen na Velký pátek mělo zásadní význam v boji proti pandemii.

Nařízení o zákazu prodeje na Velký pátek je podle prezidenta SOCR Tomáše Prouzy podobně nesmyslné jako uzavření závodních jídelen nebo zákaz prodeje kávy do kelímku. "Podle zákona o prodejní době je Velký pátek svátkem, kdy má být obchod otevřen. Zavřeno musí mít obchodníci až na Velikonoční pondělí," doplnil.

Kvůli pandemii koronaviru mohou být momentálně v provozu jen vybrané prodejny jako potraviny, drogerie, optiky či květinářství. Podle dřívějšího usnesení vlády musejí i tyto obchody zůstat zavřené ve státní svátky. Výjimku mají jen lékárny, čerpací stanice nebo prodejny na letištích nebo nádražích.

jif jw

30 March 2021

Maximální výše podpory na jeden projekt je 15 mil. Kč, min. výše není stanovena. V případě účinné spolupráce, kategorie průmyslového výzkumu je možné dosáhnout z pozice malého podniku až 80% intenzity podpory, u středního podniku až 75% a velkého podniku až 65%. Financování projektů je formou ex ante (nejpozději 60 dnů po podpisu smlouvy o poskytnutí podpory).

 

Délka realizace pro projekt je 12 – 48 měsíců, přičemž začátek plnění je nejdříve 1. ledna 2022. Konec soutěžní lhůty je pro výzvu 28. duben 2021.

Hlavním cílem programu je nastartování vlastních výzkumných a vývojových aktivit u podniků, které doposud nerealizovaly na pravidelné bázi vlastní výzkumné a vývojové (VaV) aktivity ani nákup VaV služeb od výzkumných organizací.

Zacíleno je na zvýšení mezinárodní konkurenceschopnosti podniků, především rozšířením jejich trhů v zahraničí, pronikáním na trhy nové či posunem výše v globálních hodnotových řetězcích. Hlavního cíle bude dosaženo prostřednictvím podpory projektů průmyslového výzkumu a experimentálního vývoje a zavedením jejich výsledků do praxe, zejména do průmyslové výroby a do nabídky produktů na trhu. Podporovány budou především projekty rozvíjející nové technologie a materiály, zvyšující míru automatizace a robotizace a využití digitálních technologií.

Záměr projektu musí být v relevanci se stanovenými Národními inovačními platformami, s doplněním z analýz, kapitoly Produkce potravin:

  • Technologie a biotechnologie pro výrobu potravin a analytických metod pro potravinářství (včetně využití nanotechnologií, fyzikální technologie a metody apod.)
  • Udržitelná produkce zdravotně nezávadných a kvalitních potravin
  • VaV zaměřený na složení potravin a jejich vliv na lidské zdraví, nutraceutika
  • Kvalita a bezpečnost potravin (oblast hygieny a sanitace)
  • Využití netradičních zdrojů bílkovin (Novel food)
  • Vývoj nových technologií při zpracování a skladování potravin (nanotechnologie, studená plazma, ošetření vysokým tlakem, vysokonapěťové pulzy PEF…)
  • Reformulace potravin s ohledem na snížení množství negativně vnímaných složek
  • Potravinové produkty – nové výrobky pro skupiny populace s speciálními požadavky na výživu (bezlepkové potraviny, výživa seniorů)
  • Transport a dodávka potravin (např. inteligentní obalové systémy). 

Kriterium pro příjemce podpory je statut podniku, který řeší projekt ve spolupráci s výzkumnou organizací (kolaborativní, nikoliv smluvní výzkum). Přitom musí prokázat, že v posledních pěti letech nebyl příjemcem podpory ze státního nebo jiných veřejných rozpočtů na své či nakupované činnosti výzkumu a vývoje v objemu, který by v úhrnu přesáhl 1 mil. Kč.

Partnerem příjemce musí být minimálně jedna výzkumná organizace v roli dalšího účastníka, která je zapojena formou kolaborativního výzkumu (podílí se za celou dobu řešení minimálně 10 % na celkových nákladech projektu).

Bližší informace naleznete na https://www.tacr.cz/soutez/program-trend/ctvrta-verejna-soutez-4/.

V případě zájmu se prosím obraťte na Centrum zemědělsko-potravinářského výzkumu a inovací, s.r.o., Mgr. Šárku Štejnarovou, DiS. (e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., tel.: 733 581 302).

Mgr. Šárka Štejnarová, DiS.

Centrum zemědělsko-potravinářského

výzkumu a inovací, s.r.o.

Počernická 272/96

108 03  Praha 10 - Malešice

mobil: +420 733 581 302

30 March 2021

Tisková zpráva – Čtyři hlavní cíle obsahuje Strategie bezpečnosti potravin a výživy 2030, kterou vypracovala ministerstva zemědělství a zdravotnictví. Patří k nim zamezení rizik, která plynou z konzumace potravin, udržení a posílení kontroly bezpečnosti potravin, další vzdělávání spotřebitelů a otázky výživy. Materiál dnes schválila vláda.

Strategie bezpečnosti potravin a výživy 2030 jako klíčový materiál stanoví čtyři priority České republiky v oblasti bezpečnosti potravin:

  • potraviny na trhu nepředstavují riziko pro zdraví člověka

  • systém bezpečnosti potravin je funkční a udržitelný

  • vzdělaný spotřebitel má možnost informované volby

  • výživa

Základním cílem Strategie je zajištění benefitů pro spotřebitele, aby měli na trhu přístup pouze k bezpečným a kvalitním potravinám, a to nyní i v budoucnosti, a mohli o nich získat dostatek ověřených informací. Bezpečnost potravin se zaměří na zatížení potravních řetězců chemickými látkami a jejich snižování, omezování mikrobiálních nebezpečí a zkoumání nově se objevujících nebezpečí, jako je například COVID-19 nebo mikroplasty. Systém bezpečnosti potravin se musí podle dokumentu dále rozvíjet, aby zůstal funkční a udržitelný. Kvůli tomu je důležité podporovat vědu a stanovovat její úkoly v oblasti zemědělství a potravinářství. Důležitou roli mají dozorové orgány a zavádění nových analytických metod pro odhalování falšování a kontrolu bezpečnosti potravin. Bezpečnost rovněž posílí předávání informací, výměna zkušeností a spolupráce mezi resorty i s ostatními zeměmi a důležitými institucemi, jako například s Evropským úřadem bezpečnosti potravin.

Pro spotřebitele je zásadní přístup ke spolehlivým informacím o bezpečnosti potravin, aby se podle nich mohl sám rozhodovat. Údaje o tom, jak vyrábět, vybírat, používat, připravovat a skladovat potraviny zprostředkovává například Informační centrum bezpečnosti potravin (ICBP) Ministerstva zemědělství (MZe) na stránkách www.bezpecnostpotravin.cz. S dostupnými údaji o zásadách správné výživy, zdravého stravování, předcházení obezitě a pohybových aktivitách souvisí další prioritní oblast, která se přímo dotýká všech obyvatel, protože do značné míry ovlivňuje zdravotní stav populace - výživa. Této problematice se také věnují stránky ICBP zaměřené na dospělou populaci www.viscojis.cz a stránky poskytující vzdělávání dětem a materiály pro jejich pedagogy www.viscojis.cz/teens.

Strategie je otevřeným materiálem, její priority a cíle bude možné doplňovat podle aktuální situace. Navazuje na Strategii bezpečnosti potravin a výživy 2014–2020.

Ještě letos MZe připraví spolu s Ministerstvem zdravotnictví a organizacemi, které zajišťují bezpečnost potravin v ČR, akční plán pro realizaci Strategie 2030. Vládě ho ke schválení předloží do konce tohoto roku.

Vojtěch Bílý

tiskový mluvčí Ministerstva zemědělství

Zdroj: MZe ČR

Link: Strategie bezpečnosti potravin do roku 2030: posílení bezpečnosti i kontrolního systému, vzdělávání spotřebitelů a otázky výživy (eAGRI)

30 March 2021

Praha 29.března (ČTK) - Na Velký pátek budou muset mít všechny obchody zavřeno, běžně nesmějí být prodejny nad 200 metrů čtverečních podle zákona o prodejní době v maloobchodě v provozu jen na Velikonoční pondělí. Nařízení vyplývá z platného vládního usnesení v boji proti koronaviru, kdy ve státní svátky mohou fungovat jen čerpací stanice, lékárny či prodejny na letištích nebo nádražích. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) je zákaz prodeje na Velký pátek nesmyslný a povede jen k větší koncentraci lidí v obchodech ve čtvrtek a sobotu. Na dotaz ČTK to řekl prezident SOCR Tomáš Prouza. Vláda ani momentálně neumožní provoz farmářských tržišť, uvedla dnes po jednání vlády ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

S otevřením na Velký pátek počítal například Globus nebo Kaufland, uvedly dříve mluvčí řetězců. Podle Prouzy o otevření obchodů na tento svátek vláda diskutovala "Pan ministr Blatný (ministr zdravotnictví Jan Blatný za ANO) jakýkoliv rozumný postup odmítl. Takže platí, že v pátek musí mít obchody zavřeno," řekl Prouza.

O provozu obchodů na Velký pátek se podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) vedou diskuze trvale. Epidemická situace se nyní po zpřísnění opatření podle něj lepší a je tedy třeba v současném režimu ještě vydržet. "Jsme obezřetní, máme strach," uvedl.

Ministr zemědělství Miroslav Toman (ČSSD) přinesl dnes podle Schillerové na vládu otázku fungování farmářských trhů. Resort zdravotnictví ale jejich uvolnění zamítl aniž by o tématu kabinet hlasoval, řekla. S kompenzacemi pro pěstitele se ale podle Schillerové počítá. "Už před časem jsme poskytovali ministerstvu zemědělství poměrně značnou částku na kompenzace tehdy těch souvisejících provozů, když jsme zavřeli restaurace, náhle před Vánoci, a de facto tam byly poměrně velké ztráty. Ty peníze se neutratily, zůstaly v nespotřebovaných nárocích a já jsem domluvená s panem ministrem (Tomanem), že peníze budou u něho v resortu na tyto případné kompenzace," uvedla. Zemědělci podle Schillerové mohou případně využít kompenzační bonus nebo nové programy podpory, které chystá ministerstvo průmyslu a obchodu.

jif mal

30 March 2021

Praha 30. března (ČTK) - Rybáři očekávají před nadcházejícími Velikonocemi zvýšený zájem spotřebitelů o ryby. I přes omezení pohybu by lidé měli být schopni najít ve svém okresu prodejce, říká ředitel Rybářského sdružení ČR Michal Kratochvíl. Například podle Rybářství Kolář letos kvůli brexitu roste zájem o české ryby v zahraničí.

"Pokud se pandemická situace nezhorší a její vývoj bude pokračovat v současném nastalém trendu, tedy zlepšování, očekáváme, že budou pro zákazníky připravena plnohodnotná tradiční prodejní místa, tak jak jsou zvyklí," uvedl Kratochvíl.

Podle sdružení přináší pandemie největší problémy uzavřením gastroprovozů u odběratelů ryb v EU i v ČR. "Je třeba si uvědomit, že chovatelé ryb mají oproti převážné většině ostatních producentů potravin značnou nevýhodu. Chov ryb až po finální prodej odběrateli je dlouhodobý, několikaletý proces, na jehož konci je nutné v krátkém časovém úseku tržní ryby bezproblémově ulovit a bez zbytečných časových prodlev zobchodovat," uvádí sdružení. Vylovené ryby musí nahradit násadové, aby mohl být odchov kontinuální a plynulý. Rybáři si tak podle něj nemůžou říct, že nebudou lovit ryby. protože jsou restaurace zavřené.

Loni podle sdružení klesl vývoz ryb z ČR meziročně o 1259 tun. O loňském propadu exportu hovoří i zástupci Rybářství Kolář, které je součástí Rhea Holding. Letošní Velikonoce by podle majitele rybářství Josefa Koláře mohl být úspěšnější než loňský. "Již k dnešnímu dni jsme exportovali napřímo nebo přes obchodníky o 32 tun více ryb než do loňských Velikonoc. Jedná se o nárůst o 160 procent. Ryby prodáváme do zahraničních restaurací, zejména do Německa. Enormní zájem si vysvětluji mimo jiné komplikovanějším, a tedy i menším exportem ryb po brexitu z Británie do Evropy," uvedl.

Rybářství dodává, že spotřebitelé začínají preferovat lososa a lososovité ryby na úkor kapra. Nejbližší českou variantou k chuti lososa je pak podle rybářství siven.

Podle sdružení zůstává cena kapra zhruba stejná jako byla loni na Vánoce, mezi 70 a 120 korunami za kilogram živé hmotnosti kapra. Podle Koláře je pak cena od producentů nižší, ale roste. "Dnešní prodejní cena této ryby je 55 Kč/kg a tuto cenu nabízejí i jiní obchodníci. Oproti předchozím letům, kdy se vývozní cena pohybovala na 42 Kč/kg, se jedná o značný nárůst," dodal.

Podle údajů Českého statistického úřadu se spotřeba ryb v Česku pohybuje v posledních letech kolem 5,5 kilogramu ryb na osobu ročně. Předloni stoupla meziročně o osm procent na šest kilogramů na osobu. Celosvětová spotřeba je podle rybářského sdružení kolem 16 kilogramů ryb na osobu. V ČR se chovají zejména kapři, předloni se jich v rybnících vylovilo 17.945 tun. Zhruba 40 procent živých ryb se prodalo v ČR, necelá polovina šla na vývoz, více než desetina se zpracovala.

drh mal