27 January 2025

Podle odborníků by v letošním roce mohly podražit například mléčné výrobky nebo vejce. Podrobnosti pro TN Live okomentoval datový analytik Datarun Petr Bartoň.

Podle Bartoně je u čokolády největší šance, že budou její ceny růst. Česká republika navíc nemá vůbec žádné možnosti, jak ceny ovlivnit. Ty se odvíjí od cen kakaa, které letí nahoru kvůli neúrodě a špatnému stavu plantáží v Africe.

Na celý rozhovor se podívejte zde: https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/594702-ceny-potravin-v-cesku-vejce-snad-zlevni-cokolada-muze-zdrazit-rika-ekonom

27 January 2025

Výrobci potravin v loňském roce darovali stovky tun potravin a balených vod. Připravili rovněž drogistické zboží a krmivo pro domácí mazlíčky. Jde o významnou pomoc pro rodiče samoživitele, osamělé seniory a další znevýhodněné skupiny. Na dobročinné akce chtějí podniky přispívat i letos.

„Sbírka potravin a dalšího zboží je symbolem solidarity. Potravináři v loňském roce projevili svou velkorysost, která je v dnešní době čím dál víc potřeba. Velmi mě potěšila aktivita mnohých podniků v rámci pomoci pro regiony, které loni v září zasáhla velká voda. Dokázaly rychle zmobilizovat expedici ve svých podnicích a poskytly jen při této akci celkem 487 tun zboží,“ řekla prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.

Společnost Dobšické těstoviny loni v rámci svých možností věnovala 3 200 balení těstovin. Výrobce celozrnných cereálií Semix poskytl přes tisíc kartonů výrobků. Firma Extrudo podporovala Komunitní centrum Motýlek, kam dodávala zboží dle svého výrobního programu – pro vaření, pečení nebo zdravé svačinky. Výrobce müsli Emco daroval výrobky v hodnotě téměř 900 tisíc korun.   

Společnost Orkla Foods Česko a Slovensko uvolnila na dobročinné účely celkem 145 tun potravin (šlo o 275 palet, tedy 10 kamionů). Společnost Nestlé připravila přes 40 tun výrobků, vedle vegetariánských a veganských produktů a cukrovinek nezapomněla ani na domácí mazlíčky v podobě krmiva Purina. Společnost Mondelez vyexpedovala v loňském roce pro potravinové banky přes 25,5 tun potravin. Společnost Mars vedle pomoci domácím mazlíčkům doručila produkty v celkové hodnotě 2,5 milionu korun. Podpořila zejména Český červený kříž a SOS dětské vesničky, a to prostřednictvím čokoládových tyčinek Mars, Snickers, bonbonů M&M’s nebo žvýkaček Orbit. Společnost Unilever do povodněmi postižených oblastí dovezla desítky palet výrobků Savo Original. Bankám také poslala přes 3 500 kartonů zmrzliny.

Společnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko věnovala celkem přes 900 000 litrů nápojů. Největší část podpory mířila postiženým povodněmi, potravinovým bankám, hasičům a partnerským neziskovým organizacím, jako je Světluška, Ústav pro matku a dítě nebo Dům Ronalda McDonalda. Během loňského roku rozvážela balené vody potřebným také společnost Mattoni 1873. Společnost Kofola svými produkty podpořila přes 600 akcí v blízkosti svých výrobních závodů. Od mateřských školek, až po domovy seniorů, přes akce sportovní, vzdělávací až po ty zaměřené na ekologii a životní prostředí. Finanční podporu ve výši přes   6 milionů korun pak získaly desítky neziskových spolků a subjektů, ale i sportovní a lokální kluby. Dalších 10 miliónů korun věnovala na sbírkové konto #zlasky, které zřídila ve spolupráci se spolkem Horní Dolní na pomoc rodinám a jedincům zasažených povodněmi. Firma Kitl se zapojila do potravinových darů svými ovocnými a bylinnými sirupy.

Potravinovou pomoc poskytly také firmy ze skupiny Agrofert. Například Mlékárna Hlinsko předala v rámci pomoci potřebným téměř 18 tun svých produktů. Penam pak nabídl více než 23 tisíc kusů pečiva. Přestože většina výrobků potravinářských společností z koncernu patří mezi čerstvé a jsou určeny spíše k rychlé spotřebě nebo vyžadují chlazení, podařilo se při zářijových povodních dodat například také paštiky nebo drůbeží tlačenku, kuřecí klobásy a párky z Vodňanské drůbeže.

„Děkuji našim členům a dalším podnikům za jejich štědrost. Je povzbuzující vidět, že se náš sektor dokáže spojit pro dobrou věc. Dary jsou totiž nejen pro potravinové banky, ale i pro mnohé organizace velmi důležité. Představují významnou finanční úsporu, kterou mohou investovat například do jiných věcí,“ dodala prezidentka Večeřová.

Členové Potravinářské komory ČR s Českou federací potravinových bank spolupracují dlouhodobě a aktivně se podílejí nejen na celostátních sbírkách, ale spolupracují i v rámci různých mimořádných živelních katastrof. Hmotná podpora potravinových bank a dalších potřebných bude ze strany členů Potravinářské komory ČR pokračovat i letos.

Marek Zemánek
Tiskový mluvčí a vedoucí tiskového oddělení Potravinářské komory ČR

26 January 2025

Měla to být jedna z mnoha vyhlášek, která zpřesňovala názvy vybraných potravin z masa. Nakonec se z toho ale stala bitva aktivistických spolků a lobbistů. Úspěch slaví zejména vegané a vegetariáni, protože ministerstvo zemědělství stáhlo nařízení, které by zakazovalo využívání názvů masných výrobků pro rostlinné alternativy. Potravinářská komora navíc obvinila ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL), že měl podlehnout tlaku aktivistů.

Velmi negativně ale na tento krok reagovala Potravinářská komora, která od začátku změnu prosazovala. „Jsme velmi zklamáni vaším přístupem. Opět měníte své stanovisko podle toho, kolik mailů vám aktivisté pošlou. Bohužel se zdá, že o postoji ministerstva rozhoduje počet zaslaných aktivistických mailů, nikoliv postoj zemědělského a potravinářského sektoru,“ uvedla komora bezprostředně po Výborného stažení připravované vyhlášky.

Komora poté ve čtvrtek vydala spolu s Agrární komorou a Českým svazem zpracovatelů masa prohlášení, ve kterém ostře s rozhodnutím ministra nesouhlasí. „Vyhláška nikomu nic nezakazovala, pouze specifikovala názvy. Pojem karbanátek byl v původním návrhu specifikován jako masný výrobek, kterým je tradičně i kapustový karbanátek, protože obsahuje jako složku mleté maso. Pojem řízek byl podle návrhu vyhrazen pro masné výrobky. Podle dostupných informací ale žádná potravinářská firma nevyrábí houbové řízky a návrh nijak neomezoval používání označení jako houby v trojobalu, která jsou tradičně zažitá,“ uvedly organizace.

Podle agrárního analytika Petra Havla je rozčílení potravinářů pochopitelné. „Mají oprávněný pocit, že na názvech tradičních masných výrobků parazitují vegané. Využívají zažité názvy, které jsou pro spotřebitele známé. Nemusí tedy využívat marketing nebo vlastní iniciativu k novým názvům,“ řekl pro CNN Prima NEWS Havel.

Jako druhý důvod pro naštvanost potravinářů vidí i z legislativního hlediska. Na úrovni států Evropské unie totiž platí nařízení, podle kterého se nemůže využívat název mléko pro jeho rostlinnou alternativu. Třetí důvod je pak podle něj nejdůležitější. „Je to skutečnost, že výrobky rostlinného původu mají úplně jiné složení než u živočišných produktů. Mají úplně jiný vliv na lidský organismus,“ řekl Havel.

Více zde: https://cnn.iprima.cz/ceska-valka-o-rizky-a-parky-pod-tlakem-lobbistu-ministr-vyborny-stahl-vybusnou-vyhlasku-464027

25 January 2025

České zemědělství není efektivní kvůli velkému množství neprodukčních farmářů, říká v rozhovoru s MF DNES nový předseda představenstva Iniciativy zemědělských a potravinářských podniků (IZPP) Martin Šebestyán. Pokud se situace nezmění, bude zesilovat trend dovozu potravin a deficit agrárního zahraničního obchodu podle něj stoupne ze čtyřiceti na 80 miliard korun.

Občas se objevuje argument, že ten ztracený potenciál v rámci potravinářství je ale pro stát výhodnější – ti lidé nikam nezmizí, jenom místo potravinářství pracují v automotivu, kde si vydělají více. A tím pádem má stát přidanou hodnotu v jiném oboru.
Jsem přesvědčen, že to není správný pohled – už před dvaceti lety se řeklo, že bychom měli držet 80 procent soběstačnosti v komoditách, které dokážeme vyrobit. Myslím, že je to základní představa, že si dokážeme zajistit část spotřeby z vlastních zdrojů. Utíkají nám příležitosti a možnosti, pokud se soustředíme na jednoduché komodity, jako jsou obiloviny a vývoz telat na odchov.

Náklad toho státu na údržbu krajiny bude čím dál tím vyšší, pokud tam nebudou odpovídající tržby. Péče o krajinu a produkce potravin, zvlášť s takovou kvalitou, kterou dokážeme vyrobit, to jsou věci, které mluví pro nás. Podniky dokážou dělat precizní zemědělství na vysoké úrovni. A my si snižováním produkce necháváme utéct příležitost a spoléhat se na dovozy prostě není v pořádku.

Většina nárůstu záporného salda agrárního zahraničního obchodu je kvůli dovozu vepřového masa. Mají státy kolem nás jiné možnosti?
Samozřejmě že ta situace je z pohledu společnosti složitá. My jsme živočišnou výrobu do velké míry opustili, staré členské státy mají zaměřený pohled na zemědělství na původní struktuře dotací, kde bylo to schéma komoditně zaměřené. Tam k žádnému propadu nedošlo a stále udržují vysoké stavy, dochází pouze k modernizacím, které stav třeba u prasat zlepšují. Nebo to musí být podporované státem, resp. nějakou společenskou potřebou – například velkou nezaměstnaností ve Španělsku.

Kdežto my bychom to chtěli vrátit někam, kde už dávno nejsme. Je těžké se k něčemu takovému v rámci výroby vrátit a je otázkou, co bude chtít občan a spotřebitel. Trochu si lžeme sami sobě, když říkáme, že víme, že jíme české potraviny, přičemž je to pouze vyrobené v ČR, surovina je dovezená. A takový stav je tolerovaný. Je to i otázka spotřebitelské poptávky.
 
Mnozí ale říkají, že by se velké firmy podporovat neměly, protože mají úspory z rozsahu a už tím jsou na trhu zvýhodněné.
Dotace bych nejradši zrušil. Ale vstoupili jsme do EU, přes 30 procent evropského rozpočtu jde na zemědělské dotace a okolní státy mají mnohem vyšší podpory. Musíme to umět pochopit a pohybovat se v tom. Jinak se staneme jen příležitostí, kam naši sousedé tu produkci vyvezou. Třeba Polsko už nás přeskočilo s produkcí na hektar. Pokud se budeme rozdělovat na malé a velké a témata na politická a nepolitická, tak za chvíli nebudeme mít saldo agrárního obchodu ve výši čtyřicet, ale osmdesát miliard korun.
 
23 January 2025

Obrat o 180 stupňů předvedl ministr zemědělství Marek Výborný. Ke konci loňského roku sice připravil novelu vyhlášky, která měla mimo jiné omezit používání názvosloví u masných výrobků. Pod tlakem nebývale silné kritiky z řad aktivistů ovšem otočil a seznam chráněných názvů masných produktů nebude v rámci vyhlášky předkládat. V minulosti přitom návrh na omezení podpořili nejen zemědělci a potravináři, ale i mnozí nezávislí odborníci.

Seznam chráněných názvů masných produktů měl přitom pouze definovat kvalitativní požadavky na masné výrobky. Zemědělci a potravináři dlouhodobě zastávají postoj, že názvy jako párek, klobása či řízek by měly být používány jen u výrobků odpovídajících jasnému složení. Veganské potraviny však dosud nejsou jakkoli definované a mají zcela jinou výživovou hodnotu. Spotřebitel si tak může myslet, že příslušný výrobek plní stejnou roli ve výživě jako jeho vzor živočišného původu, přestože takové vlastnosti daná potravina vůbec nemá.

Vyhláška nikomu nic nezakazovala, jen specifikovala, za jakých okolností je možné použít vybrané názvy potravin. Podle návrhu bylo možné i nadále vyrábět například kapustové karbanátky. Pojem karbanátek byl v původním návrhu specifikován jako masný výrobek, kterým je tradičně i kapustový karbanátek, protože obsahuje jako složku mleté maso. Pojem řízek byl podle návrhu skutečně vyhrazen pro masné výrobky, ovšem podle informací, které jsou k dispozici, žádná potravinářská firma houbové řízky nevyrábí a návrh nijak neomezoval používání označení houby v trojobalu, který je celkem tradičně zažitý.

Navrhovaná úprava tak byla pouze doplněním některých specifikací, které dříve nebylo nutné s ohledem na situaci na trhu provádět. Zkušenosti z minulosti také ukazují, že pokud nejsou specifikovány zákonné názvy, dochází k poměrně rychlému propadu kvality výrobků na trhu. Důvodem je především tlak na cenu a ústup od používání dražších surovin.

„Definování požadavků na výrobky je zcela legitimní. Pokud bychom to neudělali, zhoršila by se kvalita na trhu. Obdobné vyhlášky mají všechny členské státy a v mnoha případech mnohem detailněji propracované. Cílem těchto vyhlášek je, aby se spotřebitelé snáze orientovali v sortimentu výrobků, které mohou najít v obchodech a jasně a jednoduše identifikovali výrobky, které parazitují na zažitých názvech potravin a snaží se tak navodit dojem, že mají stejné vlastnosti jako výrobek tradiční,“ doplnila prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.

Důležité je také upozornit na zavádějící prohlášení zastánců rostlinné stravy, kteří v posledních týdnech tvrdili, že díky živočišnému názvu má zákazník intuitivní představu o tvaru, chuti i použití produktu. Zemědělci a potravináři se ostře vymezují proti takovým prohlášením. Příslušné výrobky rozhodně neplní stejnou roli ve výživě jako jejich vzory živočišného původu.

„Imitace potravin živočišného původu zneužívají výrazy z masného průmyslu. Často jde o zavádějící a klamavé tvrzení se snahou ukrást tradiční názvy živočišných výrobků. O kvalitativních parametrech nemůže být vůbec řeč. Například sója je velmi silný alergen pro mnoho konzumentů. Pokud mají tyto alternativní výrobky na trhu uspět, nemůže to být za cenu klamavé reklamy,“ uvedl prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.

Na potřebu regulovat názvy rostlinných potravin, které imitují potraviny živočišného původu, upozorňuje i odborná veřejnost. Výživová hodnota rostlinných produktů napodobujících potraviny živočišného původu je totiž v mnoha případech horší. Mnohdy neobsahují základní živiny a v některých případech dokonce ani bílkoviny.

„Pan ministr by měl možná věnovat více pozornosti mlčící většině svého elektorátu, a ne se rozhodovat podle počtu e-mailů, které mu aktivisté, nadnárodní společnosti a placení lobbisté posílají. Ti navíc ve své komunikaci používají líbivou pohádku o houbovém řízku, který ovšem nikdo nikdy neviděl. A taky o karbanátku, který ve své kuchařce definovala již před více než dvěma sty lety Magdalena Dobromila Rettigová. Takže o pracně připravované vyhlášce rozhodl počet emailů a peníze nadnárodních společností. Jsme tedy semletí jako karbanátek,“ dodal předseda představenstva Českého svazu zpracovatelů masa Jaromír Kloud.

V této souvislosti je nutné dodat, že cílem je sjednocovat názvy správně. V minulosti se řešilo například označení tuzemský rum, který je z brambor. Skutečný rum však musí být vyroben ze třtiny. Evropský soudní dvůr také rozhodoval o pomazánkovém másle. Pojmem „máslo“ lze totiž na společném evropském trhu označit jen takový výrobek, který obsahuje alespoň 80 % mléčného tuku. České pomazánkové máslo ho má jen mezi 31 a 36 %. Ani v tomto případě nebylo možné považovat za dostačující specifikování výrobků pomocí dovětků „tuzemský“ nebo „pomazánkové“.

Zemědělci a potravináři jsou přesvědčeni, že zástupcům výrobců alternativních potravin ani tak nevadila novela vyhlášky, ale spíše nedávný rozsudek Evropského soudního dvora. Ten totiž upřesňuje pohled na zákonné názvy a způsob jejich používání. Ve svém zdůvodnění posiluje roli zákonných názvů a de facto říká, že je není možné obcházet dovětky. Například „veganské maso“ nebudou smět dodavatelé používat. Proto volají některé organizace nejen po tom, aby již nebyly vyhlášky aktualizované, ale aby byly zrušeny i dosavadní požadavky, které dosud byli zvyklí obcházet.


Marek Zemánek
Tiskový mluvčí a vedoucí tiskového oddělení Potravinářské komory ČR

Barbora Pánková
Tisková mluvčí Agrární komory ČR

23 January 2025

Mise se uskuteční ve dnech 23. února až 2. března 2025.

Mise je určena primárně pro firmy z oblasti ICT, zdravotní techniky, smart cities, čistění vzduchu, municipality, vodohospodářstvím, případně právního poradenství a potravinářství.

Účastnický poplatek bez DPH 21% je stanoven ve výši 3.000 EUR, případně ekvivalent 75.000 Kč (členové Hospodářské komory mají slevu 10 %, tedy 2.700 EUR, resp. 67.500 Kč bez DPH) zahrnuje ubytování v centru Bangkoku, podíl na místních transferech, pronájmy jednacích prostor, organizace firemních jednání, organizační náklady. DPH ve výši 21% bude připočteno dle platných předpisů.

V případě zájmu se hlaste nejpozději do 29. ledna zde: https://www.komora.cz/zahranicni-mise/doprovodna-podnikatelska-mise-mistopredsedy-poslanecke-snemovny-parlamentu-cr-jana-bartoska-a-hospodarskeho-vyboru-v-terminu-23-2-2-3-2025-do-thajska/

23 January 2025

Zisk v zemědělství se loni propadl o 41 procent na 3,7 miliardy korun. Na hektar tak měl každý podnik v průměru zisk 1060 korun. Ve čtvrtek to na tiskové konferenci uvedl předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha. Výsledek je tak nejhorší od 90. let minulého století. V červených číslech nebo na nule tak skončilo 40 procent podniků.

Možností, jak zvýšit průměrnou efektivitu zemědělců, by měla být větší podpora skrze potravináře, kteří přidají ekonomickou hodnotu při zpracování. „Je to doopravdy důležité. Nám vadí politika deagrofertizace, kvůli které nejdou podpory do potravinářského průmyslu. Tam (na vládní úrovni) se říká, že bychom pomohli Agrofertu, tak to neuděláme,“ doplnil předseda.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/zemedelstvi-zisk-pycha-dotace.A250123_111841_ekonomika_drh

22 January 2025

Stačilo pár týdnů a všechno je jinak. Veganský burger, houbový řízek, sójový párek a podobné názvy pro alternativy k masu budou smět nést dosavadní označení. Ministerstvo zemědělství v čele s lidoveckým šéfem Markem Výborným si změnu vyhlášky a utužení pravidel po kritice rozmyslelo. Zástupcům masného průmyslu se to ovšem nelíbí.

„Jsme velmi zklamáni přístupem ministra Výborného. Bohužel se zdá, že o postoji ministerstva rozhoduje počet zaslaných aktivistických e-mailů, nikoliv postoj zemědělského a potravinářského sektoru,“ prohlásil mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek.

Zklamaná je i Agrární komora. „Ministr zemědělství podlehl tlaku výrobců rostlinných alternativ a aktivistů jdoucích proti živočišné výrobě. Upřednostnil tak zájmy mnohdy zahraničních potravinářských gigantů před potřebami sektoru, který sám vede,“ sdělila mluvčí Barbora Pánková.

Více informací zde: https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-sojove-parky-i-houbove-rizky-nakonec-zustanou-vyborny-si-to-rozmyslel-40505776

22 January 2025

Ministerstvo zemědělství (MZe) se rozhodlo nezavádět přísnější označení rostlinných alternativ masných výrobků, spornou pasáž z příslušné novely vyhlášky vyškrtlo. Na síti X o tom ve středu informoval šéf resortu Marek Výborný (KDU-ČSL). Loni v létě přitom úřad uváděl, že chce tradičně používané názvy masných výrobků ochránit a otevřel kvůli tomu se zástupci oboru debatu.

„Bohužel se zdá, že o postoji ministerstva rozhoduje počet zaslaných aktivistických mailů, nikoliv postoj zemědělského a potravinářského sektoru,“ řekl ČTK mluvčí Marek Zemánek. Už dříve komora upozorňovala na to, že by rostlinné alternativy masných výrobků měly mít odlišné označení i kvůli jinému složení.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/mze-mastne-vyrobky-marek-vyborny-rostlinne-alternativy.A250122_123855_ekonomika_pano

22 January 2025

Obchodní politika USA pod vedením nového prezidenta Donalda Trumpa by mohla ovlivnit ceny potravin v Evropě. Na dotaz to uvedla Potravinářská komora ČR. Trump totiž dříve avizoval zavedení cel na zboží ve výši 60 procent pro Čínu a až 20 procent pro všechny ostatní země. Prezident Agrární komory ČR Jan Doležal uvedl, že Trumpovo vítězství by na české zemědělství ale nemělo mít přímý vliv, protože zemědělské komodity nejsou většinou vhodné pro převoz na velké vzdálenosti a agrární obchod mezi USA a ČR nedosahuje významných hodnot.

Možnost zavedení dovozních cel zopakoval Trump při svém inauguračním projevu, avizovaná dovozní cla však zatím nezavedl. "V případě zavedení cel pro evropské produkty by následovala nejspíše série odvetných opatření ze strany Evropské unie a došlo by k celní válce," uvedl mluvčí Potravinářské komory ČR Marek Zemánek.

Zemánek zmínil i pozitivní dopady Trumpovy vlády. Upozornil, že v současné době rostou výkupní ceny pšenice i žita, a to z důvodů klesající osevních ploch obilovin v Česku i Evropě. "Pokud prezident Trump domluví příměří mezi Ukrajinou a Ruskem, tak by světová cena obilí mohla klesnout kvůli obnově ukrajinské produkce," uvedl mluvčí. Francouzští pěstitelé zaznamenali v loňském roce snížení výroby u pšenice o 20 procent, v Německu o 17 procent.

Další informace tady: https://zemedelec.cz/potravinarska-komora-cr-politika-trumpa-muze-ovlivnit-ceny-potravin-v-evrope/

21 January 2025

Češi jsou slevami posedlí a řetězce si to moc dobře uvědomují, proto se neustále snaží své zákazníky hýčkat pomocí zvýhodněných nabídek. Minulý rok byl co do počtu slev extra štědrý. Celkem se jich v akčních letácích vyskytlo 378 tisíc. Jaký produkt slevám kraloval?

Podle analýzy webu Kupi.cz, který se zaměřuje na sledování cen zboží z obchodů na území České republiky, vyplývá, že v minulém roce vzrostl počet slevových akcí v letácích o 43 tisíc. Zatímco loni zaznamenal srovnávač cen potravin celkem 378 064 slev, o rok dříve 334 915 slev, což znamená meziroční nárůst o takřka 13 %.

Jestliže si prohlížíte akce řetězců pravidelně a libujete si v pití sladkých limonád, jistě jste zaregistrovali neustálé slevy na nápoj Coca Cola. Ten zlevnily obchody v loňském roce celkem 903krát, čímž překonaly jeho počet slev v předchozím roce 2023 o 21 %.

Více tady: https://www.kupi.cz/magazin/clanek/32649-slevy-rekord-coca-cola

21 January 2025

Kolik by v obchodech stály potraviny, pokud by velká část z nich každou chvíli nebyla v nějaké slevě? Nikdo už neví. Situace je nepřehledná, slevy pokřivují trh a je otázkou jestli by se jejich množství nemělo regulovat, soudí Potravinářská komora, sdružující výrobce jídla. Obchodníci to ale odmítají s tím, že by takový zásah spotřebitele poškodil.

Podle mluvčího Potravinářské komory Marka Zemánka je ale problém v tom, že když jeden supermarket prodává máslo pod nákupní cenou, ostatní obchody tlačí dodavatele do nižší ceny, protože si myslí, že danému obchodníkovi dodává levněji. Nůžky mezi cenou zboží ve slevě a běžnou cenou se tak podle komory stále více rozevírají a pokřivují trh.

„Potravinářská komora je přesvědčena, že pokud by se slevy omezily, sníží se tím i běžné regálové ceny, které jsou u některých výrobků vyšponované značně vysoko. Došlo by tak ke stabilizaci cen a zákazník by dostal transparentní informaci o ceně zboží,” uvedl Zemánek.

Odmítl zároveň, že by komora připravovala nějaké návrhy na zpřísnění regulací slev. „Nemáme v úmyslu regulovat ceny, jak se například snaží někteří zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu veřejnosti namluvit. O potřebě zastropování rozdílu mezi regálovou a akční cenou v minulosti mluvily také samotné řetězce, protože připustily, že se dostaly do zajetí akcí a nemohou se z nich vymanit. Na problém poukazuje i řada analytiků a ekonomů,“ soudí mluvčí potravinářů.

Zdroj: https://www.irozhlas.cz/ekonomika/omezeni-prodeje-zbozi-v-akci-prineslo-zlevneni-rikaji-potravinari-podle_2501210900_vik

Potravinářská komora České republiky a Česká technologická platforma pro potraviny vyhlašují již dvanáctý ročník soutěže „Cena Potravinářské komory ČR o nejlepší inovativní potravinářský výrobek“. Cílem této soutěže je podpora českých potravin a jejich výrobců, a především vyzvednutí českých inovativních potravinářských výrobků. Prostřednictvím této soutěže bychom zároveň rádi inspirovali ostatní potravinářské společnosti k inovativnímu přístupu k práci.

Soutěže se může zúčastnit každý subjekt se sídlem na území ČR, který vyrábí výrobek na území ČR a současně uvádí přihlašovaný potravinářský výrobek na český trh. Soutěže se může rovněž zúčastnit subjekt se sídlem na území České republiky, který je výhradním distributorem nebo je součástí korporace vyrábějící přihlášený výrobek na území jiného státu v rámci EU. Jeden přihlašovatel může přihlásit až 3 své výrobky (výrobkové řady).

Inovace jsou rozděleny pro rok 2025 do následujících kategorií:

  1. Bezpečnost a kvalita potravin
  2. Reformulace roku
  3. Potraviny pro osoby se specifickými požadavky na výživu
  4. Pokračovací kojenecká výživa a výživa pro malé děti (časná dětská výživa) 
  5. Evropské inovace
  6. Alternativní potravina
  7. Udržitelná výroba potravin

Přihlášení výrobků do soutěže je možné od 1. 2. do 15. 6. 2025

Podrobné informace o soutěži najdou zájemci na stránkách soutěže, případně je možné kontaktovat Ing. Elišku Fořtovu na e-mailu This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. nebo tel. čísle +420 602 364 311. 

20 January 2025

Nové nařízení EU, jež má zamezit odlesňování, se dotkne mnoha českých firem. A ačkoliv byl začátek povinnosti o rok posunut, s přípravami by nikdo neměl otálet. Požadavky jsou přísné a zavádění je časově náročné i drahé.

Pravidla se zkratkou EUDR si kladou za cíl snížit podíl zemí Evropské unie na globálním odlesňování a znehodnocování lesů. Jeho dopad je totiž zásadní a týká se odvětví od potravinářství až po papírenský průmysl. Nařízení se tedy netýká jen obchodníků se dřevem, ale i všech, kdo importují, exportují či uvádějí na trh EU komodity, jako je káva, kakao, sója, palmový olej a výrobky z nich. Stejně tak ale skot (tj. maso, kůže) nebo kaučuk (např. pneumatiky).

Více zde: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-pravo-pravni-poradna-narizeni-proti-odlesnovani-se-blizi-tyka-se-i-palet-268327

20 January 2025

Nově otevřená výzva v programu EIT FOOD, zaměřená na komercializaci potravinových produktů a žadatele typu výzkumné instituce a výrobci potravin. Výzva je vhodná pro firmy, které vyvíjejí potravinový produkt, ideálně i ve spolupráci s výzkumnou institucí a plánují poslední testování a umístění na trh s prvními očekávanými obraty z prodeje v roce 2026 a počítají či by se jim líbilo i např. zapojení koncových spotřebitelů.

Níže najdete bližší informace v angličtině.

We invite organizations to participate in the 2025 EIT Food RIS Consumer Engagement Labs (CEL), a unique initiative designed to foster consumer-driven innovation in the agri-food sector. Through this program, selected consortia will deliver local co-creation processes, engaging consumers to design new food products addressing societal challenges and market needs.

EIT Food RIS Consumer Engagement Labs (CEL) is one of the largest consumer co-creation initiatives in Europe, based on innovative methodologies developed by the Faculty of Management at the University of Warsaw (Centre for Socially Responsible Innovations - CSRI). The program empowers scientific organizations and food companies to collaboratively address societal challenges, such as targeted nutrition, protein diversification, and the needs of vulnerable consumer groups.

Consortia applying to Consumer Engagement Labs include a scientific organisation and a company (food producer), and EIT Food pays particular attention to the commercial viability/experiences of the company because each participating company is expected to successfully commercialise a new product and generate product sales of at least 10k€ in 2026. 

Budget of the project for each organisation is as follows: scientific/research organisation 18 750 EUR + food producer 12 500 EUR

Selected consortia will:

  • Facilitate co-creation sessions with consumers to address societal challenges using proven methodologies.
  • Develop and launch new products based on consumer insights, with €10,000 in sales targeted within a year.
  • Engage diverse consumer groups to generate innovative solutions.
  • Disseminate results and build partnerships with key stakeholders.

Applications are open to local consortia consisting of both:

  • Scientific organizations: Universities or research institutes with expertise in consumer engagement and facilitation of co-creation processes.
  • Food companies: Local businesses with the capacity to develop and commercialize consumer-driven food products.

Participants receive comprehensive training, mentoring, and tools for successful implementation and consumer groups will co-create ideas aligned with EIT Food's impact pathways and local challenges.

Application deadline: February 4th, 2025, 11:00 AM CET

For direct questions, feel free to reach out: 

Magdalena Zatorska
Faculty of Management, University of Warsaw
EIT Food RIS Consumer Engagement Labs
https://www.eitfood.eu/projects/ris-consumer-engagement-labs
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
+48 501 226 890

19 January 2025

Až pětašedesát procent potravin a drogerie nakoupí Češi ve slevách. I když se chuť utrácet zákazníkům pomalu vrací, u řady věcí stále ceny pečlivě sledují. Ne všechny nabídky jsou ale skutečně výhodné. Špatný výpočet akční ceny je jedním z nejčastějších pochybení při kontrolách.

Množství slev se nelíbí výrobcům ani potravinářům. Podle nich jsou už některé potraviny bez akční ceny neprodejné. „Káva, pivo nebo drogistické výrobky se bez akce neprodají. Pokud se omezí množství slev, tak se domníváme, že se sníží vysoké regálové ceny. Je však nutné říct, že jde o velmi citlivou záležitost a Potravinářská komora v žádném případě nechce regulovat ceny potravin,“ vysvětlil mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek.

Více najdete zde: https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/ekonomika/az-dve-tretiny-potravin-a-drogerie-nakoupi-cesi-ve-slevach-357237

19 January 2025

Vstupte do světa umělé inteligence a zjistěte, jak generativní AI posouvá vývoj potravin, optimalizuje procesy a podporuje marketing. Provedeme vás od základních principů až po praktické ukázky, které si sami vyzkoušíte. Objevte nové nástroje, naučte se klíčové koncepty a využijte AI v každodenní praxi.

Kdy: 19. února 2025 

Místo: Potravinářská komora České republiky, Počernická 96/272, 108 03 Praha Malešice

Přednášející: Magdaléna Hrubá

On-line přihláška zde.

Více informací v pozvánce.

18 January 2025

Česko se odklání od prodeje vajec od slepic z klecí. I když zákaz těchto chovů platí až od roku 2027, tuzemské obchodní řetězce se zavázaly, že od letoška budou nabídku těchto produktů omezovat. Ještě v roce 2017 pocházela většina vajec z klecí. Teď tvoří ani ne polovinu. Poznat původ vajec je přitom jednoduché. Stačí se podívat na kód, který je na nich natištěný. Informace by měly být i na obalu.

Více zde: https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/vajec-z-klecovych-chovu-v-obchodech-ubyva-overit-jejich-puvod-muze-kazdy-357198

17 January 2025

Ceny zemědělských výrobců za celý loňský rok klesly, v prosinci už ale ceny v zemědělství, průmyslu i stavebnictví rostly. Tento trend podle analytiků mírně zvedne i ceny potravin v obchodech. 

Konec klesajících cen v zemědělství povede i k mírnému zdražování potravin. „Nečekám žádný dramatický růst, ale vzhledem k tomu, jak se vyvíjí ceny od zemědělců po potravináře, tak prostor pro zdražování tady je,“ domnívá se analytik ČSOB Rusinko.

Hlavní ekonom Komerční banky Jan Vejmělek však očekává, že ceny potravin porostou rychleji než index spotřebitelských cen, který se používá k výpočtu inflace.

Prostor pro zdražování některých druhů potravin vidí i zástupci potravinářského průmyslu, především kvůli vyšším nákladům. „K mírnému zdražení může dojít u mléčných výrobků, protože stále rostou výkupní ceny mléka,“ říká mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek.

„Zákazníci si mohou připlatit i za pekařské výrobky, protože rostou výkupní ceny pšenice i žita. A dražší budou vejce, protože chovatelé začali přestavovat chovy nosnic z klecového způsobu ustájení na volné chovy, což s sebou samozřejmě nese vyšší náklady,“ dodává.

Více zde: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ceny-zemedelskych-vyrobcu-rostou-zatlaci-to-na-ceny-potravin-268233

17 January 2025

Veganská šunka a burger spotřebitelům prý nevadí. Masný průmysl je ale proti a chce stejná pravidla pro všechny. „Máme vyhlášky, které platí. My dostaneme pokutu, když tu vyhlášku nesplníme,“ říká potravinář Karel Pilčík.

Tuzemský potravinářský průmysl více než na inauguraci staronového amerického prezidenta čeká na změny v Jižní Americe. „Zatím nevíme, co bude, ale pokud nebudou nastaveny nějaké kvóty pro dovozové produkty zemědělství, má Jižní Amerika takový potenciál, že Evropu může převálcovat a místní zemědělství bude velmi strádat,“ popisuje v pořadu Inside Talks šéf a majitel MP Krásno Karel Pilčík.

Celý rozhovor najdete tady: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-turkum-zvirata-omracena-proudem-nevadi-maso-od-nas-koupi-rika-pilcik-268072

17 January 2025

Vlnu emocí vyvolal v posledních týdnech návrh na změnu vyhlášky o požadavcích na maso a masné výrobky, který předložilo ministerstvo zemědělství. Podle ní by měly z obchodů i restaurací zmizet názvy jako kapustový karbanátek, sójový párek, vegetariánský burger či bedlový řízek. Mohou totiž podle ministerstva klamat či mást spotřebitele.

Už přes deset let žijí Češi bez pomazánkového másla a více než dvě dekády bez tuzemského rumu. S evropskou legislativou přišly změny názvů některých oblíbených potravin, nehledě na to, jak zažité byly. Teď možná zmizí i další klasické pochoutky.

Organizace i firmy se už v prosinci začaly k vyhlášce hlasitě vyjadřovat. Zatímco podle ministerstva, Potravinářské a Agrární komory i většiny zpracovatelů masa je správné, aby byly tradiční názvy zachovány jen pro maso, organizace podporující rostlinnou stravu ji považují za byrokratickou šikanu.

„Rostlinné alternativy mají jiné složení i výživovou hodnotu než jejich vzory živočišného původu. Spotřebitel si ale může myslet, že výrobek plní stejnou roli ve výživě. Podle nás by lidé měli vědět, co mají na talíři. Přijde nám úsměvné odmítat živočišné produkty a následně vytvářet jejich kopie,“ sdělil Novinkám mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek.

Další informace zde: https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-po-tuzemskem-rumu-maji-zmizet-i-kapustove-karbanatky-a-houbove-rizky-40504947

16 January 2025

Transnacionální tematické pracovní skupiny zaměřené na strategie inteligentní specializace

28. ledna 2025 od 9:30 hod.

Online: MS Teams

Na základě spolupráce navázané mezi partnery konsorcia projektu Interreg Central Europe D4PACK si toto setkání klade za cíl podpořit dialog a výměnu názorů mezi veřejnými orgány z Maďarska, Slovinska, České republiky a severní Itálie o strategiích inteligentní specializace (S3), které přijaly k podpoře inovací v oblasti obalů potravin. Po úvodním přehledu S3 strategií jednotlivých zemí se řečníci zaměří na dostupné finanční nástroje pro malé a střední podniky (SME) v jejich regionech a představí příklady nejlepších projektů.

Tato akce je součástí evropského projektu D4PACK, jehož cílem je vytvořit a otestovat novou službu pro přenos technologií, která má malým a středním podnikům pomoci lépe porozumět možnostem využití nových udržitelných řešení v oblasti obalů.

Registrovat se můžet na tomto odkazu.

Více informací najdete v příloze.

16 January 2025

Plošné zlevňování základních potravin jen tak nečekejme. Spotřebitelé si budou muset zvyknout na vyšší ceny másla, mléka nebo vajec. Hlavním důvodem je celospolečenský tlak na zmírnění podmínek v chovech, který však s sebou nese větší náklady a náročnost. Ty nakonec zaplatí běžní lidé v koncových cenách.

Srovnání lednových a prosincových čísel z Českého statistického úřadu ukazuje, že i v minulém roce došlo většinou ke zdražování základních potravin. Vyšším cenám vévodí zejména máslo a vejce, které zdražily o více než 37 procent. Větší zdražení je vidět také u eidamské cihly (+14,3 procenta) nebo u mléka (+7 procent).

Více zde: https://cnn.iprima.cz/na-zlevnovani-potravin-letos-zapomenme-proc-uz-neklesnou-ceny-vajec-mleka-nebo-masla-463228

15 January 2025

Velké řetězce supermarketů i loni lákaly kupující na falešné slevy, a porušovaly tak zákon. Nejvyšší pravomocné pokuty od České obchodní inspekce (ČOI) dostaly v posledním čtvrtletí řetězce Penny Market, Billa a Albert. Podle kritiků nízká výše pokut řetězce od žonglování se slevami neodrazuje.

ČOI v posledním kvartále uložila za porušení zákona na ochranu spotřebitele řetězcům celkem 54 pravomocných pokut dohromady za šest milionů korun. Inspekce pokutuje nejen porušení pravidel u slev, ale i špatné účtování ceny či třeba prodej alkoholu a cigaret nezletilým. Nejvyšší pokuty nicméně padají právě za slevové akce.

Penny Market patří mezi dlouhodobě nejpokutovanější. Naposledy od ČOI obdržel jedenáct pravomocných pokut v celkové výši 2,2 milionu korun. Billa musí zaplatit šest pokut za 1,6 milionu korun a řetězec Albert pět pokut za celkem 1,1 milionu Kč.

Více zde: https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-za-falesne-slevy-litaji-milionove-pokuty-nejvic-zaplati-penny-40504664

15 January 2025

Loni Češi pocítili zdražování potravin zejména u některých druhů masa, mléčných výrobků, másla, čokolády, jablek či vajec. Ke konci roku růst cen některých z nich ještě zrychlil. I letos bude podle odborníků zdražování potravin pokračovat, a to v podobném tempu jako loni. Ceny značně ovlivňuje i stále proměnlivější počasí.

Z dat cenového srovnávače Kupi.cz vyplývá, že balení deseti vajec velikosti M lze v lednu v obchodech pořídit běžně za 63 korun, v akci průměrně o 25 korun levněji. Litr trvanlivého polotučného mléka vyjde na 21,50 koruny, v akci pak za 12,50 Kč. Podle analytiků by se ale měly ceny těchto potravin letos ještě zvyšovat.

„Zákazníci si mohou připlatit za pekařské výrobky, protože rostou výkupní ceny pšenice i žita z důvodů klesajících osevních ploch v Česku i v Evropě. Dražší budou i vejce - chovatelé přestavují chovy nosnic z klecového způsobu ustájení na nákladnější volné chovy,“ míní mluvčí Potravinářské komory ČR Marek Zemánek.

Další informace zde: https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-potraviny-opet-zdrazi-nejvice-mlecne-vyrobky-a-vejce-40503350

15 January 2025

Zemědělský svaz ČR a Agrární komora ČR se chystají odmítnout aktualizaci dlouhodobé zemědělské strategie, kterou brzy veřejnosti představí ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Připraví svoje vlastní řešení, řekli jejich zástupci MF DNES a iDNES.cz.

Prezidentce Potravinářské komory ČR Daně Večeřové chybí vyhodnocení současného stavu a důvody, proč původní strategie nefungovala. Naopak Asociace soukromého zemědělství ČR aktualizaci podpoří, pokud bude ve větším hovořit o podporování rodinných farem a nutné generační výměně.

Potravináři upozorňují, že by si přáli lepší rozpracování své kapitoly, aby odpovídala důležitosti navazujícího odvětví. „Chybí nám konkrétní opatření k realizaci cílů, včetně opatření ke zvyšování konkurenceschopnosti tuzemského potravinářského průmyslu a návaznosti na další dokumenty. Dokument také vůbec neřeší problematiku strategické soběstačnosti pro případ krizí,“ uvedl mluvčí komory Marek Zemánek.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/zemedelstvi-strategie-vyborny-potraviny.A250114_184618_ekonomika_drh

14 January 2025

Británie v úterý zakázala dovoz šunky a dalších masných a mléčných produktů z Německa, informovala agentura Reuters. Jde o preventivní opatření, jež má zabránit šíření slintavky a kulhavky do Spojeného království poté, co byl minulý týden potvrzen případ nákazy na předměstí Berlína.

Více zde: https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-britanie-zakazala-kvuli-slintavce-a-kulhavce-dovoz-sunky-z-nemecka-40504545

14 January 2025

Potravinářské podniky jdou s dobou. Využívají moderní technologie a zlepšují efektivitu tím, že automatizují rutinní úkony. Přizpůsobují se i dalším trendům, jako jsou solární panely nebo obnovitelné zdroje energie. „Pokud chceme náš potravinářský průmysl předat na vysoké úrovni dalším generacím, musíme dělat kroky v jeho prospěch. Úředníci, a nejen ti v Bruselu, však vymýšlejí čím dál větší byrokratické obludnosti,“ říká v rozhovoru prezidentka Potravinářské komory ČR Dana Večeřová.

Rozhovor najdete zde: https://www.zboziaprodej.cz/2025/01/14/dana-vecerova-prezidentka-potravinarska-komora-cr-zelena-politika-musi-byt-realisticka/