26. duben 2022

Potravinářská komora České republiky a Česká technologická platforma pro potraviny vyhlašují v roce 2022 již devátý ročník soutěže „Cena Potravinářské komory ČR o nejlepší inovativní potravinářský výrobek“. Cílem této soutěže je podpora českých potravin a jejich výrobců, a především vyzvednutí českých inovativních potravinářských výrobků. Prostřednictvím této soutěže bychom zároveň rádi inspirovali ostatní potravinářské společnosti k inovativnímu přístupu k práci.


Inovace jsou rozděleny do následujících kategorií:
a) Bezpečnost a kvalita potravin
b) Reformulace roku
c) Potraviny pro zvláštní výživu


Přihlášení výrobků do soutěže bude probíhat od 31. 3. do 30. 6. 2022. Podrobné informace o soutěži najdou zájemci na stránkách Potravinářské komory České republiky. Pravidla soutěže byla doplněna v článku 2 „Podmínky účasti v soutěži“, bodu 3 o větu“ V rámci jedné přihlášky lze přihlásit výrobkové řady se stejnou charakteristikou“ , vodítka pro zařazení do jednotlivých kategorií zůstávají stejná jako v roce 2021.

Více zde:http://soutez.foodnet.cz/

26. duben 2022

Tisková zpráva – Po dvou letech zažíváme suché jaro. S výjimkou Šumavy zasáhlo zejména jižní Čechy, střední Polabí, Hanou a Poohří. Podle webu Intersucho sice nemá nastat období beze srážek, ale deště nemá být zdaleka tolik, aby současné sucho ustoupilo. Extrémnímu suchu Česko čelilo v letech 2014 až 2020. Řešení problému dopadů sucha a nedostatku vody následkem změny klimatu se od roku 2015 věnuje Meziresortní komise Voda-Sucho, která byla založena dohodou ministra zemědělství a ministra životního prostředí.

Dnes její Výkonný výbor seznámil ministra zemědělství Zdeňka Nekulu (KDU-ČSL) a ministryni životního prostředí Annu Hubáčkovou (KDU-ČSL) se svojí dosavadní činností a výstupy a také s harmonogramem prací do konce letošního roku.

„Počasí doprovází velké extrémy, o čemž svědčí například loňské léto, kdy třeba v Itálii a Španělsku zažívali rekordní teploty, zatímco západ Evropy se potýkal se silnými dešti a záplavami. Programy Ministerstva zemědělství reagují na změny klimatu, například na opakující se sucha s nedostatkem vody je to podpora opatření na zadržování vody v krajině. Ať už jsou to pozemkové úpravy, revitalizované toky, odbahněné a vybudované nové rybníky a další. V letech 2019 až 2021 Ministerstvo podpořilo opatření k omezení dopadů sucha a nedostatku vody částkou téměř 26 miliard korun,“ řekl ministr zemědělství Zdeněk Nekula.

Z celkového počtu 42 opatření z Koncepce na ochranu před následky sucha pro území České republiky, kterou vypracovala Meziresortní komise Voda-Sucho, Ministerstvo zemědělství (MZe) zodpovídá za 26.

„Loni Ministerstvo podpořilo investiční opatření částkou 13,9 miliardy korun. Například na rozvoj infrastruktury vodovodů a kanalizací šlo 1,6 miliardy, pro letošek předpokládáme, že to bude 1,75 miliardy korun. Propojování vodárenských soustav resort podpořil 333,1 milionu korun, předpoklad pro letošek je 875 milionů. A co třeba vysoce oceňují obce, je podpora rybníků, kdy se prakticky denně v posledních třech letech vybudoval nebo obnovil jeden rybník. My samozřejmě budeme pokračovat v podpoře například dalších programů na opatření v drobných vodních tocích a v podpoře pozemkových úprav,“ uvedl ministr Nekula.

Ministr zemědělství a ministryně životního prostředí mají podle usnesení vlády ve spolupráci s dalšími resorty předložit do konce letošního roku souhrnnou zprávu o plnění Koncepce za období od roku 2017. Zdeněk Nekula i Anna Hubáčková předpokládají, že po projednání hodnotící zprávy ve vládě budou opatření na ochranu před následky sucha a nedostatku vody vzhledem ke změnám klimatu pokračovat. Omezení jejich následků bude podle nich i nadále nutné věnovat maximální pozornost ve všech resortech a Meziresortní komise Voda-Sucho je vhodným subjektem pro koordinaci prací.

„K vypořádání se změnou klimatu nám musí pomoct adaptace. A adaptační opatření neuděláme bez šetrného hospodaření s vodou. Ministerstvo životního prostředí proto v aktuálně připravovaném programovém období Operačního programu Životní prostředí vyčlenilo přes 10 miliard na využívání srážkové vody, na vytváření tůní a malých vodních nádrží, zelené střechy, ale i podporu šetrného hospodaření na zemědělské půdě. Nezapomínáme ani na výstavbu kanalizací a čistíren odpadních vod, na které máme připraveno více než 14 miliard korun. Další téměř miliardu mohou čerpat radnice na zachytávání a využívání dešťové vody v obcích a občané mají stále k dispozici Dešťovku v Nové zelené úsporám,“ řekla ministryně životního prostředí Anna Hubáčková.

Ministerstvo životního prostředí neposkytuje jen dotační podporu. Krajům pomáhá v přípravě jejich suchých plánů, zprovoznilo předpovědní systém HAMR pro prezentaci aktuálního a předpokládaného vývoje stavu sucha a také se podařilo uvést do praxe protierozní vyhlášku. U té Ministerstvo počítá s vyhodnocením její efektivity a podle výsledků přistoupí k případné novelizaci. V letošním roce chce MŽP předložit novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, která zlepší ochranu environmentálních funkcí zemědělské půdy, zejména u ekologicky významných prvků.

Více informací najdete na stránkách Komise: https://suchovkrajine.cz/komise-voda-sucho

Vojtěch Bílý                                                               Ondřej Charvát

tiskový mluvčí MZe                                                    tiskový mluvčí MŽP

 

26. duben 2022

Přes velké potíže, které sektor chovatelů drůbeže v Libanonu zažil za poslední 2 roky trvání libanonské hospodářské krize, dokázal syndikát chovatelů drůbeže tuto složitou etapu překonat s minimálními ztrátami.

Drůbežářský sektor zajišťuje potřeby Libanonu navzdory válce na Ukrajině a  s tím spojeným negativním dopadům na potravinářský sektor. Řada zemí v oblasti Blízkého a středního východu zaznamenala prudký pokles produkce kuřat, zejména v důsledku omezení dovozu krmiv z Ukrajiny. Libanon se v produkci kuřecího masa snaží o dosažení soběstačnosti, a to i přes zvýšení cen krmiv a veterinárních léčiv v důsledku války na Ukrajině. Libanonská vláda v tomto týdnu schválila novou dotační politiku s přednostním zaměřením na nákup krmiv a léků pro zemědělský sektor. V této souvislosti byl pod záštitou Ministerstva zemědělství Libanonu nově vytvořen výbor pro veterinární léčiva, který má za cíl úpravy procesů dovozu a prodeje veterinárních léčiv a vakcín. V této souvislosti je potřeba zmínit postavení 2 českých společností, které jsou významnými dodavateli veterinárních léčiv a přípravků pro hospodářská zvířata do Libanonu a Sýrie (import do Sýrie je realizován prostřednictvím libanonských firem). Začátkem dubna tohoto roku navštívil představitel Ministerstva zemědělství Libanonu tyto české výrobce s cílem zintenzivnění jejich exportu do Libanonu.

Výrobky z drůbežího masa zaznamenaly za sledované období r. 2021 – 2022  mnohem menší cenový nárůst oproti cenám hovězího a skopového masa a výrobků z něj. Maloobchodní cena čerstvých chlazených kuřecích prsou se aktuálně pohybuje na úrovni cca 6 – 8 USD/kg, což je, i přes velký pokles koupěschopnosti obyvatel Libanonu, stále cena přijatelná. Pro srovnání, ceny hovězího masa se pohybují na úrovních 16 – 20 USD/kg.

Kontakt:
Ing. Petr Sochor
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Mobil: 00961 70 258 310

 

Zdroj: MZe ČR

Link: https://eagri.cz/public/web/mze/ministerstvo-zemedelstvi/proexportni-okenko/obliba-drubeziho-masa-je-v-libanonu-na.html

26. duben 2022

Praha 25. dubna (ČTK) - Vypadá to, že česká včelstva přečkala zimu bez větších ztráta a lze očekávat dobrý včelařský rok. Bude ale záležet na počasí v následujících dnech. Dnes to uvedl Milan Špaček, jednatel společnosti Medokomerc, která patří k největším zpracovatelům medu v Česku. Loni a předloni zimu nepřežila velká část včelstev.

Podle Špačka je duben prvním měsícem v roce, kdy včelstva začínají nabírat na síle a lze dělat první závěry o tom, jak zvládly zimu. Včelaři podle něj letos nezaznamenali žádné výrazné úhyny. "Lze říci, že česká včelstva jsou v dobré zdravotní kondici a připravena na kvalitní snůšku medu," řekl Špaček.

V Česku se v roce 2020 vyrobilo 4997 tun medu, nejméně od roku 2002, od kdy Český statistický úřad výrobu sleduje. Loni se vyrobilo přes 6000 tun medu. Špaček ale upozornil na to, že produkce v posledních pěti letech klesá, například v roce 2016 se vyrobilo více než 10.000 tun medu, mírně produkce stoupla pouze loni.

Podle statistik počet kmenových včelstev v ČR dlouhodobě roste, loni jich bylo 661.000, což je meziročně o 19.000 více. Produkce medu podle Špačka dlouhodobě v minulých letech klesala kvůli nemocem, problém spojených s epidemií koronaviru a také pěstování hybridů řepky. "Mnoho z pěstovaných hybridů řepky tvoří příliš málo nektaru, což negativně ovlivňuje včelí produkci," uvedl. Zemědělci je podle něj volí kvůli vyšším výnosům, nehledí ale na jejich nektarodárost.

Podle České zemědělské univerzity včely opylují zhruba 80 procent rostlin závislých na opylování. Upozorňuje na to, že pokud by ubylo včel, převládly by tzv. větrosnubné rostliny, které nepotřebují hmyz.

V případě úbytku včelstev se zemědělcům nabízí možnost mechanického opylování, které se testovalo například v Izraeli. Pyl se vypouští ke korunám kvetoucích stromů z trysek. Podle Špačka to však není budoucnost a včely jsou v přírodě nenahraditelné.

zaz rdo

25. duben 2022

Dne 7. června 2022 se uskuteční on-line seminář při příležitosti Světového dne bezpečnosti potravin, který se letos koná pod heslem „Bezpečnější potraviny, lepší zdraví“.

Seminář organizují národní koordinační místa pro vědeckou a technickou spolupráci s EFSA (EFSA Focal Point) v České republice a ve Slovenské republice. 

Seminář je určený zejména laické veřejnosti (spotřebitelům), ale také odborné veřejnosti.

Cílem semináře je při příležitosti Světového dne bezpečnosti potravin, který byl ustanovený Organizací pro potraviny a zemědělství (FAO) a Světovou zdravotnickou organizací (WHO) v roce 2018 a koná se 7. června,  soustředit na jednom místě lidi se zájmem o oblast bezpečnosti potravinového řetězce a šířit osvětu v této oblasti prostřednictvím přednášek na zajímavá témata.

Seminář se bude konat prostřednictvím platformy Microsoft Teams. Link na připojení bude zaslán zaregistrovaným účastníkům po ukončení registrace.

Datum semináře: 7. června 2022.

PROGRAM semináře bude zveřejněn na webu www.bezpecnostpotravin.cz.

Účast na semináři je bezplatná.

Termín pro zaslání přihlášky k pasivní a aktivní účasti (pozn. aktivní účast je pouze NA POZVÁNÍ): 25/05/2022

Z technických důvodů je maximální počet pasivních účastníků 230. Pokud se tento počet naplní před 25. 5. 2022, přihlašování bude ukončeno předčasně.

Přihlásit se na seminář můžete online zde: Přihláška na seminář

Prosíme, nevyplňujte přihlášku opakovaně!

Autor:  KM EFSA

Zdroj: https://www.bezpecnostpotravin.cz/pozvanka-na-seminar-u-prilezitosti-svetoveho-dne-bezpecnosti-potravin.aspx

25. duben 2022

Ministerstvo zemědělství České republiky a Státní zemědělská a potravinářská inspekce upozorňují na nutnost dodržování požadavků právních předpisů v oblasti informování spotřebitelů o skutečném místě původu potravin.

Obecně

Výše uvedené souvisí s naléhavou situací týkající se celé řady potravin, které mají na etiketě klamavý odkaz na místo provenience, resp. místo původu výrobku. Jedná se o případy, kdy potravina svým označením vytváří dojem, že má vztah k určitému geografickému místu, na kterém není vyráběna, přičemž na potravině či etiketě současně není uvedeno skutečné místo původu této potraviny.

V obdobných případech je spotřebitel jednoznačně uváděn v omyl ohledně skutečného místa původu potraviny, čímž dochází k nežádoucímu rozporu s platnou legislativou.

V následujícím článku bychom Vám rádi přiblížili základní terminologii a právní regulaci v oblasti označování potravin zemí původu nebo místem provenience a aktuální téma klamání spotřebitelů v souvislosti s těmito označeními.

Místo původu potravin

Úvodem je namístě upřesnit terminologii v oblasti této problematiky, a to sice dva základní pojmy, jimiž jsou „země původu“ a „místo provenience“.

Za „zemi původu“ potraviny se obecně považuje země, kde byla potravina vyrobena. Pokud její výroba probíhala na území vícero zemí, pak se za zemi původu potraviny považuje země, kde došlo k jejímu poslednímu podstatnému zpracování.

„Místem provenience“ se pak rozumí místo, o němž je uvedeno, že z něj potravina pochází, a které není „zemí původu“ ve smyslu výše uvedené definice. V kontextu výše popsaného tak může být místem provenience například město, region, skupina zemí apod.

Právní regulace

Základní pravidla stanoví Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1169/2011 ze dne 25. října 2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům (dále jen „Nařízení“), dle něhož obecně nesmějí být informace o potravinách zavádějící, a to mimo jiné pokud jde o místo provenience.

Pokud jde o uvádění země původu nebo místa provenience, to je na potravinách povinné, pouze pokud by opomenutí tohoto údaje mohlo uvádět spotřebitele v omyl ohledně skutečného místa původu potraviny, zejména pokud by informace připojená k potravině, tj. název nebo etiketa jako celek, naznačovala, že potravina je z jiné země původu nebo místa provenience, než ve které byla vyrobena.

Situaci potenciálního uvedení spotřebitele v omyl ohledně skutečného místa původu potraviny lze ilustrovat na následujícím příkladu:

Na balené rýži jsou uvedeny výlučně údaje o české firmě a z těchto údajů vyplývá, že tato firma rýži balila – zde není dle názoru Státní zemědělské a potravinářské inspekce spotřebitel uváděn v omyl, pokud jde o původ rýže, neboť je obecně známou skutečností, že v České republice se rýže nepěstuje, a ačkoli se spotřebitel nedozví, odkud rýže fakticky pochází, není tím uváděn v omyl.

Pokud by však obal rýže obsahoval jakékoli texty, obrázky, grafiky atd., které by navozovaly dojem, že rýže byla vypěstována např. v Itálii, ačkoli je ve skutečnosti zemí prvovýroby Indie, pak už by bylo nutné spotřebitele náležitě o skutečném místě původu potraviny informovat.

V zásadě tedy platí, že země původu a místo provenience jsou dobrovolně uváděnými údaji na potravinách, ledaže by v důsledku absence této informace na potravině docházelo ke klamání spotřebitele. Výjimku z tohoto pravidla představuje pouze několik kategorií potravin, kde je uvedení země původu povinné (např. maso, čerstvé ovoce a zelenina, vejce, víno, panenské oleje, med a lovné oblasti u ryb).

Primární složka

Zvláštní pravidla pak platí v případě, kdy je na potravině uvedena země původu nebo místo provenience potraviny a nejedná se o stejnou zemi nebo místo, z nichž pochází její primární složka, za niž se v praxi obvykle považuje složka, které je více než 50 % nebo která má pro danou potravinu zásadní význam.

V takovémto případě musí být na potravině uvedena rovněž země původu nebo místo provenience dané primární složky, nebo informace o tom, že se země původu nebo místo provenience primární složky liší od země původu nebo místa provenience potraviny.

Pokud však není uvedena země původu nebo místo provenience, neuvádí se ani původ primární složky.

Aktuální situace

Ministerstvo zemědělství České republiky obdrželo několik indikací o výskytu výše uvedeného klamavého označování o skutečném místě původu, zejména v sektoru piva. Situace se však zcela nepochybně týká i všech ostatních sektorů výroby potravin.

Ačkoli Potravinářská komora České republiky v této souvislosti avizuje, že v řadě zjištěných případů je tento nežádoucí stav zapříčiněn např. přesunem výroby z jejího historického začátku, nebo má jiné reálné opodstatnění, je třeba vést v patrnosti, že spotřebitel musí být bezvýjimečně informován o aktuálním skutečném místě původu v současnosti.

Proto zde Potravinářská komora České republiky pro naplnění potřeby jasného informování spotřebitele doporučuje uvádět informaci o skutečném místu původu, a to ve stejném zorném poli jako případný odkaz na historické a již neaktuální místo výroby.

Závěr

Jak je popsáno výše, Ministerstvo zemědělství České republiky, Státní zemědělská a potravinářská inspekce i Potravinářská komora České republiky považují aktuální nežádoucí stav věcně související s klamavým označováním potravin za skutečně naléhavý a opakovaně upozorňují na nutnost dodržování požadavků všech platných legislativních předpisů, včetně speciálních požadavků na informování spotřebitele o skutečném místě původu potravin.

V zájmu předcházení sankcím, které hrozí v případě nežádoucích zjištění, jakož i maximálního možného vyvarování se klamání spotřebitele ze strany provozovatelů potravinářských podniků, nelze než doporučit řádně reflektovat právní regulaci a doporučení příslušných orgánů a uvést označení skutečného místa původu potravin do souladu s relevantními pravidly.

V případě jakýchkoli dotazů týkajících se označování potravin, jakož jiných otázek věcně souvisejících s problematikou potravinového práva, Vám jsme k dispozici, neváhejte se proto na nás obrátit.

Mgr. Tereza Dvořáková, advokátka – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Mgr. Jakub Málek, managing partner – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Autor: www.peytonlegal.cz

Zdroj: https://www.peytonlegal.cz/klamava-oznaceni-puvod-potravin/

25. duben 2022

VELKÁ BRITÁNIE

Paul Wilkins a Tibor Angyal, Místní zástupci ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Londýně, tel.: +44 749 533 9811, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.  – komunikace v angličtině

Nová pravidla pro umísťování a propagaci potravin s vysokým obsahem tuku, soli a cukru ve Velké Británii – říjen 2022

V říjnu 2022 vstoupí ve Velké Británii v platnost nová pravidla upravující umisťování a propagaci potravin s vysokým obsahem tuku, soli a cukru, která se týkají mimo jiné i oblíbených značek cukrovinek a čokolády.

Podle nedávných průzkumů o nových pravidlech zatím neví 54 % nezávislých maloobchodníků. Association of Convenience Stores (Asociace obchodů se smíšeným zbožím) vypracovala příručku ke zmíněným pravidlům, která obsahuje odpovědi na základní otázky jako:

  • Bude se legislativa vztahovat na váš obchod?
  • Jaké části obchodu můžete vyloučit z výpočtu relevantní plochy?
  • Jakých kategorií produktů se pravidla dotknou?
  • Jaké reklamní (prodejní) akce budou zakázány?

Podle webu foodnavigator.com by mezi společnostmi, které budou zasaženy novými pravidly, mohly být firmy vyrábějící čokoládu, cukrovinky a další produkty s vyšším obsahem cukru, jako např. Mondelez, Ferrero, Unilever, Coca-Cola nebo Nestlé.

Zdroj

Autor: MZe ČR

25. duben 2022

JAPONSKO

Irena Leopoldová, Zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Tokiu,

Mobil CZ a WhatsApp +420 773 743 880, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

3D tištěné maso a roboti loupající banány v Japonsku

Kjótský výrobce přístrojů pro jemnou mechaniku Shimadzu Corp. plánuje ve spolupráci s Ósackou univerzitou a tokijskou konzultační společností Sigmaxyz Inc. využít technologii 3D tisku k výrobě umělého masa tedy masa produkovaného pomocí umělého pěstování živočišných buněk. Maso vytištěné na 3D tiskárně by se mohlo prodávat na výstavě Expo Osaka – Kansai v roce 2025.

Technologie bude využívat tkáně, jako jsou svaly, tuk a cévy vyrobené pomocí technologie 3D tisku Ósackou univerzitou k reprodukci struktur podobných skutečnému masu jejich spojením do vláken. Dokáže také reprodukovat mramorované maso, čímž výrobce dosáhne lepší textury i chutě. 

Společnost Shimadzu plánuje vybudovat výrobní linku, která bude využívat 3D tisku jako součástí procesu automatického pěstování buněk do struktury vláken a následně nechá stroj měřit chuť a texturu. Společnost zvažuje, že v budoucnu tuto technologii uplatní v dalších oblastech, jako je regenerativní medicína a vývoj léčiv.

Japonský robot dokáže oloupat banány

Roboti v Japonsku vykonávají jednoduché úkoly v továrnách nebo rozvážejí jídlo do restaurací, nyní japonští vědci představili robota, který dokáže oloupat banán, aniž by ho rozmačkal.

Přestože je stroj se dvěma rameny zatím úspěšný pouze v 57 % případů a délka úkonu trvá 3 minuty, ukazuje se, že brzy budou stroje provádět jemnější operace, než je pohybování kovovými součástmi nebo roznášení kávy.

Japonští výzkumníci vycvičili robota pomocí procesu „hlubokého imitačního učení“, kdy mu stokrát předvedli úkon loupání banánů, aby získali dostatečné množství dat, na jejichž základě se robot naučil tuto činnost a zopakoval ji. V tomto případě dosáhl úspěšnosti při loupání banánů po více než 13 hodinách tréninku.

Vědci věří, že pomoci jejich metody se roboti naučí provádět různé jednoduché „lidské“ úkoly a tito lépe vycvičení roboti pomohou zmírnit problémy s nedostatkem pracovních sil v Japonsku, například v továrnách na výrobu obědových krabiček bento nebo v továrnách na zpracování potravin, které jsou na lidské práci závislé.

Zdroj: Reuters, The Yomiuri Shimbun

Autor: MZe ČR

25. duben 2022

Praha 22. dubna (ČTK) - Desetina Čechů preferuje stravu s omezením či vyloučením masa a čtvrtina plánuje konzumovat více rostlinných produktů a méně masa a živočišných produktů. Pro téměř tři čtvrtiny lidí jsou však vegetariánské a veganské alternativy dražší než klasické produkty a nepovažují je za zdravější než masové výrobky. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos a Asociace společenské odpovědnosti.

Průzkum vznikl u příležitosti dnešního celosvětového Dne Země a během letošního března se ho zúčastnilo 1000 respondentů. Zabýval se postoji lidí k dopadům změn klimatu, jejich ochotou změnit kvůli tomu své stravovací návyky a jejich postoji ke stravování. "České veřejnosti záleží na naší planetě a 52 procent lidí říká, že je znepokojují dopady změn klimatu v naší zemi," uvedla Martina Popenková ze společnosti Ipsos.

Podle tří čtvrtin dotázaných by za dopady změn klimatu měly nést odpovědnost firmy a vláda. Záleží, v jakém odvětví se firmy pohybují, například od energetických firem očekávají lidé větší míru angažovanosti než od poskytovatelů finančních služeb nebo internetových obchodů. Zhruba 61 procent lidí podle průzkumu vnímá, že by se měli zapojit i jednotlivci.

Z výsledků vyplývá, že 89 procent lidí jí všechny druhy stravy bez omezení. "Máme asi deset procent populace, která se stravuje alternativně. Jí méně nebo úplně vylučují maso," uvedla Popenková. Řadí se mezi ně vegetariáni, vegani nebo flexitariáni.

To, že rozsáhlá živočišná výroba má negativní dopad na životní prostředí, uvedlo 38 procent respondentů, rostlinné alternativy masa považuje za zdravější než masové výrobky 27 procent lidí. Pro 65 procent dotázaných jsou veganské a vegetariánské produkty výrobky dražší než klasické produkty a polovině dotázaných nechutnají. Čtvrtina populace má problém si cokoliv vybavit pod pojmem rostlinná strava nebo alternativy masa.

Čtvrtina lidí také uvedla, že plánuje konzumovat více rostlinných produktů. Motivací k tomu ale není jen ochrana klimatu. "U masa a mořských plodů je to kombinace etických, ekologických a ekonomických důvodů," uvedla Popenková.

Ochota lidí změnit své stravovací pro snížení dopadu klimatických změn je však poměrně malá, pouze 17 procent respondentů totiž uvedlo, že kvůli ochraně životního prostředí bude jíst méně masa a 11 procent uvedlo, že bude jíst méně mléčných výrobků. Zhruba pětina lidí chce více nakupovat od lokálních prodejců nebo se vyhýbat výrobkům, které mají hodně obalů.

Asociace společenské odpovědnosti má vice než 460 členů, mezi kterými jsou firmy i neziskové a vzdělávací organizace se zájmem o udržitelnost a společenskou odpovědnost.

zaz mha

25. duben 2022

Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) vydal vědecké stanovisko týkající se výživových profilů pro vývoj povinného nutričního označování potravin na přední straně obalu a pro regulaci používání výživových a zdravotních tvrzení na potravinách. Návrh nového značení chce Evropská komise představit koncem roku.

Na základě strategie From Farm to Fork připravuje Evropská komise revizi současných pravidel nutričního označování potravin. Výsledkem má být nový povinný systém pro označování potravin nutriční hodnotou na přední straně obalu.

Evropská komise proto požádala úřad EFSA o vědecké hodnocení, které by sloužilo jako podklad pro vývoj budoucího nového celoevropského systému označování výživových hodnot na obalu potravin a také pro regulaci používání výživových a zdravotních tvrzení na potravinách. Úřad EFSA nehodnotil, ani nenavrhoval konkrétní provedení označování potravin, tedy jak by mělo označení vypadat.

Do hodnocení byly zahrnuty živiny, které se ve většině evropských zemí konzumují v nadměrném nebo nedostatečném množství. Hlavním zjištěním je, že příjem energie, nasycených tuků, sodíku a cukrů je v Evropě příliš vysoký, takže jejich snížení by pomohlo v boji proti chronickým onemocněním spojeným s nezdravým stravováním. Příjem vlákniny a draslíku je naopak u většiny dospělých obyvatel Evropy příliš nízký, takže jeho zvýšení by rovněž přispělo ke zlepšení zdraví. EFSA dále určila živiny a nevýživové složky potravin, které jsou důležité pro zdraví, skupiny potravin, které hrají v evropské stravě důležitou roli a vědecká kritéria, jimiž se má řídit výběr živin pro sestavení profilu, na kterém by mohlo být postaveno budoucí nové nutriční značení.

Ke konci roku 2022 plánuje Evropská komise představit návrh nového povinného nutričního označování potravin na přední straně obalu. Vědecký příspěvek úřadu EFSA bude spolu s dalšími zjištěními, které Komise shromáždila, podkladem pro tento její návrh.

Požadované vědecké hodnocení EFSA publikovala dne 19. dubna. 2022 pod číslem EFSA‐Q‐2021‐00026.

https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/7259

Autor: MZe ČR

Zdroj: https://eagri.cz/public/web/mze/tiskovy-servis/aktuality/evropsky-urad-pro-bezpecnost-potravin.html

25. duben 2022

Na jaře, kdy se příroda opět probouzí, začínáme v obchodech vyhledávat čerstvé ovoce a zeleninu. První čerstvá tuzemská zelenina je na našich pultech k dostání v dubnu, ovoce ke konci května. Do té doby si musíme vystačit, tak jako v zimě, se skladovanými jablky, hruškami, kořenovou zeleninou, cibulí nebo zelím. A také produkcí z k krytých ploch, jako jsou fóliovníky nebo skleníky. Bez nich bychom si naši spotřebu rajčat 12 kg na osobu stěží mohli dovolit!

Nejste si jisti, kdy se jednotlivé tuzemské druhy ovoce a zeleniny sklízejí? Kdy najdete v obchodech tuzemskou produkci a kdy se jedná o zboží dovezené zdaleka?

Vezměte si například jahody, u těch máme všichni asi nejvíce jasno. Červen, to je takový jahodový měsíc. Nebudete se tedy divit, když už ke konci května míjíte na ulici stánek s jahodami. Budou to čerstvé tuzemské jahody. Dovedete si i představit, že déleplodící odrůdy zaručí přísun čerstvých jahod po celé léto. Horší už to možná bude s chřestem. Chřestová sezóna, jenže kdy ona přesně je? Víme, že to je chvilková záležitost, pokud chceme pouze naší produkci. Jestliže chřest milujete, snadno si zapamatujete, že ho máte nakupovat pouze v jarních měsících. Bude to jeden z prvních druhů zeleniny, kterého se zanedlouho dočkáme.

Jenže regály v obchodech jsou zásobené ovocem a zeleninou celoročně. Pokud chcete podpořit tuzemskou produkci, pomůžou vám naše kalendáře. Pomocí nich snadno zjistíte, které sezónní produkty hledat aktuálně v obchodech a co si můžete dopřát i v zimě a na jaře díky pečlivému skladování.

Vždy se samozřejmě vyplatí také sledovat obaly výrobků, na těch si jejich původ můžete ověřit. Ve výběru vám také pomůže logo kvality Klasa. Pokud ho na obalu najdete, můžete si být jisti, že kupujete čerstvou nebo vhodně skladovanou plodinu tuzemského původu.

Více zde.

 

Autor: SZIF

Vydáno: 31. března 2022

Zdroj: https://www.akademiekvality.cz/clanek/sezona-naseho-ovoce-a-zeleniny-se-blizi-prinasime-navod-na-nakup-tech-nejkvalitnejsich-kousku

22. duben 2022
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna dnes jednal s ministrem zemědělství Zdeňkem Nekulou o prudkém nárůstu cen potravin a zemědělských výrobků a možnostech kontroly v této oblasti.

Shodli jsme se na tom, že je potřeba co nejrychleji přijmout novelizaci zákona o významné tržní síle, která rozšíří působnost ÚOHS v oblasti významné tržní síly na celý dodavatelsko-odběratelský řetězec v potravinářském sektoru. Dnes můžeme kontrolovat v této oblasti přibližně 12 obchodních řetězců, po novele by měl zákon dopadat až na přibližně 800 subjektů z celého sektoru,“ řekl po jednání předseda Úřadu Petr Mlsna.

Úřad nyní bude po dohodě s ministerstvem zemědělství a v souladu se svou působností monitorovat celý dodavatelsko-odběratelský řetězec od prvovýrobců až po maloobchodní prodejce, zda se nedopouštějí nekalých obchodních praktik vymezených směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/633 o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v zemědělském a potravinovém řetězci. ÚOHS bude sledovat také případná selhání trhu z hlediska svých pravomocí v oblasti ochrany hospodářské soutěže a tvrdě zasáhne proti případným kartelovým dohodám nebo pokusům o zneužití dominantního postavení. Za porušení zákona o významné tržní síle nebo zákona o ochraně hospodářské soutěže hrozí firmám pokuty až do výše 10 % z obratu.

Úřad samozřejmě v této souvislosti uvítá také podněty od dodavatelů, kteří budou mít indicie o možných nekalých praktikách nebo protisoutěžním jednání v oblasti dodávek a prodeje potravinářských a zemědělských produktů.

Tiskové oddělení ÚOHS
22/070

Zdroj: https://www.uohs.cz/cs/informacni-centrum/tiskove-zpravy/hospodarska-soutez/3306-potrebujeme-co-nejrychleji-novelu-zakona-o-vyznamne-trzni-sile-shoduje-se-uohs-a-ministerstvo-zemedelstvi.html

22. duben 2022

Praha 21. dubna (ČTK) - Pivovary v Česku loni uvařily 19,6 milionu hektolitrů piva, meziročně o 2,8 procenta méně. Snížila se také spotřeba piva na jednoho obyvatele ze 135 litrů v roce 2020 na 129 litrů. Objem výroby i spotřeba na hlavu klesá druhým rokem. Vyplývá to z dat Českého svazu pivovarů a sladoven, které má ČTK k dispozici.

Na český trh dodaly pivovary 14,8 milionu hektolitrů piva, oproti roku 2020 je to o 762.000 hektolitrů méně, což je propad o pět procent. V restauracích a hospodách se prodala čtvrtina produkce určené pro domácí trh.

Oproti předcovidovému roku 2019, kdy se vyrobilo 21,6 milionu hektolitrů piva, klesla produkce pivovarů o dva miliony hektolitrů. „Za dva roky covidu už každý obyvatel vypil o 30 půllitrů méně a s 129 litry jsme se dostali na historicky páté nejnižší číslo. Celkovou tuzemskou spotřebu ovlivnily hlavně dlouhotrvající protiepidemická opatření, omezování gastronomických provozů a turismu," uvedl předseda svazu František Šámal.

Nejoblíbenějším druhem piva zůstává ležák, tedy jedenácti- až dvanáctistupňové spodně kvašené pivo. Z celkové produkce tvoří ležáky 55 procent. Podíl výčepního piva byl téměř 41 procent. Kategorie ostatních piv tvořila čtyři procenta celkové produkce.

Nealkoholických piv a tzv. beer mixů pivovary loni vyrobily téměř 1,5 milionu hektolitrů, meziročně o dvě procenta méně. Podle výkonné ředitelky svazu Martiny Ferencové pivovary na letošní rok připravily řadu novinek, hlavně pivní speciály nebo nové příchutě nealkoholických piv.

V loňském roce vzrostl vývoz piva o 236.000 hektolitrů na 5,2 milionu hektolitrů, z celkové produkce českých pivovarů je to téměř 27 procent. Nejvíce se pivo vyváželo do zemí EU. Více než polovina celého exportu, 2,7 milionu hektolitrů, se vyvezla do zemí sousedících s ČR.

Podle svazu se loni dařilo sladovnám, které vyrobily 518.000 tun sladu, což je o 6,7 procenta více než v roce 2020. Do zahraničí se vyvezlo 45 procent produkce, nejvíce do Německa a Polska. Chmele se loni vyprodukovalo 8306 tun, což je o 40 procent více než v roce 2020.

Podle předsedy svazu čeká pivovary složité období hlavně kvůli rostoucím cenám vstupních nákladů nebo nedostatku surovin, což souvisí hlavně s rostoucí inflací a válkou na Ukrajině. "Tato situace zasáhne všechny pivovary, bez ohledu na jejich velikost. Budeme potřebovat spolupracovat s vládou i dalšími, abychom udrželi konkurenceschopnost jednoho z nejtradičnějších oborů u nás," dodal Šámal.

Český svaz pivovarů a sladoven sdružuje pivovary, sladovny a další instituce, které se podílejí na výrobě piva. Mezi členy je 25 pivovarských společností, pět sladoven a 18 přispívajících společností.

zaz snm

22. duben 2022

Praha 21. dubna (ČTK) - Velkou rozkolísanost cen vyřeší zákon o cenách, který by například limitoval slevové akce. Řekl to ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) po dnešním jednání se zástupci zemědělců, potravinářů a obchodníků. Schůzka se konala poté, co ministr ve středu oznámil, že antimonopolní úřad (ÚOHS) začal minulý týden monitorovat ceny másla, vepřového a kuřecího masa a pečiva.

"Všichni chceme zklidnit situaci kolem cen potravin, nechci regulovat trh, nechci nikoho postihovat, za resort zemědělství říkám, že zvedáme varovný prst," řekl. Ministerstvo a ÚOHS podle Nekuly sledují ceny i dalších komodit, více detailů ohledně kontrol nechtěl prozrazovat.

Ministr už dříve uvedl, že si přeje rovnoměrné rozložení zisku mezi obchodníky, výrobce potravin a zemědělce. "Přejeme si více stabilitu než rozkolísanost cen. To řeší zákon o cenách, kterému se budeme věnovat v následujícím období," dodal. Podle ministra dochází k extrémním slevovým akcím, které likvidují české zemědělce, kteří nemohou dlouhodobě prodávat své produkty za podnákladové ceny.

Kontroly marží potravin už dříve kritizovali někteří obchodníci. Podle Asociace českého tradičního obchodu to nebude mít žádný efekt pro zákazníky, prodejcům ale zvyšují administrativu.

Nekula dnes dále řekl, že se se zástupci Agrární komory, Potravinářské komory a Svazu obchodu a cestovního ruchu shodl, že je třeba co nejrychleji prosadit novelu zákona o významné tržní síle, jejíž projednávání ve Sněmovně je aktuálně přerušeno a která má řešit nekalé obchodní praktiky. "Nechceme tam žádné změny, chceme co nejrychleji novelu přijmout," doplnil. Zákon o významné tržní síle podle něj umožňuje sledovat celý dodavatelský řetězec.

Podle vládního návrhu, který vychází z evropské směrnice, mají mít nově významnou tržní sílu podniky s obratem od dvou milionů eur, tedy asi 50 milionů korun za poslední účetní rok. Dosud zákon předpokládal, že významnou tržní sílu má podnik s obratem nad pět miliard korun. Ze zákona v případě jeho schválení zmizí dosavadní ustanovení, které definovalo významnou tržní sílu.

Podle nynějšího znění zákona je to takové postavení odběratele, v jehož důsledku si odběratel může vynutit bez spravedlivého důvodu výhodu vůči dodavatelům v souvislosti s nákupem potravin nebo přijímáním nebo poskytováním služeb s nákupem nebo prodejem potravin souvisejících. Významná tržní síla se nově bude posuzovat podle obratu odběratele vůči obratu dodavatele.

Ceny potravin v České republiky stouply v meziročním srovnání o desítky procent. V polovině dubna si lidé nejvíce podle dat Českého statistického úřadu připlatili za pšeničnou hladkou mouku, která zdražila zhruba o 60 procent. Chléb a bílé pečivo proti loňskému čtvrtému měsíci zdražily zhruba o třetinu, za máslo nebo brambory zaplatili lidé meziročně asi o čtvrtinu více.

zaz jw

22. duben 2022

Zatímco se ve světě zvyšuje poptávka po vysoce kvalitní kolumbijské kávě, sami Kolumbijci nemají tak vysoké nároky. Pro vlastí spotřebu si dovážejí ze zahraničí kávu levnější a nižší kvality.

 

Hodnota vývozu kolumbijské kávy se v roce 2021 opět zvýšila a dosáhla 3,4 miliardy dolarů. Jedním z důvodů, proč je v zahraničí dobře přijímána, jsou certifikace udržitelnosti. Káva, která se vyváží, je vysoce kvalitní a její cena na mezinárodním i domácím trhu je mnohem vyšší než cena dovážené kávy.

Import kávy do země také roste, a to především díky mezinárodním obchodním smlouvám, jež zajišťují svobodný obchod s touto surovinou. Dovážená káva je levnější a nižší kvality, než ta vyvážená, a většina se používá pro výrobu konečného produktu spotřebovávaného v Kolumbii.

Export kolumbijské kávy ve velkém se datuje do 90. let 20. století. Mnozí zemědělci s podporou federace pěstitelů kávy od té doby zjistili, že pokud se jim podaří získat mezinárodní certifikáty, které prokazují jejich udržitelné postupy, budou se jejich produkty v zahraničí těšit vyšší poptávce. Avšak přibližně 95 % kolumbijských pěstitelů vlastní malé farmy o velikosti do pěti hektarů, což znamená že zvýšení výkupní ceny kávy jejich příjem příliš neovlivní.

Také se kvůli rostoucím cenám půdy spousta farmářů z tradičních oblastí v regionu Eje Cafetero přesunula do méně rozvinutých departamentů, jako jsou Huila, Cauca a Nariño. V mnoha obcích, kde se dříve pěstovala káva ve velkém, se rozvinula ekoturistika. Na mnohých farmách se nyní nachází malé kávové plantáže, které slouží jako turistické atrakce.

Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Kolumbie.

Zdroj: portafolio.co

Zdroj: https://www.czechtrade.cz/sluzby/informacni-servis/aktuality/proc-kolumbie-importuje-kavu_-prestoze-je-jejim-producentem

22. duben 2022

Na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu dnes projednala vláda úpravu zákona o ochraně spotřebitele a změny v občanském zákoníku. Cílem změn je zohlednění evropských předpisů. Obchodníci budou například nově muset u zboží ve slevě uvádět cenu, za kterou je prodávali před poskytnutím slevy. Zakázány budou falešné spotřebitelské recenze na internetu. U nevyžádaných podomních prodejů budou moci kupující od smlouvy odstoupit do 30 dní, nikoliv 14 dní jako doposud.


„Cílem návrhu je zajistit, aby spotřebitelé byli při nákupech v on-line prostředí lépe chráněni před nekalými obchodními praktikami některých prodejců. Náš návrh jim zajistí dostatek informací, aby se mohli lépe orientovat a byli méně zranitelní vůči snahám o manipulace,“ představuje nový návrh ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Novela zákona o ochraně spotřebitele zavádí například nové informační povinnosti pro on-line tržiště. Spotřebitelé budou vždy informováni o tom, s kým uzavírají smlouvu nebo na základě jakých parametrů jsou řazeny nabídky v případě vyhledávání. Za nekalou obchodní praktiku bude považováno jednání, kdy poskytovatel on-line tržiště umístí na přední pozice seznamu výsledků vyhledávání produkt, který tam umístil za úplatu, a zákazníka na placenou reklamu neupozorní. V případě recenzí bude zakázáno zveřejňovat falešné nebo zkreslené recenze a prodejci budou povinni ověřovat, že hodnocení udělili skutečně lidé, kteří si výrobek zakoupili nebo ho užili.

U slevy budou obchodníci muset nově uvádět, za jakou nejnižší cenu před prvním uplatněním akce produkt nabízeli v období ne kratším než 30 dnů před slevou. Tato povinnost pomůže k odstranění umělého navyšování cen před slevou, což je dnes na trhu poměrně častá nepoctivá obchodní praktika.

Návrh MPO nad rámec požadavků EU počítá také se změnami pro uzavírání smluv po telefonu. Nově nebude stačit pouhý telefonát. Podnikatel bude muset spotřebiteli svou telefonickou nabídku potvrdit v textové podobě, tj. např. e-mailem, a spotřebitel bude muset svou vůli smlouvu uzavřít potvrdit také v textové podobě.

Při uzavírání smlouvy v domácnosti spotřebitele bez předem sjednané návštěvy a také během organizované prodejní akce se nově posune lhůta pro odstoupení od smlouvy na 30 z dosud platných 14 dnů. Změna legislativy vymezuje také některé další přestupky a stanovuje sankce za porušení povinností. Vládní návrh zákona bude nyní postoupen poslanecké sněmovně, kde by měl být projednán, co nejrychleji.

21. duben 2022
Datum: 27.4.2022  14:00 – 18:00
Místo konání: Online (MS Teams)
Kategorie: Vzdělávací akce (konference, kurzy, přednášky atd.)

ZVEME VÁS NA ONLINE SETKÁNÍ (á 20 min) ve středu 27. dubna 2022 od 14 do 18 hod. SEČ.

Zemědělský diplomat, Ing. Petr Ježek, je připraven s Vámi prodiskutovat konkrétní témata, která Vás z daného teritoria zajímají.

INDIVIDUÁLNÍ KONZULTACE mají časovou dotaci á 20 min, proběhnou na platformě MS Teams. Účast je zdarma.

Pozvánku naleznete v přiloženém souboru.

Přílohy

21. duben 2022

Praha/Brno 20. dubna (ČTK) - Ministerstvo zemědělství začalo spolu s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v minulém týdnu sledovat prodejní ceny vybraných potravin. Kontroly mají trvat nejméně tři měsíce, řekl dnes novinářům ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) po jednání s předsedou ÚOHS Petrem Mlsnou. Konkrétní mechanismus kontrol nechtěl komentovat. Antimonopolní úřad po jednání v tiskové zprávě sdělil, že po dohodě s ministerstvem zemědělství a v souladu se svou působností bude nyní monitorovat celý dodavatelsko-odběratelský řetězec od prvovýrobců až po maloobchodní prodejce, zda se nedopouštějí nekalých obchodních praktik.

Ke kontrolám chce ministerstvo vedle antimonopolního úřadu přizvat také ministerstvo financí. Zaměřuje se především na čtyři skupiny potravin, a to máslo, drůbeží a vepřové maso a pečivo. Skupiny byly vybrány na základě podnětů od veřejnosti, ale i zemědělců nebo potravinářů. Antimonopolní úřad dnes uvedl, že uvítá také podněty od dodavatelů, kteří budou mít indicie o možných nekalých praktikách nebo protisoutěžním jednání v dodávkách a prodeji potravinářských a zemědělských produktů.

Ministerstvo chce kontrolami dosáhnout toho, aby obchodníci a další členové dodavatelského řetězce nezneužívali současné situace a nezvyšovali uměle své marže. Jaké konkrétní kroky by v případě zjištění nepřiměřených marží přišly, ministr nekomentoval.

"Zaznamenali jsme případy, kdy obchodní přirážka na točeném salámu byla 246 procent, na standardní šunce dokonce 255 procent. To jsou čísla, u kterých už se člověk musí pozastavit nad tím, zda je to v pořádku. Ano, máme volné tržní prostředí, ale není možné, aby zemědělci byli takto zmáčknutí, prodávali za ceny, které jim ani nepokryjí náklady, a přitom jiní měli neúměrně vysoké marže," řekl Nekula. Stát přitom některé druhy zemědělské výroby dlouhodobě dotuje. Situace, kdy například vepřové maso v obchodech výrazně zdražuje, ale producenti masa nedostanou adekvátně zaplaceno a produkují se ztrátou, je podle ministra dlouhodobě neudržitelná.

Ministr proto usiluje o to, aby zisk byl spravedlivěji rozdělen mezi zemědělce, zpracovatele a obchodníky. K tomu by měla přispět novela zákona o významné tržní síle, která v ČR měla platit už od loňského května, doposud ale nebyla schválena. "Předchozí vláda přijetí zákona neustále oddalovala, my jsme jej v nejkratším možném termínu znovu předložili, bohužel i nyní stejní lidé z opozice přijetí zákona nadále zdržují. Česká republika přitom byla jeden z lídrů, který směrnici k nekalým obchodním praktikám požadoval, nyní jsme poslední v Evropě, kde ještě legislativa nebyla přijata," uvedl Nekula.

Novela předpokládá mimo jiné i snížení hranice pro posuzování firem s významnou tržní silou z nynějšího obratu pět miliard korun ročně na 51 milionů korun. Tím se okruh posuzovaných subjektů výrazně rozšíří. "Dnes můžeme kontrolovat v této oblasti přibližně 12 obchodních řetězců, po novele by měl zákon dopadat až na přibližně 800 subjektů z celého sektoru," řekl po jednání Mlsna. Podle něj se začne po přijetí zákona rozkrývat celý dodavatelský řetězec, který je dosud jakousi "černou skříňkou". O nekalých a jiných praktikách se tak podle něj pouze hovoří, neexistují ale žádná data, která by je dokládala. Nový zákon má tyto praktiky odhalit.

Nekula proto bude také diskutovat se zástupci zemědělců, potravinářů a obchodníků. Mimořádné jednání s těmito subjekty svolal na čtvrtek. Řešit s nimi chce právě rostoucí ceny potravin a marže některých subjektů, na které v konečném důsledku doplácí spotřebitel.

bns fsl snm

20. duben 2022

Tisková zpráva – Spravedlivější rozdělení zisku mezi zemědělce, potravináře a obchodníky nebo možné zneužívání dominantního postavení na trhu řešil dnes ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) s předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petrem Mlsnou. Podle ministra není možné, aby současnou situaci kdokoliv zneužíval k neúměrnému navyšování zisku.

„Zaznamenali jsme případy, kdy obchodní přirážka na točeném salámu byla 246 procent, na standardní šunce dokonce 255 procent. To jsou čísla, u kterých už se člověk musí pozastavit nad tím, zda je to v pořádku. Ano, máme volné tržní prostředí, ale není možné, aby zemědělci byli takto zmáčknutí, prodávali za ceny, které jim ani nepokryjí náklady, a přitom jiní měli neúměrně vysoké marže,“ řekl ministr zemědělství Zdeněk Nekula. Stát přitom některé druhy zemědělské výroby dlouhodobě dotuje. Situace, kdy například vepřové maso v obchodech výrazně zdražuje, ale producenti masa nedostanou adekvátně zaplaceno a produkují se ztrátou, je dlouhodobě neudržitelná.

Ministr proto usiluje o to, aby zisk byl spravedlivěji rozdělen mezi zemědělce, zpracovatele a obchodníky. K tomu by měla přispět novela zákona o významné tržní síle, která v ČR měla platit již od loňského května, doposud ale nebyla schválena.

„Předchozí vláda přijetí zákona neustále oddalovala, my jsme jej v nejkratším možném termínu znovu předložili, bohužel i nyní stejní lidé z opozice přijetí zákona nadále zdržují. Česká republika přitom byla jeden z lídrů, který směrnici k nekalým obchodním praktikám požadoval, nyní jsme poslední v Evropě, kde ještě legislativa nebyla přijata,“ uvedl ministr Nekula.

Novela předpokládá mimo jiné i snížení hranice pro posuzování firem s významnou tržní silou z nynějšího obratu 5 miliard korun ročně na 51 milionů korun. Tím se okruh posuzovaných subjektů výrazně rozšíří.

„Cílem je ochránit slabší subjekty před nekalými praktikami ekonomicky silnějších odběratelů. I velká potravinářská firma dokáže neúměrně zatlačit na zemědělce, stejně tak to dokáže velký obchodní řetězec vůči malé nebo střední potravinářské firmě. Naším cílem je nastavit podmínky tak, aby chování na trhu bylo férové a nedocházelo k nějakým nekalým praktikám. Pokud budou podmínky nastavené správně, potom může zasáhnout i antimonopolní úřad,“ řekl ministr Nekula.

Ministr Nekula proto bude také diskutovat se zástupci zemědělců, potravinářů a obchodníků. Mimořádné jednání s těmito subjekty svolal na zítřek. Řešit s nimi chce právě rostoucí ceny potravin a marže některých subjektů, na které v končeném důsledku doplácí spotřebitel.

Vojtěch Bílý

tiskový mluvčí Ministerstva zemědělství

20. duben 2022

Prodeje rostlinných alternativ potravin rostou, ale je nutná edukace, aby lidé věděli, kde je najít. Problémem bývá i cena, pokud mají stát stejně jako masové. Někdy je to totiž na úkor marže.

Podle posledních predikcí budou za 20 nebo 30 let rostlinné výrobky vládnout našemu trhu. Na společné diskuzi v rámci konference New Food Forum, pořádané iniciativou ProVeg International, příklon zákazníků k tomu směru stravování, potvrdili i zástupci obchodních řetězců. Shodli se na tom, že cenu za rostlinné výrobky je někdy nutné snížit na úkor marže. Cílem je přesvědčit zákazníky, aby výrobky vyzkoušeli a kupovali.

„Zájem zákazníků je čím dál větší, a proto budeme nabídku tohoto sortimentu rozšiřovat. Snažíme se klimaticky neutrální produkty zařazovat i v rámci nonfood sortimentu, například je tak v plánu u značek Cien Nature nebo W5 Nature,“ uvedl Tomáš Myler, vedoucí firemní komunikace Lidl s tím, že veškeré výrobky pod značkou Wemondo jsou klimaticky neutrální.

Anna Malenová, manažerka kvality Albert, také potvrdila, že řetězec plánuje další rozšiřování nabídky. Pod značkou Nature Promise nabízí velké množství rostlinných produktů a chystají i jejich marketingovou podporu, která bude motivovat k nákupu těchto produktů. „Podporujeme prodej jak vlastních značek, tak brandových výrobků a například v aplikaci Albert dáváme extra body za jejich nákup. Máme také bio týdny a eko týdny,“ dodala. Trendem je podle ní do budoucna nabízet k masové úplně identickou rostlinnou variantu. Ovšem je nutná edukace zákazníků, protože pokud to nevyzkoušejí, tak se k nim tyto věci vůbec nedostanou. Plánují přidat do nabídky hotová jídla v této variantě, také hamburgery, párky a uzeniny.

I Tesco stále vyvíjí nové výrobky v rámci rostlinných alternativ. „Snažíme se zlepšovat naše výrobky, a přidávat nové, letos je to například značka Calory Controlled. U těchto produktů zákazníci najdou přesnou informaci o tom, kolik kalorií přijímají,“ popsala Adéla Kovková, CE Buying Manager z Tesco Store. Tesco již nabízí veganské hotovky, loni spustili více než 10 položek jako náhražek masa, mají i rostlinnou variantu boloňských špaget nebo chilli con carne. V plánu je mnoho dalších hotových jídel a náhražek, alternativy mléčných jogurtů a nemléčných nápojů. „Během tohoto a příštího očekáváme nárůst 10 až 15 % jen v rámci naší vlastní značky,“ doplňuje Adéla Kovková.

Barbora Geršlová, manažerka pro trvalou udržitelnost Ikea ČR, se také vyjádřila k výrobě potravin vzhledem k tomu, že 67 % klimatické stopy způsobuje chov hovězího masa, ze kterého se například vyrábějí Ikea kuličky. „Proto jsme přišli s variantou kuliček bez masa, jejichž klimatická stopa je jen 4 %,“ doplnila Geršlová. Letos řetězec plánuje zavést rostlinou variantu hotdogů, zatím je zeleninová a nebo například začít nabízet ovesné nápoje.

Dostupnost někdy i na úkor marže

Ikea si dělá pravidelné výzkumy, aby věděla, jak nejlépe udržitelnost komunikovat. V České republice si údajně 81 % lidí uvědomuje klimatické změny, ale jen 8 % je připraveno vyvinout nějaké větší úsilí pro její zlepšení. Zajímavé ale je, že 50 % zákazníků je motivováno úsporou peněz. „Motivace je tedy řešení, které přiměje českého zákazníka udělat volbu tím směrem, snažíme se s tím pracovat a komunikovat, kolik dokáže zákazník při zakoupení daného produktu ušetřit,“ uvedla Barbora Geršlová.

Motivace financí úspory byla podle ní viděna napříč generacemi a netýká se tedy jen starší generace, uvažují tak i mladší zákazníci. „Proto je naším závazkem, že rostlinná varianta by neměla být dražší než masová, aby to lid neodradilo,“ dodala Geršlová s tím že někdy to může být i na úkor marže.

Podobně to vidí i v Albertu. „Spotřebitelská inflace roste a je těžké zajistit, aby udržitelnost byla dostupná co nejširšímu publiku zákazníků,“ řekla Malenová. I podle Adély Kovkové z Tesco je třeba, aby to zákazníci ochutnali, a proto je třeba produkty nabízet za rozumnou cenu, i když to zasáhne marži. „Určitě to marži zasáhne, ale je to o tom, jak bude zákazník edukován a co mu nabídnete,“ dodal Tomáš Myler.

V komunikaci stále vede leták

Nejefektivnější médiem, co se komunikace rostlinných produktů týče, je podle zástupců řetězců stále leták. „Potenciál je opravdu velký, v letáku lze jednoduše a srozumitelně odkomunikovat podstatné informace. My využíváme navíc poslední stranu letáku, kde každý týden komunikujeme informace o CSR aktivitách,“ vysvětlil Tomáš Myler z Lidlu. Dále jim hodně pomáhají v tomto směru sociální sítě, ke mají vyhrazený prostor na komunikaci udržitelných závazků, podobně jako přímo v prodejnách.

Tesco rovněž používá letáky a Tesco magazín, kde komunikuje výhody zdravé stravy nebo novinky v sortimentu. „Využíváme rovněž instore rádio, kde se snažíme zákazníkům sdělit novinky a samozřejmě také přes běžnou reklamu,“ popsala Adéla Kovková.

Umístění na prodejní ploše také hraje důležitou roli v tom, zda si zákazník rostlinnou alternativu vybere. Tesco má mnoho formátů a vyzkoušeli si různá umístění. V případě velkých formátů prodejen upřednostňují variantu zdravých koutků, na druhou stranu, kategorie expanduje, a proto v hypermarketech již zařazují tyto výrobky ke klasickým produktům. „V září navíc vyzkoušíme novinku v rámci umístění, ovšem více o tom nemohu říci,“ uvedla Kovková.

V Lidlu si také vyzkoušeli různé možnosti, kam tyto výrobky umísťovat. Ideální je podle Tomáše Mylera kombinace obojího, velký regál s upozorněním a také přidání u klasických výrobků. „Pořád jsme diskont a chceme přinést zákazníkům co nejpohodlnější a nejrychlejší možnost nákupu,“ vysvětlil.

V případě Alberta se osvědčily stopery v sekci Zdravý svět. Na pobočkách v USA již mají dokonce celé uličky s rostlinnými alternativami. Ikea sází na jasné označení, aby zákazník mohl sledovat zelenou tečku nebo linku podle toho, jaký produkt hledá.

Vymyslet název je někdy oříšek

Jak se má rostlinné maso jmenovat, na to je stále ještě komplikovaná odpověď, protože se o maso nejedná. „Není to jednoduché, snažíme se zákazníka navést, aby věděl, co má koupit, ale musíme respektovat vyhlášku,“ popsala Ann Malenová.

V Lidlu mají zkušenost například s veganským řízkem, kdy pojmenování donutí zákazníka se zamyslet a díky tomu, že je umístěn hned vedle masa, zákazník ví, o co jde. „Ze začátku jsme tomu nedávali důraz, ale s rostoucím zájmem jsem potřebovali zajistit, aby zákazník na první dobrou poznal, co za produkt to je,“ dodal Tomáš Myler. Tesco se snaží používat názvy zákazníkům známé a navíc na obalech ukazuje, jak výrobek zpracovat. Všichni využívají také značku V-Label.

Zdroj: mediaguru.cz

Autor: SOCR

Zdroj: https://www.socr.cz/zpravodajstvi/retezce-rozsiruji-nabidku-rostlinnych-alternativ-nekdy-na-ukor-marze

20. duben 2022

Tisková zpráva – V příštích letech Ministerstvo zemědělství (MZe) podpoří výzkum, který se bude zabývat precizním zemědělstvím, ochranou půdy před erozí, rozvojem sociálního zemědělství nebo snížením dopadů klimatických změn. Na vědecké projekty poskytne 254 milionů korun. Dnes MZe vyhlásilo 21 témat, na které poskytne dotaci v rámci programu Země. Výzkumné organizace mohou předkládat projekty od 26. května.

„Zemědělský výzkum je podstatnou součástí našeho oboru, bez něj by nebyl žádný rozvoj. Výzkum musí reagovat na aktuální situaci, klimatické i sociální změny. Právě proto je mezi tématy, která v příštích dvou až třech letech podpoříme, například precizní zemědělství, které zahrnuje informační technologie, práci s daty a digitalizaci procesů při výrobě živočišných i rostlinných komodit. Tohle je budoucnost zemědělství a pro státní správu je důležité, aby ji efektivně podpořila,“ řekl ministr zemědělství Zdeněk Nekula.

MZe dneškem vyhlašuje v programu Země 21 výzkumných témat. Mezi nimi je například prevence nebo tlumení vznikajících hmyzích kalamit, zejména kůrovcových. Vědci a vědkyně budou hledat nejefektivnější opatření proti přemnožení škůdců. Další z výzkumných oblastí se týká zmírnění dopadů klimatických změn v zemědělských podnicích s cílem najít praktické metody, jak těmto výzvám čelit. Podporu MZe mohou dostat také projekty zabývající se ochranou zemědělské půdy před větrnou erozí a vysušováním krajiny. Výsledkem by mělo být ověření účinnosti půdoochranných opatření, která mohou zemědělci využívat. Jedním z vyhlášených témat je i rozvoj sociálního zemědělství, tedy zaměstnávání sociálně či zdravotně znevýhodněných lidí na českém venkově.

Vědecké instituce se mohou hlásit do veřejné soutěže na zadaná témata od 26. května. Výzkum bude trvat dva nebo tři roky. Podle předpokladu přidělí MZe na jeden projekt a jeden rok 4 miliony korun. Celková dotace v programu Země je 254 milionů korun.

V minulosti už program Země pomohl finančně výzkumu, který vedl k vyvinutí metod na odhalení falšování medu a máku setého.  Pomohl rovněž při vytvoření aktuální mapy bonitace půd v České republice.

Kompletní seznam témat, která MZe podpoří v programu Země, najdete zde:

https://1url.cz/NrLV8

Vojtěch Bílý

tiskový mluvčí Ministerstva zemědělství

20. duben 2022

Praha 19. dubna (ČTK) - Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) se ve středu sejde s předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petrem Mlsnou kvůli kontrole marží některých potravin. Ve čtvrtek se plánuje sejít se zemědělci, potravináři a obchodníky. Nekula to dnes oznámil na twitteru.

Ministr oznámil záměr sledovat marže u potravin minulý týden po jednání vlády. Chce sledovat ceny másla, kuřecího a vepřového masa nebo pečiva. Kontrolovat chce hlavně ceny u obchodníků. "Není možné, aby zemědělec byl tlačen do podnákladové ceny a přitom ceny na pultech rostly o desítky procent," uvedl na twitteru.

Už dříve zmínil, že rozdělení zisku mezi zemědělci, potravináři a obchodníky je podle něj nerovnoměrné. Řekl také, že má informace o tom, že obchodníci plánují po Velikonocích zdražovat.

Prezident svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza minulý týden k plánům ministerstva řekl, že do kontrol by se měl zahrnout celý řetězec od zemědělců přes výrobce po obchodníky. Nekula by se podle něj měl zdržet komentářů o nerovnoměrném rozdělení zisku a zvyšování cen je podle něj způsobené růstem cen energií, pohonných hmot nebo zemědělských surovin.

Prezident Agrární komory Jan Doležal minulý týden uvedl, že připravované sledování marží vnímá jako gesto směrem k řetězcům a spotřebitelům. Uvedl také, že obchodníci se mohou přizpůsobit a marži vykazovat jako rozdíl mezi tím, za jakou cenu potraviny prodali a nakoupili od třetího subjektu, nikoliv od zemědělce nebo potravináře. Marže pak bude oficiálně nízká, ale bude velký rozdíl mezi tím, co zaplatí spotřebitel a co dostane zemědělec.

Ministerstvo zemědělství plánuje podobný krok, ke kterému v polovině března přistoupilo ministerstvo financí, které sbírá data o maržích prodejců pohonných hmot.

zaz snm

19. duben 2022

Přijďte si nakoupit sazenice a semena bylin, bylinné čaje nebo kosmetiku. Během celého dne pro vás budou připraveny tematické přednášky, prezentace pěstitelů a workshopy.

Přednášky

11:00–12:00  Bylinky v zahradě od historie po současnost, přednášející Ing. Kateřina Smékalová, Ph.D., Výzkumný ústav rostlinné výroby, v. v. i.

13:00–14:00  Makové mýty – není mák jako mák, přednášející Ing. Vlastimil Mikšík, Ph.D., Česká zemědělská univerzita

14:00–15:00  Význam pěstování netradičních druhů ovoce a jejich využití, přednášející Ing. Lukáš Zíka, Ph.D., Česká zemědělská univerzita

Akce se koná pod záštitou ministra zemědělství Zdeňka Nekuly a starosty Prahy 7 Jana Čižinského.

Autor: Národní zemědělské muzeum

Zdroj: https://www.bezpecnostpotravin.cz/bylinkovy-den-v-narodnim-zemedelskem-muzeu.aspx

19. duben 2022
Dne 14. dubna vystoupila v DVTV prezidentka Potravinářská komora České republiky Dana Večeřová, moderovala Daniela Písařovicová
„Kdyby se do zdražování propsaly všechny rostoucí náklady, tak někteří lidé budou mít opravdu velký problém zaplatit nákup základních potravin. Třeba pekařům se náklady zvedly meziročně o 80 % a některé malé podniky už musely zavřít,” říká prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.
 
Autor: DVTV
 
19. duben 2022

Spojené arabské emiráty

Lukáš Zamrzla, Zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí,

Mob.:+ 420 602 768 207, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Emirátské ministerstvo dohlídne na dodržování cenové hladiny u 300 základních kategorií produktů

Po celém světě se v současné době řeší zvyšování cen produktů včetně potravin. Ke zdražování vedla již problematika mezinárodní dopravy během covidových opatření, později neustále zvyšující se ceny paliva a v současnosti narušení obchodních vazeb s Ruskem a Ukrajinou kvůli válečnému konfliktu. Právě poslední zmíněné už donutilo místní úřady ve Spojených arabských emirátech jednat. Čtenáři se o tom mohli dočíst v mém nedávném článku, kde jsem psal o ujišťování místní vlády, že ceny potravin se během svatého měsíce Ramadánu zdražovat nebudou. Ten letos probíhá během dubna. Ve článku jsem ale zmínil, že mluvčí obchodních řetězců uvádějí nutnost zvýšení cen minimálně od konce Ramadánu.

Jelikož konflikt na Ukrajině stále nekončí a obchodní problémy se neustále prohlubují, přišlo Ministerstvo obchodu s plánem speciálních povolení a dohledu nad zvyšováním cen. V praxi to znamená, že 40 největších obchodních řetězců a společností je od této chvíle pod pravidelnými kontrolami, které provádí přímo ministerstvo. Dohlíženo bude nad více jak 300 kategoriemi produktů rozdělených do 2 tříd. Nedodržení cenové hladiny bez povolení bude pokutováno. Dvě hlavní třídy produktů tvoří přistup ke zvyšování cen.

Do první třídy spadají kategorie produktu, u kterých mohou prodejci zvýšit cenu až po udělení povolení na základě zdražení ceny importovaného produktu. V takovém případě musí obchodní společnost zažádat na stránkách Ministerstva obchodu skrze nově vytvořený systém o povolení ke zvýšení ceny daného produktu. Obchodník musí do systému zadat přesné důvody a doprovodné dokumenty, které dokazují, proč žádá o povolení zvýšení cen. Ministerstvo následně rozhodně o povolení a výši možného zdražení uvedenou v procentech. Do tohoto systému spadá 11000 komodit, jako je čerstvé a sušené mléko, drůbeží maso, vajíčka, pečivo, rýže, sůl, cukr a další.

Ministerstvo bude porovnávat, do jaké míry situace a podmínky v místě původu opravdu způsobují zvyšování cen. Úřad také uvedl, že bude sledované komodity udržovat v zemi ve velkých zásobách, aby Emiráty dodržely strategické zásoby a potravinovou bezpečnost.

Do druhé třídy spadají takové produkty, u kterých obchodníci ke zvýšení cen nebudou potřebovat žádné povolení. Do této kategorie byly vybrány produkty, kterých je v zemi velké množství jak v objemu, tak v nabízených alternativách, značkách a cenových hladinách. Dle vyjádření Ministerstva mají u těchto produktů zákazníci vždy možnost výběru a v případě zdražení jedné značky zvolit levnější variantu. Velká konkurence jednoho produktu na trhu také zaručuje cenovou stabilitu díky fungujícím mechanismům obchodu. Do této kategorie spadají produkty jako sušenky, snack, čokolády, cukrovinky, některé mražené a mléčné produkty, zmrzliny nebo čaje.

Dalším z ohlášených novinek Ministerstva obchodu je vytváření centrálního registru cen potravin a komodit, který bude srovnávat trhy všech sousedních zemí. Takový systém má sloužit k tomu, aby si zákazníci i obchodníci mohli lehce porovnat ceny základních potravin s okolními zeměmi a zároveň, aby všichni dodržovali podobné ceny. Obchodníci také musejí dodržovat ceny komodit na základě mezinárodního cenového indexu FAO.

Autor: MZe ČR