Poměry v českém maloobchodě se po roce a půl útlumu začínají měnit. Trh s potravinami a drogerií vzrostl ve třetím čtvrtletí o více než tři procenta, ukázala analýza výzkumné společnosti NielsenIQ.
A pocítí to nejen výrobci a prodejci, ale i zákazníci. Situace v posledních dvou letech výrazně nahrávala slevovým akcím. Řetězce se začaly o zákazníky tvrději přetahovat a některé rozjely masivní věrnostní programy. Část z nich je vysloveně neveřejná a spočívá v individuální nabídce zákazníkovi – třeba vrácení části útraty zpátky na bankovní účet nebo formou kreditů. S trochou šikovnosti s nimi lze ušetřit klidně 10 až 15 procent z částky, kterou člověk oficiálně zaplatil na pokladně.
Teď se situace otáčí. Tržby začaly růst a tlak na skutečné zlevňování opadl. Obchodníci naopak uměle šponují cenu některých produktů, aby vytvořili dojem, že nabízená sleva je opravdu výrazná.
Podle Potravinářské komory se některého zboží prodá ve slevách dokonce víc než 90 procent. Komora teď trend rozevírajících se nůžek mezi oficiální a reálnou cenou hlasitě kritizuje.
„Problém je, že výrobci musí do slevových akcí dodávat zboží rovněž s výraznou slevou. Dostávají se tak často do smrtící spirály. Zvýšení prodeje daného výrobku totiž funguje jen na začátku, a když se trh nasytí, pak daný výrobek několik týdnů nikdo nechce a prodeje se hluboce propadnou,“ řekl HN mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek. Podle něj to potravináři zvládají jen díky omezení investic – to ale do budoucna oslabuje jejich pozici právě pro vyjednávání s řetězci.
Článek najdete zde: https://archiv.hn.cz/c1-67478760-cokoladu-jen-v-akci-lide-zacinaji-utracet-a-prodejci-proto-sponuji-ceny-aby-mohli-nabizet-velke-slevy