Předvánoční fotografie cenovek másla z tuzemských supermarketů zaplavují internet snad pravidelně od roku 2017, kdy trh poprvé zažil výraznější „máslovou krizi“. Alespoň tak o ní mluví Svaz obchodu a cestovního ruchu, který zastupuje většinu tuzemských supermarketů. Ceny tohoto mléčného produktu jsou letos diskutovaným tématem i v Poslanecké sněmovně – na kontrolní nákup se naposledy vydala poslankyně z hnutí ANO Margita Balaštíková, která v obchodě objevila máslo dokonce za rekordních 80 korun. O to, kolik za něj dnes zákazníci zaplatí a kdo na něm víc vydělává, se tak znovu přou obchodníci s výrobci, reprezentovanými Potravinářskou komorou.
Komora mluví o „pomyslném másle na hlavě obchodníků“, kteří podle ní ceny mléčných produktů šponují. Zatímco výrobci másla své marže podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) meziměsíčně zvedli o necelých 16 korun za kilogram, obchodní řetězce měly zdražit kilo téměř o 27 korun. „Přitom většinu nákladů jednoznačně nesou výrobci másla. Téměř 70 procent z jeho ceny tvoří cena mléka a mléčného tuku,“ říká mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek.
Podle Potravinářské komory jsou na vině rostoucí vstupní náklady, zejména výkupní ceny mléka, nedostatek mléčného tuku i vyšší cena lidské práce. „V cenách tuzemského másla se oproti jiným zemím také dlouhodobě propisují režijní náklady ve formě rostoucích poplatků za odpady nebo vysoké náklady na energie,“ říká mluvčí Potravinářské komory Zemánek a připomíná, že vlády řady evropských států ceny elektřiny dotují. V Česku cenové stropy pro elektřinu skončily začátkem letošního roku.
Celý text tady: https://www.e15.cz/byznys/potraviny/maslo-nad-zlato-podle-potravinaru-ho-maji-na-hlave-obchodnici-prouza-by-povolal-antimonopolni-urad-1419847