Pokud na něco Češi v obchodech slyší, tak jsou to slevy. Nakupují v nich už více než dvě třetiny zboží. A obchodní řetězce toho dokážou náležitě využívat, slevy jsou pro ně jednou z hlavních marketingových strategií. Za takového stavu ale lidé už nevědí, jaké jsou skutečné ceny. Sousední země přitom takové situaci dokázaly ráznými zákony a jejich důsledným vymáháním předejít.

Ve Francii je ochrana spotřebitele, ale i výrobce na úplně jiné úrovni. „V roce 2018 tam byl přijat zákon, který zavedl maximální slevovou hranici u potravin, a to na 34 procent. Pokud tedy výrobek stojí jedno euro, jeho cena ve slevě může klesnout maximálně o 34 centů. Cílem je zajistit rovnoměrné rozložení mezi dodavateli a řetězci, zejména pro malé a střední podniky,“ sdělil Novinkám mluvčí Potravinářské komory ČR Marek Zemánek.

Ve Francii mají supermarkety také povinnost prodávat výrobky s marží alespoň deset procent. Účelem opatření je především ochrana zemědělců a výrobců.

„I ve Francii se sleva vypočítává z nejnižší ceny za posledních třicet dní. Za porušení ale nejenom že může firma dostat pokutu, nýbrž konkrétní manažer může jít do vězení i na dva roky,“ vysvětlil marketér Robert Le Veneur.

To dost omezuje možnosti, že by ceny každý týden lítaly nahoru a dolů. „Výprodeje mohou být ve Francii jenom dvakrát ročně po dobu šesti týdnů. Mimo toto období je slovo „výprodej“ zakázáno používat,“ dodal Le Veneur.

Jedná se navíc o přesně vyhrazené termíny v červnu, červenci a v lednu.

Celý článek si můžete přečíst zde:

Ilustrační foto: pixabay