Mrazáky pro zmrzliny od výrobců po prodejce jsou podle tuzemských zákonů nastavené na -18 °C. Nadnárodní koncern Unilever, který v Česku prodává značky Algida, Magnum, Míša nebo Ben & Jerry’s, na konci loňského roku navrhl zvýšení těchto teplot na -12 °C. Ušetřil by na tom dost peněz.
Potravinářská komora ČR soudí, že by podobný krok byl obtížný, protože se zmrzlinami se skladují také jiné potraviny, které -18 °C potřebují. Emise z energie putující do mrazáků představují zhruba desetinu emisí skleníkových plynů firmy, jejich snížení proto není zanedbatelné. Přesto by bylo podle vyjádření mluvčího firmy potřeba zajistit, aby zmrzlina i po změně receptury tála podobně rychle jako dřív a aby stejně smáčela celá ústa. Chuť pro spotřebitele musí zůstat stejná.
Tomáš Potůček z Mrazírenské sekce potravinářské komory upozorňuje, že skladování při -18 °C má své opodstatnění kvůli zajištění dostatečně dlouhé trvanlivosti. „Limitujícími faktory jsou jak chemické změny, jako je například žluknutí, enzymové změny, tedy ztráta barev nebo vitaminů, i mikrobiální změny, jako je růst plísní,“ vysvětluje.
Celý článek si můžete přečíst zde:
Ilustrační foto: pixabay