USA

Petr Ježek, Zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.,

Mob: +1 202 507-3859, Mob.: ČR: +420 601 558 079, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Ve dnech 8. – 9. září 2022 se v New Yorku uskuteční další ročník veletrhu Plant Based World Expo. Již na minulé ročníky připravoval zemědělský diplomat Petr Ježek účast českých firem, ale kvůli pandemii covid-19 ji nebylo možné realizovat. Letos snad již bude situace příznivá
a čeští exportéři budou moci ukázat americkým partnerům, že mají v tomto novém segmentu co nabídnout.

V této souvislosti je vhodné zmínit několik aspektů pro výrobce a exportéry produktů,
které mohou najít využití v gastronomii. Ať už jde o hotové výrobky nebo suroviny. Jde o to, že na rozdíl od maloobchodu, kde spotřebitelé mohou objevit nové výrobky během nákupu nebo z doslechu, jsou v restauracích nové položky v menu hlavními tahouny prodeje. Typická restaurace může mít 10 až 20 základních položek v menu, což je diametrální rozdíl s 20 tisíci položek v maloobchodě. Položky v menu restaurací jsou také přímým rozhraním mezi zákazníkem a prodejcem. Brand samotného výrobku dodavatele je tak v tomto vztahu marginální.

Dodavatelé výrobků, surovin nebo nápojů by měli přihlédnout ke specifickým požadavkům gastronomických provozů, například balení ve velkém je jeden z nich. Jiné požadavky mohou mít hotelové restaurace, jiné provozovny rychlého občerstvení nebo vysokoškolské jídelny. Tomu pak bude asi odpovídat i způsob přípravy nebo zpracování produktu či jeho balení.

Čeští výrobci a vývozci asi nebudou mít ambici dodávat své produkty přímo do koncových gastronomických zařízení. Spíše budou hledat partnera, který má již takové vazby vybudované a využít stávajících distribučních kanálů. I tak je vhodné mít na paměti potřeby restaurací a připravit se na případný úspěch, aby bylo možné zajistit nepřetržité dodávky se stálou kvalitou. To zahrnuje kalkulace, zajištění a rozhodnutí o umístění výrobních kapacit
a distribučních cest, jakož i poskytování průběžné podpory po uvedení výrobku na trh.

Není vyloučeno, že dodavatel bude se svým plant based výrobkem konkurovat jinému výrobku svého vlastního portfolia. I na tuto variantu je třeba připravit prodejní strategii a případně diverzifikovat distribuční kanály.

V USA je snad ještě více než na jiných trzích třeba udržovat permanentní komunikaci se svými partnery. V provozu gastronomických zařízení je i s ohledem a současnou situaci (snad již) ke konci pandemie covid-19 situace velice volatilní. Je dobré aktivně získávat informace, jestli dodávané produkty splňují veškeré potřeby zákazníka a případně rychle reagovat na změny.

Podmínky pro účast českých společností na výše uvedeném veletrhu Plant Based World Expo jsou aktuálně v jednání s organizátory veletrhu. V případě zájmu o bližší informace nebo účast na veletrhu prosíme, napište email na adresu: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

 Zdroj: MZe ČR