Spontánním nákupům potravin zřejmě odzvonilo. Lidé se totiž podle analýzy obchodních řetězců stále častěji drží nákupních seznamů. „Lidé své nákupy mnohem přesněji plánují, méně zkouší nové věci a omezily se různé impulzivní nákupy nad rámec připraveného seznamu,“ sdělil LN Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu, jenž má analýzu k dispozici.

Zároveň někteří obchodníci zaznamenali, že Češi stále častěji vyhledávají zboží ve slevě. „Zájem zákazníků o akční nabídky, který byl i v minulosti vysoký, ještě více narůstá. Pozorujeme, že naši zákazníci začínají být na cenu ještě citlivější než v minulosti,“ popsal pro LN mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Meziročně nejvíce zdražil třeba rostlinný olej. Za litr zákazníci průměrně zaplatí asi o 15 korun více než před rokem. Připlatí si také za kilogram chleba, který vyjde asi na 38 korun. Ještě před rokem se jeho cena pohybovala průměrně kolem 27 korun. Češi tak začínají šetřit a omezují i stravování mimo domov.

Podle společnosti Sodexo Benefity od začátku roku vzrostl o 14 procent počet lidí, kteří ani jednou v měsíci nenavštívili restauraci. Potraviny raději nakoupí v supermarketu a pokrm si levněji uvaří doma.

„To je logické vzhledem k inflaci, která je mnohem větší v restauračních zařízeních (18,9 procenta) než v supermarketech (10,7 procenta). Lidé tak raději volí nákup potravin a buď obědvají doma, nebo si do práce vezmou krabičku,“ uvedl pro LN marketingový ředitel firmy Sodexo Benefity Jan Michelfeit.

Skutečnost, že se strávníci přesunuli z restaurací do obchodních řetězců, potvrdila také společnost Edenred, která se zaměřuje na stravenky a další zaměstnanecké benefity. „V současné době evidujeme úbytek asi o 40 procent strávníků v restauracích ve srovnání se situací před začátkem koronavirové pandemie. Tito lidé se přesunuli k nákupu potravin v supermarketech a dalších prodejnách potravin, vyplývá z útrat stravenkovou kartou Ticket Restaurant Card,“ řekla LN Aneta Martišková, ředitelka firemních vztahů společnosti Edenred.

Situace je podle ní podobná té, jaká panovala loni na jaře i v podzimních měsících, kdy ale ještě platila protiepidemická opatření. Lidé se tedy do restaurací nevrátili na obědy tak, jak byli zvyklí. Důvodem jsou především rostoucí ceny jídel v restauracích.

Obědy v restauracích zdražily podle průzkumu Edenred oproti minulému roku o 15 korun na průměrných 156 korun za jedno jídlo. Ve srovnání s rokem 2017 je to o 48 korun více. Lidé si jednoduše spočítali, že je podstatně levnější uvařit si oběd doma.

Volba levnějších značek

Ve snaze ušetřit vede podle Tomáše Kubíka z Penny Marketu jednoznačná preference produktů privátních značek supermarketu. Podobné tendence zaznamenala také obchodní síť Coop.

„Trend více šetřit je poměrně zřetelný. Stejně tak pozorujeme ještě silnější trend v nakupování privátních značek. Bereme tento příklon i jako projev důvěry, a proto šíři sortimentu s vlastní značkou stále rozšiřujeme,“ vysvětlil pro LN ředitel rozvoje a marketingu sítě Coop Lukáš Němčík.

Potvrdila to i Romana Duníková z agentury NielsenIQ, podle které Češi stále častěji vkládají do košíků zboží vlastních značek obchodů coby dostupnější alternativu značkových produktů. Roste tak i podíl prodávaných privátních značek v supermarketech, především u potravin. Loni meziročně stoupl o jeden procentní bod na 23 procent. Duníková upozornila, že nejvíce se na nárůstu podílelo máslo nebo mléko, které už nějakou dobu značně zdražují. Například za litr polotučného trvanlivého mléka zákazníci ve srovnání s loňským dubnem připlatí asi tři koruny. V případě másla zákazníci zaplatí meziročně až o 12,50 koruny více za jednu čtvrtkilovou kostku.

Vedle toho třeba obchodní řetězec Lidl zaznamenal, že lidé už nenakupují tak často jako dříve a snaží se minimalizovat čas strávený nákupem. „Do prodejen míří méně často, zvětšil se ale objem jejich nákupů,“ reagoval pro LN Tomáš Myler. Z toho lze vyvodit, že s cílem ušetřit zákazníci snižují frekvenci nákupů.

Nižší spotřeba

Naopak podle Kauflandu se inflační vliv na trhu sice projevuje, ale zákazník svoji spotřebu v rámci potravin zatím výrazně neomezuje. Připouští však, že očekává změnu. „Obecně platí to, že může dojít k nižší spotřebě produktů prémiových, produktů zbytných anebo v našem případě doplňkových nepotravinářských produktů,“ řekla LN mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) stouply meziročně ceny potravin o desítky procent, chléb a bílé pečivo stojí zhruba o třetinu více než loni. Konzumní kmínový chléb zdražil podle ČSÚ meziročně o třetinu. Kilogram pšeničného bílého pečiva se v první polovině dubna prodával za průměrných 60,84 koruny, před rokem za 46,45 koruny.

O skoro pětinu vzrostla oproti minulému měsíci třeba cena vepřového, pšeničná mouka zdražila o pětinu.

Meziroční inflace v dubnu stoupla na 14,2 procenta z březnových 12,7 procenta a dostala se na nejvyšší úroveň od prosince 1993. Vliv na to měly zejména ceny bydlení, energií, pohonných hmot a potravin.

Zdroj: Lidové noviny

 

Autor: SOCR

Vydáno: https://www.socr.cz/zpravodajstvi/do-kosiku-uz-nic-navic-nakupy-jen-podle-seznamu