Ačkoliv se může zdát, že pandemie koronaviru nahrála online supermarketům s potravinami a zapříčinila velký odliv zákazníků z kamenných prodejen, nen to tak docela pravda. Podle průzkumu poradenské společnosti KPMG potraviny nakupije přes internet jen asi pětina Čechů. Podíl této skupiny se od roku 2019 zvýšil pouze o pět procentních bodů. Ani pandemie koronaviru tak nepřinesla masový úbytek návštěv kamenných supermarketů, jak se obecně předpokládalo. Více než polovina Čechů nákupy potravin online ještě nikdy nevyzkoušela.

Zkušenost s pořízením potravin online má podle průzkumu 44 procent zákazníků, z nichž však 24 procent uvedlo, že dál tímto způsobem nenakupuje. „Nákupy potravin online sice rostou, ale zdaleka ne tak rychle, jak mnozí očekávali, a to i v důsledku pandemie. Podíl těch, kteří nákupy online ještě nezkusili a ani to neplánují, je stále poměrně vysoký, konkrétně 32 procent,“ uvedla Martina Štegová, partnerka KPMG odpovědná za maloobchod.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza upozornil na skutečnost, že online nakupování potravin stále není dostupné všude. „Online supermarkety pořád pokrývají jen malou část republiky a rozšiřování zavážené oblasti se ekonomicky nevyplatí kvůli menšímu počtu zákazníků a delším vzdálenostem. Tesco dokáže zavážet větší část republiky, protože těží z existující infrastruktury svých obchodů, ale ani jim se nevyplatí zavážet větší část Česka,“ řekl pro Lidovky.cz Prouza.

Jako největší nevýhodu online nákupů potravin vnímají Češi příplatek za dopravu a riziko, že dodané zboží nebude kvalitou či množstvím odpovídat objednávce. Nemohou si ho totiž předem prohlédnout a vybrat konkrétní kus. Nutno ale dodat, že většina online supermarketů umožňuje reklamaci vadného zboží a následnou kompenzaci. Nákupy potravin online však zůstávají záležitostí především větších měst, domácností s vyššími příjmy a věkové kategorie 25 až 44 let.

Movitější zákazníci

„Online nákupy volí především movitější zákazníci, kteří si raději zaplatí dovoz nákupu, než aby věnovali čas nakupování. Tato skupina je pořád celkem omezená a při současné ekonomické nejistotě příliš neroste,“ potvrdil pro Lidovky.cz Prouza.

Současně dodal, že posledního půl roku se výrazně rozevírají nůžky mezi těmi, kteří do nákupu potravin investují poměrně hodně peněz (často preferují biopotraviny, rostlinné alternativy k masu či mléku a exotické ovoce), a těmi, kteří musí na jídle výrazně šetřit. Pro ně je čím dál důležitější, aby v obchodech byly základní potraviny ve slevě, protože kvůli rostoucím cenám energií si nemohou dovolit nic jiného.

Závěry průzkumu zároveň ukazují, že každá jedenáctá domácnost utratí za potraviny více než 4000 korun za osobu měsíčně. Zdaleka nejvíce lidí však utratí měsíčně asi dva až tři tisíce korun za každého člena domácnosti.

Příliš vysoká není ani frekvence nákupů potravin na internetu, čtvrtina takto nakupuje jen jednou měsíčně. „Pouze šest procent zákazníků nakupuje potraviny online několikrát týdně, dalších 22 procent jednou týdně. Podíl těch, kteří nakupují potraviny online jenom příležitostně, párkrát za rok, se téměř nemění a zůstává mezi 22 a 24 procenty,“ dodala Štegová.

Nejčastěji nakupujeme online trvanlivé potraviny, nejméně často čerstvé ryby. Pouze šest procent nakupujících online očekává doručení zboží do 90 minut od objednání.

Prohlédnout a osahat

Téměř polovina zákazníků (46 procent) v průzkumu uvedla, že pandemie jejich přístup k nákupům potravin v kamenných prodejnách nijak neovlivnila. Přibližně třetina ale chodí do obchodů méně často a snaží se tam nakoupit co nejvíc jídla najednou. Pouze 12 procent lidí upřednostňuje menší obchody, kde je méně zákazníků. A jen devět procent volí kvůli pandemii obchody se samoobslužnými pokladnami či skenováním zboží.

„Na druhou stranu platí, že třetina zákazníků je zvyklá na samoobslužné pokladny a využívají je pokaždé, když mohou. Skenovací služby typu Scan and Go používá hlavně stejná skupina lidí jako samoobslužné pokladny. Nemožnost takového způsobu platby tak může znamenat potenciální ztrátu zákazníků, zvláště těch s menšími nákupy,“ řekl Lukáš Cingr, který v KPMG vede tým zaměřený na digitalizaci. Doplnil, že bariérou používání samoobslužných pokladen je málo místa v odkládacím prostoru a nejistota lidí, zda namarkují vše správně.

„Pro 81 procent lidí je výhodou nákupů v kamenných prodejnách to, že si mohou potraviny prohlédnout či osahat. Tři z deseti také oceňují, že jsou tyto nákupy spojené s fyzickou aktivitou. Cestu na nákup tedy vnímají jako vítanou procházku. Pětina dotázaných má ráda atmosféru obchodů a nakupování v nich ji baví,“ uzavřel Jan Klimeš, expert KPMG na zákaznickou zkušenost.

Zdroj: lidovky.cz

 

Autor: SOCR

Vydáno: 5. dubna 2022

Zdroj: https://www.socr.cz/zpravodajstvi/online-nakupy-jidla-moc-netahnou-drtiva-vetsina-cechu-si-chce-zbozi-osobne-prohlednout