Praha 29. března (ČTK) - V lahůdkách si Češi nejvíce potrpí na osvědčenou klasiku, kterou je chlebíček se šunkou, případně s vejcem, na bramborovém salátu. Mnohá pražská lahůdkářství tak mají nabídku založenou na tradičních výrobcích, některá prodávají také odlehčené verze chlebíčků. Vyplývá to z ankety ČTK mezi lahůdkářstvími v Praze. V centru hlavního města v pasáži Černá růže otevřel před 130 lety obchod s lahůdkami Josef Lippert. Podnik patřil až do druhé světové války k nejvyhlášenějším svého druhu v zemi. I v současné době je podle výrobců lahůdek v Praze prostor pro další prodejny.

"Prodej lahůdek má v Praze dlouholetou tradici. I když by se mohlo zdát, že s nástupem nových trendů v gastronomii posledních let může být toto odvětví zákazníky opomíjeno, náš obchod si na nezájem nemůže stěžovat," uvedla Anna Zamrazilová za společnost Chlebíčky Letná. Doplnila, že firemní zákazníci sice uvádějí nižší prodeje, než bývaly v 90. letech, ale své příznivce si lahůdkářský sortiment udržel do dnešní doby.

Prodejna a výrobna Chlebíčky Letná se drží podle Zamrazilové klasických druhů chlebíčků a lahůdkářských výrobků, pro které se lidé především z řad místních usedlíků vracejí. "Přibývá ale i nových zákazníků, kteří si rádi objednají chlebíčky na soukromou oslavu nebo na větší akci," uvedla dále.

V síti Ovocný Světozor, která má 14 provozoven, představují chlebíčky 30procentní podíl z celkového prodeje. Češi jsou podle jednatelky firmy Aleny Bártové při výběru spíše konzervativní, kromě nejprodávanějšího chlebíčku s vejcem, šunkou a bramborovým salátem nejvíce kupují hermelínový, s uherákem nebo šunkový. K uspokojení poptávky Ovocný Světozor zařadil do prodeje ale třeba i chlebíček se žervé a sušenými rajčaty, s mrkvovo-celerovou pomazánkou, s pomazánkou z červené řepy nebo obložené žitné chleby. Nabízí také zeleninové saláty.

"Dříve si zákazník chtěl zboží vybrat, nakupoval očima, ale v současné době si stále více lidí nechává naše výrobky doručit až domů či do kanceláře našimi řidiči," řekla Bártová. Ovocný Světozor začátkem roku nabídku obohatil o saláty a pomazánky vlastní výroby ve skleničce, mezi novější produkty patří podle Bártové kanapky a obložené mísy vhodné na oslavy.

I Lahůdky - Palma sledují největší zájem o tradiční výrobky, mezi nejprodávanější saláty a pomazánky patří majonézové - bramborový, pochoutkový či vlašský. Lahůdky v odlehčenějších variantách jsou podle prokuristy firmy Aleše Říhy spíše okrajovým druhem. Lahůdky - Palma chystají novinky, ale konkrétní být Říha nechtěl. "Vyvinutí produktu a uvedení na trh je zdlouhavé a neradi bychom, aby nám naši recepturu opět někdo okopíroval," dodal.

jif jw