USA

Petr Ježek, Zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.,

Mob: +1 202 507-3859, Mob.: ČR: +420 601 558 079, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Zvýšením produkce americké energie k nižším cenám benzínu

Zippy Duvall - prezident nejvlivnější americké zemědělské nevládní organizace Farm Bureau v úterý vyzval prezidenta Bidena, aby zvýšil využívání domácích zdrojů energie. Důvodem je samozřejmě rostoucí cena ropy, která se za posledních 15 měsíců zvýšila o 130 % na více než 120 dolarů za barel. Duvall tlačí na odbourání bariér pro domácí produkci energie, včetně navýšení množství vrtů, těžby dalších energetických zdrojů a využívání biopaliv. Cílem je snížení závislosti USA na ropě z dovozu. Vysokou podporu má i vyšší využívání etanolu ze zemědělské produkce, které může se závislostí na importu pomoci. Cena etanolu je v současné době zvýšených cen pohonných paliv velmi příznivá. Farm Bureau je přesvědčeno, že snížením dovozu ropy a zároveň zvýšením využívání domácích biopaliv a dalších zdrojů energie se posílí nezávislost USA a zároveň dojde k výrazné podpoře amerických farmářů a rurální ekonomiky.

Prodej čokolády a cukrovinek v USA stále roste

Prodeje v segmentu cukrovinek dosáhly za rok 2021 v maloobchodních tržbách hodnoty 36,9 mld. USD. Oproti roku 2020 se prodej zvýšil o 11 % a oproti roku 2019 dokonce o 15,4 %. To jsou výstupy studie Národní asociace producentů cukrovinek (National Confectioners Association), která dále předpokládá růst prodejů čokolády a sladkostí tempem, které do roku 2026 dosáhne tržeb 44,9 mld. USD. Tento trend je tak příležitostí i pro producenty a vývozce cukrovinek z České republiky.

V pandemickém roce 2021 se spotřebitelé více než dříve zaměřovali na sezónní oslavy a více preferovali dárková balení cukrovinek. Sladkosti jsou brány jako prostředek pro zlepšení nálady a doba, kdy řada lidí tráví více času ve svých domácnostech, znamená nové příležitosti pro cukrovinkářské společnosti i maloobchod, protože spotřebitelé hledají nové impulzy k uspokojení chuti na sladkost – nové druhy, inovativní balení nebo nové velikosti balení.

Zajímavé statistické údaje ze studie:

  • Prodej čokolády v roce 2021 vzrostl o 9,2 % a nečokoládových cukrovinek o 14,5 %;
  • 71 % spotřebitelů většinou nakupuje čokoládu a jiné sladkosti ve svém hlavním obchodě s potravinami;
  • 78 % dospělých Američanů je toho názoru, že je naprosto v pořádku si občas dopřát čokoládu nebo jinou sladkost;
  • 72 % spotřebitelů souhlasí s tím, že pro značky čokolád a cukrovinek je důležité nabízet různé velikosti balení;
  • 91 % oslovených Američanů jezdí na výlety autem a z nich 83 % si vždy nebo alespoň někdy bere s sebou čokoládu nebo jiné sladkosti bonbóny jako standardní výbavu na cestu.

Hlavním závěrem stude je tedy fakt, že cukroviny jsou pro drtivou většinou spotřebitelů nejdostupnější pochoutkou. Nehledě na rostoucí náklady na potraviny, energie či zdravotní péči zůstávají čokoláda či bonbóny snadno dosažitelným prostředkem požitku v této nejisté době. Není ale radno zapomenout, že Amerika stále neúspěšně bojuje s nárůstem obezity, a to hlavně u dětí a mladistvých.

 

Zdroj: MZe ČR