Praha 27. ledna (ČTK) - Zájem Čechů o ryby se značně odvíjí od dané sezony, nejvyšší je před Vánocemi. Obecně ale poptávka po rybách v tuzemsku stoupá, nejoblíbenější je losos. Obchodníci rozšiřují nabídku mořských i sladkovodních ryb, zaměřují se na certifikované chovy a co nejrychlejší dodání k zákazníkovi od výlovu. Vyplývá to z ankety ČTK.

Češi ve spotřebě ryb vysoce zaostávají za ostatními národy v evropském i světovém měřítku. V ČR připadá podle dřívějších údajů ministerstva zemědělství zhruba 5,5 kilogramu ryb na člověka za rok, z toho 1,3 kilogramu sladkovodních. V Evropské unii je spotřeba přibližně 25 kilogramů na osobu a rok, světový průměr činí asi 20 kilogramů.

Rostoucí poptávku českých zákazníků po rybách sleduje společnost Blue Fjord. Nejprodávanější je losos norský a skotský. Dále lidé poptávají hlavně divoké ryby chycené na udičku, oblíbený je například tuňák. Sladkovodní ryby kupují podle jednatelky firmy Evy Boels většinou zahraniční turisté. "Naše nabídka ryb je, troufám si říct, nejširší v celé naší zemi. Využíváme zejména zahraniční dodavatele a vozíme čerstvé ryby minimálně dvakrát do týdne," uvedla Boels. Doplnila, že stejně jako u jiného zboží vzrostly rapidně i ceny ryb. Zdražuje také doprava. Zahraniční dodavatelé, se kterými Boels spolupracuje, nakupují ryby v aukcích, kde je možné ceny mírně usměrnit, řekla.

Bohatou nabídku ryb deklaruje on-line supermarket Rohlik.cz, v současné době se soustřeďuje hlavně na certifikované ryby. "Kromě tradiční produkce spolupracujeme i s takzvanou akvaponickou farmou, která spojuje chov ryb a pěstování rostlin bez půdy, spotřebuje tedy pro svůj provoz minimum vody," uvedla mluvčí e-shopu Denisa Morgensteinová.

Rohlik.cz sleduje nejvyšší zájem o ryby o Vánocích a dále v průběhu grilovací sezony. Větší poptávka je patrná u lidí, kteří dbají na odlehčenou stravu. Tento trend se podle Morgensteinové nejvýrazněji projevuje například právě nyní, počátkem roku. Kromě lososa zákazníci nejčastěji kupují tresku, pstruha, tuňáka, pražmu a mořského vlka. "Zdražování na straně dodavatelů v této chvíli nepociťujeme," dodala Morgensteinová.

On-line supermarket Košík.cz nově představil vlastní značku Fish&Fresh, postupně chce přinést nejširší nabídku rybího masa a mořských plodů na českém trhu. Nejprve nabídne 40 druhů lososů a tresek. "Jsme národ, který zná čerstvé ryby jen z rybníků a říček. Většinu mořských ryb Češi znají spíše jako rozmrazované maso z běžného rybolovu. S čerstvým masem z divokého chovu nebo certifikovaných farem se pak takový zážitek nedá srovnávat," uvedl expert na maso ve společnosti Košík.cz a garant značky Fish&Fresh Tomáš Balent.

V obchodech Albert lidé najdou stálou i sezonní nabídku ryb. Z českých chovů během roku společnost prodává například kapra, sumce, tolstolobika, štiku a sumečka afrického. Celoročně je dostupný losos, pstruh nebo treska tmavá. Všechny mořské ryby pocházejí podle ředitele komunikace prodejen Albert Jiřího Marečka z certifikovaný zdrojů.

jif rdo