Praha 13. ledna (ČTK) - Obliba rostlinných produktů u Čechů podle prodejců, které dnes ČTK oslovila, roste. Lidé mají zájem zejména o alternativy mléka, vysoká poptávka je také po rostlinných masech. Prodejci tak stále rozšiřují nabídku. Do kategorie rostlinných produktů nově vstoupila společnost Emco se značkou Pan Hrášek.

On-line supermarket Rohlik.cz podle své mluvčí Denisy Morgensteinové zaznamenal u kategorie "veggie" loni meziroční růst o 70 procent. Lidé podle ní nejvíce kupují sojové a mandlové mléko. Stále oblíbenější jsou podle ní také ovesná nebo hrachová mléka. "Neustále se zvyšuje i poptávka po hotových veganských jídlech," uvedla.

Obchody Albert v posledních letech sledují stoupající popularitu bezmasých výrobků, stejně jako rostoucí sortiment alternativních zdrojů bílkovin rostlinného původu, řekl ředitel komunikace prodejen Jiří Mareček. Nejrychleji podle něj roste kategorie alternativ burgerů. "Motivem k alternativní bezmasé stravě bývá často také obava o životní prostřední a snižování uhlíkové stopy. Potvrzují to také zvýšené prodeje tofu a dalších rostlinných bílkovin v různých variantách. Z veganské kategorie jsou oblíbená rostlinná mléka či různé alternativy mouky," řekl. Albert se podle něj zapojil i do programu zaměřeného na rostlinné produkty ProVeg Veggie Challenge.

Kaufland podle své mluvčí Renaty Maierl nabízí rostlinné produkty různých značek, má je i pod vlastní značkou. "K-take it veggie je alternativou nejen k masným produktům jako burgery a mleté, ale velmi oblíbené jsou též rostlinné nápoje, veggiegurty, krémy na vaření či tzv. nářez," uvedla. Nejprodávanější jsou podle ní rostlinné nápoje.

Značka Pan Hrášek zatím nabízí dvě alternativy mas a dvě sýrů. Produkty jsou dostupné v hypermarketech Globus, e-shopu Rohlík. Podle majitele a ředitele společnosti Emco Martina Jahody budou k mání také v supermarketech Billa. Na rozdíl od většiny rostlinných produktů, které jsou podle Jahody vyrobeny na sojovém základě, jsou tyto výrobky Emco, jak název napovídá, hráškové. Jahoda předpokládá, že příklon k rostlinné stravě nebude dočasným trendem, ale půjde o dlouhodobou změnu spotřebitelského chování.

jif jw