ařazení pěstitelé budou muset do příští sezóny zavést zemědělské postupy (obdoba evropského greeningu) dle vlastního výběru – pěstování krycích plodin, bezorebné postupy, ponechání půdy ladem atd. Cargill pověřil společnost Regrow k asistenci pěstitelům k měření, vykazování a ověřování v oblasti uhlíku pomocí dat z polí, dálkového průzkumu a modelování stavu plodin a půdy.

Společnost Cargill se v tomto postupu opírá o výsledky studie The Soil Health Institute, dle které výše uvedené postupy ochrany půdy zvýšily příjmy 85 % zemědělců pěstujících kukuřici a 88 % zemědělců pěstujících sóju. Studie dále dokládá, že průměrný příjem u pěstitelů kukuřice se zvýšil o 52 $ z akru a o 45 $ u pěstitelů sóje.

Doprava je opravdovou výzvou pro vývozce do USA

V uplynulém roce a půl byly USA a jejich zemědělství a obchod pod tlakem z mnoha směrů. Ať už jde o covid-19 nebo přírodní katastrofy – povodně, sucha, požáry a hurikány. Jeden zásadní problém však přetrvává do současných dnů, a to jsou problémy s logistikou. Hlavně jde o nedostatek řidičů, přetížené přístavy a prudce rostoucí sazby za dopravu za přepravu. Bohužel, výhled do nejbližší budoucnosti nevěstí nic pozitivního. Nedostatek přístavních dělníků, omezený počet kontejnerů a zpoždění přepravy narušují dodavatelské řetězce po celém světě. K tomu se ještě přidává nedávný hurikán Ida, který zásadním způsobem zkomplikoval logistiku v New Orleans, které je klíčovým uzlem pro vývoz zemědělských produktů z USA, zejména obilovin.

Na druhou stranu poptávka po spotřebním zboží pro domácnosti v USA ve druhém čtvrtletí tohoto roku vzrostla o 8,7 %, což odráží optimismus z postupného otevírání ekonomiky. A to vyvíjí na dodavatelské řetězce ještě vyšší tlak. Dochází ke značným zpožděním a dodatečným nákladům na přepravu surovin, obalů a následně i hotového zboží ke spotřebitelům. Dodavatelský řetězec ztrácí svoji předcovidovou efektivitu, lodě stojí v přístavech, kontejnery nejsou vyzvedávány a rychle vraceny, což žene ceny dopravy vzhůru.

Sazby za námořní přepravu jsou extrémně vysoké, podle některých analytiků jsou ale již po nějakou dobu stabilní. Náklady na přepravu zboží mezi Evropou a USA jsou pětkrát vyšší než na počátku pandemie a mezi Evropou a Asií až osmkrát vyšší. Nákladní doprava je opravdu drahá, ale problém způsobuje i téměř nulová kapacita, která nutí dovozce a vývozce k placení příplatků, jen aby dostali zboží do cílové destinace.

Administrativa prezidenta Bidena řeší problematiku situace v přístavech v pracovní skupině pro narušení dodavatelských řetězců, která byla letos na počátku léta vytvořena. Podle dopravců to ale asi k zásadnímu posunu v situaci nepovede.

Zpracoval: P. Ježek
zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.,
mob: +1 202 507-3859, mob ČR: +420 601 558 079, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.