Podle nedávného průzkumu výzkumné agentury Nielsen Admosphere většina Čechů nakupuje nejraději české potraviny, a to v supermarketech. Není se příliš čemu divit. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) rostly v srpnu ceny skoro ve všech oddílech spotřebitelského koše, a právě supermarkety jsou místem, kde se dá výrazně ušetřit.

Supermarkety v Česku jsou velmi žádané. Češi je totiž mají rádi a celých 97 % respondentů uvedlo, že v supermarketu nakupují potraviny alespoň někdy. V malých a kamenných obchodech alespoň někdy nakupuje 64 % respondentů, na farmářských trzích pak 31 % dotázaných, na tržnicích 26 %, ve specializovaných obchodech, např. BIO obchodech 21 % a online nakupuje 17 %.

Pro spotřebitele je důležitá hlavně vzdálenost obchodu (64 %), ceny a slevové akce (63 %) a kvalita a čerstvost potravin (62 %). Méně jim záleží na produktech v bio kvalitě či bezlaktózových produktech (15 %).

Země původu je důležitým atributem pro 85 % Čechů

Zajímavé ale je, že čím dál více lidí se zajímá o zemi původu výrobků – podle výzkumu se jedná o 85 % dotázaných.

Ukázalo se, že 41 % lidí se o zemi původu zajímá téměř u všech výrobků, 44 % lidí na ní záleží jen u vybraných produktů a jen 15 % lidí se o ni vůbec nezajímá. Pokud mají lidé možnost si výrobek z preferovaného státu zakoupit, nemají obvykle ani problém si za něj připlatit (70 %).

V žebříčku TOP zemí, co se původu výrobků týče, zaujímají mezi českými spotřebiteli první příčku výrobky z Česka, na druhém místě je pak Německo a na třetím Slovensko. Nejméně oblíbenou producentskou zemí je pro Čechy sousední Polsko, protože jen 4 % dotázaných uvedlo, že dává přednost výrobkům z této země.

Ceny budou ještě vyšší, než jsou teď

Ačkoli podle dat ČSÚ zažíváme nejvyšší meziroční inflaci od listopadu 2008, to nejhorší má teprve přijít. Podle analytiků by se inflace mohla ke konci roku přiblížit až k 5 %.

Od srpna rostou také světové ceny potravin, přičemž nejvíce zdražil cukr, rostlinné oleje a obiloviny, zejména pak pšenice, jejíž cena vzrostla o 8,8 %, u kukuřice a rýže na druhou stranu sledujeme pokles cen.

Čeští spotřebitelé se také budou muset opět vyrovnat s nárůstem cen mlékárenských výrobků, do jejichž ceny zasahují vyšší náklady na obaly a přepravu. Pokud si však pohlídáte slevové akce, stále můžete ušetřit.

Zdroj: SOCR ČR

Link: Češi mají rádi české výrobky a klidně si za ně připlatí. Polským se často vyhýbají | SOCR.cz