raha 23. srpna (ČTK) - Výrobci potravin z Česka se mohou opět zapojit do soutěže o značku Česká chuťovka, která jim má pomoci proniknout s jejich produkty do povědomí zákazníků. Přihlášky mohou posílat do 16. září. Ocenění, která se udělují v deseti kategoriích, mají být předána 2. listopadu v sídle Senátu, pokud to epidemická situace umožní, oznámili dnes organizátoři.

Dosud podle pořadatelů ocenění obdrželo 226 potravinářů. Označení Česká chuťovka získalo zatím 1196 výrobků, dalších 225 dosáhlo na označení Dětská chuťovka. Loni v soutěži o "značku, která si na nic nehraje", získalo ocenění 185 produktů. V souběžné soutěži o značku Dětská chuťovka, kterou hodnotí dětská porota, uspělo 35 pokrmů pro děti ve věku od šesti do 16 let.

Soutěž, která se koná třináctým rokem, především pomáhá spotřebitelům objevit chutné české potraviny. Umožňuje dát o sobě vědět i malým a středním výrobcům, kteří jinak nemohou konkurovat velkovýrobcům v nákladech na reklamu, a proniknout s jejich produkty do povědomí spotřebitelů. Podle senátora KDU-ČSL a jednoho z hodnotitelů Petra Šilara je třeba ukázat českým občanů, že v přemíře zahraničních produktů si mohou vybrat kvalitní a chutnou českou potravinu.

Předseda senátní komise pro rozvoj venkova Jiří Vosecký (SLK) ocenil vizi a nadšení pořadatelů. Rád by dosáhl toho, aby regionální potraviny byly zařazeny do celostátního systému a získaly základní jednotné logo.

Hlavním kritériem soutěže je především chuť, ale i vzhled, vůně a konzistence výrobku, uvedli pořadatelé ze společnosti Sympex Group. Soutěž pořádají ve spolupráci s ministerstvem zemědělství, Senátem a jeho komisí pro rozvoj venkova a Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze. Se soutěží bude letos propojen Jarmark chutí, který se uskuteční 24. září na kolonádě Domu kultury Teplice souběžně s konferencí o výživě a zdraví.

Od roku 2013 je hodnotící komisí každoročně udělován titul Rytíř české chuti. Je určen osobnosti, která se svou dlouholetou prací v některém z potravinářských oborů zasloužila o výbornou pověst českých potravin. Titul Rytíře české chuti za celoživotní přínos potravinám loni získal sládek Pivovaru Svijany Petr Menšík a Milan Chmelař, ředitel odborných škol v Podskalské ulici v Praze.

Značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka se rozhodla založit skupina nezávislých potravinářských odborníků v 90. letech, kdy vrcholilo období honby spotřebitelů za co nejlevnějšími potravinami, čemuž se přizpůsobovali nejen prodejci, ale i výrobci potravin, aby obstáli v konkurenci levných výrobků mnohdy ze zahraničí.

Podle pravidel se soutěží například v kategorii pekařských, cukrářských, mléčných i masných výrobků. Svoji kategorii mají třeba nealkoholické nápoje, ale i piva, vína a lihoviny. Přihlášený výrobek musí splňovat vysoké senzorické parametry, zejména výrazné chuťové vlastnosti, stojí v pravidlech.

V Česku je mnoho značek označujících kvalitu potravin. Nejznámější je Klasa, kterou stamiliony korun ročně podporuje i stát. Další je například Regionální potravina, která je vázaná na daný kraj. Jsou ale i další označení, například logo Vím, co jím, které označuje potraviny obsahující vyvážené výživové hodnoty. Logo Zdravá potravina se zase objevuje na pokrmech, které neobsahují zbytečné množství chemických konzervantů a barviv.

mhm mal