New York 15. srpna (ČTK/Reuters) - Mnozí milovníci alkoholu možná oslaví zmírnění pandemických omezení sklenicí piva nebo vína. Největší světové pivovary se však rozhodly, že budou zákazníky vybízet, aby vyzkoušeli nové ležáky s nulovým obsahem alkoholu. Poté, co jim podíl na trhu snížila řemeslná piva a nápoje nazývané hard seltzer, tedy alkoholické perlivé vody, největší pivovary jako Anheuser-Busch InBev a Heineken sázejí na novou generaci nealkoholických piv a doufají, že jim tato piva pomohou získat zpět ztracené pozice za využití trendů zdravého životního stylu, píše agentura Reuters.

Pandemie zrušila pracovní obědy, vyprázdnila sportovní zařízení a způsobila, že nikdo se nemusel vracet autem z večírku nebo baru. Pivovary tak přišly o hlavní místa prodeje nápojů s nulovým obsahem alkoholu. Podle výzkumné společnosti Euromonitor International celosvětový prodej nealkoholického piva loni klesl o 4,6 procenta na 11,6 miliardy USD (248,7 miliardy Kč), když v předchozích čtyřech letech rostl v průměru o devět procent ročně.

Ukončení omezení v USA a Evropě pivovarům přináší možnosti, jak přimět zákazníky k vyzkoušení nových verzí jejich nejprodávanějších značek, ale s nulovým obsahem alkoholu. Podle nich to bude zásadní pro zvýšení prodeje.

"Hlavní překážkou pro spotřebitele je očekávání, že nepředpokládají, že to bude mít dobrou chuť," uvedl viceprezident pro marketing značky Heineken v USA Borja Manso-Salinas.

Dříve se mnoho piv bez alkoholu vařilo, aby se odpařil alkohol, což kazilo chuť. Nyní pivovary často používají vakuovou komoru, takže alkohol vyprchá při nižší teplotě, a někdy se snaží zpětně přimíchat uniklé estery, které jsou zásadní pro chuť.

Heineken, který je druhým největším pivovarem na světě, v roce 2019 uvedl na trhu v USA pivo Heineken 0.0 a plánoval v loňském roce distribuci deseti milionů plechovek zdarma. Kvůli pandemii se mu jich však podařilo distribuovat méně než polovinu. Pivovar však věří, že se letos situace zlepší a bude v ochutnávkách zdarma pokračovat.

Největší světový pivovar AB InBev před rokem uvedl v USA nulovou verzi svého ležáku Budweiser. Také AB InBev souhlasí s tím, že jednou z překážek, kterou je třeba překonat, je očekávaná chuť, a je důležité, aby lidé produkt ochutnali.

Podle výzkumné společnosti inightSLICE se Evropa na celkové spotřebě nealkoholického piva podílí téměř třemi čtvrtinami. Ve Španělsku se nealkoholické pivo podílí na celkovém prodeji piva 13 procenty.

V Japonsku je téměř pět procent prodaného piva bez alkoholu. Pivovary zde uvádějí na trh nové značky a předpovídají prudký růst.

Spojené státy jsou však podle Euromonitoru téměř panenským územím, kde podíl piva s nulovým obsahem alkoholu na trhu tvoří jen 0,5 procenta. Podle společnosti IWSR zaměřené na analýzy trhu s nápoji znamenal rok 2019 zlom a po třech letech poklesu začal prodej opět růst.V prognóze na pět let do roku 2025 očekává téměř ztrojnásobení objemu prodeje nealkoholického piva v USA, což překoná i celosvětový růst o zhruba 60 procent. Pomohou k tomu nové značky a trendy v oblasti zdraví. Celkový prodej piva v USA se má ve stejném období snížit o 18 procent.

Takový vývoj by mohl být zásadní pro velké pivovary, které v posledních letech čelí bojům na dvou frontách. Jednu tvoří řemeslná piva, která mají na americkém trhu s pivem podíl zhruba 12 procent. Druhou pak nápoje hard seltzer, jejichž prodej v USA se od roku 2016 každoročně zdvojnásobuje.

U piva s nulovým alkoholem je situace jiná. Velké pivovary jsou na tomto trhu spíše průkopníky než opozdilci. Jejich nové produkty jim ale mohou pomoci získat podíl spíše na trhu s nealkoholickými nápoji než na hlavním trhu s pivem. Nealkoholické nápoje ale také obvykle nabízejí vyšší marži, protože vyšší náklady na výrobu kompenzuje nižší spotřební daň. Pivovary také zdůrazňují, že pivo má, na rozdíl od mnoha nealkoholických nápojů, "přírodní" složky.

Konzumenty nealkoholického piva již podle pivovarů nejsou jen řidiči, abstinenti nebo těhotné. Většina jeho konzumentů pije také alkohol a rozhodují se pro nealko podle příležitosti. Velký potenciál pak vidí na sportovních akcích v USA, z nichž mnohé zakazují prodej alkoholu do konce zápasu, ale hledají i nová teritoria.

Analytik společnosti Bernstein Autonomous Trevor Stirling uvedl, že pro pivovary nyní bude důležité, aby z nealkoholického piva spíše než jen náhražku alkoholického piva učinily alternativu životního stylu, kdy například jako nápoj nahradí dopolední limonádu v práci. "Je to obrovská příležitost, ale také obtížně realizovatelné. Potřebují změnit referenční rámec, aby jej spotřebitelé například nevnímali jako pivo bez alkoholu, ale jako nealkoholický nápoj, který chutná jako pivo, nealkoholický nápoj pro dospělé," uvádí.

Generální ředitel Heinekenu Dolf van den Brink věří, že nealkoholické pivo by časem mohlo mít na trhu s pivem podíl pět procent. Loni činil podle společnosti Euromonitor jeho podíl na trhu dvě procenta.

irl mka