Komise spolu se zúčastněnými stranami z potravinářského průmyslu oficiálně představila Kodex chování EU pro odpovědné obchodní a marketingové praktiky v potravinářství. Jedná se o jeden z dalších počinů v rámci její strategie „Od zemědělce ke spotřebiteli“.

Kodex je důležitou součástí úsilí EU o zvýšení dosažitelnosti a cenové dostupnosti zdravých a udržitelných potravin, které pomáhají snižovat naši celkovou environmentální stopu. Na jeho vytvoření se vedle útvarů Evropské komise spolupodílely podniky a sdružení z EU a aktivně se zapojily a přispěly k němu také další zúčastněné strany, jako třeba různé mezinárodní a nevládní organizace, odborové svazy a obchodní sdružení. Sdružení a podniky z potravinářského průmyslu se podpisem tohoto kodexu zavazují k tomu, že urychlí svůj příspěvek k udržitelné transformaci. Svými přísliby stvrzují cíle stanovené v kodexu a jsou inspirací pro další společnosti z odvětví, aby se připojily.

Kodex zahrnuje dvě úrovně závazků:

  • Sdružení EU: Soubor sedmi cílů s vytyčenými plány a orientačními činnostmi, jež se týkají opatření na podporu přechodu ke zdravým a udržitelným spotřebním vzorcům. Prostřednictvím těchto cílů má dojít ke zlepšení dopadu sektorů zpracování potravin, maloobchodu s potravinami a stravovacích služeb na udržitelnost a ke zlepšení udržitelnosti potravinových hodnotových řetězců ve vztahu k prvovýrobcům a dalším aktérům v řetězci. Sdružení by měla každoročně podávat zprávy o dosaženém pokroku.

  • Podniky: Rámec pro průkopnické podniky zahrnující ambiciózní závazky s měřitelnými výsledky pro širokou škálu oblastí – od dobrých životních podmínek zvířat přes snižování obsahu cukru v potravinách až po snižování emisí skleníkových plynů – v celé škále jejich produktů. Společnosti každoročně předloží shrnutí své zprávy o udržitelnosti, čímž podají zprávu o dosaženém pokroku.


V den svého oficiálního představení měl kodex již 65 podpisů od prvních průkopnických společností a sdružení (26 výrobců potravin, čtrnácti maloobchodníků s potravinami, jednoho podniku z odvětví stravování a 24 sdružení; odkaz na úplný seznam signatářských společností).

Ke kodexu chování, který je vnímán jako řešení zcela měnící celou situaci v potravinářství, by se ideálně měly připojit další evropské podniky a sdružení z odvětví. Jeho přístup založený na mnohostranném dialogu může sloužit jako vzor pro globální transformaci.

Kodex stojí na začátku dynamického procesu a jeho správa a řízení přinášejí nástroje pro spolupráci mezi všemi dotčenými subjekty s cílem tvořit nové a ambicióznější závazky a partnerství a stimulovat interakci a výměnu.

V průběhu tohoto roku plánuje Komise předložit kodex na summitu OSN o potravinových systémech.

Členové sboru komisařů se vyjádřili takto:

Výkonný místopředseda Komise Frans Timmermans uvedl: „Musíme zajistit udržitelnost našeho potravinového systému a musíme to učinit brzy. Musíme snížit emise skleníkových plynů a zastavit ztrátu biologické rozmanitosti v souvislosti s produkcí potravin a vytvořit potravinový systém, který usnadní výběr zdravého a udržitelného stravování. Řešení těchto environmentálních, zdravotních a sociálních výzev v našem potravinovém systému vyžaduje spolupráci v rámci celého potravinového řetězce a jsem povzbuzen ambicemi zúčastněných stran, které již podepsaly kodex chování EU.“

Komisařka pro zdraví a bezpečnost potravin Stella Kyriakidesová k tomu dodala: „Dnes představujeme jeden z prvních výstupů našeho konání v rámci strategie „od zemědělce ke spotřebiteli“ na cestě ke zdravému potravinovému systému šetrnému k životnímu prostředí. Pro úspěšný přechod k udržitelným potravinovým systémům je nezbytná úzká spolupráce mezi všemi aktéry. Kodex chování EU tuto spolupráci usnadní, přičemž bude vycházet ze závazků, které již potravinářský průmysl učinil, a bude podporovat ambicióznější opatření. Evropský potravinářský průmysl je již dnes proslulý kvalitou a bezpečností svých produktů. Brzy by se rovněž měl stát zlatým standardem udržitelnosti.“

Thierry Breton, komisař pro vnitřní trh, v této souvislosti uvedl:  „Kodex chování EU pro odpovědné obchodní a marketingové praktiky v potravinářství je významným krokem vpřed v zemědělsko-potravinářském ekosystému. K dosažení udržitelné transformace našich potravinových systémů a zvýšení jejich odolnosti je důležitý každý dobrovolný závazek. Na této ambiciózní cestě, na kterou se vydáváme, je Komise odhodlána mobilizovat své nástroje podpory, zejména pak pro malé a střední podniky, které jsou páteří zemědělsko-potravinářského ekosystému.“

Tato slova doplnil ještě komisař pro životní prostředí, oceány a rybolov Virginijus Sinkevičius„Potravinářské společnosti, které myslí na budoucnost, ví, že zdravá půda a zdravé ekosystémy mají pro jejich podnikání a pro odolnost našich potravinových systémů zásadní význam. Udržitelné potravinové systémy jsou rovněž naprosto zásadní pro splnění našich cílů v oblasti klimatu a životního prostředí, jako je vykročení na cestu k obnově evropské a celosvětové biologické rozmanitosti. Jsem proto potěšen, že potravinářský průmysl podniká prostřednictvím tohoto kodexu rozhodující krok směrem k udržitelné budoucnosti jak pro své fungování, tak i pro naši planetu.“

Souvislosti

Dne 26. ledna 2021 Komise podnítila diskuse mezi širokou škálou zúčastněných stran z potravinářského průmyslu s cílem vypracovat kodex chování EU pro odpovědné obchodní a marketingové praktiky. Kodex je jednou z prvních iniciativ, které mají být realizovány v rámci strategie „od zemědělce ke spotřebiteli“.

Strategie „od zemědělce ke spotřebiteli“ je nedílnou součástí Zelené dohody pro Evropu. Stanoví dlouhodobou strategickou vizi k přeměně způsobu, jakým vyrábíme, distribuujeme a konzumujeme potraviny. Kodex bere v potaz všechny hlavní aspekty udržitelnosti potravinových systémů a odráží cíle a ambice strategie „od zemědělce ke spotřebiteli“ a Zelené dohody pro Evropu.

Komise řídí několik dobrovolných iniciativ zavedených nebo připravovaných na podporu ekologické transformace, které usilují o to, aby se ke spotřebitelům v EU dostávaly na trh udržitelné produkty a rovněž aby se k nim dostávaly lepší informace, které jim mohou pomoci činit informovaná rozhodnutí. S ohledem na klíčovou úlohu aktérů, kteří stojí ve středu potravinového řetězce (výroba potravin, maloobchod s potravinami a stravovací služby), pro odvětví na začátku a na konci tohoto řetězce, je nezbytné doplnit legislativní návrhy o dobrovolné, neregulační iniciativy určené pro průkopnické podniky z odvětví, které jsou odhodlány podporovat ekologickou transformaci. Komise bude závazky monitorovat a v případě malého pokroku zváží legislativní opatření, jak je uvedeno ve strategii „od zemědělce ke spotřebiteli“.

Mezi další takové neregulační iniciativy patří:



Další informace

 

Kontakt pro tisk

Stefan DE KEERSMAECKER
Telefon: +32 2 298 46 80
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Darragh CASSIDY

Telefon: +32 2 298 39 78
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.