V Česku se 80 procent zboží prodává ve slevách, spotřebitelé už kvůli tomu neznají reálnou cenu zboží. Otázka cen a klamavých praktik vůči spotřebiteli je tak zralá na legislativní úpravu. Vůle pro regulaci slev ale ze strany politiků není. Museli by navíc umět lidem vysvětlit, že jim slevy nikdo nebere, ale opatření míří k tomu, aby dostávali transparentní informaci o ceně. Novinkám to řekl předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna.
Jsou na základě vašich šetření na českém trhu potraviny, na které mají supermarkety pravidelně vysoké marže?
Na některých produktech maloobchodní řetězce vydělají více, ale na některých mají dokonce zápornou marži. To znamená, že podíváme-li se na celkové výsledky, pohybuje se zisk obecně v jednotkách procent a můžeme ho označit spíše za přiměřený.
Ale to, co je asi úplně nejpodstatnější pro českého spotřebitele, je meziroční růst cen potravin, který je nyní jedním z nejnižších v Evropské unii.
Když se projdete supermarketem, bije vás do očí jedna sleva za druhou. Nevím, jak vy, ale my už vůbec nevíme, kolik prodávané zboží reálně stojí. Jednou se něco prodává za pětistovku, druhý den to stojí tři sta a pak to zdraží na pět set. Klamou nás tím obchodníci?
To je problém. I z hlediska našeho úřadu musím konstatovat, že reálné ceny potravin v Česku neznáme, protože 80 procent zboží se prodává ve slevách. Jsme v tom evropský unikát.
Když se podíváte na ty nesmyslně ceny vánočních kolekcí, které se v listopadu prodávaly i za šest set korun, tak si položme otázku, proč to tak je. Vždyť přece to za tu cenu nikdo nekoupí.
A ono to je proto, že obchodníci potřebují vyhovět novele spotřebitelského zákona, abychom věděli, z čeho se pak vypočítává sleva za posledních 30 dnů. Takže je to vlastně klamavé ve vztahu ke spotřebiteli, ale odpovídá to zákonu. Pak si musím položit otázku, jestli takový zákon byl dobře promyšlen a dává smysl.
Celý rozhovor: https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-sef-antimonopolniho-uradu-realne-ceny-potravin-v-cesku-nezname-40501996