Kdysi luxusní ovoce a podpultové zboží se stalo běžnou součástí nákupních vozíků. Ale nejen to: Banán ovládl titulní strany světových médií jako příklad mnohamilionového umění. Je nejvyšší čas podívat se mu pořádně pod slupku.

Věděli jste, že je dnes Česká republika jedním z největších vývozců banánů na světě? Zní to absurdně, ale je to opravdu tak. Podle české Potravinářské komory reexportujeme banány za téměř jednu miliardu korun (kolem 45 tisíc tun ročně). Jak je možné, že se země v srdci Evropy stala banánovou velmocí, přestože banánovníky ve velkém nepěstuje?

Funguje to takto: Do Evropy, většinou do velkých přístavů na západě, jako jsou Antverpy v Belgii nebo Hamburk v Německu, připlují úplně nezralé, zelené plody. To aby vydržely lodní transport. Do Česka většinou toto na zkázu náchylné ovoce putuje z Kolumbie, Kostariky a Ekvádoru. Cesta trvá přibližně tři týdny.

Zakřivený euromýtus

Bruselský mýtus o správné zakřivenosti banánu podle parametrů Evropské unie koluje mezi lidmi dodnes. Jde o fámu, že EU zakázala prodej zakřivených banánů. Přitom euroúředníci jen definovali kritéria pro jednotlivé jakostní kategorie s tím, že délka banánu musí být nejméně 14 cm. „Pokud zákazník chce křivé banány, dostane je, ale musí je hledat v jiné jakostní třídě. Pravidla pro standardy kvality ovoce a zeleniny si určují pouze obchodní řetězce,“ vysvětluje Marek Zemánek, mluvčí Potravinářské komory.

Více čtěte zde:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/magazin-jidlo-ukrizovany-banan-budi-emoce-jak-se-z-podpultoveho-zbozi-stal-objekt-za-150-milionu-korun-266656