Nová legislativa na ochranu spotřebitele přinesla kvůli nutnosti značení nejnižších cen za poslední měsíc do obchodů nové bizarní příběhy. Jedním z nich je například brutální předražení vánočních kolekcí v listopadu, aby se před Vánoci mohly „zlevnit“ a prodávat v normálním cenovém horizontu. Potravináři nyní volají po zpřesnění zákona, aby se lépe postihly i označení „speciální cena“ a podobné názvy, které znějí jako slevy. V Německu nebo ve Francii jsou pak normy mnohem přísnější, upozorňují odborníci.
Jednou z cest, jak podobným extrémům zabránit, by mohl být zákaz prodejů za podnákladové ceny, který prosazuje Potravinářská komora ČR. „Podle našeho názoru by měl být zákonem upraven jednak zákaz prodávat zboží za cenu nižší, než je cena, za kterou obchodník zboží nakoupil, což se běžně děje, a stát navíc pak obchodníkovi vrací i DPH. A zadruhé omezit podíl položek, které smějí být v jeden okamžik nabízeny se slevou,“ říká mluvčí komory Marek Zemánek.
Podle něj by pak za slevu měla být považovaná nikoliv promoce označená jako „sleva“, ale veškeré značení typu akce, naše cena, výhodná cena, apod. „Takové opatření by na jedné straně stabilizovalo standardní prodejní ceny na nižší úrovni a dále by zpřehlednilo situaci pro spotřebitele, který by byl schopen dobře najít a rozpoznat zboží, které je skutečně prodáváno ve slevě,“ dodal mluvčí.