Pivo je v Česku čím dál dražší a jeho spotřeba u nás klesla na historické minimum od roku 1963. Na menší prodeje si stěžují hospody, ale i pivovary. Třeba to asi nejznámější, plzeňské pivo se přitom ale v českých obchodech prodává často za více než dvojnásobek než v sousedním Německu. Plzeňský Prazdroj tvrdí, že za to nemůže on, nýbrž obchodníci.
Jak je možné, že v Německu, kde je průměrná mzda oproti Česku bezmála dvojnásobná, mají zrovna slavné plzeňské pivo o tolik levnější?
Pivovarnický expert z České zemědělské univerzity v Praze Tomáš Maier to přikládá především marketingové síle Plzeňského Prazdroje.
,,Český trh s pivem je obecně nadprůměrně koncentrovaný, jednička na trhu má podíl přes 43 procent, navíc zde výrazně marketingově protežuje svoji značku Pilsner Urquell, která je tak pro společnost extrémně zisková. I díky tomuto extrémnímu podílu je společnost typickým cenovým vůdcem v pivovarství,“ nabídl možné vysvětlení.
To podle něj v Německu neplatí. „Tam tato značka není marketingově protežovaná. Tamní jednička na trhu Oetker-Gruppe má podíl méně než dvanáct procent, takže trh je mnohem víc konkurenční, tedy méně koncentrovaný,“ dodal Maier.
Celý článek si můžete přečíst zde:
Ilustrační foto: pixabay