Výrobky z kategorie tuků a olejů si za posledních 12 měsíců zakoupila téměř každá česká domácnost a průměrně je do košíku vkládá 30krát za rok, s průměrnou cenou za nákup 85 Kč. Největší část výdajů směřuje do kategorie másel a olejů, přičemž slunečnicový olej dominuje a privátní značky tvoří více než 30 % výdajů. Olivový olej není vhodný pro vysoké teploty.

Srovnáme-li tři nejoblíbenější oleje používané v českých domácnostech, slunečnicový, olivový a řepkový, z nutričního hlediska vychází řepkový olej jako vítěz. Proč? Obsahuje totiž nižší obsah nasycených mastných kyselin než ostatní běžné oleje a tuky, a naopak jeho konzumace vede k žádoucímu zvýšení příjmu omega 3 mastných kyselin, které jsou v běžné stravě velmi málo dostupné. Navíc je ještě z výše uvedených olejů oxidačně nejstabilnější. Pro zajištění správné orientace spotřebitelů na trhu s potravinami je nutné analyzovat a dále prohlubovat jejich informovanost o dopadech potravin na životní styl a zdraví. Za účelem analýzy míry tohoto povědomí na poli olejů a tuků bylo spuštěno dotazníkové šetření, jehož výsledky přinesly zajímavé informace o distribuci názorů na vybrané oleje a tuky v populaci. „Z celkového počtu 674 respondentů považovalo 79 procent dotazovaných řepkový olej za vhodný pro kulinární použití. Avšak ze zbylých 21 procent, kteří měli opačný názor, značná část volila jako důvody mimo jiné tvrzení, která byla cíleně citována z dnes velmi rozšířených mýtů,“ tvrdí Helena Kavanová, tisková mluvčí Potravinářské komory ČR. Průzkum rovněž přinesl zajímavé informace o prioritách spotřebitelů při nákupu olejů a tuků a dále specifikoval četnost používání spojené s oleji a tuky při přípravě pokrmů teplé i studené kuchyně. 

Článek vyšel v časopise Zboží a prodej, https://www.zboziaprodej.cz/o-casopisu/