Jihoafrické ministerstvo zdravotnictví aktivně pracuje na změně označování potravin, a to zejména těch nezdravých. Ještě více upozorňují na složení přidaných cukrů a nasycených mastných kyselin. Prodej nesmějí podporovat spotřebitelské soutěže ani je nesmějí propagovat známé osobnosti.

Jihoafrická republika se dlouhodobě potýká s obezitou obyvatelstva, kdy nezanedbatelné procento tvoří již malé děti. Z dlouhodobého hlediska nepomohla ani zvýšená daň z cukru. Nejsmrtelnější chorobou v zemi je diabetes a s ním spojená onemocnění.

Zásadní změnou je výrazné označení na potravinách či nápojích s vysokým obsahem cukru a tuku tak, aby na první pohled odrazovalo děti od jejich nákupu a konzumace. Ministerstvo chce, aby bylo povinné označení na přední straně obalu na všech hotových balených potravinách, které obsahují přidaný nasycený tuk, přidaný cukr, přidaný sodík a překračují limitní hodnoty pro tyto složky. Jasně označené musejí být i produkty, které obsahují umělá sladidla.

Štítky musejí být jasně viditelné na přední straně obalu, ideálně zakomponovány do původního obalu, a nesmějí být překryty jinými štítky či nápisy. Pokrývat budou minimálně jednu čtvrtinu přední strany obalu. Produkty, které ponesou takové štítky, se nebudou smět prodávat dětem a nebudou moci uvádět tvrzení s energetickým, zdravotním nebo výživovým sdělením.

Většina oblíbených snacků, chipsů, nápojů nebo snídaňových cereálií je v jižní Africe běžnou školní svačinou. Ve školách jsou hojně prodávané přímo dětem a nové nařízení způsobí obrovský změnu.

Další významnou transformací projdou i reklamy na tyto produkty. Nesmějí prvoplánově cílit na děti. Inzerenti nebudou moci využívat tradiční rodinné hodnoty, nebudou smět odkazovat na celebrity nebo sportovní hvězdy, zobrazovat animované postavy, obsahovat sběratelské předměty či pořádat soutěže.

V současnosti probíhá tříměsíční připomínková lhůta.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Jihoafrická republika. 
Zdroj: businesstech.co.za