Japonské rýžové víno se těší v zahraničí stále větší oblibě. Za rok 2022 vzrostl objem jeho exportu o 18,2 % na hodnotu 340 milionů dolarů.

Ve stínu setrvale klesajících prodaných objemů na domácím trhu hledá stále více japonských výrobců saké nové obchodní příležitosti v zahraničí. Tradiční alkoholický nápoj se skvělé hodí k nejen rybám, ale k jakékoliv jinému masu, a není proto překvapením, že většina exportovaného saké míří spíše přímo do restaurací než na pulty obchodů. Při tom v nich se saké po dlouhou dobu příliš nedařilo. Japonské restaurace tradičně navštěvuje spíše movitější klientela, a ta byla po dlouhou dobu k saké nedůvěřivá. Cenová hladina saké byla oproti kvalitním vínům na nápojových lístcích tradičně poloviční až třetinová, a zákazníci měli tendenci vnímat jej jako druhořadý produkt.

S ohledem na vysokou oblibu japonské kuchyně ve světě si však řada výrobců byla vědoma potenciálu trhu, a v poslední dekádě tak začali investovat do výroby nových prémiových produktů, jež by následně bylo možné na zahraničních trzích prodávat i za prémiovou cenu. A zdá se, že tato strategie nese úspěchy, vedle objemu, který se za poslední dekádu zpětinásobil, totiž vzrostla i průměrná cena exportovaného saké, a to více jak dvojnásobně.

Jedním ze zářných příkladů takto úspěšných výrobců výrobců je společnost Suigei (v překladu Opilá velryba). Ta díky chytlavému názvu, snadno rozpoznatelnému logu a široké paletě produktů od základní tradiční receptury po prémiovou řadu Daito, kde se cena jedné láhve pohybuje okolo 4000 korun, za posledních deset let své zahraniční zisky více jak zdesetinásobila a v současnosti vyváží každoročně saké v hodnotě přesahující hodnotu 15 milionů dolarů.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.

Zdroj: Mainichi