VELKÁ BRITÁNIE

Paul Wilkins a Tibor Angyal, Místní zástupci ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Londýně, tel.: +44 749 533 9811, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.  – komunikace v angličtině

Ztráty úrody ovoce a zeleniny v Británii v důsledku nedostatku pracovníků

Dle průzkumu Národního svazu zemědělců (asociace zemědělců Anglie a Walesu) mezi jeho členy 40 % respondentů uvedlo, že u nich v letošním roce došlo ke ztrátám v úrodě ovoce a zeleniny v důsledku nedostatku pracovních sil. Farmářům v Británii chybí dle odhadů zhruba 14 % pracovníků.

Průzkum zahrnoval přibližně třetinu britských producentů ovoce a zeleniny. V závislosti na tom pak Národní svaz zemědělců odhadl, že celkové ztráty britských producentů v tomto sektoru kvůli nesklizeným plodinám mohou činit zhruba 60 milionů liber.

V souvislosti s rostoucími životními náklady proto svaz považuje takovouto situaci za neakceptovatelnou, protože jde o plýtvání kvalitními potravinami, které si Británie nemůže dovolit.

Mezi příčiny nedostatku pracovních sil v Británii patří mimo jiné brexit a válka na Ukrajině, které omezily příchod sezonních pracovníků nejprve z EU a poté i z Ukrajiny, vysoká zaměstnanost v Británii a neochota lidí pracovat v tomto sektoru. Sezónní práce totiž poskytují menší jistoty než jiné alternativní práce a také často nabízejí nižší mzdy.

V rámci letošního programu britské vlády, který nabízí krátkodobá víza osobám pomáhajícím při výrobě potravin, bylo pro sezónní pracovníky k dispozici až 38 000 víz. Zemědělský průmysl však tvrdí, že sám potřebuje 70 000.

Zdroj

Tesco v Británii: Opakovaně použitelné obaly jsou zatím příliš radikální změnou

Společnost Tesco připustila, že zavedení opakovaně použitelných obalů v supermarketech je stále příliš radikální změnou, která bude vyžadovat změnu chování spotřebitelů. Největší britský supermarket dále upozornil, že stoupající životní náklady by mohly zabránit maloobchodníkům a společnostem uskutečnit iniciativy týkající se opakovaně použitelných obalů potravin, protože spotřebitelé se nyní zaměřují na cenovou dostupnost produktů, nikoli na udržitelnost.

Maloobchodní řetězec nedávno ukončil roční zkušební provoz služby Loop, která umožňovala zákazníkům nakupovat výrobky v opakovaně použitelných obalech. Iniciativa, která byla původně spuštěna v deseti obchodech Tesco jako součást plánu supermarketu 4R „Remove, Reduce, Reuse, Recycle“, umožňovala spotřebitelům zaplatit vratnou zálohu ve výši 20 pencí až 1 libry za každý kus opakovaně použitelného obalu, což následně zákazníky motivovalo k jejich vrácení.

Společnost Tesco nyní zveřejnila zprávu, v níž uvádí poznatky z tohoto experimentu. V té se uvádí, že pilotní projekty potvrdily, že nákupy znovupoužitelných obalů jsou oblíbené u malého procenta ekologicky smýšlejících zákazníků.

Supermarket tvrdí, že jeho průzkumy ukazují, že veřejnost „ještě plně nedoceňuje rozdíly a výhody opětovného použití obalů ve srovnání s jejich recyklaci“ a že investice potřebné k zavedení opětovného použití obalů ve velkém měřítku jsou „značné“, protože vyžadují, aby maloobchodníci spolupracovali s výrobci na vytváření nových výrobních linek.

Pilotní projekt Loop ukázal, že náklady na čištění a plnění opakovaně použitelných obalů mohou být vyšší než náklady na produkt samotný, a navíc výroba opakovaně použitelných obalů je často dražší než obaly na jedno použití.

Závěrem experimentu je, že dodavatelské řetězce budou muset mimo jiné zajistit, aby byly opakovaně použitelné obaly nebyly pro zákazníky tak nákladné.

Zdroj