USA

Petr Ježek, Zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.,

Mob: +1 202 507-3859, Mob.: ČR: +420 601 558 079, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Stabilizace dodavatelských řetězců až v roce 2024

Podle nejnovějšího průzkumu společnosti SupplyChainBrain (významného informačního hubu z oblasti logistiky) více než polovina manažerů ze společností z oblasti logistiky neočekává "návrat k normálu" dříve než v první polovině roku 2024, případně ještě později.

Podle výsledků lze očekávat přetrvávající výpadky dodávek až do druhé poloviny roku 2023, kdy se svět bude ještě vzpamatovávat z masivního dopadu pandemie covid-19. Dalšími důležitými faktory, které brání návratu stabilního prostředí do oblasti dodávek zboží, jsou ozbrojený konflikt na Ukrajině a nedostatek pracovních sil.

V takovém prostředí je proto pro společnosti zásadní věnovat zvláštní pozornost úrovni zásob a být schopen velmi rychle reagovat na vývoj na trhu.

Na základě výstupů z průzkumu 75 % manažerů v logistice uvedlo, že příjmy jejich společnosti byly v uplynulém roce negativně nebo velmi negativně ovlivněny problémy v dodavatelském řetězci. Zdaleka nejčastěji byla zmíněna námořní doprava jako problematický způsob, a to v 68 %. Téměř 80 % respondentů uvedlo, že náklady na logistiku vzrostly v období od prosince 2020 do prosince 2022 o 20 - 60 %.

Pokud jde o budoucnost, více než dvě třetiny dotázaných zmínily obavy, že se americká ekonomika v příštích 12 měsících překlopí do recese v důsledku rostoucích úrokových sazeb, vysoké inflace a geopolitické nejistoty a následného poklesu spotřebitelské důvěry.

Dochází rostlinným alternativám masných produktů dech?

Začínají se již ozývat hlasy, že tomu tak je. Po prudkém nárůstu v roce 2020 se prodej plant-based masa v supermarketech v roce 2021 a první polovině 2022 víceméně ustálil. Spotřebitelé údajně více zpochybňují tvrzení o zdravotní nezávadnosti vysoce zpracovaných výrobků. V segmentu HORECA se navíc zdá, že nadšení kolem veganských možností se nevrátilo na úroveň před covid-19. Vzhledem k inflaci, která zvyšuje náklady na potraviny, je méně pravděpodobné, že spotřebitelé zaplatí vyšší cenu za produkt, který je možné v konečném důsledku chápat jako náhražku.

Jako praktickou ukázku problémů, se kterými se musí nový výrobek potýkat, je nenaplnění původních slibů společností Beyond Meat. Tento lídr, který úspěšně obsadil trh s rostlinnými alternativami burgerů a klobás, zatím nenavázal např. s produktem pepperoni. V originálu jde o pikantní salám z vepřového masa, který byl vyvinut v USA jako podoba pikantní salámů z jižní Itálie. Jde o nejoblíbenější přísadu na pizzu v USA, kde se točí velké peníze. Trh s mraženou, chlazenou nebo čerstvou pizzou se odhaduje v hodnotě okolo 45 mld. dolarů.

Výše uvedená společnost oznámila na počátku loňského roku partnerství s několika velkými řetězci rychlého občerstvení (Pizza Hut nebo Taco Bell), že budou v nejbližší době nabízet i rostlinné alternativy masných produktů do svých výrobků. Po několika testech ale zatím k žádnému uvedení na trh nedošlo. Obě strany spíše mlží, ale prosakují informace, že testy nedopadly dobře z hlediska chuti a struktury výsledné rostlinné alternativy. V případě pepperoni byla uváděna i výsledná cena suroviny za zatím nepřekonatelný problém pro uvedení do menu.

Mezitím se objevují informace o konkurentech (např. Hormel nebo Maple Leaf Foods), kteří ve svých partnerstvích se spíše menšími fast-foody lokální trhy dobyly. Společnost Beyond Meat je nicméně úspěšná se svými „klobásovými drobky“, které jsou údajně k nerozeznání od těch z masa. Jde rovněž o oblíbenou přísadu na vegetariánské verze pizzy. Po úspěšném testu byla tato přísada přidána do jídelníčku více než 450 pobočkách Pizza Hut v Kanadě.

Je tedy zjevné, že na cestě pro získání většího tržního podílu u rostlinných alternativ masných produktů stojí ještě řada překážek. Řada těchto produktů je stále ve fázi vývoje a blízká budoucnost tak ukáže, jestli tento segment bude růst nebo se již dostal do slepé uličky. Kritici nejvíce vyzdvihují otázku ceny, chutě a struktury produktu a nezájem širšího spektra spotřebitelů.