USA

Petr Ježek, Zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D.C.

Mobil CZ a WhatsApp +420 601 558 079, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Označení produktu ekologického zemědělství už nemusí spotřebiteli stačit

Označení výrobku jako produkt ekologického zemědělství může být z marketingového pohledu výhodou. Mezi USA a Evropskou unií je navíc v platnosti dohoda o vzájemném uznávání označení takových produktů. Produkt certifikovaný v ČR jako „bio“ tak může být obdobně označen v USA bez nutnosti dodatečných dokazování.

Nedávný průzkum společnosti Hartman Group mezi americkými spotřebiteli ale ukázal,
že označení bio-produktu nemusí nutně znamenat dostatečný argument, aby se pro něj spotřebitelé rozhodli. Někteří nakupující totiž hledají další benefity a záruky nad rámec bio.

Téměř 80 % respondentů souhlasilo s tezí, aby certifikace ekologického zemědělství měla přísnější požadavky na dobré životní podmínky hospodářských zvířat. Navíc 78 % dotázaných uvedlo, že by v certifikaci měl být zahrnut i komponent na lepší sociální podmínky
pro pracovníky v takovém režimu zemědělské produkce.

Průzkum dále ukázal, že slabinou vyšších prodejů bioproduktů je jejich cena. Více než polovina respondentů je toho názoru, že ekologické zemědělství je „záminkou“ k účtování vyšších cen.

Spotřebitelé dále očekávají, že výrobci budou stupňovat své aktivity v oblasti ochrany životního prostředí. Mají pocit, že jako jednotlivci toho například se změnou klimatu moc nezmohou
a tak očekávají, že korporace a výrobci budou těmi, kdo na změnu klimatu zareagují a budou uvádět na trh vyhovující výrobky. Přes 76 % dotázaných uvedlo, že podporují zvýšení aktivit směrem k obnově zdraví půdy a zvýšení biologické rozmanitosti. Takové komponenty ale v aktuální certifikaci ekologického zemědělství nejsou zakotveny v takové míře, jakou někteří spotřebitelé hledají.

Průzkum samozřejmě již neodpovídá na otázku, jestli by spotřebitelé byli ochotni platit odpovídající cenu, ale pro výrobce a obchodníky je to rozhodně otázka k zamyšlení.

Segment produktů ekologického zemědělství je v USA stále na vzestupu a aktuálně zaujímá přes 6 % z celkových prodejů – podle posledního odhadu na úrovni 52 mld. USD. Nejvyšší prodeje v této kategorii jsou v oblasti ovoce a zeleniny, mléčných produktů, masných produktů a nápojů (na bázi ovoce a zeleniny).