Pivo je nejprodávanějším rychloobrátkovým zbožím. Jeho prodej za poslední rok vzrostl o osm procent.

Pivo v dubnu vytlačilo nealkoholické nápoje z pozice nejprodávanějšího zboží. Třetí místo drží cigarety, jejichž tržby vzrostly za posledních 12 měsíců o 60 %. Data byla analyzována v průzkumu 10 000 značkových obchodů (supermarkety nebo obchody na čerpacích stanicích) a 143 000 nezávislých obchodů. To představuje více než 80 % nákupních míst v JAR. K silnému růstu prodejů alkoholických nápojů a tabákových výrobků pravděpodobně výrazně přispěl dlouhý zákaz v roce 2020.

Podle statista.com má pivo největší podíl v prodeji ze všech alkoholických nápojů. V letošním roce se očekávají tržby přes 112 miliard randů, tržby nealkoholického piva se budou pohybovat kolem 1,2 miliardy randů a v příštích třech letech porostou o 15 % ročně. V roce 2024 by zisk z piva mohl činit 190 miliard randů.

Na tržbách jednotlivých produktů se odráží i jeho cena, např. cena kuchyňského oleje v poslední době raketově vyskočila. Dlouhodobě patří mezi 20 nejprodávanějších surovin v JAR. Na ceně se nejvíc podepsal zákaz vývozu palmového oleje z Indonésie. Oleje a tuky jsou v Jihoafrické republice o více než 20 % dražší než před rokem. Inflace potravinářských výrobků je téměř dvakrát vyšší než u jiných produktů v zemi.

Jihoafričané kupují i méně trvanlivého mléka nebo instantní kávy než během začátku pandemie. Pravděpodobně to souvisí s omezováním práce z domova a návratem do kanceláří. S rostoucími cenami všeho si lidé i více vaří doma, k čemuž je také zároveň přivedla doba během covidu, kdy byly uzavřené restaurace, a lidé začali více experimentovat v kuchyni a méně kupovat již připravená jídla. K tomu je vedou i různé kuchařské pořady, v poslední době nejvíce jihoafrická obdoba soutěže MasterChef.

Zdroj: news24.com
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade jihoafrická republika.

Zdroj: CzechTrade