Řada členských států Evropské unie zpřísňuje pravidla pro reklamu na potraviny s vysokým obsahem soli, cukru a tuku zaměřenou na děti, některé z nich žádají Evropskou komisi, aby navrhla právně závazná opatření k regulaci na EU úrovni. Norsko letos v dubnu oznámilo zákaz reklam na vybrané produkty cílené na děti, včetně reklam s nepřímým dopadem, jako jsou čokoláda, sladké pomazánky, energetické nápoje či slané potraviny z fast foodů. Podle údajů má v zemi nadváhu nebo obezitu pětina dětí na prvním stupni základních škol. K podobným opatřením směřují i Dánsko, které plánuje zpřísnění zákona o marketingu, a Bulharsko, které zvažuje zákaz reklam na energetické nápoje. V EU v současnosti platí schéma „EU Pledge“, podle něhož se firmy dobrovolně zavazují k odpovědné reklamě. Podle kritiků je však neúčinné – firmy si samy určují, co je vhodné pro děti, a za vhodné považují i produkty jako jsou sušenky nebo sladké tyčinky. Organizace zastupující spotřebitele i veřejné zdraví žádají Komisi, aby nejpozději do roku 2026 předložila závazný právní rámec, který by omezil vliv reklamy na výživové chování dětí. Komise se zatím odvolává na směrnici o audiovizuálních službách, která podporuje omezení škodlivé reklamy prostřednictvím kodexů chování. Očekávaný Akční plán EU pro dětskou obezitu by měl být zveřejněn koncem roku 2025, zákaz reklamy podle dostupných informací zatím není očekáván.

Více informací zde.