Evropský parlament připravuje své stanovisko k návrhu Evropské komise k posílení welfare zvířat během transportu z 07/12/2023 (návrh Komise detailně viz Evropské zpravodajství z 10/12/2023). Europoslanci Daniel Buda (RO, EPP) a Tilly Metz (LU, Zelení), spolu-zpravodajové za Výbory EP pro zemědělství a rozvoj venkova (COMAGRI) a pro dopravu (COMTRAN), návrh stanoviska představili na společném zasedání COMAGRI a COMTRAN dne 19/03/2025, pozměňovací návrhy je možné předkládat do 11/04/2025, přičemž závěrečné hlasování o přijetí pozice Parlamentu v plénu EP by mělo proběhnout v říjnu nebo listopadu 2025 (návrh je k dispozici zde). Daniel Buda patří mezi zastánce realistického posilování welfare zvířat, zatímco Tilly Metz patří mezi zastánce zásadního zpřísnění současných pravidel. Podle stávajících pravidel Evropského parlamentu se oba zpravodajové na návrhu zprávy musí shodnout, názorový rozpor Budy a Metz je ve zveřejněném návrhu patrný – návrh je ve srovnání s návrhem Evropské komise (zde, 83 stran) velmi krátký (18 stran), chybí v něm konkrétní návrhy v oblasti doby přepravy, teploty, požadavků na prostor, přepravy do třetích zemí a sankcí. V těchto oblastech se zpravodajům nepodařilo najít kompromis, diskuse bude proto pokračovat se stínovými zpravodaji.

Buda a Metz společně zdůrazňují zejména řádné prosazování současných pravidel, vyžadují předem naplánované cesty, aby se minimalizovala doba cestování a omezil stres, hlad, žízeň a zranění zvířat. Přepravci by podle nich měli ve stanovených intervalech poskytovat potravu, vodu a odpočinek a personál musí být jasně a povinně proškolen. Vozidla, včetně lodí, by měla mít GPS sledování integrované se systémem TRACES s automatickým upozorněním na odchylky od trasy, přičemž organizátoři přepravy musí zdůvodnit každou změnu trasy. Zvířata nezpůsobilá k přepravě musí zůstat v místech odjezdu a musí jim být poskytnuta péče. Úřady budou kontrolovat a dokumentovat podmínky v každé fázi a povinně hlásit zdravotní problémy. Přepravci musí aktualizovat cestovní deníky a orgány je musí před odjezdem schválit. Podle dohody Budy a Metz nově článek 24 rozšiřuje povinnost vybavit dopravní prostředky sledovacím systémem i na námořní dopravu. Článek 7 nově zdůrazňuje srozumitelné poučení pro personál. Návrhy 18 a 20 posilují požadavky na úvodní a pravidelná školení, návrh 11 rozšiřuje sledování na lodě a návrh 12 zavádí ochranu dat ze sledovacích systémů. Pozměňovací návrhy 13–15 reagují na odchylky v trase a zdravotní stav zvířat po vykládce.

Během diskuse europoslanců k návrhu Budy a Metz dne 19/03/2025 zaznělo, že návrh Evropské komise může být škodlivý, že nezohledňuje situaci v členských státech, povede ke zvýšení byrokracie, počtu řidičů i počtu vozidel pro přepravu stejného množství zvířat (Borja Larraz, EPP, ES; Valérie Deloge, PfE, FR). Někteří europoslanci ale zdůraznili, že lepší prosazování současných pravidel nestačí, je potřeba posílit ambice v oblasti ochrany welfare zvířat, zvětšit transportní prostor i zajistit dostatečný odpočinek a občerstvení pro zvířata (Marianne Vind, S&D, DK; Thomas Waitz, Zelení, AT; Anja Hazekamp, GUE, NL).

Zástupce Generálního ředitelství Evropské komise pro zdraví a welfare zvířat (DG SANTE) Bernard Van Goethem připomněl, že návrh vychází z vědeckých stanovisek EFSA, judikatury, konzultací a doporučení výboru ANIT a že většina změn odpovídá očekáváním Komise. Podpořil digitální řešení ke snížení administrativní zátěže a upozornil, že revize má zlepšit vymahatelnost pravidel a podmínky pro zemědělce i přepravce. Komise je podle něj otevřená spolupráci na dosažení proveditelných a účinných pravidel.

Lhůta pro podání pozměňovacích návrhů k návrhu je stanovena na 10. dubna, přičemž o dva dny dříve, dne 08/04/2025, proběhne prezentace aktualizované studie Výzkumné služby Evropského parlamentu EPRS k welfare zvířat během transportu. Výbory TRAN a AGRI budou návrh projednávat v květnu, hlasování se očekává v říjnu nebo listopadu, s následným plenárním hlasováním koncem roku. Polské předsednictví mezitím pokračuje v technických jednáních, přičemž se očekává, že nejvíce citlivá témata budou projednána do léta, ale obecného přístupu se zřejmě nedosáhne před předsednictvím Dánska (druhá polovina 2025) nebo Kypru (2026).

Více informací zde.