Členské státy Evropské Unie nejsou jednotné v otázce sdílení úplných údajů GPS o nákladních vozidlech přepravujících živá zvířata. Debata je součástí jednání o nových pravidlech EU pro transport živých zvířat z prosince 2023. Evropská komise ve svém návrhu z prosince 2023 navrhuje sledovat vozidla v krátkých intervalech během celé trasy. Polské předsednictví usiluje o to, aby se údaje o GPS kamionu zaznamenávaly po celou dobu cesty, sdíleny by ale měly být pouze v případě, že vozidlo nedojede na plánovanou zastávku, nebo v případě podezření na porušování dobrých životních podmínek. Rakousko, Portugalsko, Nizozemsko, Francie, Řecko, Irsko, Estonsko a Lotyšsko ale podporují úplné sledování pomocí GPS a tvrdí, že je to jediný způsob, jak zajistit dodržování požadavků na dobré životní podmínky. Německo a Itálie se zatím přiklání spíše k návrhu polského předsednictví, odvolávají se na obavy o soukromí i administrativní zátěž. Polské předsednictví rovněž prosazuje prodloužení doby jízdy. Polský kompromisní text nyní navrhuje umožnit až 63 hodin přepravy dospělých zvířat rozdělených do tří etap po 21 hodinách. Původně navrhovaný limit byl dva 21hodinové úseky. Další klíčovou změnou by mohlo být zvýšení časového limitu pro přepravu na jatka z devíti na dvanáct hodin, případně zrušení tohoto limitu, pokud nejsou žádná jatka v okolí dostupná.
Členské státy Evropské Unie nejsou jednotné v otázce sdílení úplných údajů GPS o nákladních vozidlech přepravujících živá zvířata
3. březen 2025