Španělský ministr zemědělství Luis Planas představil dne 21/01/2025 Národní strategii pro výživu (ENA) jako rámec pro udržitelnější a konkurenceschopnější zemědělsko-potravinářský systém. Strategie si klade za cíl zajistit dostupnost potravin, posílit roli malých producentů a ukázat Španělsko jako globální potravinářskou velmoc. ENA zahrnuje šest hlavních výzev:
Strategické zásobování: opatření zaměřená na zajištění dostupnosti a stability dodávek potravin, provádění obchodních politik, které zaručují konkurenceschopnost španělského zemědělsko-potravinářského a rybářského sektoru, optimalizaci účinnosti v hodnotovém řetězci a definování protokolů reakce v krizových situacích.
Udržitelnost: opatření zaměřená na integraci udržitelnosti v různých klíčových oblastech, jako je zadávání veřejných zakázek a správa obalů prostřednictvím odpovědných postupů. Podobně jsou podporovány postupy a projekty, které podporují cirkulaci a integrují biohospodářství, aby využívaly a zhodnocovaly vedlejší produkty, vytvářely předpisy související s udržitelnými postupy, podporovaly prodej místních, čerstvých, sezónních produktů a produktů s krátkou distribucí, podporovaly akce, které snižují plýtvání potravinami a usnadnit školení a poradenství všem činitelům při přechodu k udržitelnějšímu potravinovému systému.
Podpora venkovských oblastí: Této výzvě je třeba čelit z trojího hlediska – za prvé zaručit odpovídající školení pro toto odvětví, aby se zlepšila jeho konkurenceschopnost. Za druhé, ocenit a posílit venkovské prostředí prostřednictvím ekonomické podpory a provádění venkovských politik zaměřených na vybudování udržitelného a efektivního sektoru. A za třetí, podporovat generační výměnu, aby byla zajištěna budoucnost venkovských a pobřežních oblastí.
Zdravá výživa: součástí ENA jsou navržená opatření zaměřená na ochranu španělské stravy, na to, jak ji zpřístupnit obyvatelstvu, a nakonec jsou shromážděna opatření, jak o ní školit a informovat prostřednictvím osvětových kampaní a posílení vzdělávání o výživě ve školách.
Inovace: tato výzva má podporovat inovace, digitalizovat produkční modely, stimulovat vytváření a přenos znalostí mezi různými činiteli v řetězci, podporovat investice do technologických a digitálních inovací a také prosazovat regulaci, která upřednostňuje inovace.
Lepší informovanost spotřebitelů: tato výzva zahrnuje opatření ke zlepšení informací o potravinách dostupných prostřednictvím označování; ke zlepšení informací, které jsou dostupné v nákupních kanálech a prodejních místech; opatření související s informacemi obsaženými v komunikačních kampaních; opatření, jejichž cílem je zaručit pravdivost informací o potravinách.
Více informací zde.