Evropská komise spustila strategický dialog k budoucnosti evropského zemědělství a potravinářství v lednu 2024, k projednávání bylo přizváno zhruba třicet zástupců největších evropských zájmových organizací z oblasti zemědělství, potravinářství, životního prostředí a ochrany zvířat i zástupci bankovního sektoru nebo univerzit. Výsledná zpráva byla schválena dne 29/08/2024 po třídenním plenárním zasedání. Těsně před zahájením posledního plenárního zasedání, dne 26/08/2024, se ale část členů strategického dialogu vymezila proti průběhu diskusí, obsahu i formátu zprávy, tito členové žádali v dopise adresovaném Evropské komisi mimo jiné o zjednodušení a výrazné zkrácení zprávy. Výsledná zpráva má 100 stran, podle zástupců ELO (European Landowners Organization), EuropaBio, Fertilizes Europe, Euroseeds a European LEADER Association for Rural development, kteří se proti obsahu i formátu zprávy vymezili, se ale členové strategického dialogu v začátcích vyjednávání shodli na tom, že výsledná zpráva bude rozsahem významně kratší, okolo 15 stran. Skupina těchto čtyř organizací proto vyzvala k navrácení se a k tomu, aby:
- Výsledná zpráva neobsahovala specifická technická nebo příliš detailní doporučení
- Výsledná zpráva nepřijímala politické pozice zaměřené na technologie nebo sektory
- Výsledná zpráva umožnila využívat současné pracovní rámce a zdroje a navrhla mechanismy pro dosahování současných rámců
- Jednání nadále pokračovala, protože proces, který byl přijat pro jednání Strategického dialogu, vytvořil další výzvy, které je potřeba vyřešit a které stále trvají – signatáři dopisu zmínili zejména skutečnost, že strategický dialog probíhal v přísně utajovaném režimu a neumožňoval konzultace s členskou základnou ani experty
- Byl upraven návrh zprávy, který byl připraven pro finální zasedání pléna – podle signatářů proces dokončení a schválení zprávy nebyl plně transparentní, verze zprávy předkládaná pro finální plenární zasedání obsahuje elementy, které v dřívějších verzích nebyly zahrnuty, a které ani nebyly diskutovány, přičemž vyznívá zásadně odlišně od předchozích projednávaných návrhů
Signatáři dopisu rovněž zmínili, že je možné, že výslednou zprávu nebude moci řada ze zúčastněných organizací podpořit, varovali také před možnou vlnou odporu ze strany sektorů a organizací, které o průběhu vyjednávání neměly žádné informace, přičemž na ně ale dopadne výsledek zprávy. Zástupci rovněž kritizovali nedostatečné zapojení širší skupiny expertů, což je podle nich hlavní slabinou celého dokumentu. Výsledná zpráva je podle nich nekompletní, obsahuje části textu, které nikdo neprojednal ani nepodpořil, i doporučení, která by vyžadovala další financování (to ale přitom ve zprávě není řešeno) – jako příklad signatáři dopisu uvádí doporučení na zajištění školních obědů zdarma. To podle organizací znamená, že doporučení nedovolí Evropské komisi navrhovat realistická řešení, a že řada z doporučení nebude implementovatelná, což oslabí kredibilitu celé zprávy. Zpráva podle signatářů obsahuje „nepřijatelné předpoklady a nepřátelské nálady, které odrážejí postoj malého počtu jednotlivců“ – Evropská komise a některé specifické zájmové skupiny v ní zaujímají moralistickou pozici, zpráva ale „vylučuje většinu zúčastněných stran zapojených do zemědělsko-potravinářského řetězce“.