Generální ředitelství Evropské komise pro zemědělství a rozvoj venkova (DG AGRI) zpracovalo vodítka pro vyjasnění konceptu „vyšší moci“ a dalších mimořádných okolností, včetně toho, jak uznat celé oblasti za postižené vyšší mocí v případě závažné přírodní katastrofy nebo závažných meteorologických jevů. Sdělení bylo zveřejněno dne 30/05/2024, a to s cílem zjednodušit zemědělskou politiku; dostupné je zde. O uplatnění principu vyšší moci podle DG AGRI rozhoduje členský stát, přičemž rozhodnutí by měly přijmout příslušné orgány na základě relevantních důkazů. Rozhodnutí o tom, zda je situace uznána jako případ vyšší moci, se podle DG AGRI přijímá obvykle případ od případu. Nařízení 2021/2116 o financování, řízení a monitorování společné zemědělské politiky a zrušení nařízení (EU) uvádí, že s cílem harmonizovat postupy členských států při jednotném uplatňování ustanovení o vyšší moci by toto nařízení mělo ve vhodných případech umožňovat výjimky z pravidel SZP v případě vyšší moci a mimořádných okolností a stejně tak by mělo stanovit orientační seznam možných případů vyšší moci a mimořádných okolností, které mají být uznány vnitrostátními příslušnými orgány. Vnitrostátní příslušné orgány by měly přijímat rozhodnutí ohledně vyšší moci či mimořádných okolnosti pro každý jednotlivý případ, a to na základě příslušných důkazů. Zmíněné nařízení by mělo dále stanovit výjimky z pravidel SZP v případech vyšší moci a mimořádných okolností, například při závažných meteorologických jevech, které významně zasáhnou zemědělský podnik příjemce v míře srovnatelné s vážnou přírodní katastrofou. Pro účely financování, řízení a monitorování SZP mohou být vyšší moc a výjimečné okolnosti uznány zejména pokud došlo k závažné přírodní katastrofě nebo meteorologické události, která vážně postihla zemědělský podnik; pokud došlo k náhodnému zničení budov pro chov hospodářských zvířat v zemědělském podniku; pokud došlo k výskytu epizootie, vypuknutí choroby rostlin nebo výskytu škůdce rostlin, což mělo za následek postižení části nebo všech hospodářských zvířat nebo plodin zemědělce; pokud došlo k vyvlastnění celého podniku nebo jeho velké části, pokud toto vyvlastnění nebylo možné v den podání žádosti předvídat; pokud došlo k úmrtí příjemce nebo k jeho dlouhodobé pracovní neschopnosti. Členské státy by měly mimo jiné zajistit, aby v těchto případech nedocházelo k ukládání sankcí.

Více informací zde.