Evropská komise předložila dne 15/03/2024 návrh na revizi některých ustanovení Společné zemědělské politiky s cílem, dle vyjádření Evropské komise, dosáhnout zjednodušení a zároveň zachovat silnou, udržitelnou a konkurenceschopnou politiku pro zemědělství a potravinářství v EU. Cílem návrhů týkajících se podmíněnosti a strategických plánů SZP je snížit zátěž spojenou s kontrolami pro zemědělce v EU a poskytnout jim větší flexibilitu při plnění některých environmentálních podmínek. Evropská komise navrhuje cílený přezkum některých podmíněností v nařízení o strategických plánech SZP. Přezkum by se měl týkat následujících opatření:
- DZES 8 (mimoprodukční plochy) – zemědělci v EU budou muset na svých pozemcích zachovat stávající krajinné prvky, ale nebudou již povinni vyčlenit minimální část své orné půdy na neprodukční plochy, jako je například úhor. Místo toho se mohou dobrovolně rozhodnout, že část své orné půdy ponechají neproduktivní – nebo založí nové krajinné prvky (např. živé ploty nebo stromy) – a získají tak dodatečnou finanční podporu prostřednictvím eko-schémat, která budou muset nabídnout všechny členské státy ve svých strategických plánech SZP. Všichni zemědělci v EU tak budou podle Evropské komise motivováni k tomu, aby udržovali neprodukční plochy prospěšné pro biologickou rozmanitost, aniž by se museli obávat ztráty příjmů.
- DZES 7 (střídání plodin) – zemědělci v EU budou moci tento požadavek splnit tím, že se rozhodnou buď střídat, nebo diverzifikovat své plodiny v závislosti na podmínkách, kterým čelí, a pokud se jejich země rozhodne zahrnout možnost diverzifikace plodin do svého strategického plánu SZP. Flexibilita provádění diverzifikace plodin namísto pouhého střídání plodin umožní zemědělcům postiženým pravidelným suchem nebo nadměrnými srážkami snadněji splnit tento požadavek.
- DZES 6 (půdní pokryv v citlivých obdobích) – členské státy budou mít mnohem větší flexibilitu při stanovování toho, co definují jako citlivá období, a postupů povolených pro splnění tohoto požadavku s ohledem na své vnitrostátní a regionální podmínky a v souvislosti s rostoucí proměnlivostí počasí.
- Kromě těchto konkrétních změn Komise navrhuje, aby členské státy mohly některé plodiny, typy půdy nebo zemědělské systémy osvobodit od povinnosti dodržovat požadavky na obdělávání půdy, půdní pokryv a střídání/diverzifikaci plodin (resp. DZES 5, 6, 7). Možné by byly i cílené výjimky, které by umožnily zorání za účelem obnovy trvalých travních porostů v lokalitách Natura 2000 v případě, že jsou poškozeny predátory nebo invazními druhy (DZES 9). Tyto výjimky mohou být ve strategických plánech SZP stanoveny na celé období SZP. Měly by být omezeny z hlediska plochy a stanoveny pouze v případech, kdy se ukáže, že jsou nezbytné pro řešení konkrétních problémů. Evropská komise přezkoumá nezbytné změny, aby výjimky potvrdila a zachovala soulad s celkovými environmentálními cíli plánů.
- Malé zemědělské podniky – Evropská komise rovněž navrhuje vyjmout malé zemědělské podniky s rozlohou do 10 hektarů z kontrol a sankcí souvisejících s dodržováním požadavků na podmíněnost. Tím se výrazně sníží administrativní zátěž spojená s kontrolami pro malé zemědělce, kteří představují 65 % příjemců podpory v rámci SZP.
Evropská komise rovněž cílí na posílení postavení zemědělců v dodavatelském řetězci. Komise by měla zahájit sledování výrobních nákladů, marží a obchodních praktik v zemědělsko-potravinářském dodavatelském řetězci, první zasedání expertů by mělo proběhnout během letních měsíců 2024. Komise rovněž navrhuje posílit pravidla platná pro smlouvy, které zemědělci uzavírají s odběrateli v potravinářském průmyslu nebo v maloobchodě, a posílení organizací producentů (v rámci Společné organizace trhu se zemědělskými produkty, SOT). Komise také plánuje realizovat důkladné hodnocení směrnice o nekalých obchodních praktikách v potravinovém řetězci. První zpráva by měla být předložena na jaře 2024, podrobnější hodnocení bude k dispozici v roce 2025. Návrhy budou projednány během Rady ministrů zemědělství dne 26/03/2024.
Stran časovosti implementace Komise předpokládá dvě varianty. V případě rychlého schválení návrhu ze strany ostatních evropských institucí předpokládá Komise v rámci některých opatření účinnost již od roku 2024 včetně jejich retroaktivního uplatnění. V tomto scénáři by pravděpodobně následovala debata o tom, jak nový návrh sladit s již přijatým dočasným opatřením týkajícím se částečné výjimky z uplatňování DZES 8 na letošní rok. Pokud by Evropský parlament a Rada Evropské Unie potřebovaly ke schválení návrhu více času, pak by byla účinnost návrhu s největší pravděpodobností stanovena až od příštího roku.