Evropské instituce dosáhly dne 04/03/2024 předběžné politické dohody o nařízení o obalech a obalových odpadech, jehož cílem je řešit nárůst objemu obalových odpadů vyprodukovaných v Evropské Unii, harmonizovat vnitřní trh s obaly a podpořit oběhové hospodářství. Návrh se podle vyjádření Rady zabývá celým životním cyklem obalů. Jsou v něm stanoveny požadavky na zajištění toho, aby obaly byly bezpečné a udržitelné. Toho se má docílit recyklovatelností všech obalů a snížením přítomnosti látek vzbuzujících obavy na minimum. Návrh dále stanoví harmonizované požadavky na označování s cílem zlepšit informovanost spotřebitelů. V souladu s hierarchií způsobů nakládání s odpady má návrh výrazně snížit produkci obalových odpadů, a to stanovením závazných cílů týkajících se opětovného použití, omezením některých druhů obalů na jedno použití a požadováním toho, aby používání obalů v co největší míře snížily i hospodářské subjekty. Evropské instituce se v předběžné dohodě rozhodly zachovat většinu požadavků na udržitelnost obalů i většinu hlavních cílů, které navrhla Evropská komise (návrh Komise je podrobněji představen ve zpravodajství z 04/12/2022). Instituce se rozhodly zpřísnit požadavky Komise například návrhem na zavedení omezení pro obaly obsahující PFAS na trh EU. Stran minimálního obsahu recyklovaného materiálu v plastových obalech instituce zachovaly hlavní cíle pro rok 2030 a 2040, shodli se ale na tom, že z těchto cílů budou vyňaty kompostovatelné plastové obaly a obaly, jejichž plastová složka představuje méně než 5 % celkové hmotnosti obalu. Komise bude muset přezkoumat provádění cílů pro rok 2030 a posoudit proveditelnost cílů pro rok 2040. Do tří let po vstupu pravidel v platnost by Komise měla posoudit stav technologického vývoje plastových obalů z biologického materiálu a na základě tohoto posouzení stanovit požadavky na udržitelnost obsahu biologického materiálu v plastových obalech. Nadbytečné obaly by měly být omezovány například stanovením maximálního 50% podílu prázdného prostoru ve skupinových a přepravních obalech. Výrobci a dovozci by měli zajistit, že hmotnost a objem obalů budou sníženy na minimum, s výjimkou chráněných návrhů obalů (pokud byla ochrana zavedena ke dni vstupu nařízení v platnost, jedná se například o falešná dna). Z požadavků na opětovné použití obalů a povinnosti opětovného plnění instituce vyloučily víno, aromatizované víno, mléko a jiné nápoje snadno podléhající zkáze a obaly používané pro nebezpečné věci nebo velké vybavení a pružné formáty obalů, které jsou v přímém kontaktu s potravinami. Instituce se rovněž dohodly na zavedení obecné pětileté výjimky z dosažení cílů v oblasti opětovného použití, pokud členský stát překročí o pět % cíle v oblasti recyklace pro rok 2025, pokud se členský stát přiblíží splnění svých cílů v oblasti předcházení vzniku odpadů, nebo pokud hospodářské subjekty přijaly podnikové plány pro předcházení vzniku odpadů a jejich recyklaci. Od nových pravidel jsou osvobozeny také mikropodniky. Členské státy budou muset do roku 2029 každoročně zajistit tříděný sběr alespoň 90 % plastových nápojových lahví na jedno použití a kovových nádob na nápoje na jedno použití. K dosažení tohoto cíle budou povinny pro tyto formáty obalů zavést systémy zálohování a zpětného odběru. Výjimku z požadavku na zavedení systému zálohování a zpětného odběru pro členské státy bude možné uplatnit, pokud v roce 2026 dosáhnou členské státy úrovně tříděného sběru vyšší než 80 % a pokud předloží plán provádění spolu se strategií pro dosažení obecného cíle pro úroveň tříděného sběru ve výši 90 %. Nová pravidla také zavádějí omezení pro některé formáty obalů, včetně plastových obalů na jedno použití na ovoce a zeleninu, potraviny a nápoje, ochucovadla, omáčky v rámci odvětví ubytování, stravování a pohostinství a na malé kosmetické a toaletní výrobky používané v odvětví ubytování (např. lahvičky na šampony nebo tělová mléka) a pro velmi lehké plastové tašky (např. ty, které se na trzích nabízejí pro nebalené potraviny). Omezení jednorázových obalů pro čerstvé ovoce a zeleninu by mělo platit od 01/01/2030. Nyní budou muset předběžnou dohodu schválit evropské instituce. Očekává se, že Výbor EP pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin (COMENVI) předběžnou dohodu přijme dne 11/03/2024, plénum by mohlo návrh schválit dne 22/04/2024. Rada EU by měla návrh projednat dne 08/03/2024 a 25/03/2024. Podle zatím nepotvrzených informací, které se stále mohou měnit, má ale Evropská komise výhrady politickou dohodu podpořit, a to kvůli obavám, že opatření, která mají zajistit rovné podmínky pro evropské zemědělství a dovozy ze třetích zemí, by mohla vést k protekcionismu. Otázkou rovněž zůstává, zda budou vůbec orgány právní služby schopny text předběžné dohody připravit včas pro plenární zasedání dne 22/04/2024, a to s ohledem na jeho komplexnost a složitost. Pokud by orgány právní služby text nestihly připravit, bylo by jeho schválení odloženo až na druhou polovinu letošního roku. Podle informací evropských médií, které zatím rovněž nejsou potvrzeny, by dohodu na úrovni členských států mohla blokovat Itálie a Německo, podobně, jako už tyto státy blokují směrnici o náležité péči (viz samostatná zpráva výše).
Více informací zde.
Zdroj: Stálé zastoupení PK ČR v Bruselu
Ilustrační foto: pixabay