Evropská komise dne 10/12/2025 představila balíček opatření ke zjednodušení environmentálních pravidel v oblastech průmyslových emisí, oběhového hospodářství, environmentálních posouzení a geoprostorových dat. Komise u balíčku zdůraznila snížení administrativní zátěže při zachování ambiciózních cílů ochrany životního prostředí a lidského zdraví, přičemž hlavní přidanou hodnotu spojila se zrychlením a sjednocením povolovacích postupů pro projekty důležité pro transformaci ekonomiky. Komise u návrhu vyčíslila očekávané úspory podniků přibližně na 1 mld. EUR ročně a uvedla, že souhrn ročních administrativních úspor z již předložených balíčků omnibus a dalších zjednodušujících iniciativ se tím přiblíží 11 mld. EUR ročně, s deklarovaným cílem dosáhnout do konce mandátu v roce 2029 úspor 37,5 mld. EUR ročně.
Balíček tvoří šest legislativních návrhů a Komise u něj odkázala na podněty z veřejné konzultace oznámené dne 22/07/2025, která podle Komise shromáždila více než 190.000 odpovědí. Komise současně avizovala pokračování práce na zjednodušování i mimo tento balíček, zejména formou dalších iniciativ, posouzení účinnosti stávajících pravidel, metodických pokynů a lepšího provádění.
První část balíčku se týká zrychlení a zjednodušení environmentálních posouzení při povolování projektů. Komise popsala zavedení zjednodušených a rychlejších postupů, podporu digitalizace, využití jednotných kontaktních míst a nastavení rychlejších procedur. Komise současně představila „toolbox“ dodatečných opatření pro strategické sektory a projekty přispívající k dekarbonizaci nebo účinnému využívání zdrojů, přičemž mezi příklady uvedla strategické digitální projekty, projekty kritických surovin a dostupné bydlení. Komise tento pilíř spojila s potřebou zkrátit povolovací řízení a snížit nejistotu pro investory a předkladatele projektů, aniž by došlo ke snížení environmentálních záruk, protože návrh má stavět na existujícím rámci posuzování dopadů na životní prostředí, posuzování koncepcí, pravidlech pro ochranu přírody a pravidlech pro vodu.
Druhý pilíř balíčku se týká průmyslových emisí a zahrnuje prvky relevantní i pro zemědělství a akvakulturu. Komise navrhla zjednodušení environmentálních systémů řízení podle směrnice o průmyslových emisích a emisích z chovů hospodářských zvířat, včetně možnosti připravovat systém na úrovni podniku namísto úrovně jednotlivých zařízení, prodloužení času na přípravu a zjednodušení obsahu. Komise současně uvedla odstranění požadavku na transformační plány a zrušení povinnosti nezávislých auditů těchto systémů. Komise u zemědělství a akvakultury zdůraznila úlevy v ohlašovacích povinnostech prostřednictvím úprav pravidel pro průmyslový emisní portál, kdy se má omezit rozsah údajů, které musí provozovatelé chovů a akvakultury vykazovat, a členské státy mají získat možnost vykazovat určité informace za zemědělce. Komise ve shrnutí pro sektor zároveň výslovně uvedla cílené úpravy rozsahu povinností u chovů, zejména vyjmutí ekologických drůbežích farem z působnosti směrnice a vyloučení neodstavených selat z výpočtu kapacity u prasečích farem, což má omezit zbytečné duplicitní požadavky a zpřesnit prahové výpočty. Komise dále uvedla, že úpravy mají zahrnovat i zjednodušení povolování některých dekarbonizačních projektů využívajících spalování na bázi vodíku nebo oxy-fuel.
Třetí část balíčku se týká nebezpečných látek ve výrobcích a navazuje na závěr Komise, že databáze SCIP představovala nepřiměřeně vysoké náklady vzhledem k přínosům. Komise proto navrhla změnu rámcové směrnice o odpadech tak, aby databáze SCIP byla zrušena, a její funkce měly být postupně nahrazovány účinnějšími digitálními nástroji, zejména digitálním pasem výrobku a prováděním balíčku „jedna látka, jedno posouzení“.
Čtvrtý prvek balíčku míří na rozšířenou odpovědnost výrobce u vybraných odpadových toků. Komise popsala stávající situaci, kdy firmy prodávající výrobky v jiných členských státech musí často v každém takovém státě zřizovat systém prostřednictvím pověřeného zástupce, a navrhla pozastavení této povinnosti pro výrobce z Evropské unie do doby, než bude dokončeno další sjednocení a zjednodušení režimů v rámci připravovaného aktu o oběhovém hospodářství. Komise tento krok spojila se snížením nákladů na podnikání v Evropské unii.
Pátá část balíčku se zaměřuje na geoprostorová data a směrnici INSPIRE. Komise navrhla plné sladění technických požadavků INSPIRE s horizontálními pravidly pro vysoce hodnotná geoprostorová data veřejného sektoru. Komise změnu odůvodnila tím, že stávající harmonizační požadavky se ukázaly jako složité a drahé, a proto návrh počítá s odstraněním zastaralých technických povinností, zjednodušením pravidel interoperability a omezením ohlašovacích povinností, při zachování klíčových prvků, jako jsou metadata, koordinace a rozsah dat. Komise zároveň uvedla záměr soustředit přístup k datům do jednotného otevřeného portálu.
Komise v materiálech k balíčku připojila orientační rozpad hlavních zdrojů ročních úspor administrativních nákladů. Komise uvedla úspory nejméně 225 mil. EUR ročně díky zrušení databáze SCIP, přibližně 300 mil. EUR ročně díky flexibilitě u pověřených zástupců v režimech rozšířené odpovědnosti výrobce, přibližně 100 mil. EUR ročně díky zjednodušení environmentálních systémů řízení a souvisejících prvků u směrnice o průmyslových emisích, přibližně 70 mil. EUR ročně díky omezení ohlašování do průmyslového emisního portálu pro chovy a akvakulturu, přibližně 12 mil. EUR ročně díky zjednodušení požadavků INSPIRE a přibližně 180 mil. EUR ročně díky zrychlení a zefektivnění environmentálních posouzení. Komise vedle opakovaných ročních úspor zmínila i jednorázové úspory ve výši 35 mil. EUR z dalších technických změn.
Komise ve vystoupeních k balíčku zdůraznila, že návrh nemá znovu otevírat vlajkové právní předpisy v oblasti životního prostředí, přičemž výslovně uvedla, že balíček neotevírá pravidla pro ptáky a stanoviště, právní předpisy k obnově přírody ani pravidla pro čištění městských odpadních vod. Komise současně popsala soubor navazujících prací pro další roky. Komise oznámila přípravu metodických pokynů k nařízení o obalech a obalových odpadech, avizovala přezkum a úpravu rámcové směrnice o vodě v roce 2026 v návaznosti na akční plán RESourceEU a uvedla záměr zlepšit soulad mezi pravidly pro mořské prostředí a pravidly pro sladké vody prostřednictvím revize rámce pro mořskou strategii. Komise u oběhového hospodářství odkázala na akt o oběhovém hospodářství plánovaný na rok 2026, který má přinést jednodušší a více sjednocená pravidla a snížit náklady přeshraničních oběhových činností.
Zemědělství a potravinářství Komise v navazujících výhledech spojila i s hodnocením pravidel pro dusičnany. Komise uvedla pokračující hodnocení směrnice o dusičnanech a záměr posoudit, jak umožnit inovativní a alternativní využití hnoje s potenciálem pro nové podnikání a udržitelné investice, přičemž jako příklady uvedla bioplyn, biometan, Renure a digestát a jeho různé způsoby využití. Komise zároveň uvedla, že bude v letech 2024–2029 systematicky prověřovat celý soubor environmentálních právních předpisů Evropské unie a že v některých oblastech dá přednost úpravám provádění (např. prováděcími kroky a metodickými pokyny) před okamžitou změnou samotných základních právních předpisů.
Materiály k balíčku obsahují i samostatné vysvětlení k městským odpadním vodám. Komise uvedla zveřejnění aktualizované studie ke změněnému systému rozšířené odpovědnosti výrobce u této směrnice a vysvětlila, že se tato oblast nestala součástí omnibus balíčku, protože se jednalo o paralelní krok vyplývající ze závazku v rámci strategie vodohospodářské odolnosti. Komise zároveň uvedla, že výsledky studie potvrzují podobnou úroveň nákladů jako v dřívějším posouzení dopadů a že Komise bude spolupracovat s členskými státy na provádění směrnice, včetně zohlednění dopadů na dostupnost a cenovou dosažitelnost některých produktů na národní úrovni, zejména léčiv.
Legislativní návrhy Komise nyní postupují do Evropského parlamentu a Rady k projednání. Komise v rámci dalšího postupu avizovala pokračující konzultace se zúčastněnými stranami a současně zdůraznila, že balíček má přinést praktickou úlevu podnikům, veřejné správě i zemědělskému sektoru, aniž by se měnily stanovené environmentální cíle a standardy.
Evropská komise v rámci balíčku plánuje i další navazující iniciativy:
- průběžně v období 2024–2029 – systematické prověřování („stress-testing“) celého environmentálního acquis EU s cílem identifikovat duplicity, nepřiměřené administrativní zatížení a možnosti zjednodušení
- začátek roku 2026 – vydání metodických pokynů k nařízení o obalech a obalových odpadech (PPWR) s cílem sjednotit a usnadnit jeho praktické uplatňování
- rok 2026 – revize rámcové směrnice o vodách, se zaměřením na zjednodušení, odstranění administrativních překážek, sladění monitorovacích cyklů a podporu oběhového hospodářství a přístupu ke kritickým surovinám
- rok 2026 – revize směrnice o strategii pro mořské prostředí, s cílem zlepšit soudržnost s právními předpisy pro sladké vody
- rok 2026 – stress-test směrnic o ptácích a stanovištích, zaměřený na proveditelnost, administrativní náročnost a soulad s dalšími environmentálními předpisy
- rok 2026 – předložení Aktu o oběhovém hospodářství (Circular Economy Act), který má zavést jednodušší a více harmonizovaná pravidla pro přeshraniční oběhové činnosti a snížit náklady podniků
- rok 2026 – pokračování prací na zjednodušení režimů rozšířené odpovědnosti výrobce (EPR), včetně možnosti větší harmonizace, digitalizace a vytvoření jednotné digitální platformy
- rok 2026 – dokončení hodnocení směrnice o dusičnanech a posouzení navazujících kroků, včetně podpory inovativního a alternativního využití statkových hnojiv (bioplyn, biomethan, RENURE, digestáty)
- rok 2026 – vydání dalších prováděcích opatření a metodických pokynů k vodní a přírodní legislativě, bez znovuotevírání základních právních předpisů
- rok 2027 – hodnocení směrnice o jednorázových plastech
- rok 2026–2029 – příprava a přijímání aktů v přenesené pravomoci k rozšíření „zeleného seznamu“ odpadů podle nařízení o přepravě odpadů
- průběžně po roce 2026 – cílená revize nařízení REACH, zaměřená na zjednodušení postupů, modernizaci pravidel a lepší vymáhání, bez oslabení ochrany zdraví a životního prostředí
- průběžně v období 2024–2029 – rozšiřování využití digitálních nástrojů a umělé inteligence (např. digitální systémy pro odpady a data) ke snížení administrativní zátěže


