Letos se na pultech českých obchodů mísí prudká zdražení s překvapivými slevami. Například káva a vejce táhnou inflaci, zlevňují oleje a jiné trvanlivé potraviny.
Obchodní řetězce svou cenovou politiku nekomentují. Do velké míry obchodníci kopírují konkurenci, ale neplatí to vždy. Ceny některých stejných položek se dost zásadně liší. Třeba oblíbené müsli Emco se u různých obchodníků v běžných cenách pohybuje od 85 korun do 126 korun za identické balení.
Z vyjádření Potravinářské komory je zřejmé, že tlak na navyšování cen v některých segmentech nekončí. „Letošní rok lze vnímat jako přechodnou fázi, která není plným návratem k předinflačnímu normálu, a pro výrobce potravin zůstává dynamickým prostředím. Značný tlak vytváří rostoucí ceny surovin a vysoké náklady na vstupy, konkrétně mzdy, energie, poplatky za obaly a přibývající administrativní zátěž. V mlékárenském průmyslu například producenti nejsou schopni promítnout veškeré náklady do finálního výrobku, což vede k tomu, že některé výrobky dodávají se ztrátou,“ uvedl mluvčí komory Marek Zemánek.


