Slevová politika obchodníků masivně ovlivňuje nejen obchodní vztahy, ale i jídelníčky Čechů. Šedesát procent zboží v nákupních koších tvoří zlevněné položky.
Potravinářská komora ČR varuje před riziky českého slevového fenoménu, ale uvědomuje si, že zásah do trhu je problematický. Legislativu, která by slevy měla regulovat, proto nechystá.
Za ještě větší problém než promoce považuje prodej některých výrobků pod nákupní cenou. „Když řetězec prodá maso za 80 Kč/kg, ačkoli ho nakoupil za 100 Kč/kg, spotřebitel mylně nabude dojmu, že 80 Kč/kg je běžná cena. Cenu 120 Kč/kg v místním řeznictví, která je přitom reálnou průměrnou cenou, pak vnímá jako přemrštěnou. To je pro malé prodejce, zejména v menších městech, likvidační,“ uvedl mluvčí komory Marek Zemánek.
Tento jev se objevuje v celé Evropě. V Bruselu se proto už začíná diskutovat o možné regulaci těch takzvaných podnákupních cen. Zákaz prodeje za podnákupní ceny byl součástí zákona o významné tržní síle až do roku 2016, kdy z něj byl odstraněn s tím, že bude implementován do zákona o cenách. To se ale nestalo.


