VÝBĚR LEGISLATIVNÍCH AKTUALIT - ČR

 

únor – březen 2023

 

ČESKÁ REPUBLIKA 

Vyhláška č. 47/2023 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí stanoví, pro které plastové výrobky se musí vést samostatná evidence, upravuje minimální rozsah a způsob osvětové činnosti výrobce a minimální rozsah ověření údajů o množství vybraných plastových výrobků uvedených na trh a vykázaných ze strany výrobce provozovateli kolektivního systému. | účinnost od 1. března 2023

 

 

 

Nařízení vlády č. 52/2023 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 307/2014 Sb., o stanovení podrobností evidence využití půdy podle uživatelských vztahů, ve znění pozdějších předpisů novelizuje nařízení vlády č. 307/2014 Sb., o stanovení podrobností evidence využití půdy podle uživatelských vztahů tak, že je zakomponován Strategický plán Společné zemědělské politiky Evropské unie v České republice a mění se základní členění druhů zemědělské kultury v evidenci půdy. | účinnost od 1. března 2023

 

 

 

Nařízení vlády č. 53/2023 Sb., o stanovení podmínek provádění opatření v odvětví včelařství upravuje, na které konkrétní opatření v odvětví včelařství budou, v souladu se Strategickým plánem Společné zemědělské politiky Evropské unie v České republice, poskytovány dotace. Zejména se bude jednat o dotace na školení pro včelaře a výstavnictví, investice do hmotného majetku, boji proti včelím nákazám a další. | účinnost od 1. března 2023

 

 

 

Zákon č. 58/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informačních společností a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informačních společností), ve znění pozdějších předpisů nově stanoví, že dozor nad dodržováním nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1150 ze dne 20. června 2019 o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb provádí Český telekomunikační úřad a zároveň upravuje působnost Českého telekomunikačního úřadu v oblasti dozoru nad dodržováním tohoto nařízení. | účinnost od 23. března 2023

 

 

 

Zákon č. 60/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech, ve znění pozdějších předpisů mění pravidla nakládání s regulovanými látkami a F-plyny, přičemž mimo jiné prodlužuje lhůtu pro předání držených regulovaných látek ke zneškodnění, nově podmiňuje činnost zneškodňování a regenerace F-plynů povolením zavádí nová sankční ustanovení za porušení povinností. | účinnost od 23. března 2023

 

 

 

Nařízení vlády č. 61/2023 Sb., o stanovení podmínek provádění opatření pro oblasti s přírodními omezeními upravuje, na které konkrétní opatření v horské oblasti a jiné oblasti s přírodními nebo jinými zvláštními omezeními se budou, v souladu se Strategickým plánem Společné zemědělské politiky Evropské unie v České republice, poskytovány dotace. Zejména se bude jednat o dotace na díl půdního bloku vedený v evidenci využití půdy nacházející se v oblasti s přírodními omezeními, a to minimálně na 1 ha půdy. | účinnost od 1. dubna 2023

 

 

 

Nařízení vlády č. 62/2023 Sb., o stanovení podmínek provádění opatření Natura 2000 na zemědělské půdě upravuje, na které konkrétní opatření v oblasti Natura 2000 na zemědělské půdě se budou, v souladu se Strategickým plánem Společné zemědělské politiky Evropské unie v České republice, poskytovat dotace. Zejména se bude jednat o dotace na ptačí oblasti nebo evropsky významné lokality zařazené do národního seznamu nebo oblasti s jinými environmentálními omezeními nacházející se na území národních parků nebo 1. zóny chráněných krajinných oblastí. | účinnost od 1. dubna 2023

 

 

 

Nařízení vlády č. 63/2023 Sb., o stanovení podmínek provádění opatření pro zalesňování zemědělské půdy upravuje, na které konkrétní opatření pro zalesňování zemědělské půdy se budou, v souladu se Strategickým plánem Společné zemědělské politiky Evropské unie v České republice, poskytovat dotace. Zejména se bude jednat o dotace na založení lesního porostu, péči o lesní porost po dobu 5 kalendářních let, či za ukončení zemědělské výroby na zalesněném pozemku po dobu 10 kalendářních let. | účinnost od 1. dubna 2023

 

 

 

Nařízení vlády č. 64/2023 Sb., o stanovení podmínek provádění opatření zvýšení obranyschopnosti v chovu prasat vakcinací upravuje, na které konkrétní opatření zvýšení obranyschopnosti v chovu prasat vakcinací se budou, v souladu se Strategickým plánem Společné zemědělské politiky Evropské unie v České republice, poskytovat dotace. Zejména se bude jednat o dotace na selata, prasata ve výkrmu, prasničky a prasnice. | účinnost od 1. dubna 2023

 

 

 

Zákon č. 59/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů zavádí omezení prodeje tabákových výrobků, kuřáckých pomůcek, bylinných výrobků určených ke kouření a elektronických cigaret. Zákon upravuje i omezení pro nikotinové sáčky bez obsahu tabáku, na něž se doposud zákon nevztahoval. Nikotinovým sáčkem myslí zákon výrobek bez tabáku obsahující nikotin pro orální užití. | účinnost od 23. března 2023

 

VÝBĚR Z PUBLIKOVANÉ JUDIKATURY  

Rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 29. listopadu 2022 sp. zn. 21 Cdo 2464/2022 týkající se užívání majetku zaměstnavatele zaměstnancem pro soukromé účely a důkazním břemenem zaměstnavatele při sporu o náhradu škody způsobenou zaměstnancem

„Zaměstnanci jsou povinni využívat výrobní prostředky pouze k vykonávání svěřených prací, řádně s nimi hospodařit, střežit a ochraňovat je před poškozením, ztrátou, zničením nebo zneužitím a nejednat v rozporu s oprávněnými zájmy zaměstnavatele.“

„Zákonem stanovený zákaz používat pro svou osobní potřebu výrobní a pracovní prostředky zaměstnavatele je absolutní; stanovení rozsahu souhlasu k použití výrobních a pracovních prostředků zaměstnavatele pro osobní potřebu zaměstnance (zaměstnanců) je zcela na vůli zaměstnavatele.“

 

Rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 26. ledna 2023 sp. zn. 22 Cdo 2258/2021 zabývající se otázkou zákazu změny k horšímu v civilním sporném řízení

„Zákaz reformace in peius pro trestní řízení výslovně obsahuje zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), v § 259 odst. 4 ve vztahu k odvolacímu řízení a v § 265r odst. 1 ve vztahu k dovolacímu řízení. Samotná okolnost, že obdobná výslovná úprava není v občanském soudním řádu obsažena, neznamená, že se tento zákaz v civilním procesu neuplatní.“

„Zákaz změny k horšímu dovodil ve vztahu k civilním řízením již Nejvyšší soud Československé republiky […] a přiklání se k němu rovněž názory vyjádřené ve starší i novější české odborné literatuře […].“

„Zákaz změny k horšímu se v řízení projevuje v tom, že strana, která využila opravného prostředku, nemůže mít v důsledku rozhodnutí opravného soudu horší postavení, než jaké jí přiznávalo napadené rozhodnutí, tj. prvostupňové rozhodnutí nesmí odvolací soud změnit k tíži odvolatele. Pokud podaly odvolání obě strany, může se rozhodnutí odvolacího soudu pohybovat jenom v rámci vymezeném odvoláními obou stran. V této situaci může dojít ke změně k horšímu, nikoliv však na základě odvolání toho, k jehož tíži změna jde, ale proto, že se odvolala i protistrana. Zákaz reformace in peius je tím zachován, protože straně nejde k tíži vlastní procesní jednání, ale procesní jednání jejího odpůrce […].“

 

Rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 7. prosince 2022 sp. zn. 27 Cdo 2699/2021 zabývající se informační povinností člena orgánu obchodní korporace při uzavírání smluv v možné zájmové kolizi

„Člen voleného orgánu obchodní korporace svou informační povinnost zásadně splní tím, že příslušnému orgánu předloží celé znění návrhu smlouvy nebo že sdělí celý její obsah.“

„Informační povinnost bude zpravidla splněna také tehdy, pokud člen voleného orgánu předloží příslušnému orgánu obchodní korporace pouze část návrhu smlouvy anebo pokud příslušný orgán informuje pouze o části obsahu zamýšlené transakce, je-li z předložené části návrhu smlouvy anebo z předložených informací patrné, zda uzavřením smlouvy mohou být zasaženy zájmy korporace. Usoudí-li příslušný orgán, že nemá dostatek informací, může po předkládajícím členu voleného orgánu požadovat jejich doplnění nebo uzavření smlouvy do doplnění informací zakázat anebo uzavření smlouvy podmínit například tím, že určí, jaká ujednání smlouva nesmí či naopak může obsahovat.“

„Možností splnit informační povinnost tím, že člen voleného orgánu předloží příslušnému orgánu obchodní korporace pouze část návrhu smlouvy anebo že příslušný orgán informuje pouze o části obsahu zamýšlené transakce, není dotčeno právo členů nejvyššího orgánu obchodní korporace žádat, aby předkládající člen voleného orgánu předložil plné znění návrhu smlouvy anebo aby valnou hromadu informoval o celém obsahu zamýšlené transakce. Vyžaduje-li přitom kterýkoli ze členů nejvyššího orgánu, aby předkládající člen voleného orgánu předložil plné znění návrhu smlouvy anebo aby nejvyšší orgán informoval o celém obsahu zamýšlené transakce, předkládající člen voleného orgánu svou informační povinnost ve smyslu § 55 odst. 1 ZOK nesplní dříve, než žádosti člena nejvyššího orgánu vyhoví. Až tímto doplněním je totiž plně zajištěna ochrana zájmů korporace.“

 

Mgr. Jakub Málek – This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Mgr. Tereza Dvořáková – This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

 ODEBÍREJTE NÁŠ PRAVIDELNÝ MĚSÍČNÍ NEWSLETTER

Navštivte naši stránku www.peytonlegal.cz/clanky a v její spodní části se přihlaste k odběru našeho pravidelného měsíčního newsletteru plného zajímavých článků a právních aktualit.

 


 

PEYTON legal NA WEBU A SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH

Navštivte naše webové stránky na www.peytonlegal.cz, na kterých naleznete novinky z naší kanceláře, publikované články a dozvíte se podrobné informace o celém týmu, poskytovaných službách a další zajímavosti o činnosti kanceláře. Jsme i na LinkedIn a Facebook.