Vážení členové,

zasíláme Vám právní posouzení aktuálního znění článku 8.11 Výzvy 1 z Programu podpory na zvýšené náklady na zemní plyn a elektřinu v důsledku mimořádně prudkého růstu jejich cen („Výzva“).

Úvodem upozorňujeme, že znění předmětného článku Výzvy bylo ke dni 11. 11. 2022 aktualizováno a tento nyní zní takto: „Statutární orgán příjemce se v době podání žádosti o podporu zcela a nejen dočasně vzdává jakéhokoli navýšení své odměny (včetně všech složek odměny) a pohyblivé části odměny za probíhající hospodářský rok, ani neobdrží jakoukoli přímou nebo nepřímou náhradu za toto vzdání se práva.“  

Oproti původnímu znění byla tedy z dané podmínky vypuštěna věta: „V rozsahu, v jakém je příjemce součástí společnosti ve skupině, musí toto zproštění zahrnovat odměnu, kterou obdrží vedení příjemce od všech subjektů ve skupině.“

  1. Možný rozpor článku 8.11. Výzvy s právními předpisy
  • Právo Evropské unie

Předmětná podpora dle Výzvy je poskytována na základě tzv. „Dočasného krizového rámce pro opatření státní podpory na podporu hospodářství po agresi Ruska vůči Ukrajině“ přijatého a opakovaně aktualizovaného sděleními Evropské komise z března, července a naposledy na konci října letošního roku („Dočasný krizový rámec“), přičemž základem pro poskytnutí této podpory je zejména jeho oddíl 2.4.

Dočasný krizový rámec stanovuje rámcovou úpravu možnosti poskytnutí veřejné podpory na dodatečné náklady v důsledku mimořádně prudkého zvýšení cen zemního plynu a elektřiny, přičemž předmětný oddíl 2.4 obsahuje výčet podmínek, při jejichž splnění Evropská komise bude považovat podporu za slučitelnou s vnitřním trhem.

Mezi těmito podmínkami není obsažena podmínka dle článku 8.11 Výzvy, tj. povinnost statutárního orgánu vzdát se navýšení své odměny.

Dočasný krizový rámec nicméně neobsahuje přesný způsob a pravidla poskytování podpory. Obsahuje výčet podmínek, při jejich splnění se v případě konkrétního opatření členského státu může jednat o povolenou podporu.

Není tedy vyloučeno, aby nad rámec výslovně stanovených podmínek dle Dočasného krizového rámce členské státy v rámci konkrétního opatření veřejné podpory stanovily další podmínky a pravidla pro získání podpory.

V tomto ohledu je třeba dále vidět, že v případě veřejné podpory uvedené v oddílu 2.4 Dočasného krizového rámce se bude jednat o veřejnou podporu spadající do kategorie diskrečních výjimek (dle čl. 107 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie) z jinak obecného unijního zákazu veřejných podpor narušujících hospodářskou soutěž na vnitřním trhu EU.

V případě předmětné veřejné podpory na základě oddílu 2.4 Dočasného krizového rámce proto nadále platí obecný požadavek, že členský stát má povinnost takovou podporu předem notifikovat Evropské komisi, která ze své diskreční pravomoci posoudí její slučitelnost s vnitřním trhem (tedy její přípustnost). V případě předmětné podpory je tedy na státu, aby opatření Komisi notifikoval a prokázal že dané opatření státní podpory je nezbytné, vhodné a přiměřené, a že jsou požadavky Dočasného krizového rámce splněny.

Tedy posouzení přípustnosti předmětné veřejné podpory z unijního hlediska slučitelnosti s vnitřní trhem náleží Evropské komisi. Z našeho pohledu se ale domníváme, že požadavek zakotvený v čl. 8.11 Výzvy je svou povahou omezením všeobecným a jeho cílem ani není umělé omezení potenciálních příjemců podpory; naopak omezení navyšování odměny statutárního orgánu příjemce podpory se jeví jako spíše pochopitelné.

Tedy dle názoru právní společnosti se podmínka uvedená v čl. 8.11 pohybuje v mezích dovolených unijním právem, resp. Dočasným krizovým rámcem.

  • Právní řád České republiky

Předmětná podpora je poskytována na základě ust. § 14 až § 14q zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V § 14 odst. 4 písm. g) zákona je uvedena možnost poskytovatele podpory stanovit případné další podmínky, které musí příjemce v souvislosti s použitím podpory splnit. Do této kategorie dle našeho názoru může spadat i omezení navyšování odměny statutárního orgánu dle čl. 8.11 Výzvy.

Nebyl shledán rozpor omezení dle čl. 8.11 Výzvy s právním řádem ČR, resp. jeho Ústavním pořádkem.

  1. Výklad stanovené podmínky pro získání podpory dle Ministerstva průmyslu a obchodu ČR („MPO“)

V rámci dostupných informací z MPO je článek 8.11. Výzvy vykládán ministerstvem následovně:

  • omezení se vztahuje pouze na příjem člena statutárního orgánu příjemce podpory (typicky na základě smlouvy o výkonu funkce);
  • již schválené odměny lze vyplácet, ale nesmí se navyšovat;
  • v případě, že je odměna dána smluvně, nesmí být navýšena na vyšší částku či rozšířena;
  • v případě, že není odměna dána smluvně, nesmí být navýšena na novou vyšší úroveň oproti loňskému roku;
  • dle neoficiálního sdělení od ministerstva by se toto omezení ale nemělo vztahovat na příjmy členů statutárního orgánu z pracovních smluv, které mají vedle smlouvy o výkonu funkce uzavřené se společností na jinou pozici i ve vedení společnosti. Ohledně vyloučení pracovních smluv člena statutárního orgánu z omezení dle předmětného článku Výzvy doporučujeme nicméně obezřetnost, neboť se nejedná o oficiálně publikované stanovisko MPO a současně lze mít k tomuto názoru výhrady.

Typicky v situaci, kdy člen statutárního orgánu bude ve společnosti současně zastávat na základě pracovní smlouvy nejvyšší manažerské pozice (např. generální ředitel), bude jeho pozice do jisté míry podobná pozici statutárnímu orgánu (zjednodušeně viděno); nelze tedy vyloučit, že i taková pracovní smlouva by ze strany MPO v rámci vývoje výkladu Výzvy mohla být zahrnuta do působnosti čl. 8.11 Výzvy. Naopak, pokud by se jednalo o pracovní smlouvu na nesouvisející pozici, pak se z našeho pohledu lze se stanoviskem ministerstva ztotožnit.

  • příjmy ostatních osob ve vedení společnosti touto podmínkou nejsou dotčeny (to se týká zaměstnanců managementu i řadových zaměstnanců); stejně tak se omezení netýká prokuristů ani členů dozorčí rady;
  • dotčeným obdobím je aktuálně probíhající hospodářský rok – statutární orgán se tedy musí vzdát jakéhokoliv navýšení své odměny za celý hospodářský rok, v němž byla podána žádost o udělení podpory (pokud bude žádost podána v listopadu/prosinci 2022, mělo by jít o rok 2022. Pokud bude žádost podána v lednu 2023, mělo by jít o rok 2023).
  1. Smluvně sjednaná odměna a motivační schémata v souvislosti s odměňováním statutárního orgánu

Omezení ohledně zvýšení odměny člena statutárního orgánu se nevztahuje na již dříve smluvně sjednané podmínky pro udělování jeho odměny. Statutární orgán příjemce se pouze vzdává navýšení odměny nebo navýšení pohyblivé části odměny za probíhající hospodářský rok (ke dni podání žádosti).

Pokud má tedy člen statutárního orgánu již smluvně stanovenou odměnu (včetně pohyblivé části odměny – např. motivační schémata), omezení dle Výzvy se na něj vztahovat nebude a odměna může být vyplacena i vyšší než minulý hospodářský rok; nesmí být však prostřednictvím nových ujednání navyšována na nové úrovně.

Pokud odměna stanovena smluvně není, může být udělena v maximální výši jako byla udělena předchozí hospodářský rok.

 

VÝZVA 1_aktualizované

 

Jakub Málek
managing partner

 

+420 602 175 788
+420 227 629 700
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

PEYTON legal advokátní kancelář s.r.o.
Futurama Business Park, Sokolovská 668/136d
186 00 Praha 8 – Karlín
www.peytonlegal.cz

Společnost je zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 135675, IČ 28255283.
The company is registered in the Commercial Registry kept by the Municipal Court in Prague, Section C, Entry 135675, ID Number 28255283.

Tato zpráva obsahuje důvěrné informace podléhající advokátnímu tajemství. Informace v ní obsažené jsou určeny výlučně jejímu adresátovi. Nejste-li adresátem této zprávy, upozorněte, prosím, na tuto skutečnost odesílatele a vymažte ji ze svého systému.
Information contained in this message is confidential and is intended exclusively for persons indicated as recipients in the heading of this message. If you are not the intended recipient of this message, please notify the sender of faulty delivery by return e-mail and delete the message from your system.