Evropská komise 21/05/2025 představila novou Strategii pro jednotný trh, jejímž cílem je odstranit nejškodlivější překážky vnitřního trhu, posílit konkurenceschopnost a usnadnit podnikání zejména malým a středním podnikům (SMEs). Strategie počítá se zjednodušením pravidel, rozsáhlou digitalizací, posílením přeshraničního poskytování služeb i s novými nástroji pro zajištění lepšího vymáhání pravidel ze strany členských států. Jedním z klíčových problémů, které strategie řeší, je roztříštěnost pravidel pro balení, označování a nakládání s výrobky a odpady. Ta podle Komise zbytečně zatěžuje firmy a komplikuje volný pohyb zboží. Mezi navrhovaná opatření proto patří zavedení digitálního značení výrobků, a to prostřednictvím QR kódů a tzv. digitálního produktového pasu (Digital Product Passport). QR kódy mají usnadnit spotřebitelům přístup k informacím o složení, původu, bezpečnostních parametrech či způsobu použití výrobku. Z pohledu výrobců a dovozců zároveň nahradí tištěné štítky a návody, jejichž podoba se dosud často liší podle národních požadavků. Digitalizace má podle Komise přinést vyšší právní jistotu, nižší náklady na administrativu a usnadnit aktualizaci informací, například při změně složení výrobku. Digitální produktový pas by se měl postupně stát jednotným standardem pro sdílení informací o výrobku napříč celou EU a různými legislativami. Komise zároveň plánuje modernizovat rámec pro tržní dohled a harmonizaci technických požadavků (tzv. New Legislative Framework), aby zohlednil nové digitální nástroje a umožnil jejich širší uplatnění v různých odvětvích. Strategie zároveň apeluje na členské státy, aby přezkoumaly svou vnitrostátní legislativu, odstranily zbytečné požadavky a aktivně se podílely na společné správě jednotného trhu. Komise navrhuje jmenovat v každé zemi tzv. „Single Market Sherpu“ a připravuje návrh nového aktu o předcházení překážkám na jednotném trhu.

Více informací zdezde a zde.