Evropská komise – Generální ředitelství pro zemědělství a rozvoj venkova (DG AGRI) – připravuje balíček zjednodušení pro Společnou zemědělskou politiku (se zaměřením na současná pravidla SZP), balíček by měl být představen dne 14/05/2025. Jeho cílem je snížení byrokratické zátěže pro zemědělce a vnitrostátní orgány, zefektivnění plnění podmínek a větší flexibilita při uplatňování pravidel. Balíček zahrnuje legislativní i nelegislativní změny a jeho součástí je i návrh úprav základních nařízení SZP. V rámci těchto změn se zvažuje například vypuštění článků 120 a 159 ze strategického nařízení SZP, které se vztahují k environmentálním požadavkům. Jedním z hlavních prvků navrhovaného balíčku je výjimka pro ekologické zemědělce z vybraných norem DZES, konkrétně DZES 1, 3, 4, 5 a 6. Výjimka má snížit počet kontrol a administrativní zátěž pro ekologické farmy a příslušné orgány. Tento návrh by vyžadoval změnu základního právního aktu. Komise rovněž zvažuje zavedení možnosti poskytovat agroenvironmentální a klimatické platby na základě počtu dobytčích jednotek nebo včelstev. Tímto krokem by mohly být zvýhodněny smíšené a menší zemědělské podniky, přičemž by šlo o jednorázovou úpravu strategických plánů ze strany členských států. Další legislativní změny se týkají pravidel DZES 1 (udržování trvalých travních porostů) a DZES 2 (ochrana mokřadů a rašelinišť), kde by mělo dojít ke zvýšení flexibility definice podmínek a cílů na úrovni členských států. Například u DZES 1 Komise uvažuje o zvýšení přípustného poklesu trvalých travních porostů ze současných 5 % na 7 % oproti referenčnímu roku 2018. Balíček také obsahuje návrh, aby zemědělci nebyli podrobeni více než jedné kontrole SZP ročně. Toto opatření by vyžadovalo změnu článku 60 horizontálního nařízení (EU) 2021/2116. Dále je navrženo zjednodušení systému IACS (integrovaný administrativní a kontrolní systém) a metodik hodnocení jeho kvality. Spojení tří samostatných právních rámců do jednoho článku by mělo umožnit širší využívání satelitního monitoringu a umělé inteligence jako alternativy k návštěvám na místě. V oblasti řízení rizik se navrhuje změna výpočtu ztrát, která by umožnila cílenou podporu určitých skupin, jako jsou mladí zemědělci nebo specifické regiony. Členské státy by rovněž mohly dobrovolně zřídit krizový fond (do výše 2 % rozpočtu svého strategického plánu) pro mimořádné přírodní katastrofy, nebo poskytovat investiční podporu na uvedení podniků do souladu s právními normami. Nelegislativní opatření zahrnují například možné upřesnění rozsahu DZES 4 v souvislosti s definicí vodních toků podle rámcové směrnice o vodě.