Evropský parlament připravuje své stanovisko k návrhu Evropské komise k posílení welfare zvířat z 07/12/2023 (návrh Komise detailně viz Evropské zpravodajství z 10/12/2023). Europoslanci Daniel Buda (RO, EPP) a Tilly Metz (LU, Zelení), spolu-zpravodajové za Výbory EP pro zemědělství a rozvoj venkova (COMAGRI) a pro dopravu (COMTRAN), potvrdili, že návrh stanoviska bude oficiálně představen na společném zasedání COMAGRI a COMTRAN dne 19/03/2025, pozměňovací návrhy by mělo být možné předkládat do 11/04/2025, přičemž závěrečné hlasování o přijetí pozice Parlamentu v plénu EP by mělo proběhnout v listopadu 2025.

Zpravodajové Buda a Metz dne 03/03/2025 už zveřejnili návrh společného stanoviska COMAGRI a COMTRAN na stránkách Evropského parlamentu. Návrh je k dispozici zde. Daniel Buda patří mezi zastánce realistického posilování welfare zvířat, zatímco Tilly Metz patří mezi zastánce zásadního zpřísnění současných pravidel. Podle stávajících pravidel Evropského parlamentu se oba zpravodajové na návrhu zprávy musí shodnout, názorový rozpor Budy a Metz je ve zveřejněném návrhu patrný – návrh je ve srovnání s návrhem Evropské komise (zde, 83 stran) velmi krátký (18 stran), chybí v něm konkrétní návrhy v oblasti doby přepravy, teploty, požadavků na prostor, přepravy do třetích zemí a sankcí. V těchto oblastech se zpravodajům nepodařilo najít kompromis, diskuse bude proto pokračovat se stínovými zpravodaji.

Buda a Metz společně zdůrazňují zejména řádné prosazování současných pravidel, vyžadují předem naplánované cesty, aby se minimalizovala doba cestování a omezil stres, hlad, žízeň a zranění zvířat. Přepravci by podle nich měli ve stanovených intervalech poskytovat potravu, vodu a odpočinek a personál musí být jasně a povinně proškolen. Vozidla, včetně lodí, by měla mít GPS sledování integrované se systémem TRACES s automatickým upozorněním na odchylky od trasy, přičemž organizátoři přepravy musí zdůvodnit každou změnu trasy. Zvířata nezpůsobilá k přepravě musí zůstat v místech odjezdu a musí jim být poskytnuta péče. Úřady budou kontrolovat a dokumentovat podmínky v každé fázi a povinně hlásit zdravotní problémy. Přepravci musí aktualizovat cestovní deníky a orgány je musí před odjezdem schválit.

V Evropském parlamentu poprvé zasedla dne 05/03/2025 Meziskupina pro udržitelný chov hospodářských zvířat, jejíž založení podpořily mimo jiné organizace spolupracující v rámci European Livestock Voice. Prvního zasedání se účastnilo více než 200 účastníků přímo v sále, dalších 200 participantů bylo připojeno online. Zasedání se zúčastnila i řada europoslanců včetně Herberta Dorfmanna (IT, EPP), Alexandera Bernhubera (AT, EPP), Benoita Cassarta (BE, Renew), Tomáše Kubína (CZ, PfE), Tilly Metz (LU, Zelení), Daniela Budy (RO, EPP) či Marii Grapini (RO, S&D). První zasedání bylo zaměřeno na welfare zvířat během transportu. Během zasedání proběhla prezentace španělských zemědělců, která účastníkům přiblížila, jak evropský transport živých zvířat probíhá; řečníci přiblížili pravidla, kterými se transport musí řídit, prezentovali i podmínky welfare zvířat. Druhá část zasedání byla zaměřena na dopady návrhu Evropské komise z prosince 2023 – prezentována byla studie o dopadech návrhu Komise na sektor vepřového masa. Pokud by byl návrh Komise implementován tak, jak byl navržen, došlo by podle IFIP (Institut do Porc, Francie) k nárůstu dodatečných nákladů na produkci a transport – v České republice by se mohlo jednat o celkové dodatečné náklady na přepravu na porážku prasete ve výkrmu ve výši 4,3 EUR, v Portugalsku pak 7,3 EUR, ve Španělsku 7,6 EUR, v Dánsku 8,1 EUR, v Německu 8,4 EUR a ve Švédsku dokonce 9,8 EUR. Více o meziskupině zde a zde.

Více informací zde.