Evropská komise předložila dne 19/02/2025 Vizi pro zemědělství a potraviny (více viz samostatná aktualita výše), na obsah Vize už reagovala řada zemědělských i environmentálních evropských organizací. Největší zemědělská organizace Copa – Cogeca uvítala uznání strategického významu zemědělství i pragmatický přístup k budoucímu směřování zemědělské politiky. Ve svém vyjádření Copa – Cogeca uvádí, že přímé platby musí být dostupné všem aktivním zemědělcům, bez ohledu na jejich velikost. Copa – Cogeca ale kritizovala nedostatečné zaměření Vize na rozpočet SZP – rozpočet SZP musí podle Copa – Cogeca zahrnovat automatické korekce na inflaci a rostoucí požadavky, které jsou na evropské zemědělce kladeny. Stejnou kritiku stran rozpočtu vyjádřila i organizace zastupující mladé evropské zemědělce CEJA. CEJA vyzvala Komisi, aby využila Vizi k vytvoření transformačního impulzu pro evropské zemědělství, zdůrazňuje potřebu zatraktivnit zemědělské povolání a zároveň umožnit, aby zemědělství dosáhlo svých cílů v oblasti konkurenceschopnosti, klimatické neutrality a sociálního začlenění. Evropský think tank Farm Europe rovněž upozornil na problematiku rozpočtu, který Evropská komise do své Vize nezahrnula. Farm Europe uvítal zobrazení zemědělce jako podnikatele i upřednostnění pobídek před regulací a omezeními. Pozitivně rovněž vyhodnotil záměr vybudování skutečné zemědělské suverenity prostřednictvím obnoveného zaměření na produkci i důraz na reciprocitu v obchodních vztazích se třetími zeměmi, připravovanou strategii pro sektor hospodářských zvířat i podporu nových genomických technik. Vize ale podle Farm Europe rovněž vyvolává značné obavy – zejména chybí jasný signál ohledně rozpočtu SZP. Posílení strategické autonomie EU podle Farm Europe vyžaduje ukončení desetiletí snižování rozpočtu SZP. Zásadní je závazek kompenzovat dopady inflace, která v letech 2021 – 2027 způsobila ztrátu více než 85 miliard EUR. Dotace v rámci SZP představují více než 50 % příjmů zemědělců a v některých členských státech více než 70 %. Například 10% práh degresivity nad 16 hektarů by přinesl pouze 3,2 miliardy EUR v přerozdělovacích platbách. Takové opatření by však mělo škodlivé dopady na mnoho klíčových zemědělských struktur pro evropskou produkci, zejména v již ohrožených oblastech, kde byly zemědělské podniky nuceny expandovat nebo konsolidovat, aby lépe kontrolovaly náklady, kompenzovaly nízké výnosy a vyrovnaly se s tlakem na ceny zemědělských produktů. Evropská organizace hájící zájmy evropských ekologických zemědělců IFOAM EU uvítala uznání role ekologického zemědělství v motivaci mladých zemědělců ke vstupu do sektoru. Zástupci IFOAM rovněž uvítali připravovanou strategii EU v oblasti odolnosti vodních zdrojů, kritizovali ale nedostatečné zaměření Vize na potřebu omezit používání syntetických pesticidů. Rolnická organizace European Coordination Via Campesina (ECVC) uvítala snahu Komise lépe a spravedlivěji rozdělovat evropské zemědělské dotace, odmítla ale vnucování nových genomických technik zemědělcům i větší industrializaci a digitalizaci. Zástupci ECVC upozornili také na hluboké rozpory mezi sliby spravedlivějších cen na jedné straně a tlakem na digitalizaci a stále větší liberalizaci globálních trhů na straně druhé. FoodDrinkEurope (FDE) zastupující evropský potravinářský sektor zdůraznila, že Vize pro zemědělství a potraviny je zaměřena převážně na zemědělství, nabízí jen málo konkrétních opatření na podporu evropských potravinářských a nápojářských podniků. FDE podpořila odkazy ve Vizi na podporu malých a středních podniků, Vize ale podle FDE nesplňuje očekávání potravinářského a nápojářského průmyslu jako celku. Chybí konkrétní opatření na podporu tohoto odvětví, ať už jde o uvolnění investic, podporu inovací nebo snížení byrokracie. Maloobchod a velkoobchod v rámci EuroCommerce v reakci uvedl, že změna vyžaduje spolupráci celého řetězce, ve Vizi jsou podle EuroCommerce mezery – Vize se zaměřuje zejména na zemědělství, opomíjí ale další články řetězce, jako jsou maloobchodníci a velkoobchodníci. Evropská environmentální kancelář (EEB) zkritizovala, že Evropská komise ve své Vizi ignoruje myšlenky a závěry Strategického dialogu (Strategický dialog viz Evropské zpravodajství z 08/09/2024). EEB si stěžuje na nedostatek environmentálních opatření a cílů nebo navýšení rozpočtu na environmentální platby zemědělským podnikům, a to navzdory výraznému uznání potřeby, aby zemědělství respektovalo planetární hranice a přispívalo k opatřením v oblasti klimatu. Rovněž kritizuje jen nesmělou snahu reformovat platby vyplácené na plochu na podporu příjmů zemědělců, které roky poháněly „industrializaci zemědělství“. Eurogroup for Animals uvítala zmínky zaměřené na welfare zvířat, kritizovala ale nedostatečnou finanční podporu přechodu i chybějící dlouhodobé plány na transformaci potravinového systému v EU. Zemědělci by měli být odměňováni za to, že překračují minimální stanovené standardy dobrých životních podmínek zvířat, nová Vize ale podle Eurogroup neposkytuje jasné informace o tom, jak bude přechod na systémy s vyššími nároky na welfare a udržitelnější systémy financován.